Onko töistä täysi oikeus lähteä heti työvuoron päätyttyä?
Eli vaikka kotihoidon tai kotisauraanhoidon hoitajat, päiväkodin työntekijät, kriisipäivystyksen työntekijät, poliisit, lappuliisat jne, joilla on etukäteen määrätyt työvuorot. Ja tieto siitä, että kyseisenä päivänä työvuoro päättyy vaikka klo 16:05. Onko työntekijällä täysi oikeus lähteä sillä minuutilla kotiin, kun työvuoro on merkitty päättyväksi? Tiedän toki, että pomot usein pyytää joustamaan, jos jotain yllättävää on tai ruuhkatilanne, mutta onko pakko suostua joustamaan ja jäämään pidemmäksi aikaa töihin? Vai onko oikeus poistua töistä työvuoron loppuessa vaikka siellä olisi mikä tilanne?
Hätätyö siis on asia erikseen, siihen voi työnantaja erikseen määrätä jossain harvinaisessa suuronnettomuustilanteessa,
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja olen sairaalassa. En tee minuuttiakaan palkatta töitä. Jos meinaa aika loppua kesken, en edes aloita vaan laitan välineet pois ja leimaan ulos.
Minä olen myös sairaalan laitoshuoltaja ja teen ratkaisun tapauskohtaisesti . Toisena päivänä jään tekemään vaikka eritesiivouksen tai muun yllättävän työn ja seuraavana päivänä lähden sitten vähän aikaisemmin .
Eritteiden siivoukset kuuluu kuiten kaikille. Eli löytäjä saa siivota. On ammattititteli mikä tahansa. Mitä jos se erite sattuu tapahtumaan 15min sen jälkeen kun lähdet? Odottaako se sinun seuraavaa työvuoroa vai siivoaako joku muu sen pois sillävälin kun olet kotona?
Tääkin on muuten hauska. Tottakai myös hoitaja on velvollinen siivoamaan löytämänsä eritteen ja sen tekeekin, mutta pyydäpä sitä siistijää auttamaan syöttämisissä tai vaikkapa kaveriksi asentohoitoon kun äkillinen sairaskohtaus venytti hoitajien aikataulua niin ettei meinaa ehtiä lounasruokia syöttämään niin päin ei tunnu toimivan.
Kai se hoitaja ottaa sitten myös vastuun, jos jotain sattuu. Kun on pyytänyt toisen tekemään työtehtäviä joihin hänellä ei ole oikeutta?
Pitäisikö lakipykäliä ja oikeuksia kenties muutella ja alkaa tekemään työstä edes hitusen siedettävämpää? Mikäli siistijä, oikeustoimikelpoinen työhön kelpaava ihminen saa hyvänen aika perehdytyksen ei ole mitään estettä syöttää vanhusta. Mut hei, tehdään vain byrokratialla hommista niin vaikeita, että karkotetaan loputkin alalta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa änkyröidä loppuun asti. Se kantaa elämässä pitkälle.
En änkyröi. Lapsi on pakko hakea päiväkodista ennen kuin se menee kiinni.
Voihan se päiväkodin työntekijä nyt joustaa sen verran, että jää lapsesi kanssa sinne siihen asti kuin sinä pääset lapsesi hakemaan. Ei se voi sitä heitteillekään jättää.
Väärin. Lapsi otetaan huostaan, jos lasta ei haeta päiväkodista.
Minnes ajattelit laittaa sen lapsen kun huomaat 17.00 että yksi on vielä? Soitat ensin vanhemmille ja lopulta sossulle. Sossulla kestää ehtiä paikalle. Et voi häipyä ennenkuin lapsi on luovutettu eteenpäin. Vaka on loputon suo tässä joustamisasiassa emmekä saa tietentahtoen saattaa lapsia vaaraan lähtemällä tilanteesta riippumatta.
Tunnen päiväkodin siivoojan joka aikataulutettiin minuutin tarkkuudella, mikä sai kestää minkäkin aikaa. Ilmoista huolimatta, lasten lukumäärästä huolimatta. Sai jopa huomautuksen mitkä roskisten tyhjennykset eivät kuuluuneet hänelle (toimisto) jotta siinäkin säästyi joku minuutti. Olin ihan että: mitä? Olemme ihmisiä, emme koneita.
