Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL juttu tuuppowaaran rasioista, toiminta loppuu Suomessa, mammat keränneet kippoja ja kuppoja jo 40v.

Vierailija
16.04.2023 |

On kyllä tragedia. Koko hommasta jäi käteen vain läjä muovikippoja.

Mietin sitäkin, kun nuo kehuvat, että on joskus 70-luvulla ostetut Tupperware muoviastiat yhä käytössä, niin eikö niissä ollut silloin jotain yhdistettä, joka on nykyään kielletty?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nuoret on muuttanut ruokatapoja,suurperheitä on vähän eli ehkä aika on ajanut vähän ohi tuotteista.kotimarkkinointi on aika kiusallinen myyntitapa.

Nykyään saa hyviä säilytyskippoja ihan lähikaupasta. Silloin, kun Tupperit tuli myyntiin, ei tilanne ollut sama.

Vierailija
42/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin niitä kovin moni on suorastaan kerännyt yhtä innolla kuin vaikkapa muumimukeja. Ihan käytössä ovat kaikilla, joilla tiedän niitä olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä tuotteita mutta oli vaikea hankkia. En tykännyt kiusallisista kotikutsuista.

Tosiaankin olisi kannattanut laittaa nettikauppa. Tuo kutsuilla myynti ja seuraavien kutsujen emmännän ruinaaminen oli tosi vaivaannuttavaa. Ja jonka n typerän arvonnan vuoksi yrittävät saada yhteystiedot.

Vierailija
44/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nuoret on muuttanut ruokatapoja,suurperheitä on vähän eli ehkä aika on ajanut vähän ohi tuotteista.kotimarkkinointi on aika kiusallinen myyntitapa.

Nykyään saa hyviä säilytyskippoja ihan lähikaupasta. Silloin, kun Tupperit tuli myyntiin, ei tilanne ollut sama.

Tämä. Silloin oli vain niitä isoja säilykelasipurkkeja tiivistekansilla ja jotain muovisia pakasterasioita, jotka vääntyilivät pakkasessa. Tupperit tuli juuri oikeaan aikaan, kaiken säilytykseen tiiviisti. Oli isoa ja pientä, oli niitä pikkuruisia pilleripurkkejakin ja kuka muistaa mikä on "äijänkorvike"? Muistan kuinka mun silloinen poikaystäväni loukkaantui siitä että sitä kutsuttiin sellaiseksi. Se siis oli sellainen kumilätty, millä sai napakasti otteen vaikkapa hillopurkin kannesta ja avattua sen, hennommillakin naisen käsillä. Mutta äijänkorvikkeeksi en saanut sitä poikaystävän kuullen sanoa =D

Vierailija
45/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Silloin oli vain niitä isoja säilykelasipurkkeja tiivistekansilla ja jotain muovisia pakasterasioita, jotka vääntyilivät pakkasessa. Tupperit tuli juuri oikeaan aikaan, kaiken säilytykseen tiiviisti. Oli isoa ja pientä, oli niitä pikkuruisia pilleripurkkejakin ja kuka muistaa mikä on "äijänkorvike"? Muistan kuinka mun silloinen poikaystäväni loukkaantui siitä että sitä kutsuttiin sellaiseksi. Se siis oli sellainen kumilätty, millä sai napakasti otteen vaikkapa hillopurkin kannesta ja avattua sen, hennommillakin naisen käsillä. Mutta äijänkorvikkeeksi en saanut sitä poikaystävän kuullen sanoa =D

Joo. Tässähän alkaa herätä monenlaisiakin tuppermuistoja. Kyllähän se oli iso osa ainakin 80-luvulla syntyneiden lapsuutta ja nuoruutta, että oli tupper osa elämää. Heh, muistan kuinka isäni ei voinut sietää niitä kutsuja, että tulee meidän talo täyteen akkoja ja hän pakeni paikalta koiran kanssa moneksi tunniksi ulos haahuilemaan. Viimeiset tupperit meillä vietettiin niin, että oli jo kännykätkin olemassa ja isä soitti äidille, että joko saa tulla kotiin, eihän siellä vaan enää ole ketään. 

Mutta mulla on ihan hyvät muistot niiltä ajoilta. Nykyään ihmiset liian vähän enää järjestää mitään tällaisia get together tilaisuuksia, mihin yritetään haalia mahdollisimman paljon porukkaa, vaikka vähän sivustakin. Ainoat on enää jotkut isot juhlat, häät ym. ja niihinkään ei enää kutsuta kuin vain kaikista lähimmät bestikset ja läheiset, muilla ei ole asiaa paikalle loisimaan. Että kyllä noilla sen ajan tuppereilla, kynttiläkutsuilla (Partylite) ja vastaavilla oli oma hohtonsa ja niistä on jäänyt kivat muistot. Vaikka itsekin silloin ajattelin, että ei kai taas. Mun yks kaveri oli ihan mahdoton järjestämään näitä kaikkia kutsuja, kerran jopa järjesti seksivälinekutsut. Siellä mä mutsini ja kaverini kanssa sitten pyörittelin niitä didoja ja perhosia sun muita.. Oli aika kiusallinen tunnelma.

Mutta onpahan ainakin hyvät muistot. Nykyään ei tuollaisia enää järjestetä, vaan pitää mennä itse nettiin ostamaan mitä tahtoo.

Vierailija
46/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret välttelevät myös muovia. Markkinoilla tällä hetkellä paljon lasi ja metallirasioita.

Mutta tuppereissa oli se kierrätys myös. Eli vanhat tupperit sai palauttaa ja ne sulatettiin uusiokäyttöön jo kauan sitten. Että ne oli siinä mielessä jopa aikaansa edellä. Toki sitten eri asia, tuliko monenkaan niitä palautettua..

Kyllä ainakin itse näin tupperkutsuilla, että sinne myös palautettiin niitä astioita. Toki ne olivat niin kestäviä, ettei sitä tarvinnut paljoa tehdä. Yleensä ne oli just jotain eväsrasioita tai vatkauskulhoja, mitkä nyt aina kuluu käytössä kun niitä raavitaan.

Vierailija
47/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän orthexeja silloinkin ollut. Maailma on vaan muuttunut melkoisesti, äidit on nykyään päivätöissä eikä hoitovapaalla pitämässä tupperkutsuja naapureille. Postimyyntikin rajoittui lähinnä hobby halliin, kuponkiuutisiin ja ostostv:hen.

Vierailija
48/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niiden kippojen arvo nousee.

Vierailija
49/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä aikoja, kun äijänkorvike oli vielä purkinavaaja eikä dildo.

Vierailija
50/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä aikoja, kun äijänkorvike oli vielä purkinavaaja eikä dildo.

Tiedätkö mihin niitä dödöputiloita käytettiin ennen dildoja?

Vierailija
51/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noita pystynyt ostamaan mistään, jos ei tykännyt Tuppervaara-kutsuista. Typerä myyntisysteemi, uusinta uutta suoraan 50-luvulta, kotiäitien Amerikasta.

Uskon että tämä on yksi syy miksei kauppa käy. Ei ihmiset enää järjestä mitään kutsuja, kaikki tilataan netistä.

Itselläni on joitakin vanhoja kuiva-ainesrasioita ja ovat mielestäni paljon parempia kuin nykyiset. Mutta eipä noita saa ostettua mistään ellei tunne jotakuta myyjää. Edes mitään hintakatalogia en löytänyt netistä! Torista ja huuto.netistä yrittänyt metsästää sitten.

Vaatii toki ihmeellisiä taitoja keksiä mennä sivulle tupperware.fi ja etsiä sieltä tuotekuvasto tai lähellä asuvan myyjän yhteystiedot.

En itsekään pidä tuosta kotikutsujutusta, mutta tähän asti tuotteita on kyllä pystynyt ostamaan helposti ilman kutsujakin.

No kyllä se mun mielestä vaatii enemmän, koska eihän niillä ole edes mitään katalogia netissä. Eli pitäisi jotenkin jo vähän ennakkoon tietää mitä haluaa ostaa.

Voisihan niillä olla nettikauppa joka ohjaa sille lähimmälle myyjälle sen tilauksen joka toimittaa tmv. Mutta kun ei osata uudistua niin näin käy vaikka olisi maailman paras tuote.

Vierailija
52/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se mun mielestä vaatii enemmän, koska eihän niillä ole edes mitään katalogia netissä. Eli pitäisi jotenkin jo vähän ennakkoon tietää mitä haluaa ostaa.

Ihan mielenkiinnosta: mikä on vikana sivulla tupperware.fi olevassa katalogissa?

Vierailija
53/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän orthexeja silloinkin ollut. Maailma on vaan muuttunut melkoisesti, äidit on nykyään päivätöissä eikä hoitovapaalla pitämässä tupperkutsuja naapureille. Postimyyntikin rajoittui lähinnä hobby halliin, kuponkiuutisiin ja ostostv:hen.

Ei niitä tuppereita mitkään hoitovapaalla olevat väsähtäneet äidit pitäneet, vaan teinien äidit. Ainakin silloin kun mä olin nuori. Työkavereitahan niihin lähinnä kutsuttiinkin, olisi ollut vaikeaa saada haalittua porukkaa pelkästään naapureista. Siinä leivottiin yhdessä äidin kanssa tarjottavaa kutsuille. Hitto kun pääsisi takaisin niihin aikoihin.. Elämä oli jotenkin niin yksinkertaista silloin. 

