Kuuluuko se työyhteisölle mitä joku työntekijä tekee vapaa-ajalla?
Vielä kun pysytään lain oikealla puolella, eikä työnteko häiriinny mitenkään? Voiko olla muka, että kuuluu, ja miten niin?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tiettyihin ammatteihin kuuluu tietynlainen käytös. Ei pappi tai opettaja voi riehua kännissä kadulla. Ei siitä nyt ehkä potkuja saa, mutta uskottavuus kyllä menee.
Opettajat voivat näyttäytyä humalassa, olen istunut samassa pöydässäkin. Papeilla lienee tiukempaa.
Tunnen paljon opettajia sattuneesta syystä. He kaikki sanovat, etteivät lähtökohtaisesti käy juurikaan kotikaupungin ravintoloissa. Jos ryypätä haluavat, tekevät sen omissa oloissaan tai lomamatkoillaan tai toisella paikkakunnalla. On kuulemma yksinkertaisempaa sillä tavalla, eikä joudu kiusallisiin tilanteisiin ja selittelemään, todennäköisesti ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
No tiettyihin ammatteihin kuuluu tietynlainen käytös. Ei pappi tai opettaja voi riehua kännissä kadulla. Ei siitä nyt ehkä potkuja saa, mutta uskottavuus kyllä menee.
Nyt puhutaan työyhteisön sisäisestä vuorovaikutuksesta ja siitä, pitääkö omia asioita kertoa työkavereille.
Työyhteisön jäsenten paneskelu kuuluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat voivat näyttäytyä humalassa, olen istunut samassa pöydässäkin. Papeilla lienee tiukempaa.
Papilla voi tehdä tiukkaa päästä työkuntoisena kustannuspaikalle sunnuntain aamujumalanpalvelukseen, jos on lauantaina vetänyt kännit.
Olihan tässä tapaus, jossa työajalle oli venähtänyt, ymmärän kyllä, ettei se ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Työasioiden yhteydessä kerrotut jutut kuuluu jos niin haluaa. Esim. Meillä on whatsapp ryhmä joissa työkaverit jakaa sellaisia juttuja, joista ovat työyhteisölle kertoneet. Jos joku sanoo vaikka menevänsä pyörälenkille, voi whatsappiin tulla kuva matkalta.
Ollaan yhtä suurta perhettä, töissä on kivaa ja puhalletaan yhteen hiileen? Onneksi on työpaikkoja, jonne mennään tekemään työtä, jonka on palkan edestä sitoutunut suorittamaan. Asialliset välit, muttei mitään tunnustuksellista yhteiseloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papilla voi tehdä tiukkaa päästä työkuntoisena kustannuspaikalle sunnuntain aamujumalanpalvelukseen, jos on lauantaina vetänyt kännit.
Silloin tällöin kuulee juttuja kännipapeista. Ei ole kauankaan, kun iltalehdissä kerrottiin papista, joka oli ympäripäissään vetämässä hautajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla paheksutaan jo sitä jos opettaja käy Alkossa.
Vähintään se pannaan merkille ja siitä puhutaan, jos opettaja nähdään viinakaupassa tai juottolassa tai varsinkin juovuspäissään kadulla.
Mutta heilläkin se työyhteisö varmaan keskustelee asianosaisen kanssa ja juoruilu on sitten kyläläisten kontolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työasioiden yhteydessä kerrotut jutut kuuluu jos niin haluaa. Esim. Meillä on whatsapp ryhmä joissa työkaverit jakaa sellaisia juttuja, joista ovat työyhteisölle kertoneet. Jos joku sanoo vaikka menevänsä pyörälenkille, voi whatsappiin tulla kuva matkalta.
Ollaan yhtä suurta perhettä, töissä on kivaa ja puhalletaan yhteen hiileen? Onneksi on työpaikkoja, jonne mennään tekemään työtä, jonka on palkan edestä sitoutunut suorittamaan. Asialliset välit, muttei mitään tunnustuksellista yhteiseloa.
En usko että kukaan haluaisikaan sinua meille töihin.
Minun opettajatyöyhteisössäni on paljon uskovaisia. Silti siellä käydään diskossa. Ihan paikallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään yksityiselämän pitäisi kuulua työkavereille?
Tuntuu olevan sellaista kuvitelmaa joillakin, että kuuluisi heille.
Ratkaisevaa on, mitä itse kuvittelet. Se, mitä kuvittelet työyhteisössä kuviteltavan, menee vähän sairauden puolelle. Sillekin löytyy joku diagnoosi, toivottavasti siinä tapauksessa myös hoito.
Mistä päättelet, että kuvittelen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla paheksutaan jo sitä jos opettaja käy Alkossa.
Vähintään se pannaan merkille ja siitä puhutaan, jos opettaja nähdään viinakaupassa tai juottolassa tai varsinkin juovuspäissään kadulla.
Mutta heilläkin se työyhteisö varmaan keskustelee asianosaisen kanssa ja juoruilu on sitten kyläläisten kontolla.
Opettajat juovat viinaa siinä missä muutkin. Joku juo enemmän, toinen vähemmän. Mutta jos opettaja työskentelee lasten ja nuorten kanssa, niin opettajan ei parane haista viinalle. Sekään ei ole hyväksi, että lasten vanhemmat näkevät opettajaa viinakaupoissa tai kapakoissa. Useimpien lasten vanhemmat tuskin siitä mitään sen kummempaa järkyttyvät, mutta jos yksikin vanhempi rupeaa meteliä nostamaan, niin opettajan maineen kannalta tilanne on hankala.
Työyhteisön sisällä opettajat varmaan puhuvat juomisesta yhtä paljon tai vähän kuin muissa työyhteisöissä. Jotkut opettajat ovat keskenään hyviä tuttuja ja puhuvat vapaammin, mutta jokainen opettaja ei tietenkään tunne jokaista opettajaa kovin läheisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minun opettajatyöyhteisössäni on paljon uskovaisia. Silti siellä käydään diskossa. Ihan paikallisessa.
Mikä ihmeen opettajayhteisö se on, missä on uskovaisia paljon? Oletko uskonnonopettaja, vai?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tanssiminen ole uskovaisten mielestä syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan työyhteisön sisäisestä vuorovaikutuksesta ja siitä, pitääkö omia asioita kertoa työkavereille.
En ole koskaan kertonut mitään. Joskus JOS kysytään, saatan sanoa missäpäin asun, en muuta.
Ei mun elämä kuulu muille.
Ei opettaja, lastensuojelun työntekijä tai tarhasetä voi oikein vapaa-ajallaan esim. istua puistossa teinityttöjen kanssa lipittämässä kaljaa tai kampanjoiden ajaa lakia suojaikärajan laskusta. Tai voi, mutta kyllä koen, että se vaikuttaa jo työntekoon ja henkilön luotettavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen opettajayhteisö se on, missä on uskovaisia paljon? Oletko uskonnonopettaja, vai?
Taitaa olla vähän tämmöinen paikallinen piirre.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettaja, lastensuojelun työntekijä tai tarhasetä voi oikein vapaa-ajallaan esim. istua puistossa teinityttöjen kanssa lipittämässä kaljaa tai kampanjoiden ajaa lakia suojaikärajan laskusta. Tai voi, mutta kyllä koen, että se vaikuttaa jo työntekoon ja henkilön luotettavuuteen.
Epäilemättä ei ja tuo ammatti on sellainen. Mutta entä jos on vaikka tarjoilija tai grillimyyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuntemani opettaja on tosi usein kovassa kännissä lähikuppilassa. Taitaa olla rankkaa opettaa lapsia, kun niin usein pitää nollata..