Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkä pettää fyysisessä työssä, ei koulutusta eikä osaamista muuhun

Vierailija
17.04.2023 |

Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Työskentelen fyysisesti kuluttavassa matalapalkkatyössä ja nyt, keski-ikäisenä, aiemmin terve ja moitteettomasti toimiva kehoni on pettämässä minut. Selkä ei enää kestäisi. Tämä on meillä sukuvika, ja kammoan ajatusta siitä, että voin olla joskus siinä asemassa, että olen liikuntarajoitteinen ja muiden avun varassa. Taloudellinen tilanne on hyvin huono jo nyt tällä palkalla ja elämä on kädestä suuhun elämistä. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa sairastua ja jäädä tukien varaan.

Mitä minä teen? Ei koulutusta, ei mitään erityisosaamista: ainoat työt, joita voin saada, ovat fyysisiä matalapalkkatöitä. En saa mitään muuta matalapalkkatyötäkään kuin niitä fyysisesti hyvin kuluttavia. Olen yrittänyt hakea muita töitä, esimerkiksi kahvilatyöhön, tuote-esittelyyn, aulatyöntekijäksi, mutta ei näistä hakemuksista ikinä kuulu mitään. Olen kai jo liian vanha ja ruma työhön, jossa ollaan esillä.

Minulla on oppimisvaikeuksia, aika isoja sellaisia, joten vakioneuvo kouluttautumisesta (tai vakiomoite "mitäs et ole laiskuri kouluttautunut, oma vika") ei nyt oikein toimi.

Onko tässä enää mitään muuta tehtävissä kuin odottaa, että selkä sanoo lopullisesti sopimuksen irti? Sitten kyllä eletään köyhyydessä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, ensimmäiseksi aloittajan pitää mennä työterveyshuoltoon. Sieltä asian hoitaminen alkaa.

Vierailija
22/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimistotyö tai tavallisempi myyjän työ? Myyjän työ jossakin erikoiskaupassa on oletettavasti helpompaa ja ns. hienompaa kun ruokakaupassa.

Tai sitten jotkut kirjoitushommat, joita voi tehdä kotonakin?

Mainitse nyt esimerkiksi joitain kirjoitushommia, joista saa itselleen palkan?

Kirjailija...

Älä viitsi. Harrastuskirjoittajat eivät saa euroakaan mistään.

Ai sori. Ajattelin että voisit pärjätäkin, kun nytkin jaksat tänneä näitä satujasi kirjoitella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele uusi ala. Suomessa on ammattikouluja oppimisvaikeuksista kärsiville.

Vierailija
24/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimistotyö tai tavallisempi myyjän työ? Myyjän työ jossakin erikoiskaupassa on oletettavasti helpompaa ja ns. hienompaa kun ruokakaupassa.

Kirjailija...

Ai sori. Ajattelin että voisit pärjätäkin, kun nytkin jaksat tänneä näitä satujasi kirjoitella...

En ole ketjun aloittaja.

Vierailija
25/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee huåraksi.

Vierailija
26/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjailija...

En ole ketjun aloittaja.

Pätee myös sinuun...

Vierailija
27/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjailija...

En ole ketjun aloittaja.

Pätee myös sinuun...

Jos minulla olisi töissä selkäongelmia, varaisin ajan työterveyshuoltoon enkä irtisanoutuisi ja alkaisi kirjailijaksi. Siinä päätyy muuten asunnottomaksi ja leipäjonojen asiakkaaksi.

Vierailija
28/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tiennyt, että selkäviat sukurasite, mikset opiskellut muuta ammattia, eikä matalapalkka fyysinen selkää rasittava?

Luetunymmärrys? Minulla on pahoja oppimisvaikeuksia. Olen yrittänyt opiskella, mutta opinnoista ei ole tullut mitään. Sitten olen päätynyt tekemään niitä töitä joita kouluttamaton ja suoraan sanottuna tyhmä ihminen voi saada.

Vierailija
29/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuoltoon ensin, hoitoon ja sairauslomalle hetken. Millä alalla olet?

Vierailija
30/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun nuo toimistotyöt ovat juuri sitä, mitä minun taustallani ei voi saada. Ei koulutusta eikä kokemusta, nykyään ei ole enää mitään pieniä aputöitä toimistoissa.

