Selkä pettää fyysisessä työssä, ei koulutusta eikä osaamista muuhun
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Työskentelen fyysisesti kuluttavassa matalapalkkatyössä ja nyt, keski-ikäisenä, aiemmin terve ja moitteettomasti toimiva kehoni on pettämässä minut. Selkä ei enää kestäisi. Tämä on meillä sukuvika, ja kammoan ajatusta siitä, että voin olla joskus siinä asemassa, että olen liikuntarajoitteinen ja muiden avun varassa. Taloudellinen tilanne on hyvin huono jo nyt tällä palkalla ja elämä on kädestä suuhun elämistä. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa sairastua ja jäädä tukien varaan.
Mitä minä teen? Ei koulutusta, ei mitään erityisosaamista: ainoat työt, joita voin saada, ovat fyysisiä matalapalkkatöitä. En saa mitään muuta matalapalkkatyötäkään kuin niitä fyysisesti hyvin kuluttavia. Olen yrittänyt hakea muita töitä, esimerkiksi kahvilatyöhön, tuote-esittelyyn, aulatyöntekijäksi, mutta ei näistä hakemuksista ikinä kuulu mitään. Olen kai jo liian vanha ja ruma työhön, jossa ollaan esillä.
Minulla on oppimisvaikeuksia, aika isoja sellaisia, joten vakioneuvo kouluttautumisesta (tai vakiomoite "mitäs et ole laiskuri kouluttautunut, oma vika") ei nyt oikein toimi.
Onko tässä enää mitään muuta tehtävissä kuin odottaa, että selkä sanoo lopullisesti sopimuksen irti? Sitten kyllä eletään köyhyydessä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Jos selkä tarpeeksi viallinen, pääset sairaseläkkeelle. Ilmoitat vain lääkärille niin kirjoittaa paperit.
TE-toimiston listoilla on paljon sairaita työkyvyttömiä ihmisiä, joilla on kaikki sallitut sairauslomat pidetty. Siinä vaiheessa kun kaikki kelan sairauspäivärahat on saatu, pitää siirtyä TE-toimiston asiakkaaksi. Vaikka olisi työpaikka, pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos töitä ei pysty tekemään.
Siellä saa hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa muiden työkyvyttömien kanssa. Välillä saattaa päästä jollekin kurssille.
Se on oikeastaan ihan suloista miten jotkut kuvittelevat, että sitten pääsee eläkkeelle jos terveys pettää eikä pysty enää tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisin sairauslomalle ja siitä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Noin vain jäisit työkyvyttömyyseläkkeelle?
T. Työtön selkäsairas joka ei pääse eläkkeelle
Valita vähän ahdistusta ja harhoja niin voi auttaa asiaa.
Minulla on mt-ongelmia mutta ei ole syy eläkkeelle.
No sitten ammatillinen kuntoutus.
Vaatikaa myös sitä ammatillista kuntoutusselvitystä.
Olen kyllä käynyt kaiken maailman kuntoutukset.
Kirjoitat kyllä hyvää suomea omataksesi oppimisvaikeuksia. Voisitko hyödyntää sitä jotenkin? Ammattikoulussa saa kyllä tukea siinä tilanteessa, jos on vaikeuksia. Mulla on erittäin huono muisti eikä yhtään visuaalusta hahmottamiskykyä ja olen surkea kirjoittaja. Silti kovalla lukemisella sain keskitasoiset insinöörin paperit. Tosin matikka on minulle aina ollut helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos selkä tarpeeksi viallinen, pääset sairaseläkkeelle. Ilmoitat vain lääkärille niin kirjoittaa paperit.
TE-toimiston listoilla on paljon sairaita työkyvyttömiä ihmisiä, joilla on kaikki sallitut sairauslomat pidetty. Siinä vaiheessa kun kaikki kelan sairauspäivärahat on saatu, pitää siirtyä TE-toimiston asiakkaaksi. Vaikka olisi työpaikka, pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos töitä ei pysty tekemään.
Siellä saa hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa muiden työkyvyttömien kanssa. Välillä saattaa päästä jollekin kurssille.
Se on oikeastaan ihan suloista miten jotkut kuvittelevat, että sitten pääsee eläkkeelle jos terveys pettää eikä pysty enää tekemään töitä.
Tässä maassa pitäisi siirtyä "työttömyydestä" työttömyyteen. Työttömänä pitäisi olla vain ihmisiä, joilta puuttuu työpaikka. Eri syistä eläkkeelle kuuluvien pitäisi olla eläkkeellä ja saada eläkettä. Koulutuksessa olevien tai sitä tarvitsevien pitäisi olla koulutuksessa ja saada kouluttautumiseen liittyviä tukia. Kuntoutusta saavien tai tarvitsevien pitäisi olla kuntoutuksessa ja kuntoutusrahalla. Sairaiden sairauslomalla ja sairauspäivärahalla. Jne.
Työttömänä ja työttömyystuilla tulisi olla vain ihmisiä, joilla ei ole töitä. Jos työttömyyden syy on jokin muu, sitten ollaan jossain muualla ja jollain muulla tuella.
Ihmisten ongelmat pitää alkaa hoitaa ongelman mukaan. Hyvä esimerkki on pidennetty oppivelvollisuus. Se voidaan pidentää, vaikka 30 ikävuoteen asti, mutta jos ihminen ei ole opiskelukykyinen, mikään ei muutu ennen opiskelukyvyn palautumista.
Vierailija kirjoitti:
Kovin luotto yhteiskunnan apuun on hänellä, joka ei koskaan ole tätä apua itselleen tai läheisilleen tarvinnut. Sinne ja tänne vain mennään ja paperit saadaan. Reaalimaailmassa tilanne on ihan toinen. Ei mennä eikä saada.
Selkäni ei ole vielä niin viallinen. Se on vasta menossa vialliseksi. Tällaiset vaivat kehittyvät vähitellen, ja minun kohdallani se kehitys on nyt lähtenyt käyntiin. Eläkkeelle pääsystä voi edes puhua vasta sitten kun on ihan romuna, eikä moni silti pääse vaikka olisi ihan romuna. Kortistossa roikkuu vaikka millä mitalla käytännössä työkyvytöntä porukkaa. Ja vaikka voisivatkin jotain työtä vielä tehdä, niin ei niitä kukaan enää töihin ota. Nykyään vaaditaan yksinkertaisimpaankin työhön priimalaatua. Me kakkoslaatuiset emme saa mahdollisuutta edes yrittää.
Sitäpaitsi minä en halua eläkkeelle, haluan tehdä töitä. Täälläkin kirjoituksissa vihataan työtä tekemättömiä ihmisiä niin paljon, että en todellakaan halua joutua tähän halveksittuun osaan, jolta ollaan nyt päättäjien toimesta viemässä tuetkin pois. Ja tästä työstäni saa niin pientä palkkaa, että eläkkeellä saisin kammertaa itseni leipäjonoihin. En halua sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele uusi ala. Suomessa on ammattikouluja oppimisvaikeuksista kärsiville.
Näihin on nykyään todella vaikea päästä. Pidentynyt oppivelvollisuus on johtanut siihen, että moni niistä jotka ennen lopettivat koulunsa peruskouluun, hakee nyt erityisamikseen.
Siellä on linjoja, joissa on 1 opiskelupaikka ja 80 hakijaa. Mutta on myös linjoja, joihin ensisijaisia hakijoita on vähemmän kuin aloituspaikkoja.
Jos opiskelupaikan haluaa oikeasti saada, kannattaa ko. linjaan käydä tutustumassa. Sitä varten pitää varata aika. Ilman tutustumiskäyntiä opiskelupaikan saaminen on käytännössä lähestulkoon mahdotonta.
Kannattaa kuitenkin hakea.
Nämä erityisammattikoulut ovat kyllä sellainen juttu, että monista niistä tutkinnoista ei saa mitään sellaista osaamista, että sillä oikeasti työllistyisi jonnekin. Siinä annetaan turhaa toivoa ihmisille, joista monilla on sellaisia rajoitteita, että käytännössä he eivät pysty nykymaailmassa työllistymään. Kaikista ei vain ole töihin vaikka olisi ihan normaaliälyisen kirjoissa vielä. Mutta tätähän ei oikein saisi sanoa. Onhan sitä erityisammattikouluissa sellaisiakin tutkintoja, joista oppii ihan oikeasti työllistävän ammatin, esimerkiksi siivoojan ammattitutkinto, mutta siinä sitten pitäisi olla hyvä fyysinen terveys koska työ on hyvin kuluttavaa.
Jos tilanne on se, että on sekä henkisiä että fyysisiä rajoitteita kuten minulla on nyt, niin aika vaikea on keksiä sopivaa opiskelualaa.
No sitten ammatillinen kuntoutus.
Vaatikaa myös sitä ammatillista kuntoutusselvitystä.