Mistä halvinta gluteenitonta tarjottavaa?
Juhlat tulossa ja yksi vieraista keliaakikko. Mistä löytäisin halvimmalla gluteenittomat juhlatarjottavat? Entä tuleeko glut. pastasta hyvä makaronisalaatti, en yhtään tiedä millainen koostumus näissä on, onko esim taipumus liisteröityä yhdeksi köntiksi..?
En mielelläni leipoisi itse kontaminaatioriskin vuoksi, lisäksi jauhoseokset näyttivät aika kalliinpuoleisilta
Kommentit (53)
Luoteettisesti gluteettomia ei voi suositella, otat suuren riskin jos joku vieras kuolee, pitää olla se gluteeniton merkki.
Vierailija kirjoitti:
Luoteettisesti gluteettomia ei voi suositella, otat suuren riskin jos joku vieras kuolee, pitää olla se gluteeniton merkki.
Ai porkkana voi t'ppaa keliaakikon, koska porkkanassa ei ole "gluteeniton" merkkiä :D:D:D:D
Ei samassa tilassa saa tarjota tavallisii gluteenipitosia tuotteita, ne pitää eristää niin ettei niitä joudu syömään toisten seassa, voisivat mennö vaikka ulos syömään, niistä voi jäädä ilmaan jotain ja mä oon oikeesti hengenvaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa nykyään pakasteesta ihan hyvät tarjoilut gluteenittomaan ruokavalioon. Meillä oli juuri juhlat, jossa yhdestä perheestä kahdella on keliakia.
Paikallisesta K-marketista löysin
-Pirkan gluteenittomia voicroisantteja ja täytin ne juustolla ja kasviksilla.
-Pirkan gluteenittomia sacherleivoksia
-Pirkan gluteenittomia kanelikierrepullia
Kaikki 2 kpl pakkauksia, joten meille täydellisiä.
Lisäksi meillä oli paria ruokaisaa salaattia, jotka oli luontaisesti gluteenittomia.Halvalla piti saada ja itse tehdä.
Onko noi Pirkan croissantit hyviä? Mä ostin kerran jotain olisko ollut Myllyn parhaan tai Moilasen tms. croissantteja ja ne ei maistuneet miltään (suola puuttui).
-ohis
En itse maistanut mutta vieraat kehuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlin linssi- ja maissipasta on suht edullista ja pysyy hyvin koossa. Kaurahiutaleita korppujauhon tilalle lihapullataikinaan ja niistä pyörykät cocktail-tikkuihin. Perunajauhosta kakkupohja.
Kaura ei käy keliaakikolle.
Kyllä käy.
Gluteenittomassa ruokavaliossa voi käyttää kauraa, sillä kaura on gluteeniton vilja. Mitä tahansa kauratuotteita ei kuitenkaan ole suositeltavaa käyttää, koska esimerkiksi tavanomaisiin kaurahiutaleisiin on voinut sekoittua viljely- tai valmistusprosessin aikana muita viljoja. Gluteenittomassa ruokavaliossa käytettävän kauran tulee olla gluteenitonta kauraa. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotantoprosessissa varmistetaan kauran puhtaus ja poistetaan kauran joukosta muu vilja.
ttps://www.keliakialiitto.fi/kuluttajat/keliakia/keliakian-hoito/
Vierailija kirjoitti:
Luontaisesti gluteenittomia on esim kala, liha, kana, kasvikset, marjat jne
Että siinähän etsit gluteenittomiksi merkittyjä mansikoita 😉
Järjen käyttö on sallittu
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia mä ostan aina gluteenittomia kurkkuja, kun meille tulee keliaakikoita vieraiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia mä ostan aina gluteenittomia kurkkuja, kun meille tulee keliaakikoita vieraiksi.
Jep, ja kyllä minä niin mieleni pahoitin kun meidän kaupan maitotiskiltä ei löytänyt gluteenitonta maitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääretorttu on helppo tehdä itse. Kananmunia, sokeria, perunajauhoja ja leivinjauhetta. Väliin kermavaahtoa ja banaania esimerkiksi.
