Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret eivät halua tehdä töitä? Onko syynä laiskuus vai järkevä elämänvalinta?

Vierailija
16.04.2023 |

Voisitteko nuoret kertoa, kiitos.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin töitä jos saisin

Vierailija
42/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on melko helppo laskea ettei 40 vuoden pätkätöillä kerry eläkettä takuueläkkeen vertaakaan niin kyllähän siinä saattaapi antaa muiden raataa itsensä raihnaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kroonisesta kivusta ja olen sen takia usein ärtyntyt. En halua tulla droppaamaan tunnelmaa työpaikalle.

Vierailija
44/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys sisältää paikkansa pitämättömän väitteen. Nuoret haluavat tehdä töitä. Joka kesä nuoria kesätyönhakijoita on paljon enemmän kuin työpaikkoja tarjolla.

Vierailija
45/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tukien varassa eläminen pitäisi olla vain ma mujen ja keski-ikäisten kurppaullien oikeus?

Vierailija
46/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat fiksumpia kuin me vanhemmat.

Itsekin tienaan viis tonnia kuussa, elätän vaimoa ja kolmea lasta, verojen, kulujen yms pakollisten laskujen jälkeen ei mitään jää käteen.

Vähemmällä pääsisin kun heittäisin kaiken läskiksi ja antaisin yhteiskunnan elättää.

Taitaisi vaan muksut lähteä huostaanottoon, ja vaimo paremmille markkinoille. Osamaksut takaisin yms. Älä toivo että Kelan työmarkkinatuki 595 euroa käteen kuussa riittää HYVÄÄN ELÄMÄÄN. Koska se ei riitä edes ale-ruokaan nykyään.

Vierailija
47/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato- työnteko, se ei ole nuorten juttu.

Vierailija
48/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät työt kelpaisi varmasti ja kunnon palkka. En voi syyttää nuoria työnpakoilusta sillä kyse on työmarkkinoista. Työmarkkinat ovat suomessa semmoiset että ei kaikkia kiinnosta matalapalkka alat ja raskaat hommat.

Mua kiinnostais kyllä nekin hommat, mutta kun ei pääse sinnekkään

T: nuori

Vierailija
49/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun Hyvää Sukua olevat saa lukion lippiksellä vakityöpaikan toimistoista joissa ei haise hiki eikä lika.Sitten työt joissa haisee lika ja hiki ovat tes-minimillä olevia pätkätöitä joissa ei tule pääsemään vakituiseksi enää kukaan. Eli et saa asuntolainaa etkä huonolla palkalla elämänlaadun nostoakaan. Mutta menetät vähitellen terveyden ja vapaa-aika on töistä palautumista eikä rahaa jää säästöön matkusteluun tai uuteen autoon esim.

Ammattityöttömänä sentään saa toteuttaa itseään jos massit riittää ja voi opiskella monipuolisesti esim. kansalaisopiston puitteissa. Työssäkäyvä, ei mitään vaihtelevaa viikko sisältöä työ-palautuminen-kaupassa käynti-työhön takaisin kello tikittää ja vuodet vierii- mitä jää käteen se on jokaisen itse arvioitava tästä.

Vierailija
50/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun Hyvää Sukua olevat saa lukion lippiksellä vakityöpaikan toimistoista joissa ei haise hiki eikä lika.Sitten työt joissa haisee lika ja hiki ovat tes-minimillä olevia pätkätöitä joissa ei tule pääsemään vakituiseksi enää kukaan. Eli et saa asuntolainaa etkä huonolla palkalla elämänlaadun nostoakaan. Mutta menetät vähitellen terveyden ja vapaa-aika on töistä palautumista eikä rahaa jää säästöön matkusteluun tai uuteen autoon esim.

Ammattityöttömänä sentään saa toteuttaa itseään jos massit riittää ja voi opiskella monipuolisesti esim. kansalaisopiston puitteissa. Työssäkäyvä, ei mitään vaihtelevaa viikko sisältöä työ-palautuminen-kaupassa käynti-työhön takaisin kello tikittää ja vuodet vierii- mitä jää käteen se on jokaisen itse arvioitava tästä.

Olen jo reilusti yli kolmekymppinen, joten en kuulu joukkoon, jolle Ap osoitti kysymyksensä, mutta kuvailit tuntojani niin osuvasti, että on pakko vastata.

Olen vähän aikaa sitten jäänyt ansiosidonnaiselle, joka on huomattavasti pienempi kuin koulutustani vastaavasta työstä maksettava palkka. Työttömäksi jäätyäni elämänlaatuni on kuitenkin noussut 100%, sillä töissä ollessani elämäni oli juuri tuota, mitä kuvailit: työ-(riittämätön) palautuminen-kaupassa käynti-työhön takaisin. En jaksanut mitään harrastuksia enkä kotitöitä, olin kehno puoliso, ystävä ja emäntä (lemmikeilleni), olin aivan poikki henkisesti ja fyysisesti, ja tienatut rahatkin makasivat tilillä käyttämättöminä.

Itselläni ei ole lapsia, mutta monilla vähintään yhtä uupuneilla kollegoillani on. Millaisenkohan mallin työelämästä elämäänsä suorittavat väsyneet ja kiukkuiset vanhemmat mahtavat lapsilleen antaa, ja kuinka houkuttelevaksi lapset mahtavat kyseisen mallin kokea?

Vierailija
51/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät työt kelpaisi varmasti ja kunnon palkka. En voi syyttää nuoria työnpakoilusta sillä kyse on työmarkkinoista. Työmarkkinat ovat suomessa semmoiset että ei kaikkia kiinnosta matalapalkka alat ja raskaat hommat.

Eki-Herra 52 vuotta - Työelämäss...p-psykoloki ja Valtiontalouden Kehittämiskeskuksen Ylilaapotti Emeritus

Niin: "Nuoria ei kiinnosta matalapalkka-alat ja raskaat hommat" ja mitään muutakaan - sellaista kevyttä ja näille lellipeffoille kelpaavaa hienoa hommaa - ei osata.

Karenssia, karenssia...

Kaikki sosiaaliturva pois työkykyisiltä alle 30-vuotiailta "Ei kiinnosta ei jaksa ei huvita Ei oo mua varten työelämä Ei voi ku masentaa Olen introvertti Ei kannata En voi kun on ABCD ja DEFG ja PCB ja DDT ja THC ja DDR ja SDP ja Olen liian hieno ihminen töihin..." -kieltäytyjiltä: patjamajoitus internaattiin ja minimiravinto nokan eteen, senkin ehtona osallistuminen laitoksen sisäisiin töihin pari tuntia / vrk.

Sairaat ja oikeat vaivaiset pl. edellisestä: he joilla on esim. liikunta- tai aistivamma, ovat eri asia.

Ahdistukset ja masennukset ja kirjainyhdistelmät eivät ole oikeita työkyvyttömyysperusteita: töihin vaan ja pameja naamaan niin paljon ettei masenna eikä kirjainyhdistelmytä.

Enkä tarkoita kaikkia alle 30-vuotiaita: on paljon fiksuja, ammattiin kouluttautuneita, ahkeria, työssäkäyviä nuoria aikuisia, ja HEILLE KUNNIA JA ASIANMUKAISET TYÖTTÖMYYSTUET hetkellisissä työttömyystapauksissa. Ja vaikka pidemmissäkin jos työtä ei oikeasti löydy aidosta yrittämisestä huolimatta jonkun talouslaman aikana.

Tarkoitan vain nuoria nirsoilijoita joiden työttömyyden ainoa syy on se, että he ovat liian hienoja ruumiillisiin tai tylsiin töihin ja heitä ei kiinnosta.

Kaiken työn vastaanottamispakko alle 30- tai mieluummin alle 35-vuotiaille tai sitä nuoremmille.

Hyvä olisi asettaa raja syntymävuoteen 1990: niin että vuonna 1990 ja myöhemmin syntyneiden olisi otettava vastaan mikä tahansa työ tai palkaton harjoittelu ilman mitään "ammattisuojaa" (sitä kun ei tarvitse ottaa muuta kuin "oman alan" hommia vastaan); minkä tahansa palkattoman harjoittelun vastaanottamispakko ilman kestorajaa - siis ts. palkatonta pakkoharjoittelua / -"kokeilua" vaikka eläkeikään asti jos ei itse muuta löydä ja palkkaa alkaisi saada vain hankkimalla itse oikean työpaikan, samoin 1990 tai sen jälkeen syntyneille puolta matalammat palkat kuin tuota rajaa vanhemmille ja korkeampi verotus, korkeammat muut sivukulut ja joka tavalla kaikki velvollisuudet kovennettuina ja edut ihan olemattomiin pienennettyinä aikaisempiin ikäluokkiin nähden - kiitos!

Kyllä ottaa päähän lukea näiden hienojen nuorten työstäkieltäytymisiä, kun mikään työ ei ole riittävän "ylätasoista" niin että se kelpaisi - eikä näillä älyköillä itsellään ole mitään erikoisosaamista tarjottavanaan vapaille markkinoille.

Pituttaa.

Näillekö minä maksan 25,5 % alvia joka ikisestä nuppineulasta tai halpissukasta jonka joudun ostamaan paitsi bensalitrasta josta joudun maksamaan sen raakahintaan lisättyä veroa ainakin 400 %?

Nuo terveet ja työkykyiset alle kolmekymppiset "liian hienot hanttihommiin ja pätkätyökierteeseen" -vetelykset pitäisi laittaa lujille eikä yhtään kysellä niiltä kiinnostaako vai ei.

Tervetuloa ulkomainen halpatyövoima ja matalapalkat Suomeen, kun oma väki nuoremmasta päästä on vähintäänkin 30v asti tuollaista yhteiskunnan haitta-ainesta ja pelkkä kuluerä joka romahduttaa kaikki muutkin tukijärjestelmät kuin vain omansa.

Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä.

Vierailija
52/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 17-vuotias poikani HALUAA TEHDÄ TÖITÄ. Hän on nyt harjoittelussa isossa yrityksessä, menee säntillisesti töihin klo 6.30, herää joka aamu klo 5.30. Hoitaa tunnollisesti työnsä ja sinne menemisen. Haki juuri sinne kesätöihin. Haluaa ehdottomasti tehdä töitä ja alkaa rakentaa omaa tulevaisuuttaan. Meidän pienessä perheessä on vain minä ja poikani. Olen opettanut hänelle vastuun ottamista ja sitä mikä on elämässä tärkeää. Kotoa kaikki lähtee. 

Vierailija
53/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eki-Herra 52 vuotta - Työelämäss...p-psykoloki ja Valtiontalouden Kehittämiskeskuksen Ylilaapotti Emeritus

Niin: "Nuoria ei kiinnosta matalapalkka-alat ja raskaat hommat" ja mitään muutakaan - sellaista kevyttä ja näille lellipeffoille kelpaavaa hienoa hommaa - ei osata.

Karenssia, karenssia...

Kaikki sosiaaliturva pois työkykyisiltä alle 30-vuotiailta "Ei kiinnosta ei jaksa ei huvita Ei oo mua varten työelämä Ei voi ku masentaa Olen introvertti Ei kannata En voi kun on ABCD ja DEFG ja PCB ja DDT ja THC ja DDR ja SDP ja Olen liian hieno ihminen töihin..." -kieltäytyjiltä: pa

Ja ihminen joka olis syntynyt ennen 90-lukua "saa" lusmuilla jos huvittaa? Miksi vuodatuksesi on keskittynyt vain nuoriin? Ja joku kirjainyhdistelmädiagnoosi voi oikeasti vaikuttaa työkykyyn, eikä niihin välttämättä ole toimivia lääkkeitä. On kovin yksilöllisiä miten ja kuinka paljon ne vaikuttaa.

Vierailija
54/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssia, karenssia...

Kaikki sosiaaliturva pois työkykyisiltä alle 30-vuotiailta "Ei kiinnosta ei jaksa ei huvita Ei oo mua varten työelämä Ei voi ku masentaa Olen introvertti Ei kannata En voi kun on ABCD ja DEFG ja PCB ja DDT ja THC ja DDR ja SDP ja Olen liian hieno ihminen töihin..." -kieltäytyjiltä: pa

Lääkkeet!

Vierailija
55/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihminen joka olis syntynyt ennen 90-lukua "saa" lusmuilla jos huvittaa? Miksi vuodatuksesi on keskittynyt vain nuoriin?

Ennen 1990-lukua syntyneet ikäluokat eivät olekaan lusmuilleet eivätkä lusmuile, eivätkä ole tuollaista lintsari-ikäluokkaa kuin suunnilleen 1990-luvun alussa taitteessa syntyneet ja sitä nuoremmat.

Mutta vastataan nyt eksplisiittisesti jos kaipaat ihan selkokielistä lausetta:

Ei saa lusmuilla ennen 1990-lukuakaan syntynyt ihminen, mutta ennen 1990-lukua syntyneiden laiskuus ja itsekkyys eivät olekaan alkuunkaan samanlainen ongelma kuin mainitun ajankohdan jälkeen syntyneitten, ja siksi vuodatukseni oli keskittynyt vain nuoriin.

Paitsi että "nuori" on kyllä ehkä hieman väärä sana kun puhutaan esim. yli 25-vuotiaasta ihmisestä, mutta kaipa se kuuluu juuri tähän työnvieroksuntaoireenkuvaan, että ei suostuta aikuistumaan milloinkaan.

Vierailija
56/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä tutkinnon suorittaneena hain 4 kuukauden kesätöitä. Oli 150 hakijaa. 

Myös työttömät hakevat kesätöitä. 

Vierailija
57/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet!

Kekseliästä, ah niin kekseliästä.

No, vakavasti: etkö tosiaankaan parempaan pysty kuin tuohon iänikuiseen "Lääkkeet!"?

Jos olet oikeasti unohtanut ottaa "Lääkkeet!" niin ota ihmeessä nyt kun muistat.

Tai jos ne ovat loppuneet, niin hae ihmeessä apteekista lisää: Sinulla kuitenkin lienee resepti?

Vierailija
58/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuollaista huomannut! Omat kolme lasta innokkaasti käyvät töissä. Yksi lukiossa ja kaksi opiskelee. Ei ollut myöskään mitään hankaluuksia löytää töitä pk-seudulta heillä. Myös heidän kaverinsa lähes kaikki käy jossain töissä. Osa vain kesätöissä toki.

Just lukiossa käyvä sanoi, että tekee taas sunnuntaina ravintolassa 4 tunnin vuoron. Palkka 70 euroa ja kun tulot pienet, niin veroprosentti nolla. Muutaman satasen kuukaudessa se saa omaa rahaa käyttöönsä. Ja tekee hyvää opiskelumotivaatiolle, kun varmaan havaitsee, ettei tällaista fyysistä duunia tällaisella palkalla halua loppuelämäänsä tehdä.

Vierailija
59/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisiä on kuulemma hakenut paljon kesätöihin.

Vierailija
60/66 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisiä on kuulemma hakenut paljon kesätöihin.

Vakituisia töitä kun ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi