*~*~* Enskattarien torstai *~*~*
Keskiviikot pulinat...
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8962741&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (25)
Aurora oli aamulla kysellyt treffipäiviä. Mulla on just toi viikonloppu töitä, sillä kertaa pidän valmennuskurssia Turussa. Olisiko mitään mahista ajoittaa treffejä sinne seuraavaan viikonloppuun eli 20.1. tai 21.1. niin pääsisi yksi innokas mukaan tällä kerralla?
Palaillaan myöhemmin!
Kesis
Onpas hirveästi viestejä! Tänään taitaa kaikilla olla vapaapäivä :)
Neuvolakäynneistä: mullakin oli alkuraskaudessa 10 viikon tauko! Kaksi neuvolaa oli alkuraskaudessa (toinen lääkärineuvola), sitten tosiaan rv 10+6 lääkärin jälkeen seuraava neuvolakäynti oli 20+6, ja senkin sain vain kinuamalla. Muuten olisi mennyt vielä pari viikkoa...
Mulla on nyt ollut yhteensä 10 neuvola- ja lääkärikäyntia, ja viikkoja kasassa 36. Ja vieläkään en ole saanut viikon välein käyntejä!! Seuraava käynti on rv36+4, ja siitä eteenpäin kuulemma sitten viikoittain.
Sf-mitta on ollut rv25+0 25cm ja rv29+5 28cm. Tuo edeltävä osui juuri " nopean kasvun aikaan" , jälkimmäisen aikaan oltiinkin jo pois yläkäyrältä.
Vauvan vaatehankintoihin: mun mielestä kannattaa unohtaa taikausko ja ostaa silloin, kun saa esim. tarjouksesta. Meille rupesi kertymään nurkkiin vaatteita jo ihan alkuviikoista lähtien, kun ostin aina kun kohdalle sattui hyvää ja halpaa. Isommat hankinnat on tehty vasta 20+ ja 30+ viikoilla, mutta mielestäni on ollut kiva ostaa vähitellen. Ei se rahanmenokaan tunnu niin järkyttävältä ;) Tietty opiskelijataloudessa tuo hajauttaminen on vähän pakkokin, kahden töissäkäyvän perheessä hankinnat voi varmaan jättää vaikka parille kuukaudelle vain.
Niin ja meiltä puuttuu edelleenkin turvakaukalo, sitteri, hoitoalusta ja kylpyamme. Kaikki on jo " työn alla" , kun vain saisi haettua tutuilta/kaupasta...
Mykikselle piti vielä sanoa, että sun maha ei kyllä näytä siltä, että alakäyrällä mennään! :)
Ja Ladie - mistä tuollaisia energiapuuskia saa?! Mua oikein hävettää kun pää on ihan laho, ja opiskelujutut tuntuvat karanneen kauas menneisyyteen/tulevaisuuteen. Ensi viikolla olisi esseen deadline ja tentti, kumpaakaan en ole vielä edes miettinyt... Miten ihmeessä sen keskittymisen saisi taas takaisin? Mäkin mietin että viimeiset viikot menisi varmaan nopeammin ja kivuttomammin jos miettisin välillä opiskelujuttuja enkä koko ajan vatvoisi tuota raskautta ja synnytystä, mutta kun ajatukset vaan karkaavat omille teilleen...
Omaa napaa: kaveri ystävällisesti infosi mua eilen, että sen siskolla on pienempi maha kuin mulla, vaikka kyseisellä odottajalla on laskettu aika ihan näinä päivinä! Minkäköhän verran mä kerkiän pullistua vielä tässä jäljellä olevassa neljässä viikossa?! Ollaanpahan ainakin kunnolla raskaana ;)
Supistelee usein ja välillä selän puolella kivuliaasti. Yöllä oli jo vähän ikävää, kun selässä jylläsi keskivahvat menkkakivut enkä meinannut saada supistusta loppumaan millään. Yleensä saan kivun taka-alalle kun ajattelen muita juttuja ja rentoudun, mutta eilen alkoi jo olla epätoivoinen olo. Ei se kipu oikeasti kestänyt kuin varmaan pari minuuttia, mutta yön pimeydessä se tuntui pitkältä ajalta... No, kaikki tuo vie lähemmäs synnytystä ja ihanan Muhkun syliin saamista, joten tulkoot mitä tulee.
Illalla pitäisi lähteä vielä opiskelijajärjestön pikkujoulusitseille, saa nähdä miten sujuu juomalaulut pöydällä seisten (=pöytä todennäköisesti romahtaa)... :)
Kandi & Muhku 36+0
Meillä tehtiin vaunuhankinta jo viikolla 12+ :D Oli kyllä aikaisessa vaiheessa, mutta todellakin kun toistaiseksi ollaan molemmat vielä opiskelijoita, ei tuota ylimääräistä pätäkkää ole kyllä liikaa ;) Kesällä oltiin kummatkin töissä ja siksi ostettiin nuo vaunut jo silloin.
