Selkä pettää fyysisessä työssä, ei koulutusta eikä osaamista muuhun
Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Työskentelen fyysisesti kuluttavassa matalapalkkatyössä ja nyt, keski-ikäisenä, aiemmin terve ja moitteettomasti toimiva kehoni on pettämässä minut. Selkä ei enää kestäisi. Tämä on meillä sukuvika, ja kammoan ajatusta siitä, että voin olla joskus siinä asemassa, että olen liikuntarajoitteinen ja muiden avun varassa. Taloudellinen tilanne on hyvin huono jo nyt tällä palkalla ja elämä on kädestä suuhun elämistä. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa sairastua ja jäädä tukien varaan.
Mitä minä teen? Ei koulutusta, ei mitään erityisosaamista: ainoat työt, joita voin saada, ovat fyysisiä matalapalkkatöitä. En saa mitään muuta matalapalkkatyötäkään kuin niitä fyysisesti hyvin kuluttavia. Olen yrittänyt hakea muita töitä, esimerkiksi kahvilatyöhön, tuote-esittelyyn, aulatyöntekijäksi, mutta ei näistä hakemuksista ikinä kuulu mitään. Olen kai jo liian vanha ja ruma työhön, jossa ollaan esillä.
Minulla on oppimisvaikeuksia, aika isoja sellaisia, joten vakioneuvo kouluttautumisesta (tai vakiomoite "mitäs et ole laiskuri kouluttautunut, oma vika") ei nyt oikein toimi.
Onko tässä enää mitään muuta tehtävissä kuin odottaa, että selkä sanoo lopullisesti sopimuksen irti? Sitten kyllä eletään köyhyydessä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kirjoittaminen ainakin tänne näyttää ap.:ltä sujuvan. Voisiko ap. vaikka perustaa blogin tai ruveta influensseriksi ja saada tällä tavalla edes jonkinlaista näkyvyyttä tilanteelleen ilman varsinaisten suurten kaupallisten ja taloudellisten hyötyjen tavoittelua? Toki kilpailu on kovaa ja homma sinällään todella vastenmielistä. Onko ap. ottanut yhteyttä oman sairautensa edunvalvontajärjestöön tai liittoon? Olisiko jonkinlainen vertaistukihenkilöksi taikokemusasiantintijaksi ryhtyminen mahdollista?
Ei noista puuhasteluista ole mitään hyötyä, jos niistä ei saa rahallista korvausta. Hyvin harva saa. Aloittaja tarvitsee rahaa eikä ajanvietettä.
Vierailija kirjoitti:
Alat harrastaa liikuntaa niin selkä kestää kyllä mitä vaan. Valtaosa selkäongelmista johtuu surkeasta lihaskunnosta.
Miten joku ihminen voi olla noin helvetin yksinkertainen?
https://www.vates.fi/tyontekijalle/osaamisen-kehittaminen-2/ammatillise…
Opiskelu on joustavaa ja työharjoittelut keveämpiä. Ystäväni kävi nuorena normaalin lukion ja kolmikymppisenä opiskeli uuden ammatin Livessä. Ei tarvitse olla diagnoosia, mutta lääkäriltä tarvitsee lausunnon, jos haluaa Kelasta kuntoutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Alat harrastaa liikuntaa niin selkä kestää kyllä mitä vaan. Valtaosa selkäongelmista johtuu surkeasta lihaskunnosta.
Joudun tekemään työssä sellaisia liikkeitä ja nostamaan taakkoja, että ei niitä vain pidemmän päälle kestä. Ne ovat erittäin epäterveellisiä mutta no can do.
https://www.aft.fi/selkakuntoon
Tuolta voi saada vinkkejä selän kuntoutukseen. Tuolla myydään erilaisia verkkokursseja kehonhuoltoon. Ovat täyteen hintaan melko tyyriitä, mutta niillä on aika ajoin alennuskampanjoita noista kursseista.
Voitko saada työhön apuvälineitä - eaimerkiksi eksoskeletonin?
Vierailija kirjoitti:
Jäisin sairauslomalle ja siitä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Miten se työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen tapahtuu?
T. Vakuutusyhtiön kanssa vuosikaudet taistellut.
Vierailija kirjoitti:
Noin vain jäisit työkyvyttömyyseläkkeelle?
T. Työtön selkäsairas joka ei pääse eläkkeelle
Jos selkä tarpeeksi viallinen, pääset sairaseläkkeelle. Ilmoitat vain lääkärille niin kirjoittaa paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aulavartijaksi pääsee kuka vaan. Sinun täytyy tosiaan työllistyä vartiointiliikkeen kautta, joka kustantaa sinulle vartijakurssin.
Vartijakurssille raihnainen keski-ikäinen täti? En nyt ihan usko.
Olen hakenut aulatyöntekijän töihin joihin ei vaadita vartijan pätevyyttä. En ole päässyt.
Usko tai älä, on mahdollista! Koeta laittaa cv ja katso mitä tapahtuu.
T: Työhön tyytyväinen keski-ikäinen raihnainen aulavartija
Vierailija kirjoitti:
Rupee huåraksi.
Rupee kuule ihan itte vaan!!
