Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Emmi, 27, haluaa ravistella ahtaita normeja Vartalon koolla ei ole väliä. Puhutaan välillä myönteisesti pyöreämmistä naisista.

Vierailija
16.04.2023 |

Eikä aina tuomita heitä. Mun mielestä olisi kiva kuulla välillä positiivistakin puhetta pluskoon ihmisistä.

Itse olen suht normaalipainoinen nainen, mutta mulla on useampiakin isompikokoisia naisystäviä, jotka ovat oikeasti hauskaa seuraa. Ja ovat ihan tyylikkäitäkin tapauksia.

Tämäkin juttu on mun mielestä ihan positiivinen:

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/aa5d9385-c92a-4d68-b538-655552d70a76

"Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on onkin Emmille tärkeä ajatus. Hän kertoo aikaisemmin pitäneensä kehoaan vääränlaisena ja halunneensa olla pienikokoisempi.

Lapsuuden ja nuoruuden kiusaamiskokemukset olivat polkeneet Emmin itsetunnon matalaksi.

Yksi merkittävä tekijä muutoksessa oli äidiksi tulo. Se oli yksi syy siihen, miksi Emmi päätti hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja olla piittaamatta muiden mielipiteistä.

Halusin olla lapsilleni hyvä esimerkki. Ymmärsin, että jos en ole itsevarma, kuinka he voisivat oppia itsevarmoiksi. Tämä oivallus on rohkaissut minua työstämään itsetuntoani.

Työ on kannattanut, koska nyt Emmi on yhden askeleen lähempänä unelmaansa.

Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan syö ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä.

Kommentit (330)

Vierailija
21/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa muuten tosi kiva esim. pahasti masentuneiden lukea näitä jatkuvia vttuiluja ja herjaamista painosta! Jotkut lääkkeet nostavat painoa _huimasti_ ja hyvinkin lyhyessä ajassa puhumattakaan että siihen vielä lisätään itse sairauden vaikutukset. Nyt jo edesmennyt Jasminkin kertoi, kuinka paino nousi kerralla 30 kiloa, siis 30 kiloa. Ja tämän päälle pitää vielä sietää infantiilien vttuilu. Olette haukkujat pelkkää rskasakkia. Ja ei, ei ole ylipaino aina kiinni sairauksista tai muusta, mutta usein myös on eikä kaikki halua toisaalta kertoa sellaisia julki tai ette voi muuten sitä tietää. Ei siis ehkä kannata huudella ja haukkua, jos ei tiedä eikä fiksu huutele sittenkään, mutta tiedän, fiksut ihmiset ovat harvinaisuus.

Vierailija
22/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

idiot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien kuuluu rahoittaa läskien aiheuttamat hoidot kaikille. Väliäkös sillä.  Kun enemmän miettii, kyllä sillä vartalon koolla on väliä ja vaikutusta ainakin kansanterveyskustannuksiin. Muuten jokaista tulee kohdella ihmisarvoisesti kaikissa tilanteissa tottakai, mutta läskiin pitää voida suhtautua yhtä kriittisesti kuin tupakointiin, alkoholiin ja muihin haitallisiin elämäntapoihin. 

Joo, mutta joskus myös muut sairaudet ja erityisesti niiden lääkkeet aiheuttavat ja ylläpitävät ylipainoa ja tämä on fakta eikä tekosyy. Tosin kirjoituksestasi päätellen sinä et tätä teitenkään ymmärrä ja usko ja jatkat moukkamaista ja täydellisen epäreilua öyhöttämistäsi.

Marginaaliin kuuluvat nämä sairauksista ja lääkkeistä kilonsa saaneet. Fakta on kuitenkin se, että suurin osa ylipainosta johtuu vääristä elintavoista.

-eri

Jep, sinähän sen totta kai tiedät x,D Ja toisaalta et koskaan voi tietää miten asia juuri kenenkin kohdalla on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ahtaita normeja? Kehopositiivisuus ollut jo vuosia normi. Ihan kiva olisi välillä nähdä näitä normaalipainoisia kehopositiivisia.

Vierailija
24/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhutaan välillä"???

Lihavien naisten kehopositiivisuutta tungetaan joka tuutista ulos niin ettet voi avata minkään lehden verkkosivuja ilman että ylipainoinen nainen muistuttaa sinua asiasta.

Mitäpä jos puhuttaisiin vaihteeksi lyhyistä ja hintelistä miehistä? Miesten kehopositiivisuusjuttua on 1% naisten vastaavasta, ja sekin keskittyy oikeasti naisten mieleen oleviin dad bod-miehiin.