Vierailija
54/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tuppereita mitkään hoitovapaalla olevat väsähtäneet äidit pitäneet, vaan teinien äidit. Ainakin silloin kun mä olin nuori. Työkavereitahan niihin lähinnä kutsuttiinkin, olisi ollut vaikeaa saada haalittua porukkaa pelkästään naapureista. Siinä leivottiin yhdessä äidin kanssa tarjottavaa kutsuille. Hitto kun pääsisi takaisin niihin aikoihin.. Elämä oli jotenkin niin yksinkertaista silloin. 

Olet varmaankin sen verran vanhempi kun tupperhuuma tuli Suomeen. Itse olin 6-7v ja kaikkien muidenkin kutsuilla olevien lapset samanikäisiä. Tupperin sivuilla myös konsulenttien kertomaa kuinka muovikippojen myynnillä saivat olla lasten kanssa kotona hoitovapaan.

Vierailija
55/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä johtuu siitä, mitä ollaan täällä palstalla saatu lukea. Mumman hyydekaakut tulee rääpityksi siitä huolimatta, että ne on laitettu vaikeasti avattavissa olevaan tupperwaaren rasiaan, eli tuotteiden laatu heikentynyt eikä estä rääppimistä?

Vierailija
56/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaankin sen verran vanhempi kun tupperhuuma tuli Suomeen. Itse olin 6-7v ja kaikkien muidenkin kutsuilla olevien lapset samanikäisiä. Tupperin sivuilla myös konsulenttien kertomaa kuinka muovikippojen myynnillä saivat olla lasten kanssa kotona hoitovapaan.

Aaa, niin sä puhut niiden myyjistä. Me oltiin ainoastaan niitä jotka järjestettiin kutsuja ja se tuttu (äitini työkaveri) myyjä tuli aina paikalle esittelemään tuotteita. Ei äitini itse koskaan ollut se konsulentti. Kävin myös paljon muiden tuttujen järjestämillä kutsuilla, muillakin kuin tuppereilla. Partylitet oli mun lemppareita, ne siis olivat kynttiläaiheisia tuotteita. Edelleen käytössä myös.

Vierailija
57/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on iso kasa noita Tupperin astioita. Hän on varjellut niitä kuin silmäteräänsä vuosikymmenten ajan.

Joka ainoalle jauho- ja suurimolajille on oma säilytysastiansa. On tarjoilu-ja säilytysastioita. Ruoan kuumanapito-astioita jne. Kaikenlaisia hilavitkuttimia on laatikot täynnä. Munannostaja, kurkunkihartaja, omenanviipaloija jne.

Värikirjo on suunnaton, kaikenvärisiä löytyy.

Miten hän sitten pärjää, kun ei saakaan ostaa enää uusia astioita ja välineitä tuolta firmalta.

Vierailija
58/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverillani on iso kasa noita Tupperin astioita. Hän on varjellut niitä kuin silmäteräänsä vuosikymmenten ajan.

Joka ainoalle jauho- ja suurimolajille on oma säilytysastiansa. On tarjoilu-ja säilytysastioita. Ruoan kuumanapito-astioita jne. Kaikenlaisia hilavitkuttimia on laatikot täynnä. Munannostaja, kurkunkihartaja, omenanviipaloija jne.

Miten hän sitten pärjää, kun ei saakaan ostaa enää uusia astioita ja välineitä tuolta firmalta.

No jos ne kerta kestää 40 vuotta menemättä miksikään, niin miksi niitä piäisi uusia?

Vierailija
59/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan, kun mikroaaltouunit eivät olleet vielä yleisiä työpaikoilla, laitoin aamuisin lämmintä ruokaa Tupperin tukevaan, tiiviiseen rasiaan, kannen tiukasti kiinni ja sitten kiedoin vielä sanomalehteä ja villahuivin rasian ympärille.

Ruoka oli vielä ihan lämmintä lounasaikaan töissä.

En tiedä irtosiko siitä muovirasiasta mitään ei-toivottua ruokiin, mutta en ajatellut sitä silloin.

Vierailija
60/76 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ne kerta kestää 40 vuotta menemättä miksikään, niin miksi niitä piäisi uusia?

Ei varmaan tarvitsisikaan uusia, mutta uusia hän kuitenkin osteli vuosikymmenten ajan. Siksi niitä on kaapit täynnä. Nyt ostelu loppuu, ehkäpä sitten astiatkin aikaa myöten tulee käytettyä paremmin. Ja kestäähän ne perillisillekin, jos joku ne huolii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän