Olen alkanut miettimään, että onkohan mulla jonkin asteinen autismi
Olen ääniyliherkkä ja monet äänet sattuvat korviin. Uuvun todella herkästi kaikesta, erityisesti sosiaalisissa tilanteissa. Rutiinit on minulle tärkeitä ja menen usein lukkoon, jos rutiineihin tai aikatauluun tulee yllättäin muutoksia. Imen herkästi tunteita muista ihmisistä ja olen ns. tuntosarvet pystyssä koko ajan. Ylitulkitsen paljon ja välillä minun on myös vaikea tulkita muita tai tulkitsen heitä väärin. Uppoudun usein ajatuksiin ja viihdyn itseni kanssa erinomaisesti. Minulla on erittäin vilkas mielikuvitus ja keksin koko ajan tekemistä. En tylsisty ollessani yksin, vaan nautin siitä. Tykkään kyllä tavata muita ihmisiä, mutta mielellään pienemmällä porukalla ja lyhyen aikaa. Muut ihmiset uuvuttavat minut. Inhoan isoja juhlia ja en mielellään sellaisiin mene. Stressaannun helposti ja tämä vaikuttaa minun päivärytmiin ja uneen. Kun saan tehdä asioita omalla painolla ja itse sanella, mitä teen ja milloin, kaikki on hyvin. Jos joku muu sanelee tekemiseni, ahdistun siitä suunnattomasti. Inhoan kyläilyjä ja en mielellään kutsu ketään kotiini, sillä koti on "turvasatamani", jossa saan olla rauhassa. Tapaan siis ystäviä mielellään ulkona tai kahvilassa tms. Kaipaan läheisyyttä tottakai, mutta parisuhteessa oleminen on tuo omat haasteensa. Erityisesti keskinäinen vuorovaikutus ja kommunikointi aiheuttavat riitaa. Myös erilaiset tarpeet. Tarvitsen paljon unta, aikaa palautumiseen ja omaa aikaa. Nämä yleisimpiä riidanaiheita. Olen myös erityisen tarkka yksityisyydestäni ja en mielellään puhu itsestäni paljoa. Olen myös tarkka ruuan suhteen. On paljon ruokia, joita en tykkää syödä.
Tuossa nyt jotain. Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Onko uupumisen taustalla pyrkimys kontrolloida saamiaan aistivirikkeitä? Jos kaikkia ääniä täytyy kontrolloida tai jotenkin ottaa haltuun ja reagoida, samoin muiden ihmisten käytöstä, voi kuormittua.
Ylitulkitseminen voisi liittyä samaan.
Lakkaa ennalta selittämästä asioita.
Jollain lukemisen väsyttäväksi kokevalla voisi olla vähän sama vaikka erilaisella reaktiolla. Jos pää on täynnä ennakko-oletuksia, ei uusi sisältö uppoa.
Erinomainen näkökulma. Miten laskea suojakilpi?
Itselläni on samanlaisia oireita ja minulla on ADD.
Onko uupumisen taustalla pyrkimys kontrolloida saamiaan aistivirikkeitä? Jos kaikkia ääniä täytyy kontrolloida tai jotenkin ottaa haltuun ja reagoida, samoin muiden ihmisten käytöstä, voi kuormittua.
Ylitulkitseminen voisi liittyä samaan.
Lakkaa ennalta selittämästä asioita.
Jollain lukemisen väsyttäväksi kokevalla voisi olla vähän sama vaikka erilaisella reaktiolla. Jos pää on täynnä ennakko-oletuksia, ei uusi sisältö uppoa.