Vierailija
25/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän me olla hehkutettu läskipalloja jo 10 vuotta. Koska tulee meidän normaalikokoisten vuoro?!

Normaali? Tuo on normaali. Eiköhän niitä missin laihoja luikkuja ole hehkutettu kautta aikojen, viimeiset 100 vuotta ja edelleen. Niissä ole ei ole mitään erityisen kaunista tai edes haluttavaa. Miksi ihmeessä pitäisi ihmisen pakosta olla sen näköinen että ruokaa ei saa kuin kerran viikossa? Itse olen aina ollut hoikka ja jopa toivoisin että paino nousisi, mutta ei nouse syömällä. Mies 38v

Vierailija
26/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on väliä. En itse ainakaan kehtaisi liikkua jonkun pulleron kanssa

Vierailija
27/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihtyvätkö he tosiaan kropassaan. Onko helppo löytää vaatteitta. Onko liikunta helppoa. Itse olen tämmöinen laiha läski ja kaikki kertyy vyötärölle. Välillä näyttää kuin olisi raskaana. Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin muutama vuosi sitten. 

Vaatteita ei ole helppo löytää. Istuvia, sopivan kokoisia jotka ei paina eikä hierrä ja yleensä mahtuu päälle. Liikkuminen on vaikeaa. Eivät jaksa kävellä pitkää matkaa, hengästyvät nopeasti ja haluavat kaiken olevan helppoa itselle. Ei, eivät viihdy, vaikka ne muuta väittävät. Väittävät vain muille lohduttaakseen itseään ja peittääkseen häpeän lihavuudesta. Eivät jaksa laihduttaa, ja haluavat päästä kuin koira veräjästä, ilmoittamalla että "minä olen kehopositiivinen". Siksi minun ei enää tarvitse laihduttaa. "Tehdään tästä kehopositiivisuudesta juttu". Voidaan näin kiertää vastuuta omasta terveydestä muiden kustannuksella, tämä on siis syy heille laiskotella.

Vierailija
28/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihtyvätkö he tosiaan kropassaan. Onko helppo löytää vaatteitta. Onko liikunta helppoa. Itse olen tämmöinen laiha läski ja kaikki kertyy vyötärölle. Välillä näyttää kuin olisi raskaana. Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin muutama vuosi sitten. 

Niin, moni näistä kehopositiivisista sanoo silti pyrkivänsä laihduttamaan, joten pieni ristiriita itsensä hyväksymisestä sellaisena kuin on.

Vierailija
29/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo höpöttää, lihavuushan on normi jo nykyään.

Vierailija
30/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien kuuluu rahoittaa läskien aiheuttamat hoidot kaikille. Väliäkös sillä.  Kun enemmän miettii, kyllä sillä vartalon koolla on väliä ja vaikutusta ainakin kansanterveyskustannuksiin. Muuten jokaista tulee kohdella ihmisarvoisesti kaikissa tilanteissa tottakai, mutta läskiin pitää voida suhtautua yhtä kriittisesti kuin tupakointiin, alkoholiin ja muihin haitallisiin elämäntapoihin. 

Niin mitkä hoidot? Olen terve ja en käytä lääkkeitä.

Olet nuori vielä. Krooniset sairaudet eivät ilmene hetkessä. Toivon sinulle kaikkea hyvää elämääsi.

No minä olen laiha ja ollut koko elämäni sairas. Olen maksanut veronmaksajille pitkän pennin, maksan edelleen joka kuukausi. Saanko minä olla olemassa koska olen hoikka ja kaunis?

Vierailija
31/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Toivoisin, että kaikki muistaisivat, ettei painolla, vaatekoolla tai vartalon koolla ole väliä, kunhan SYÖ ja elää terveellisesti, voi hyvin ja on tyytyväinen itseensä.-

Tuskin ylipainoinen ihminen syö terveellisesti.

Tietenkin voi syödä. Lihoa voi vaikka kanalla ja riisillä ja kun lihominen on tapahtunut, uuden korkeamman painon ylläpito tarvitsee todella vähän lisäkaloreita. Ihmiset luulevat että kaikki ylipainoiset vetävät karkkia ja sipsiä joka päivä, vaikka jos syöt banaanin verran ylimääräistä joka päivä (ja se kaikki menee varastpon), olet vuoden päästä 5 kg painavampi. Muutaman vuoden päästä 25kg.

Vierailija
32/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

idiot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta joskus myös muut sairaudet ja erityisesti niiden lääkkeet aiheuttavat ja ylläpitävät ylipainoa ja tämä on fakta eikä tekosyy. Tosin kirjoituksestasi päätellen sinä et tätä teitenkään ymmärrä ja usko ja jatkat moukkamaista ja täydellisen epäreilua öyhöttämistäsi.

Marginaaliin kuuluvat nämä sairauksista ja lääkkeistä kilonsa saaneet. Fakta on kuitenkin se, että suurin osa ylipainosta johtuu vääristä elintavoista.

-eri

Hyvin usein kuitenkin aivan muusta kuin syömisestä. Oman vaimon syömisiä seuranneena nähnyt että ei se ainakaan herkkujen syömisestä johdu, kahvitkin juodaan lähes aina ilman pullaa, karkkia ei syödä, eikä muutenkaan makeaa, aika terveellisesti myös, liikutaankin. Itse olen normaalipainoinen, lapset myös. Työkaveri aika pullukka mies, hikoaa ihan sairaasti, silmälasitkin niin hiestä märkänä, että monesti katsonut miten näkee niillä edes. Ei ainakaan töissä edes syö epäterveellisesti. Itse jos yhtä paljon hikoaisin, olisin aika luikku. Ihmettelen miten ei laihdu, vaikka vuosikausia aina hiestä märkänä.

Vierailija
33/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana näin miehenä tulee aika ulkopuolinen olo kaikessa tasa-arvo keskustelussa. Ei ole miehillä oikeutta kehopositiivisuuteen, koska läskillä nyt on vaikutusta seksiin, testosteroniin ja vaikkapa maanpuolustukseen liittyviin asioihin. Ja tottahan kaikki tuo on, ei sitä ole kieltäminen. Mutta sanon vain, että miehet ovat ulkopuolisia tässä nykyajan tasa-arvo keskustelussa.

Vierailija
34/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo höpöttää, lihavuushan on normi jo nykyään.

No jep, kohta saisi ravistella vähän käänteisesti ja alkaa tuputtamaan kunnon timmiä fitnesskroppaa joka tuutista.

Hyi yök!

Vierailija
35/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskiys ei ole koskaan kaunista.

Ei miehellä eikä naisella.

Ei se yhtään sen kauniimmaksi tee eikä laadukkaammaksi vaikka olis kuinka hoikka ja missi. Miehen silmissä usein päinvastoin. M37

Useimmat miehet pitävät laihasta naisesta. Katsokaa muusikoita, elokuvatähtiä ja rikkaita miehiä, jotka saavat melkein minkä tahansa naisen. Lähes kaikilla heistä on hoikka nainen. En tiedä yhtäkään heistä, jolla olisi lihava nainen.

Vierailija
36/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

idiot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Jep, sinähän sen totta kai tiedät x,D Ja toisaalta et koskaan voi tietää miten asia juuri kenenkin kohdalla on!

Suomessa yli puolet ovat ylipainoisia, lähes kaikilla jokin lääkitys ja sairaus, mistä ylipaino kertyy?

Vierailija
37/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puhutaan välillä"???

Lihavien naisten kehopositiivisuutta tungetaan joka tuutista ulos niin ettet voi avata minkään lehden verkkosivuja ilman että ylipainoinen nainen muistuttaa sinua asiasta.

Mitäpä jos puhuttaisiin vaihteeksi lyhyistä ja hintelistä miehistä? Miesten kehopositiivisuusjuttua on 1% naisten vastaavasta, ja sekin keskittyy oikeasti naisten mieleen oleviin dad bod-miehiin.

Et ole Instagramissa koskaan vieraillut? Siellä on runsaasti miesten kehopositiivisuustilejä, mm. lyhyiden, kaljujen, hoikkien miesten pitämiä. Myös eräs CP-vammainen mies postaa itsestään todella hotteja kuvia ja suosiota riittää.

Instassa on myös niitä peräänkuulutettuja normaalipainoisia kehopositiivisia naisia. Tuhansittain. Sieltä vain etsimään, kaikkea löytyy.

Vierailija
38/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä kuvottava olo ennen kuin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei siinäkään heti meinattu ottaa verikokeita. Paino lähti kyllä laskuun vaikka ei nyt paljon ollut ylipainoa. Vaan juuri tuo turvotus ja huonot yöunet. Jokainen tyylillään eli toiset viihtyy ylipainoisena ja toiset ei. Kuunnelkaa kehoa. vaikka vielä ei mitään terveyshaittoja , niin voi tulla vaikka 10 vuoden päästä.

Vierailija
39/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

idiot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Hyvin usein kuitenkin aivan muusta kuin syömisestä. Oman vaimon syömisiä seuranneena nähnyt että ei se ainakaan herkkujen syömisestä johdu, kahvitkin juodaan lähes aina ilman pullaa, karkkia ei syödä, eikä muutenkaan makeaa, aika terveellisesti myös, liikutaankin. Itse olen normaalipainoinen, lapset myös. Työkaveri aika pullukka mies, hikoaa ihan sairaasti, silmälasitkin niin hiestä märkänä, että monesti katsonut miten näkee niillä edes. Ei ainakaan töissä edes syö epäterveellisesti. Itse jos yhtä paljon hikoaisin, olisin aika luikku. Ihmettelen miten ei laihdu, vaikka vuosikausia aina hiestä märkänä.

https://www.is.fi/terveys/art-2000009374917.html

Tämän takia moni 30-vuotias nainen lihoo syy voi yllättää

Kun ruuhkavuosia elävä nainen lihoo, syy ei ole yleensä laiskottelu päinvastoin. Varsinkin pienten lasten äidit tarvitsisivat viikoittain vapaa-aikaa, jonka voisivat käyttää rentoutumiseen, lihavuuden hoitoon erikoistunut lääkäri sanoo.

hallinnasta merkityksestä perhearjen ja työelämän pyörteissä.

Laadukas yöuni auttaa palautumaan ja se on myös painonhallinnassa keskeisessä osassa. On myös tärkeää saada omaa aikaa, aikaa itselle.

Varsinkin pienten lasten äidit tarvitsisivat viikoittain vapaa-aikaa, jonka voisivat käyttää rentoutumiseen kuten parhaaksi näkevät. Kotitöitä ja vastuuta perheen asioista kannattaisi myös jakaa tasaisemmin.

MIEHILLÄ ylipainoa alkaa kertyä jo parikymppisenä, aiemmin kuin naisilla.

30-vuotiaan miehen fysiologia voi antaa jonkin verran anteeksi, kun testosteronitasot ovat normaalit ja lihasmassaa on suhteellisen hyvin. Arjessa voi kuitenkin tulla samanlaisia ajan hallinnan ja jaksamisen haasteita kuin naisilla. Myös taloudelliset huolet lisäävät elintapahaasteita.

Heikius kuulee usein, että painon pudottaminen yli 50-vuotiaana olisi vaikeampaa kuin nuorempana. Hän arvelee yhdeksi syyksi sen, että ylipainoa on kannettu kehossa jo vuosikymmenten ajan ja pudottaminen voi siksi tuntua hankalammalta.

Taustalla saattaa myös olla jojoilu-laihduttamista, eli lukuisia painonpudotuskuureja, jotka ovat saaneet elimistön sekaisin ja altistaneet lihomiselle.

Noin 50-vuotiailla naisilla vaihdevuosien alkaminen saattaa vaikuttaa painoon, mutta eri tavalla kuin usein kuvitellaan. Heikius kertoo vaihdevuosien kerryttävän kiloja esimerkiksi uniongelmien takia. Uniongelmia tulee usein estrogeenin vähenemisen myötä.

Vaihdevuosien yhteydessä estrogeenituotanto hiipuu, ja silloin naisilla on myös kohonnut taipumus nimenomaan vyötärölihavuuteen. Hormonikorvaus voikin välillisesti auttaa painonhallinnan ongelmissa.

Miehillä hormonaaliset muutokset alkavat jo ennen 50. ikävuotta.

Joskus voi olla tarpeen aloittaa testosteronikorvaushoito. Voi myös olla, että testosteronin määrä on vähentynyt reilun ylipainon takia, sanoo Heikius.

Vierailija
40/330 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitkä hoidot? Olen terve ja en käytä lääkkeitä.

On vain ajan kysymys, milloin tarvitset lääkärinhoitoa. Ei voida kiistää, että lihavilla ihmisillä on huonompi terveys kuin normaalipainoisilla.

Etenkään nuorena monilla ei ole mitään oireita. Se tosin ei takaa, etteikö elimistössä olisi hiljainen tulehdus tuhoja tekemässä. Se ilmenee sit viimestään keski-iässä terveyden nopeana romahduksena.