Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaisiko nyt ottaa kahden vuoden määräaikainen sähkösoppari hintaan 9 c kwh?

Vierailija
16.04.2023 |

Ennustajia paikalla?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota heti. Olkiluoto3 sammuu kuiteski kohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Vierailija
4/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän 7 sentin rajaa, semmoisia oli vakkarisopimukset ennen kriisiä. En siis ottaisi 9senttiä

Vierailija
5/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun omistaisikin kristallipallon.

Vierailija
6/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööhh.kukaan EI tiedä kuinka paljo OL3 tulee suomen hintoihin vaikuttamaan

Vierailija
7/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murphyn laki määrää. Teit miten hyvänsä, niin pieleen menee.

Vierailija
8/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän 7 sentin rajaa, semmoisia oli vakkarisopimukset ennen kriisiä. En siis ottaisi 9senttiä

Mitään kriisiähän ei missään vaiheessa ollut, oli vain kusetus, jolla paikattiin Fortumin Uniper-sotkuja kansalaisten kukkaroista.

Vierailija
9/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte syiksi, joilla perustellaan sähkön hinnan raketointi taas ensi talvena?   Korona, Ukrainan sota, "hintojen yleinen nousu", "sähköpula", "nytvaantuntuinytsiltä", Fortumin johdon palkitsemisohjelma jne. on jo käytetty.

Vierailija
10/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin. Mulla on 11 c määräaikainen vielä vuoden. Eipä tarvi kyttäillä pörssisähkön hintaa tai pestä pyykkiä öisin.

Vierailija
11/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Vaihdoin pörssisähköön, kun oma kaksivuotinen 4,39 sentin sopimukseni päättyi. Ajastan lämminvesivaraajan, pyykkikoneen ja astianpesukoneen halvoille tunneille. Sähkölaskuni ovat pienentyneet reippaasti aiempaan verrattuna.

Vierailija
12/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööhh.kukaan EI tiedä kuinka paljo OL3 tulee suomen hintoihin vaikuttamaan

Vaikutuksen näkee omin silmin. Eilen kun ol3 ei ollut käytössä niin sähkö maksoi noin 4-6c per kw. Huomenna kun se on päällä niin sähkö maksaa sen 10-12c per kw.eli vaikuttaa noin 5-6c per kw.

Vierailija
13/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa sammutti ydinvoimalansa ja sähkö myydään pörssissä eurooppaan, niin olkiluoto ei auta ensitalven sähkölaskuissa.

Vierailija
14/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksa sammutti ydinvoimalansa ja sähkö myydään pörssissä eurooppaan, niin olkiluoto ei auta ensitalven sähkölaskuissa.

Saksalaiset ovat kyllä stanan tyhmiä. Japanin tsunamiin liittyvä ydinvoimalaonnettomuus pelotti melkein satamiljoonaisen kansan luopumaan kaikkein järkevimmästä ja ekologisimmasta tavasta tuottaa energiaa.

Kysyikö KUKAAN siellä itseltään kuinka todennäköinen tsunami tai maanjäristys on Saksassa?

Vierailija
15/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelisin vielä hetken, Olkiluodon pitäisi laskea hintoja -5 snt/kwh. Onko muuten missään ollut juttua, miten paljon se Wittusenin tehdas tulee viemään sähköä, nouseeko kuluttajahinnat sen takia?

Vierailija
16/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kesäksi on pelätty ennätyskuivuutta, jo viime kesä oli kuiva. Monet suuret joet Ranskassa ja kai myös Saksassa, Italiassa ovat kuivempia, kuin koskaan. Tämän vuoksi ranskan ydinvoimaloille voi tulla ongelmia lauhdeveden saannin kanssa.

Toissa talvena, ennen Ukrainan sotaa, sähkön hinta nousi, koska "Norjassa ei ollut satanut".

En tiedä, minä ehkä ottaisin sen 9 sentin sopimuksen (sähkölämmitteinen omakotitalo) tai jos voisin, odottaisin ihan hetken, usein kesällä on hieman halvempaa.

Oma sopimunseni uusin viime keväänä. Se oli alunperin sitä 5sentin luokkaa. Helmikuussa tarjottiin 8 sentin sopimusta, mutten ottanut, koska ajattelin, että sähkö halpenee kesäksi. Sitten venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ja sähkön hinnat lähtivät nousuun.

Kun minulle huhtikuun lopulla tarjottiin 11 sentin sopimusta, kerroin tuon aiemman tarjouksen, ja harmittelin, etten siihen tarttunut. Mietin, uskalla jo nytkään, jos kesäksi halpeneekin sähkö. Myyjä sanoi, että ei halpene, toukokuussa sähkö kallistuu entisestään. Päätin luottaa myyjään, ja tein sopimuksen. Oikeassahan hän olikin.

Minulla sähkölämmitteisessä omakotitalossa eniten sähkönkulutukseen vaikuttaa kuinka kylmä talvi on. Voin kyllä lämmittää lisäksi puilla, ja teenkin niin. Vuosikulutus on n. 16 000kwh. Siitä voisi pakon edessä nipistääkin.

Ennen näitä määräaikaisia sopimuksia minulla on 8 sentin kiinteähintainen sopimus.

Tätä kaikkea vasten minä varmaan ottaisin varman päälle, ja tekisi sen 9 sentin sopimuksen.

Minulle on tärkeää, että voin ennakoida, paljonko sähkölasku on. Määräaikaisena sopimuksella ei yllätyksiä tule. Nyt on nähty kuinka pahoin sähkön hinta voi heilahdella ja nousta. Minulla sähköä kuluu nimenomaan talvisin, jolloin se on kalliimpaa.

Myös se, ettei tarvitse stressata mahdollisesta sähkölaskusta, ja sähkön hinnasta, on minulle tärkeää.

Vierailija
17/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oottelen kesää, mutta vähän riskihän se on, en pysty lupaamaan että määräaikaisen saa tuotakin halvemmalla parin kk päästä.

Vierailija
18/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lyödä hinta lukkoon nyt kun se on halpa.

En kyllä keksi mikä saisi hinnan enää tästä alenemaan.

Vierailija
19/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä kannattaa uusia niitä vuoden sopimuksia, koska ensi talvi on vielä epävarma.

Vierailija
20/34 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen sopimus on kuin vakuutus tai pankkilainalle otettu korkokatto. Joskus ovat kannattaviakin. Palovakuutustakin maksetaan, vaikka harva todellisuudessa sitä on tarvinnut. Pankkilainan korot olivat alhaalla. Korkokaton takia maksettu ylimääräinen oli pitkään turhaa.

Nyt sähkön määräaikaiset eivät ole kohtuuttoman korkeita. Viime vuoden elo-syyskuun vaihteessa 1 vuoden määräaikainen oli Helenillä noin 60 c/kWh!