Kaupan mutakakut ovat myös monesti gluteenittomia. Niitä voi tuunata esim. marjoilla.
S-ketjun Kotimaista mutakakuissa on ainakin yksi gluteeniton vaihtoehto. Itse en lähtisi tekemään älytöntä määrää gluteenitonta ruokaa. Nykyään on todella hyviä gluteenittomia leivoksia ja pullia, perunasalaattia jne. Tavallinen perunasalaattikin muuttuu toiseksi kun siihen lisää aurinkokuivattua tomaattia paloina ja fetapaloja.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin linssi- ja maissipasta on suht edullista ja pysyy hyvin koossa. Kaurahiutaleita korppujauhon tilalle lihapullataikinaan ja niistä pyörykät cocktail-tikkuihin. Perunajauhosta kakkupohja.
Pitää olla puhdasta kauraa, eikä sekamyllyssä pakattua kauraa. Gluteeniton kaurahiutalepaketti ei ole kallis ja sitä voi syödä, vaikkei sairasta keliakiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääretorttu on helppo tehdä itse. Kananmunia, sokeria, perunajauhoja ja leivinjauhetta. Väliin kermavaahtoa ja banaania esimerkiksi.
Kaupan mutakakut ovat myös monesti gluteenittomia. Niitä voi tuunata esim. marjoilla.
Tai sitten voit tehdä ihan tavallisen salaatin, ostaa pakettijäätelöä, popcornia, sipsejä...
Nykyään on jäätelöitä, joissa on esimerkiksi vehnää paksuntamassa rakennetta tai keksinmuruina jne.
Ap ei yhtään kertonut, miten iso vierasmäärä on tulossa, mutta jos jää alle 20 vieraan, niin tulee edullisemmaksi tehdä esim. juustokakku ja suolainen piirakka gluteenittomilla pohjilla kaikille kuin ostaa sille yhdelle keliaakikolle omat tarjottavat.. Lidlistä saa hyviä gluteenittomia digestivetyyppisiä keksejä kakkupohjaan, eikä se gluteeniton jauhopussi nyt niin paljon maksa, että talouden sekoittaisi, jos on varaa pitää juhlat ylipäätään. Täytekakkupohjankin voi tehdä perunajauhoista, jolloin sekin sopii kaikille.
Kääretortun/unelmatortun pohjan tekisin joka tapauksessa pelkällä perunajauholla, koska siitä tulee paljon parempi niin.
Joku jo mainitsikin Lidlin gluteenittomat pastat, jos haluaa pastasalaattia tehdä. Mutta voisithan tehdä gluteenittomaksi vaihtoehdoksi perunasalaatin? Itse keliaakikkona syön paljon mieluummin luontaisesti gluteenitonta kuin "korvikkeita", koska tosiasia on, että esim. gluteenittomat pastat ovat aika pahanmakuisia (poikkeuksena linssipasta).
Mutta jos nyt kertakaikkiaan et halua itse leipoa, niin miten olisi vaikka makeaksi johonkin nättiin lasiin koottu pohjaton juustokakku ja juustotarjotin, jossa hedelmiä ja hilloja? Tai joku leikkelelautanen sopivilla härpäkkeillä, jos tämä vieras syö lihaa? Toki kahta viimeistä täytyisi varata kaikille ja tulevat melko kalliiksi, eli jos on budjettijuhlat niin varmaan viisainta ostaa vain pari gluteenitonta karjalanpiirakkaa ja joku valmisleivos.
Et sitten ollenkaan saanut koppia tuosta viestistä, vaikka se oli hyvin selvästi kirjoitettu. Miksi, oi miksi, pitää juhlatarjottavaksi valita vaikka juuri se voileipäkakku ja karjalanpiirakat, jos on tulossa keliaakikkoja paikalla, kun maailmassa on miljoona ja yksi ruokavaihtoehtoa, jotka eivät ole tehty minkäänlaisista viljatuotteista.