Millainen omatunto sinulla on?
Kiinnostaisi kuulla millaisia omantunnon ääniä muilla on. Voitko tehdä mitä vaan huoletta vai puuttuuko omatunto herkästi asiaan ja miten se näkyy?
Itseäni on ruvennut suorastaan ärsyttämään se, että omatuntoni ei kestä mitään. Sitten olen "liian kiltti" kaikille kun en voi loukata ketään mitenkään :D en siis kestä huonoa omaatuntoa yhtään.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Samantyylistä kuin sinulla. Vaikka minua olisi kusetettu ja käytetty hyväksi, niin en edes tällaisille henkilöille pysty pistämään takaisin samalla mitalla. Valkoisia merkityksettömiä valheita kyllä pääsee, mutta mistään sellaisesta en pysty valehtelemaan joka vaikuttaa muiden asioihin.
Se, että et voi antaa samalla mitalla takaisin, ei mielestäni ole huonoa omaatuntoa. Itse en halua antaa ilkeilijälle samalla mitalla takaisin.
Minusta se kertoo omanarvontunnosta. Ihmisellä on hyvä itsetunto, kun ei alennu ilkeilevän tasolle.
Minulla ei ole omaatuntoa. Olen Ritari joka vain vie sieluja tuolle puolen
Sellainen frakkiin ja silinterihattuun pukeutuva sirkka. Kantaa sateenvarjoa.
Erinomainen. Elän arvojeni mukaista elämää ja osaan pitää rajani. Kannan vastuun sanomisistani ja teoistani, enkä pelkää myöntää, jos olen väärässä.
Omatuntoni on puhdas, koska en käytä sitä juurikaan.
Omatunto raju. Johtuu lapsuuden rankoista selkäsaunoista. Silti en enää välitä mutta aika kova lihasmuisti on. Terkkuja vaan saman kokeneille
Raamatun mukaan jokainen ihminen tuomitaan kerran sen mukaan mitä kirjoihin on kirjoitettu tekojensa mukaan. Ihminen joka on ottanut Jeesuksen vastaan pelastajanaan jsekä tehnyt parannuksen pahuudestaan ja nimi löytyy Karitsan elämänkirjasta , ei tuomita sinne pahaan paikkaan. Meidän henkemme ei kuole koskaan, ruumis kuolee, mutta henki menee joka paratiisiin tai tuonelaan. Lopullinen tuomio on sitten , kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan.
Näiden asioiden tähden pyrin tekemään aina oikein, en muiden ihmisten mielipiteiden vuoksi, vaan raamatun ja Jeesuksen opetuksen mukaan.
Lueppa muutama luku raamatun viimeisistä luvuista ensiksi.
Omatunto ei lopeta silloin kun joku asia oikesti on väärin. Sellainen omatunto joka joka asiassa on niskan päällä on yliherkkä. Silti ihana lahja meille. Elämä ilman minkäänlaista omaatuntoa olisi aika raakaa.
19: Lisäyksenä yksi kuvallinen esimerkki Gandhin oikeudenmukaisuudesta ja rohkeudesta: