Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten ihmiset uskaltavat ajaa autoa maantiellä

Vierailija
13.04.2023 |

Sellaisella tiellä jossa vastaan tulee autoja niin ettei kaistojen välissä ole aitaa. Miten luotatte vastaantulevaan? Miten luotatte itseenne? Eikö teitä kauhistuta ajatus, että pienikin ratinkääntö jommalta kummalta, niin se on henki pois.

En pysty ajaa enkä halua ajaa. Minulla taitaa olla muutenkin jonkinasteinen ahdistuneisuushäiriö, mutta välillä käy mielessä, että mitä jos minun ahdistuksen taso onkin oikeasti se "normaali". Muiden itsesuojeluvaisto on vaan heikko verrattuna minuun. Ei ihmisen oikeasti kuulu lukittautua metallikasan sisälle ja kulkea sillä tuhatta ja sataa. Jotenkin täysin luonnonvastaista.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallat kävellä tai ajaa pyörällä? Tai kulkea rappusia? Mieti miten monta vaaranpaikkaa ja ihan pienestä kiinni.

Vauhti on selvästi pienempi. Vauhti on kävellessä harvoin kuolettava.

Pyöräillessä vastaan saattaa tulla joku joka lyö sinua pesäpallomailalla päin naamaa. Miten uskallat ajella tuolla pyörällä kun on tuollainenkin mahdollisuus olemassa?

Onko todennäköisyys sinulle ihan vieras käsite? 

SInulle on kun pidät todennäköisenä että autoillessa joku ajaa sinua päin tahallaan. Se on kuule helvetin harvinaistsa.

Vierailija
22/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallat kävellä tai ajaa pyörällä? Tai kulkea rappusia? Mieti miten monta vaaranpaikkaa ja ihan pienestä kiinni.

Vauhti on selvästi pienempi. Vauhti on kävellessä harvoin kuolettava.

Mutta jalankulkijana tai pyöräilijänä sinulla ei ole minkäänlaista suojaa ympärilläsi, jos joku ajaa päälle. Autossa, ja etenkin nykyaikaisessa autossa, olet aika hyvin suojassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä liikutaan kuitenkin sääntöjen mukaan eikä sattumanvaraisesti, jokainen autonkuljettaja on suorittanut kuljettajatutkinnon ja saanut ajokortin valvotun ajokokeen läpäistyään.

Ihmiset tietysti tekee virheitä mutta siihen pitää vaan varautua olemalla valppaana.

Vierailija
24/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei luota itseensä, niin on parempikin pysyä pois ratista.

Miten luotat tuntemattomaan vastaantulijaan? Vai elätkö mentaliteetilla: "voi olla että kuolen nyt, mutta ei se mitään, sitten kuolen". Itse en ainakaan ole noin itsetuhoinen ja välinpitämätön elämääni kohtaan.

Ei, vaan normaalilla ihmisellä on normaali riskinsietokyky, eikä potentiaalinen kuolemanvaara kummittele kokoajan mielessä. Ellei kyse ole trollista niin todella voimakkaasti suosittelen terapiaa koska tuollaisen taustalla on pakko olla jokin läheltä-piti-tilanne jota ei ole käsitelty ja joka häiritsee normaalia elämää.

Polkupyörällä jouduin kaikkein lähimmältä piti tilanteeseen, osuma ei ollut monesta sentistä kiinni, mutta en silti pelkää pyöräilyäkään, saati autoilua.

Vierailija
25/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallatko olla auton kyydissä, ap? Liittyykö pelko sius omaan ajamiseen vai ulipäänsä autossa olemiseen?

Minulla on taas sellainen, että kun itse ajan, en pelkää mutta kyydissä ollessa vähän pelkään, kun olen toisten armoilla. Itseeni luotan eri lailla.

Uskallan kyllä, mutta taidan silti ajatella noita kauhuskenaarioita silloinkin keskivertoa enemmän. Mutta toisen kyydissä tuntuu turvallisemmalta. Ikäänkuin ne vaaranpaikat pienenisivät jotenkin oudosti kun joku toinen ajaa.

ap

Vierailija
26/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantiellä tahallaan päälle ajavat ovat tekemässä 'tsaria, ja sellaiset tähtäävät yleensä isoihin autoihin. Eli jos sinulla on pakettiauto tai rekka, niin todennäköisyys, että joku ajaa päin, on isompi. (Sitten on toki toinen kysymys, että mikä on todennäköisyys, että itselle käy jotain.)

Vierailija
27/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä päivänä olin McDonaldsissa, ja siellä oli tyhjä pöytä, jonka viereisellä tuolilla oli reppu. Repun omistajaa ei näkynyt. Minulle tuli yhtäkkiä paniikinomainen tunne, että repussa on pommi, ja tuli kiire lähteä pois. Toinen tilanne joka on käynyt useasti on sellainen, että vähän laitapuolenkulkijan näköinen tyyppi kaivaa reppuaan tai taskuaan. Usein tuolloin käy mielessä, että nyt se kaivaa sieltä veitsen ja tulee vähän samantyylinen paniikintunne. Lisäksi pelkään haita. Tämän takia en pysty uimaan uima-altaassa, koska ajattelen, että mitä jos olenkin oikeasti meressä, ja vain kuvittelen olevani uima-altaassa. En ehkä taida olla ihan terve.

ap

Vierailija
28/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei luota itseensä, niin on parempikin pysyä pois ratista.

