Laihduttaja - Koska muut huomasivat painon putoamisen?
Sinä, joka olet laihtunut, milloin muut ihmiset ekan kerran kommentoivat laihtumista ja uutta ulkonäköä? Montako kiloa oli pudonnut?
Olen itse nyt pudottanut kuukaudessa neljä kiloa ja jokainen kilo on ollut kovan työn takana. Tiedän, ettei näin vähäistä pudotusta vielä välttämättä kukaan huomaa, mutta silti olisi kiva saada joku mukava kommentti asiasta, kun itse olen tehnyt niin ison työn ja se jatkuu vaan... Koskahan muut huomaa?
Kommentit (27)
Sain palautetta n. 5 kilon pudotuksen jälkeen. Lähti kasvoista ensin, niin huomattiin. Kun oli 50 kiloa pudonnut, niin se näytti herättävän lähinnä ärtymystä. Asenne kun oli tietenkin että "ei tuokaan saa ikinä noita läskejä itseltään laihdutettua".
En itsekään nykyisin kommentoi millään tavalla toisten painoa. Enkä myöskään kommentoi painoa välillisesti, tyyliin "näytätpäs sinä hyvältä/hehkeältä/pirteältä" , koska en halua arvottaa ihmisiä tai heidän ulkonäköään painon perusteella. Voin hyvin kuvitella, että hoikistuneet saa noita kehuja, kun taas lihoneet eivät saa, vaikka olisivat kuinka pirteitä tai hehkeitä.
Sen sijaan voin kommentoida uutta kampausta, ihmisen väreihin sopivia vaatteita, asusteita jne. jos on tarpeen kommentoida ulkonäköä jotenkin.
Minulle kehumiset hoikistumisesta laukaisivat aluillaan olevan syömishäiriön täysiin mittoihinsa. Pahimmillaan painoin 37kg olen siis 167cm pitkä.
Oli pitkä matka siihen, että en nähnyt itseäni rakastettavana ja hyvänä ihmisenä vain painonpudotuksen tähden.
Ei hyvä ihminen kukaan sano että ootpa siistin näköinen kun olet puottanut painoa jonkun kilon.Kateus!
Jos muutos on iso ja tapahtunut selkeästi kohtuullisen lyhyessä ajassa (siis vaikka vuoden aikana), niin onhan se itsestäänselvää, että laihtuja on nähnyt paljon vaivaa laihtumisensa eteen. Kyllä sitä silloin voi kehaista, koska tietää, että toinen on tehnyt siinä ison työn.
Mitään pieniä muutoksia en kommentoisi.
Mitään kilomääräähän on turha verrata. Jos 60-kiloinen laihtuu 5kg 55-kiloiseksi, on muutos aika iso ja varmasti näyttää laihemmalta kuin ennen. Mutta jos 95kg laihtuu 90-kiloiseksi, ei sitä välttämättä vielä huomaa. Ehkä pitäisi puhua prosenteissa, että paljonko pitää laihtua, että muut huomaa?
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en uskalla kommentoida toisten laihtumista, kun tulee olo, että samalla huomauttaa siitä, että toinen on tai on ollut ylipainoinen. Harmillista, koska tiedän, kuinka kiva oikealla hetkellä on kuulla hoikistuneensa. Ehkä voisin alkaa sanoa laihtuneelle, että näyttääpä hän hehkeältä tms.
Tuo on hyvä vinkki. Joskus haluaisi kommentoida positiivisesti kun joku on onnistunut pudottamaan painoa, mutta en ole viitsinyt juuri tuon takia, ettei tule tunnetta, että on pitänyt läskinä. Mutta taidan ottaa tämän käyttöön tuollaisissa tilanteissa. Melko huono olen yleensä kiinnittämään huomiota toisten ulkonäköön, mutta silloin kun huomaan positiivista niin tällaisella voisi varmaan ilahduttaa toista.
Mulla kyllä äiti kommentoi heti ja olen yli 40v. Näin on tehnyt aina. Lihoamista ei kommentoi, mutta tuijottaa silmät viirussa mun vartaloa, ettei varmasti jää huomaamatta mielipide.