Ymmärrän kyllä jos omat työt jäävät hoitamatta toisten paikkaamisen takia. Ja olen ollut sellaisessakin työpaikassa, jossa oli jatkuva kiire.
Meillä ei tällä hetkellä onneksi ole niin kova kiire, etten ehtisi myös siivoilla. Teen sitä jatkuvasti jonkin verran, vaikka osa kollegoista aina ihmetteleekin ja melkein estelee sanoen, että ei tuo kuulu meille. Itse kuitenkin tykkään siististä työympäristöstä ja ymmärrän, että siivoojalle ei ole annettu liikaa aikaa tehdä työtä viimeisen päälle, eikä myöskään ansaittua palkkaa. Siinä missä toinen hoitaja istahtaa pienenä hiljaisena hetkenä katsomaan puhelinta, minä kaivan rätit ja mopit esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa änkyröidä loppuun asti. Se kantaa elämässä pitkälle.
En änkyröi. Lapsi on pakko hakea päiväkodista ennen kuin se menee kiinni.
Voihan se päiväkodin työntekijä nyt joustaa sen verran, että jää lapsesi kanssa sinne siihen asti kuin sinä pääset lapsesi hakemaan. Ei se voi sitä heitteillekään jättää.
Väärin. Lapsi otetaan huostaan, jos lasta ei haeta päiväkodista.
Minnes ajattelit laittaa sen lapsen kun huomaat 17.00 että yksi on vielä? Soitat ensin vanhemmille ja lopulta sossulle. Sossulla kestää ehtiä paikalle. Et voi häipyä ennenkuin lapsi on luovutettu eteenpäin. Vaka on loputon suo tässä joustamisasiassa emmekä saa tietentahtoen saattaa lapsia vaaraan lähtemällä tilanteesta riippumatta.
Tämä pitäisi näkyä palkassa. Ja silti yleinen mielipide on se että palkka on täysin riittävä. Täälläkin kommentoidaan ettei näillä aloilla saa varata työpäivän jälkeen itselleen mitään, koska täytyy vain joustaa ja varautua olemaan työnantajan käytettävissä. Joustamisesta on tullut normi. Vanhemmille voisi asettaa sakkomaksun, jos työntekijä joutuu jäämään ylitöihin sen takia ettei haeta niin kuin on sovittu. Ja sakko suoraan työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos omat työt jäävät hoitamatta toisten paikkaamisen takia. Ja olen ollut sellaisessakin työpaikassa, jossa oli jatkuva kiire.
Meillä ei tällä hetkellä onneksi ole niin kova kiire, etten ehtisi myös siivoilla. Teen sitä jatkuvasti jonkin verran, vaikka osa kollegoista aina ihmetteleekin ja melkein estelee sanoen, että ei tuo kuulu meille. Itse kuitenkin tykkään siististä työympäristöstä ja ymmärrän, että siivoojalle ei ole annettu liikaa aikaa tehdä työtä viimeisen päälle, eikä myöskään ansaittua palkkaa. Siinä missä toinen hoitaja istahtaa pienenä hiljaisena hetkenä katsomaan puhelinta, minä kaivan rätit ja mopit esiin.
Mäkin tykkään ja teen ylläpitosiistimistä jatkuvasti. Siksipä tuntuu typerälle, että ne muutamat kerrat kun on itse kusessa hoitotehtävien kanssa ei kukaan auta. Olen niin kyllästynyt pieniin resursseihin, jatkuvaan perusolettamukseen että kyllä hoitaja joustaa kun KUKAAN MUU EI JOUSTA. Vika on toki ylempänä, mutta kenttäväkeä kuuntelemalla ja turhaa byrokratiaa järkeistämällä olisi paljonkin tehtävissä työn mielekkyyden suhteen.
Asiakaspalvelualalla oli ihan tyypillistä venyä 10-15 työajan loppuessa jos viimeinen asiakas lähti vasta silloin. Palkkaa tai vapaata ei moisesta saanut. Jos asiakas lähti klo 18.00 sen jälkeen oli tilitys ja paikan pikasiivous ja liikkeen sulkeminen. Näin englannissa, ja on yhäkin, siellä on eri työilmapiiri kuin suomessa. Joka minuuttia ei lasketa.