Luuletko itse olevasi täydellinen kuski? Sinunlaiset ovat niitä vaarallisimpia.

Tarkoitin tervettä itseluottamusta, sitä, että ei anna pelolle valtaa. En tietenkään ole täydellinen kuski, mutta en kyllä ole koskaan ole ajanut kolaria tai saanut edes parkkisakkoa.

Vierailija
29/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallatko olla auton kyydissä, ap? Liittyykö pelko sius omaan ajamiseen vai ulipäänsä autossa olemiseen?

Minulla on taas sellainen, että kun itse ajan, en pelkää mutta kyydissä ollessa vähän pelkään, kun olen toisten armoilla. Itseeni luotan eri lailla.

Uskallan kyllä, mutta taidan silti ajatella noita kauhuskenaarioita silloinkin keskivertoa enemmän. Mutta toisen kyydissä tuntuu turvallisemmalta. Ikäänkuin ne vaaranpaikat pienenisivät jotenkin oudosti kun joku toinen ajaa.

ap

Ehkäpä kyse onkin siitä että kuljettajan vastuu pelottaa ja jos joku toinen ajaa niin se vastuu ei silloin ole sinulla, joten on helpompaa olla?

Vierailija
30/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen just samanlainen ap. Olen varovainen luonne, vahva itsesuojeluvaisto mullakin joten en aja. Ajokortti on. Pyörällä turvallista kulkea.

Vierailija
31/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos sinä ap olet ihan tosissasi tämän asian kanssa niin osaatko sanoa mistä tuo on saanut alkunsa? Tietysti temperamenttejä on monenlaisia mutta kai itsekin ymmärrät ettei tuo ole täysin normaalia? Oletko sinä tai läheisesi joutunut onnettomuuteen? Onko sinua pienenä koko ajan varoiteltu satuttamasta itseäsi? Onko jotain muuta mahdollista mielenterveydenhäiriötä esim ocd?

Itsesuojeluvaisto on sitä että havainnoidaan ympäristöä ja sen riskejä ja toimitaan niiden mukaan pyrkien estämään tai pienentämään onnettomuuksien riskiä. Itsesuojeluvaisto ei oikeastaan ole sitä että että varsinaisesti kokee voimakasta pelkoa tai toinen toistaan hurjempien kauhuskenaarioiden virtaa. Itsesuojeluvaisto on sitä että talviaikaan ulkoportaissa nappaa kaiteesta kiinni ettei liukastu, ei sitä että kuvittelee itsensä portaiden juurelle aivot hangelle levinneenä.

Minä oikeasti lämpimästi suosittelen jotain terapiaa ja tuon solmun avaamista, ajallaan jonkinlaista siedätyshoitoakin, sillä tuollainen ajattelu ottaa helposti vallan ja vie ilon elämästä, se sinun elämäsi jota kynsin ja hampain koitat parhaasi mukaan varjella voi jäädä loppujen lopuksi elämättä.

Vierailija
32/32 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos sinä ap olet ihan tosissasi tämän asian kanssa niin osaatko sanoa mistä tuo on saanut alkunsa? Tietysti temperamenttejä on monenlaisia mutta kai itsekin ymmärrät ettei tuo ole täysin normaalia? Oletko sinä tai läheisesi joutunut onnettomuuteen? Onko sinua pienenä koko ajan varoiteltu satuttamasta itseäsi? Onko jotain muuta mahdollista mielenterveydenhäiriötä esim ocd?

Itsesuojeluvaisto on sitä että havainnoidaan ympäristöä ja sen riskejä ja toimitaan niiden mukaan pyrkien estämään tai pienentämään onnettomuuksien riskiä. Itsesuojeluvaisto ei oikeastaan ole sitä että että varsinaisesti kokee voimakasta pelkoa tai toinen toistaan hurjempien kauhuskenaarioiden virtaa. Itsesuojeluvaisto on sitä että talviaikaan ulkoportaissa nappaa kaiteesta kiinni ettei liukastu, ei sitä että kuvittelee itsensä portaiden juurelle aivot hangelle levinneenä.

Minä oikeasti lämpimästi suosittelen jotain terapiaa ja tuon solmun avaamista, ajallaan jonkinlaista siedätyshoitoakin, sillä tuollainen ajattelu ottaa helposti vallan ja vie ilon elämästä, se sinun elämäsi jota kynsin ja hampain koitat parhaasi mukaan varjella voi jäädä loppujen lopuksi elämättä.

Lisään vielä, vaikka rautalangasta vääntämiselle kuulostaisikin, että vaikka itsesuojeluvaisto ja pelko kuuluvat samaan pakettiin, pelon funktio on sellainen että sen on tarkoitus aktivoitua vasta silloin kun jokin riskin realisoituminen näyttää ilman vastatoimia todennäköiselle ellei väistämättömälle, se kertoo meille että nyt on jollain aktiivisella tavalla puututtava tapahtumien kulkuun jotta ei-toivottu lopputulos voidaan välttää. Pelosta ei siis toisin sanoen ole mitään hyötyä, enintään haittaa, jos asiat kaikkien havaintojen perusteella etenevät niinkuin olettaa ja toivoa saattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan