Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terapeutit sanovat, että terapiasta ei saa puhua ulkopuolisille?

Vierailija
16.04.2023 |

Eli esimerkiksi puolisolle ei saa kertoa mitä terapiassa on puhuttu. Mikä ajatus tässä on, ja mikä peruste tuolle "vaatimukselle" on?

Tämä ei tietenkään koske kaikkia terapeutteja. Mutta osa todellakin suorastaan vaatii noin. Miksi?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tällainen käsitys terapiasta yleisesti vai onko sinulle sanottu näin? Yksilöterapiassa ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta mutta jos olet jossain ryhmäterapiassa, et saa puhua siellä käsitellyistä asioista muille. Se tietenkin on eri juttu, kannattaako käsitellyistä asioista puhua esim. dysfunktionaalisen lähipiirin kanssa.

Yleensä ihmiset pitävät terapiassa käsitellyt asiat omana tietonaan. Useimpia ei kiinnosta ja monia jopa vaivaa kuunnella toisten yksityisasioita, varsinkin sen tasoisia että niissä tarvitaan ammattilainen avuksi.

Vierailija
2/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin yhtään asiaan tuntematta, että se terapia menee pieleen jos siihen asian käsittelyyn sotkeutuu joku kolmas taho joka alkaa viemään asiaa sivuraiteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut tuosta. Mulle ei sanottu.

Vierailija
4/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle kyllä ole mitään sanottu, etten saisi muille terapiastani puhua.

Vierailija
5/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se puoliso, jolle ei saa puhua. Ja näin minulle on sanottu, enkä tiedä miksi terapeutti on niin sanonut.

Olen sitten huomannut, että monella tutullani on myös sellainen käsitys, että eihän terapiasta saa puhua muille. Olen ollut näistä lausunnoista yllättynyt.

Ap

Vierailija
6/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se puoliso, jolle ei saa puhua. Ja näin minulle on sanottu, enkä tiedä miksi terapeutti on niin sanonut.

Olen sitten huomannut, että monella tutullani on myös sellainen käsitys, että eihän terapiasta saa puhua muille. Olen ollut näistä lausunnoista yllättynyt.

Ap

Se on puolisosi oma asia kertooko vai ei. Ei terapeutti suosittele yleensä yhtään mitään.

Vierailija
7/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta kiellosta. Toisalta: siksihän siellä terapiassa kai käydään, että on asioita, joista ei pysty puhumaan läheisille tai ei edes ole läheisiä, joille voisi puhua.

Ryhmäterapiassa on tietysti ihan selvä asia, että ryhmän jäseniä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
8/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapeutti noin ole sanonut. Sinä kyselet liikaa ja puolisosi haluaa säilyttää yksityisyyttään. Peräänny.

Vierailija
9/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on puolisosi oma asia kertooko vai ei. Ei terapeutti suosittele yleensä yhtään mitään.

Silti on tosiaan noita ihmisiä, jotka ihan sanovat, että eihän terapiasta saa puhua muille. Mistä nämä käsitykset sitten mahtavat olla peräisin?

Ap

Vierailija
10/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan minkälainen se toinen on tai kumppani. Voiko heidän kommentit jotenkin pahentaa vai auttaa.

Vierailija
11/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puolisosi taitaa nyt jekuttaa sinua. Ei halua puhua sinulle terapiastaan, joten kertoo terapeutin sanoneen, ettei puolisolle saa puhua.

Vierailija
12/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi puolisosi pitäisi kertoa sinulle terapiastaan?

Vierailija
13/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli puolisosi terapia taitaa liittyä vahvasti sinuun. Ei halua niitä asioita sinulle paljastaa niin heitti tuollaisen valkoien valheen.

Vierailija
14/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Silti on tosiaan noita ihmisiä, jotka ihan sanovat, että eihän terapiasta saa puhua muille. Mistä nämä käsitykset sitten mahtavat olla peräisin?

Ap

Ei tuo ole mikään yleinen käsitys. Tuollaisia lauseita kai sanotaan, kun tarvitsee suojautua rajattomalta läheiseltä. Kukaan, joka ei utele turhia, ei tule tuollaisia lauseita kuulemaan.

Vierailija
15/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terapeutti noin ole sanonut. Sinä kyselet liikaa ja puolisosi haluaa säilyttää yksityisyyttään. Peräänny.

Aiemmin me ollaan jaettu kaikki, eikä salaisuuksia ollut. Nyt meidän välille on tullut tämä salaisuuksien verho, ja se on paksu. Eli terapia vaikuttaa parisuhteeseen paljon.

Ap

Vierailija
16/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli puolisosi terapia taitaa liittyä vahvasti sinuun. Ei halua niitä asioita sinulle paljastaa niin heitti tuollaisen valkoien valheen.

Ei. Puoliso ei ole terapiassa minun takia. Hänen ongelmansa eivät ole minusta lähtöisin.

Ap

Vierailija
17/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin me ollaan jaettu kaikki, eikä salaisuuksia ollut. Nyt meidän välille on tullut tämä salaisuuksien verho, ja se on paksu. Eli terapia vaikuttaa parisuhteeseen paljon.

Ap

Niin, no, nyt se asia ei kuulu sinulle, ja kunnioita puolisosi yksityisyyttä tässä asiassa.

Vierailija
18/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole kuullut moisesta. Minulle ehdotettiin myös pariterapiaa ja samoja asioita kerroin myös siellä puolison läsnäollessa.

Vierailija
19/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin ihan kaiken terapiasta puolisolleni sekä kavereilleni. 

Vierailija
20/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei. Puoliso ei ole terapiassa minun takia. Hänen ongelmansa eivät ole minusta lähtöisin.

Ap

Ehkä nyt on hänelle selvinnyt muuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä