Jännittäminen pilaa elämäni :-(
Taas jo jännittää perjantain iso kokous, johon on pakko raahautua. Ja taas kuulla kuinka oma ääni värisee ja tuntea kuinka sydän hakkaa rinnassa. Eikä mitään järkevää tule suusta ulos. Se on hirveä tunne kun tuntuu että kaikki muut pitävät omituisena idioottina :-( Kokouksessa siis ihmisiä, joita näen vain harvoin ja siksi sellaisia puolituttuja joita jännitän ihan hirveästi..
Mikä avuksi? Tämä jännittäminen pilaa elämäni.
Kommentit (22)
Niin minä olen aikeissa tehdä. En jaksa enää stressata turhaan toimistossa, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla.
En käyttänyt propralia, enkä huomannut mitään vaikutusta. Poskeni punoittavat ja puhe takeltelee edelleen. Mutta esiintymiskokemus tuo lisää varmuutta, sen olen huomannut. Ennen jännitin jopa puheenvuoron pitämistä kokouksissa, nyt jännitän vaan jos pitää esitelmöidä satapäiselle joukolle.
Se on auttanut minua ja miestäni vielä enemmän. Sitä otetaan vain tarvittaessa, eikä aiheuta riippuvuutta.
Mutta itselläni on se ikävä tilanne, että jännittäminen on jokapäiväistä, ei siis pelkkää esiintymisjännitystä. En voi mennä kahville työkavereiden kanssa, en voi käyttää pankkikorttia koska pitäisi kirjoittaa nimi siihen kuittiin, en voi ottaa maistiaisia kaupassa, en voi mennä sukujuhliin.... Eli näitä tilanteita tulee usein ihan ex tempore aina eteen, joissa pulssi yhtäkkiä nousee 200:aan ja kädet alkaa tärisemään :(. Pitäisi löytää joku lääke jota voi käyttää säännöllisesti, propralia kai ei voi?
kauheata sydämentykytystä, verenpaine on varmasti pilvissä (kuulen sykkeen korvissani ja silmissä näkyy pisteitä), tuntuu että henki salpautuu eikä saa ääntä ulos. Täysi paniikkireaktio siis. Propral nimenomaan estää tämän liiallisen sydämensykkeen ja tärinän. Itse käytän nimenomaan juuri kokouksissa ja vastaavissa tilanteissa.
mutta ongelmani on tosiaan se, että kun jännitän näitä joitain asioita päivittäin, niin silloin verenpainekin on koholla lähes päivittäin, ja sehän ei enää voi olla hyväksi? Eihän se elimistö sitä erota, että tuo verenpaine johtuu nyt vaan jännittämisestä, ei se ole "oikeaa" verenpainetta... Voisikohan tuota propralia syödä ihan päivittäin, tietääkö joku? 22
jos saisit lanseerattua itellesi ajatuksen että on normaalia ja sallittua jännittää. Jännitystä sinänsä kun ei oikein voi poistaa mutta siihen liittyvät huonot mielialat kyllä.
miettii juuri jännittäjille suunnatulle kurssille menoa ja mahdollisesti beetasalpaajia, jos se ei auta.
ja saanut palautetta, ettei minusta yhtään huomaa, että minua jännittää.
omaan korvaani ääni värisee ja takeltelen
Ääni ei värise, eikä sydän hakkaa, kun otat Propralin aamulla.
Nyt mars lääkärille neuvottelemaan sinulle sopiva tilapäinen lääkitys (eli sellainen, jota otat juuri jännittävissä tilanteissa). Diapam ja vastaavat rauhoittavat auttavat monilla. Mutta myös beetasalpaajat, kuten Propral, ovat loistavia jännitykseen, joka oireilee nimenomaan fyysisenä. Se vie pois tärinän, vapinan, sydämen hakkaamisen jne. tekemättä oloa pöpperöiseksi tai hitaaksi. Henkisesti jännittä huomattavasti vähemmän, kun sydän ei hakkaa, eikä ääni tärise.
Eikä propral ole rauhoittava ja siten riippuvuutta aiheuttava (ei kyllä pienet ja satunnaiset määrät rauhoittaviakaan; jos et päivittäin tarvitse).
Ihan tosi, turha pilata elämäänsä, kun voi tehdä asialle helposti jotain.
Terveisin: Ex-jännittäjä, joka menee piakkoin pitämään luentosarjan yli 100 ihmiselle auditoriossa yliopistolla. Eikä hirvitä ollenkaan.
jännittämiseen?? Minulle määrättiin sitä kun sairastuin kilpirauhasen liikatoimintaan. Se auttoi aluksi laskemaan leposykettä ennen kuin varsinaiset kilpirauhaslääkkeet alkoivat auttamaan olotilaani. Ei tulisi mieleenikään käyttää sitä lääkettä jännittämiseen!!
saat punastua ja takellella, anna itsellesi lupa tuohon, ihan mielessä hoet ennen kokousta että mä saan jännittää jne.
Ajattelet että meistä ei kukaan ole täydellinen ja vajavaisenakin olemme mahtavia persoonia.
Sit voisit miettiä että jokainen ihminen katsoo sinua yksin, ei ryhmänä. Monesti kun joutuu puhumaan suurelle ryhmälle tulee mielee; "apua niin iso porukka jne". Voisit sen sijaan ajatella että jokainen ihminen on siellä yksilö ja jokainen kuuntelee sinua yksin. Eikös olekin helpompi kun puhuu kahdestaan jonkun kanssa? Voit ajatella vaikka jotain tiettyä ihmistä siinä porukassa jonka tunnet parhaiten ja jonka seurassa koet olosi turvalliseks, ajattele että puhut vain hälle!
Itse kun kuuntelen opettajaa tai luennoitsijaa, kokouksen pitäjää, tai ketä tahansa ihmistä jonka näen jännittävän. Tunnen vain myötätuntoa häntä kohtaan ja nostan hälle hattua siitä että kuitenkin menee ryhmän eteen puhumaan vaikka selvästi jännittää.
Muuten tuosta jännittämisestä on hyötyäkin, suoritus on monesti parempi kun vähän jännittää.
Tuo lääke on myös yksi vaihtoehto. Mutta mielummin suosittelisin sinua hyväksymään itsesi semmoisena kuin olet niin "vikoineen kuin hyvinekin puolinee".
jännittämiseen?? Minulle määrättiin sitä kun sairastuin kilpirauhasen liikatoimintaan. Se auttoi aluksi laskemaan leposykettä ennen kuin varsinaiset kilpirauhaslääkkeet alkoivat auttamaan olotilaani. Ei tulisi mieleenikään käyttää sitä lääkettä jännittämiseen!!
Mulle se ei kuitenkaan toiminut, että se siitä!
Harmi, jos se ei sinulla kymppi toiminut, mutta hirmu moni ylistää sitä. Itselläni se toimii loistavasti, samoin samantyyppisistä jännitysoireista kärsivällä serkullani. Olet itse asiassa ensimmäinen, jolta kuulen mitään muuta kuin positiivista palautetta propralista jännitysoireisiin käytettynä...
Esim. muusikoista sitä käyttää todella moni.
sosiaallisesta fobiasta ja syön propraalia ja voin nauttia elämästä
Mun yliopiston kurssikavereista puolet otti propralia ennen graduseminaariaan.
sydänoireisiin JA liialliseen jännittämiseen. Hillitsee pulssia, vähentää jännittämisen fyysisiä oireita.
Tällaiset mainokset pitäisi kieltää, on tainnut tohtori Telaranta itse kirjoittaa edellisen. Kyllä tuon laikkauksen haitat ovat merkittävämmät, kuin hyödyt....kokemusta on potilaan näkökulmasta.