Muutkin isot hankinnat on kyllä jo kasassa, turvakaukalo, pinnis ja amme (amme saatiin omalta mummultani ilmaiseksi lähes käyttämättömänä, oli ostanut sen joku kymmenen vuotta sitten pikkuveljeäni varten). Sitteriä ja hoitotasoa tuskin ostetaankaan, kun tuo turvakaukalo saapi luvan toimia myös sitterin virassa ja minä olen järkeillyt, että kyllä sen vauvan vaipan voi vaihtaa muuallakin kuin asianmukaisen (ja yleensä kalliin) tason päällä. Ostetaan sellainen pehmeä hoitoalusta ja sijoitetaan se varmaan pesukoneen päälle kylppäriin (tarvittaessa siirtyy kätevästi myös muualle). Lapsen tavaroita, kuten vaippapaketteja ja vaatteita varten ostettiin sellainen Elfa-korihylly, siitä kun on iloa pidemmäksikin aikaa. Ja se mahtuu vaatekaappiin piiloon, eli ei vie tilaa kotona, toisin kuin hoitotaso veisi. Että näin meillä. Tietty jos alkaa vauvan kanssa elellessä näyttämään siltä, että tuo hoitotaso on aivan elintärkeä, niin ei mikään estä meitä hankkimasta sitä sitten.
Voi kun tekisi mieli namia!!!!!!! Hirveä syöttöpossu olen, mutta kun tahtoo namia!!! :)
Han (vaihteeksi) ja Rumpali
...pakko varmaan aktivoitua, jos meinaa ehtiä vielä tälle puolelle kuulumisiaan kirjoittelemaan... :) Ilmoittaudun loppupään porukoihin mukaan minäkin.
Aurora kyseli sf-mittoja raskausviikoilla 26-29. Katsotaanpas,
23+3 18cm,
27+2 25cm ja
31+3 28cm.
Nyt viimeisin mittaus alkuviikolta 37+2 oli mittaa 34cm. Hintsusti käyrän yläpuolella mennään. Kropaltani en todellakaan ole mikään hentoinen, pituutta 170cm jne. Ladie kirjoitti hyvin asiasta, samaa ajattelin minäkin, joten älä suotta murehdi asiaa liikaa. Jokainen tekee omaa käyräänsä ja ainakin meilläpäin ainoastaan neuvolantäti ja -lääkäri ovat sf-mittaa käyttäneet. Keskussairaalan äitiyspolilla siitä ei " välitä" läheskään niin paljon, koska se on tosiaan altis mittausvirheille, johtuen vauvasta tai mittaajasta...
Hyvä Poppis, että oot aiheuttanut vähän elämää siellä synnytysvalmennuksessa :) Mua nauratti meillä varmaan 80-luvun alussa tehdyssä videossa aivan järkyttävä huilumusiikki ja todella aidontuntuiset potilas-hoitajakontaktit (nainen tulee synnyttämään, kätilö vastaanottaa hänet synnytysvastaanotossa " päivää, tulitteko synnyttämään?" Synnyttämään tullut äiti oli kuin suoraan kampaajalta tullut, hymyili kaunis meikki kasvoillaan kuin naantalin aurinko ja ilmoitti, että " aika tujuja supistuksia jo oli ollut pitkään" ilmekään värähtämättä...) Mulla tietenkin mielikuvitus teki heti pikkaisen rajumman version miten meikäläisen saapuminen todennäköisesti tulee tapahtumaan ja siinä olikin sitten tekeminen, että sain itseni hillittyä kun nauratti aivan törkeesti... Olipas muuten todella ihana, kannustava ja tukea antava realistisen asenteellinen kätilön lausahdus kipulääkityksestä teillä! Argh!
Tigger kirjoitteli yövalvomisista. Viime viikkoina (minä =himonukkuja) oon löytänyt uuden puolen itsestäni. En enää nuku aina kun pitkälleni pääsen... Viime viikot ovat menneet niin, että joka toisen yön kukun pitkälle yli puolen yön, ramppaan vessassa ja herään keskellä yötä valvoakseni tunnin tai pari. Seuraava yö meneekin sitten yleensä ihan taju kankaalla ja sitä seuraavana taas valvoskelen... Kai tää kaikki liittyy vaan näihin hormoneihin, mutta nukkuminen on niin ihanaa, että haluaisin nyt nauttia siitä täysillä kun vielä voin...
Siru: hengenahdistusta täälläkin, nyt tosiaan taitaa tuo masuasukki ymmärtänyt pikkuisen laskeutua alemmas, koska on vähän parempi olla. Välillä kyllä tuntui, että ei oikeesti saanut hengitettyä kunnolla ja esim. töissä ollessa täytyi raporttia pitäessä pitää hengitystaukoja varsinkin jos oli just kävellyt paikalle reippaasti... :)
Kiva muuten, että ensikot ovat " lisääntyneet" alkupään odottajilla! Kaikille, joita en ole muistanut toivotella tervetulleeksi yhteistervehdys ja onnittelut plussauksista! ...vastahan tässä itsekin ilmoittautui pienillä viikoilla palstalle ja kohta ollaan odotuksen loppumetreillä... Aika menee tosi nopeasti!
Jouluaskareista ja vauvahankinnoista: Kävin jouluostoksilla jo pari viikkoa sitten ja nyt urakan alla ovat joulukortit... Pakko tehdä valmiiksi kaikki kun ei yhtään tiedä koska pääsee synnyttämään. Ostoksille lähteminen ei kyllä enää houkuta ollenkaan, joten olen ollut hyvin onnellinen siitä, että tein vauvahankintoja jo hyvissä ajoin raskauden puolesta välistä alkaen. Enää en jaksaisi.
Ninca: Olet pohdiskellut mm. töistä pois jäämistä ja mukavan työpaikan menettämistä. Samanlaisia ajatuksia kävin läpi ollessani pitkällä sairaslomalla jo alkuraskauden aikana. Älä suotta tunne syyllisyyttä ajatuksistasi, se on valmistautumista äitiyteen ja aina kaikki uusi ja tuntematon pelottaa! Mulle työ on aina ollut aika tärkeää, olen halunnut pärjätä hyvin, kouluttautunut paljon ja nauttinut osaamisesta ja aikaansaannoksista... On aika iso juttu jäädä pois töistä, mietityttää voiko ikinä palata samoihin töihin, unohtaako paljon asioita, mihin on aiemmin panostanut niin paljon jne... Näen välillä työunia, joissa teen pahoja virheitä, olen taitamaton jne. Pikkuhiljaa vaan alkaa ajatella asioita " järkevämmin" , luottaa siihen, että töitä on raskauden jälkeenkin tarjolla ja varmasti vielä löytyy se työpaikka, mikä itselle sopii. Ilmeisesti äitinä voi vielä palata työelämään ja hallita ihan samoja taitoja kuin ennen raskauttakin (...jopa muistaa asioita vähän eri tavalla kun nyt näillä raskausaivoilla...) , ainakin aika moni työkaveri ja ystävä on menestyksellä palannut töihin, miksen minäkin... :) Tsemppiä sinulle kovasti, pikku hiljaa helpottaa ihan varmasti!!!
Ladie: Hyvää kampaajareissua! Mäkin olen uhkarohkeasti varannut itselleni kampaajan rv 39+2... :)
Nyt kyllä lopetan, koska tästä tulee liian pitkää jorinaa! Jos jollakin on ei-toivottuja suppareita, niitä otetaan täällä osoitteessa ilomielin vastaan!
Mukavaa torstai-iltaa kaikille!!
Keinuhepo ja Sitruuna 37+4
Kiitti Poppis vinkistä, vois siellä Jyskissä käydä kurkkimassa niitä pinniksen pehmusteita. :) Kerrohan sitten minkä turvakaukalon ostitte! Mä kun yritän kartoittaa noita ja kyselen kaikilta mikä on ja mitkä on kokemukset (teillä ei vielä niin paljoa ;) mutta silti)..
Han:in Rumpali liikehtii kovasti ¿ ihanaa :) voi kunpa mekin päästäisiin silittelemään Tiitiäisen päätä pian! Toi lamppuidea kuulostaa mielenkiintoiselle.. Täytyypä kokeilla jossain välissä.
Nincalla on harmitus päällä. :( Yhyy.. Toivottavasti mieli piristyisi! Lähetän täältä positiivisia ajatuksia ja mietteitä! :)
Leenaliinu oli ollut Brunolla 4D:ssä. Oli varmasti mahtavaa! :))) Meidän pitää sitä vielä odotella 18.12. asti ja mennään kokeilemaan Tapio Kurkea. Vehkeetkin olitte paikallistaneet! WOW! Varmasti kiva tunne kun nyt uskaltaa ostaa jo niitä poitsujen värisiä vaatteita yms..
AinoAuroralle kovasti paranemisia, toivottavasti röhä helpottaisi pian!
Ja uskomatonta että Ladiekin porskuttaa jo rv 39+! :) Sähän voit mennä sit suoraan synnärille sieltä kampaajalta!
Neuvolakäynneistä oli ollut puhetta. Mä olen käynyt neuvolassa 9+3, 16+3, 20+3, lääkärissä 11+4 ja ultrassa (yksityisellä rv 8) 12+5, 20+0.. Et ihan kivasti ainakin omasta mielestä. Seuraava etappi on siis 4D-ultra 24+3 ja neuvola 24+5..
Tänään on jumppapäivä taas. Äiti lupasi lämmittää saunan ja tehdä jotain ruokaakin kunhan palaan hikoilemasta. :) Hyvä palvelu! Palstailen sitten taas illalla (jos jaksan).
Mammis :)