Jos sielä on selkäkanavanahtaumaa niin se hoituu leikkauksella kuntoon tosi hyvin!
..Pitää vaan ensin päästä magneettikuviin ja erikoislääkärille tutkimuksiin. Itse jouduin odottamaan tutkimuksiin pääsyä kunnes jalat olivat jo aika paljon poissa pelistä. Sitten loput menikin tosi nopeeta kun lääkärin tapasin..
Harmillisen monta vuotta menee vaan hukkaan siinä välissä, kun joutuu vaan sairastamaan ja odottamaan, että on tarpeeksi huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimistotyö tai tavallisempi myyjän työ? Myyjän työ jossakin erikoiskaupassa on oletettavasti helpompaa ja ns. hienompaa kun ruokakaupassa.
No kun nuo toimistotyöt ovat juuri sitä, mitä minun taustallani ei voi saada. Ei koulutusta eikä kokemusta, nykyään ei ole enää mitään pieniä aputöitä toimistoissa.
Erikoiskauppoihin en pääse, olen joskus yrittänytkin.
Erikoiskaupoissa se työ vasta fyysistä onkin oman kokemuksen mukaan. Toki myös paljon hyvää selkävaivaiselle on siinä, että on monipuolista se rasitus eikä tarvitse (saa) istua, mutta ei se työ kyllä mitään "hienoa" ole.
Pienissä erikoisliikkeissä myyjälle kuuluu usein myös myymälän siivoaminen. Siis ihan lattianpesusta lähtien sosiaalitilojen siivoamiseen.
Varaa aika fysioterapiaan. Ja osta salikortti sekä valmentaja katsomaan liikemallit kuntoon harjoitusliilkkeissä. Selkäsi alkaa kestämään kun vahvistat sitä. Noin tekisin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valita vähän ahdistusta ja harhoja niin voi auttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sielä on selkäkanavanahtaumaa niin se hoituu leikkauksella kuntoon tosi hyvin!
..Pitää vaan ensin päästä magneettikuviin ja erikoislääkärille tutkimuksiin. Itse jouduin odottamaan tutkimuksiin pääsyä kunnes jalat olivat jo aika paljon poissa pelistä. Sitten loput menikin tosi nopeeta kun lääkärin tapasin..
Harmillisen monta vuotta menee vaan hukkaan siinä välissä, kun joutuu vaan sairastamaan ja odottamaan, että on tarpeeksi huonossa kunnossa.
Mulla on tota ahtaumaa ja 2 nikamaa murtuneet, joiden sirpaleet aiheuttaa sitä ahtaumaa. Ei voida leikata, liian riskialtista mun kohdallani. Sain just viime vkolla myönteisen päätöksen osakuntoutustukeen, joten ei tartte sinnitellä töissä ( fyysisessä), kuin 3 kertaa vkossa 6 h. Enempään en pysty, kokonaan en taas eläkkeelle edes haluaisi.
N 56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valita vähän ahdistusta ja harhoja niin voi auttaa asiaa.
Minulla on mt-ongelmia mutta ei ole syy eläkkeelle.
Rehellisesti en tiedä.
Itse valitsin työkykyäni suojelevan reitin ja valitsin opiskelualani sen mukaan, että sopisi terveysongelmilleni ja olisi myös töitä. Ensimmäinen toteutui, jälkimmäinen ei niinkään.
Tällä hetkellä mietin vakavasti alanvaihtoa alalle, joka tuhoaisi terveyteni ennemmin tai myöhemmin. Ainut mikä estää toistaiseksi on mahdottomuus ennustaa, milloin työkyky ja terveys menisi. Työttömyys ja köyhyys tekee kuitenkin ihmeitä ja luulen, että jossain vaiheessa mikään hinta ei ole liian suuri siitä, että ei olisi työtön ja köyhä.
Jos jotain sanoisin ihmisille niin ehkä sen, että tehkää parhaanne terveysongelmien ja työkyvyttämyyden ehkäisemiseksi. Minulla ei siihen ollu mahdollisuutta, koska synnyin jo näiden ongelmien kanssa ja jäljellä on enää hoitaminen ja pahenemisen ja uusien ongelmien synnyn ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele uusi ala. Suomessa on ammattikouluja oppimisvaikeuksista kärsiville.
Näihin on nykyään todella vaikea päästä. Pidentynyt oppivelvollisuus on johtanut siihen, että moni niistä jotka ennen lopettivat koulunsa peruskouluun, hakee nyt erityisamikseen.
Siellä on linjoja, joissa on 1 opiskelupaikka ja 80 hakijaa. Mutta on myös linjoja, joihin ensisijaisia hakijoita on vähemmän kuin aloituspaikkoja.
Jos opiskelupaikan haluaa oikeasti saada, kannattaa ko. linjaan käydä tutustumassa. Sitä varten pitää varata aika. Ilman tutustumiskäyntiä opiskelupaikan saaminen on käytännössä lähestulkoon mahdotonta.
Kannattaa kuitenkin hakea.
Vartijakurssille raihnainen keski-ikäinen täti? En nyt ihan usko.
Olen hakenut aulatyöntekijän töihin joihin ei vaadita vartijan pätevyyttä. En ole päässyt.