Työkaverit varasivat taas heinäkuun kesälomakuuksi, kukaan ei ole toivonut kesäkuuta tai elokuuta
Meillä mennään aina röyhkeimmän ja viekkaimman oikeudella, ikinä ei ole mitään järkevää kiertoa missään.
Kumpi olisi parempi valinta tässä tapauksessa, kesäkuu vai elokuu.
Elokuuta esimies huonosti antaa, kun uusi toimintakausi alkaa ja kaikki tarvitaan töihin, mutta aina saa toivoa.
Kommentit (103)
Itse tykkään lomailla kesäkuussa. Silloin on luontokin kauneimmillaan.
En lomaille koskaan Heinäkuussa. Kesä/tai elokuussa on kivaa lähteä ulkomaille. En lomalle koskaan Suomessa
Kyllä pitäisi esimiehen huolehtia siitä että lomakuukaudet kiertää tasapuolisesti!
Miten voi olla enää vuonna 2023 mahdollista tuollainen varailu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän lomani aina elokuussa. Kukaan muu ei halua, mutta se on mun onni, koska mielestäni elokuu on paras lomakuukausi.
Minä pidän loman syyskuussa, jolloin kukaan muu ei halua olla lomalla. Lähden yleensä etelään lomalle, jolloin on vielä lämmintä, mutta hintataso on alhaisempi, kun ei ole enää sitä lomakautta. Olen mielelläni töissä kesällä, kun toimistolla on hiljaisempaa muutenkin.
Pistän vielä paremmaksi ja minä lähden Madeiralle kuukaudeksi loka-marraskuun vaihteessa. Aurinkoa ja sopivasti lämpöä ennen joulua. Kummasti piristää talven keskellä.
Toimistotyöntekijänä yritän olla kaikki erikoislomat toimistolla, koska silloin on hiljaisempaa muutenkin. Nyt viime viikolla puoli toimistoa oli pääsiäislomalla. No minä olin etätöissä ja katselin Yle Areenasta sarjoja ihan putkessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän lomani aina elokuussa. Kukaan muu ei halua, mutta se on mun onni, koska mielestäni elokuu on paras lomakuukausi.
Minä pidän loman syyskuussa, jolloin kukaan muu ei halua olla lomalla. Lähden yleensä etelään lomalle, jolloin on vielä lämmintä, mutta hintataso on alhaisempi, kun ei ole enää sitä lomakautta. Olen mielelläni töissä kesällä, kun toimistolla on hiljaisempaa muutenkin.
Pistän vielä paremmaksi ja minä lähden Madeiralle kuukaudeksi loka-marraskuun vaihteessa. Aurinkoa ja sopivasti lämpöä ennen joulua. Kummasti piristää talven keskellä.
Syyslomareissut on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kesälomani loka-marraskuussa. Meillä saa ne lomat pitää ihan milloin haluaa.
Itse pidän elo tai syyskuussa. Useimmin syyskuusa. Voin kettuilla muille koska ovat lomansa jo pitäneeet että " ihanaa mennä lomalle"
En pidä helteistä niin en koskaan edes toivo kesä tai heinäkuulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syysloma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että syksyn keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän elo tai syyskuussa. Useimmin syyskuusa. Voin kettuilla muille koska ovat lomansa jo pitäneeet että " ihanaa mennä lomalle"
En pidä helteistä niin en koskaan edes toivo kesä tai heinäkuulle
Työkaveri ottaa lomaa yleensä joulu- ja tammikuussa. Tykkää lämpimästä ja lähtee aina toiselle puolen maapalloa. Viimeksi lomaili Australiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että syksyn keskellä.
Mulle marraskuu on jo talvea, mutta sovitaan, että syksyn keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Säiden puolesta elokuu on täysi kesäkuukausi,
Euroopan lomakuukausi. Helteitä riittää, vedet lämpimiä, illat pimenee ja ne lämpimät illat on ihania. Marjasadot kypsyy. Ravustus alkaa.Kesäkuu usein viileämpi mutta nykyään ilmasto on niin sekaisin että kesäkuukin voi olla hyvä säiden puolesta. Ei aina tarvi olla hellettä.
Ravustus alkaa 21.7 ja hilla-aika samoihin aikoihin, jopa aiemminkin.
Mulla ollut kestotilaus loman alkamiseen 15.8 tienoilla. Ehtii valmistautua sorsastuksen aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
mulle sanottii viime kesänä et on niin paljo töitä ettei kerkee lomia pitää mut viikon sain pitää elokuussa ku polvilleen aneli nyt sama virsi taas .otin lopputilin ni nyt on jokapäivä lomaa.ei enää orjaks .
Suomessa tämä ei ole mahdollista. Täällä on voimassa sellainen vuosilomalaki, että on oltava vähintään 3 viikon yhtäjaksoinen loma.
AVI:n työsuojelu on se, johon otetaan yhteyttä, jos tämä on totta.
Minustakin heinäkuun loma menee "hukkaan", kun minulla on paljon enemmän kaikkea niin kesäkuussa kuin elokuussa. Sellaista se on, kun harrastaa kaikenlaista luontoon liittyvää: kalastusta, yrttien keräilyä ,marjastusta, metsästystä. Ei tarvitse huolehtia lentolippujen varauksesta, mutta pitäisi ehtiä ampumaan hirvikoe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syysloma?
Kesäloma-aikaa on touko-syyskuu, muu aika talvilomaa. Tämä vaikuttaa lomapäivien määrään ainakin joissakin TES:ssa, eli lomakauden ulkopuolella saa pitemmän loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mukavaa tämä, että röyhkeimmät saa määrätä lomakuukauden vietosta. Ei kaikki hiljaisimmat kykene vaatimaan oikeuksiaan näitten vahvaluontoisten kanssa ja jää monesti nuolemaan näppejään. Kyllä tässä täytyisi työnantajan puuttua peliin ja joku kierto kehittää. Muuten se voi olla arpapeliä kumpi on parempi kesä vai elokuu. Arvioisin kuitenkin, että elokuussa voisi olla vakaampia kelejä ja kesäkuu on joskus arvoitus. Voi olla helteitä tai 10 astetta ja vesisadetta, ei voi tietää.
Koerto on ihan vihon viimeinen homma. Kyllä täytyy voida sopia loma-ajat ilman pakotettuja kiertoja.
Ai työntekijat keskenään vai? Ja se Sari on aina heinäuun sitten lomalka koska mökki. Niinkö?
Keskenään tai esimiehen avustuksella. Miksi Sari olisi aina heinäkuun lomalla? Tai toisaalta miksi se olisi ongelma, jos näin sovitaan?
Koskaan ole mitään kiertoja tarvittu. Jokainen laittaa anomukset listaan ja jos liikaa päällekkäin, keskustellaan.
Keskustelkaa vaan. Minä en keskustele. Työnantaja voi toki määrätä lomani paikan siinä tapauksessa, kunhan tekee sen kk etukäteen. Mutta voi tietysti olla että sairastun ikävästi juuri silloin ja loma siirtyy. Ei voi tietää.
Meillä viimeksi töihin tullut vaatii itselleen ns.parasta loma-ajankohtaa. Kysymättä kertaakaan, mitä muut ovat suunnitelleet. Ollut vaan koko ajan minäminäminä. Ja uskon kyllä vakaasti, että jos ei saa tahtoaan läpi, saikuttaa.
Miten sen saikuttamisen laita, kun työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä.
On se helppoa teollisuudessa, kaivoksissa ja muissa sellaisissa, joissa on selvät kiertävät työvuorot ja lomat. Jos on oikein noheva, voi jo nyt katsoa, miten työvuorot sattuvat vuoden 2025 jouluna ja milloin on kesäloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulle sanottii viime kesänä et on niin paljo töitä ettei kerkee lomia pitää mut viikon sain pitää elokuussa ku polvilleen aneli nyt sama virsi taas .otin lopputilin ni nyt on jokapäivä lomaa.ei enää orjaks .
Suomessa tämä ei ole mahdollista. Täällä on voimassa sellainen vuosilomalaki, että on oltava vähintään 3 viikon yhtäjaksoinen loma.
AVI:n työsuojelu on se, johon otetaan yhteyttä, jos tämä on totta.
Minustakin heinäkuun loma menee "hukkaan", kun minulla on paljon enemmän kaikkea niin kesäkuussa kuin elokuussa. Sellaista se on, kun harrastaa kaikenlaista luontoon liittyvää: kalastusta, yrttien keräilyä ,marjastusta, metsästystä. Ei tarvitse huolehtia lentolippujen varauksesta, mutta pitäisi ehtiä ampumaan hirvikoe.
On väärin sanoa, että "on oltava". Kukaan ei voi pakottaa pitämään 3 viikkoa putkeen lomaa.
Näissä itkuviesteissä toistuu sama kuvio aina.
-Lapsellinen vinkuu kun ei saa heinäkuuta
-Lapseton vinkuu kun ei saa heinäkuuta
-Lapseton kertoo kuinka paras aika lomailla on jokin muu kuin heinäkuu
Koskaan ei ole av-mammalla asiat hyvin.