Erikoiskauppoihin en pääse, olen joskus yrittänytkin.

Vierailija
31/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyö on selälle todella raskasta. En suosittelisitko sitä selkäongelmaiselle.

Myyjän työ voisi olla parempi, jos siihen ei kuulu painavien tavaroiden nostelua tai kantamista. Ja jos siinä pääsee liikkumaan monipuolisesti.

Vierailija
32/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä estää hakemasta ammattikouluun? Kyllä sinä pärjäät, vaikka sinulla olisikin oppimisvaikeuksia.

Olen hakenutkin ja päässyt, mutta opinnot piti keskeyttää kun työharjoittelusta ei tullut mitään. Minulla on aika paha hahmotushäiriö, joten se rajoittaa myös käytännön hommia.

Olen vähän väliuinputoaja tässä.

Vierailija
33/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tiennyt, että selkäviat sukurasite, mikset opiskellut muuta ammattia, eikä matalapalkka fyysinen selkää rasittava?

Luetunymmärrys? Minulla on pahoja oppimisvaikeuksia. Olen yrittänyt opiskella, mutta opinnoista ei ole tullut mitään. Sitten olen päätynyt tekemään niitä töitä joita kouluttamaton ja suoraan sanottuna tyhmä ihminen voi saada.

Ei meille oppimisvaikeuksista kärsiville ole mitään töitä. Kotona joutuu olemaan. Eikä todellakaan kukaan tajua ettei voi opiskella.

Vierailija
34/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin sairauslomalle ja siitä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
35/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei aloittaja, oletko sinä ottanut jo yhteyttä työterveyshuoltoon? Et ole kommentoinut tuohon.

Vierailija
36/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte kirjoittajat olla nuoria ihmisiä. Kyllä näin keski-ikäisenä alkaa olla rangan ja nivelten kulumisesta johtuvia selkäongelmia, oli sitten tehnyt ammatikseen ihan mitä tahansa. Varsinkin fyysisissä ammateissa kuvittelisin, koska rasitus on toistuvaa ja epäergonomista. Tuohan on ihan normaalia.

Vierailija
37/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kirjoittaminen ainakin tänne näyttää ap.:ltä sujuvan. Voisiko ap. vaikka perustaa blogin tai ruveta influensseriksi ja saada tällä tavalla edes jonkinlaista näkyvyyttä tilanteelleen ilman varsinaisten suurten kaupallisten ja taloudellisten hyötyjen tavoittelua? Toki kilpailu on kovaa ja homma sinällään todella vastenmielistä. Onko ap. ottanut yhteyttä oman sairautensa edunvalvontajärjestöön tai liittoon? Olisiko jonkinlainen vertaistukihenkilöksi taikokemusasiantintijaksi ryhtyminen mahdollista?

Vierailija
38/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei aloittaja, oletko sinä ottanut jo yhteyttä työterveyshuoltoon? Et ole kommentoinut tuohon.

Meillä on vain lakisääteinen minimi, että saaneeko sieltä sitten mitään. Odotan tällä hetkellä lääkäriaikaa julkiselta puolelta.

Ja sitähän minä kammoan, että joutuisin pitkälle sairaslomalle tai jossain vaiheessa jopa eläkkeelle. Elämä on kädestä suuhun jo nyt, minulla ei ole varaa olla kykenemätön työntekoon.

Vierailija
39/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asenne kuntoon ensin: Sinä opit ! sitten työterveyteen ja etsimään uutta ammattia.

On meillä muiillakin ollut haasteita oppimisessa. Vaikket oppisikaan helposti Suomessa on erikoisammattikouluja ja myös työtä pelkäämättömänä oppisopimuskoulutus voisi sopia sinulle.

Vierailija
40/67 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vain lakisääteinen minimi, että saaneeko sieltä sitten mitään. Odotan tällä hetkellä lääkäriaikaa julkiselta puolelta.

Ja sitähän minä kammoan, että joutuisin pitkälle sairaslomalle tai jossain vaiheessa jopa eläkkeelle. Elämä on kädestä suuhun jo nyt, minulla ei ole varaa olla kykenemätön työntekoon.

Työkyky on asia, joka kuulunee myös noihin suppeimpiin työterveyssopimuksiin. Soita omaan työterveyshuoltoon ja tarkista asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi