Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästää ruokakaupassa?

Vierailija
13.04.2023 |

Asun yksin mutta ruokaan kuluu ainakin 100 euroa viikko ja taitaa joskus mennä enemmänkin. En oikein keksiä edullisia ruoka ja kiireessä tulee ostettua mitä sattuu, kauppalistaa teen välillä mutta silti tuntuu että menee ihan liikaa kauppaan rahaa. Aletuotteita en juurikaan koskaan onnistu löytämään, joten niitä saan harvoin hyödynnettyä. Kaikki vinkit on tervetulleita.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

150e saa kuukauden ruoat jos katsoo hintoja eikä syö kun porsas.

Vierailija
22/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee viikon ruokalista ja osta sen mukaan tarvikkeet. Ei tule huteja ja rahaa säästyy reippaasti.

Tässä mä just olen huono, ja sitten kun käyn kaupassa ostan mitä mieli tekee.

Sääntö numero yksi: Älä ikinä mene nälkäisenä tai krapuloissasi kauppaan, silloin sieltä just tulee ostettua mitä sattuu. Kannattaa syödä vaikka yksi banaani ennen kauppareissua, jos ei muuta ehdi. Suklaapatukkakin auttaa:)

T kokemuksen rintaääni

Mun ei tartte olla noita kumpaankaan mutta silti ostelen mitä sattuu, ennen oli enempi rahaa käytettäväksi mutta nyt kun kaikki noussut niin paljon niin täytyy vähän alkaa kattoa mitä ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisitko laittaa pari esimerkkipäivää ruuista joita syöt jos noin vähällä pärjäät? Saisin vinkkejä.

Vierailija
24/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki jos on joku hiirulainen tai syö pelkkää makaronia.

Vierailija
25/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa mutta en osta sieltä mitään.Näin säästän rahaa.

Vierailija
26/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä tai viikkobudjetti ja sitten miettimään mitä ruokia millekin päivälle tekee budjetin sisällä pysyen.

Vierailija
27/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni ketä asuu joka toinen viikko yksin niin pitää jääkaapin lähes tyhjänä aina, töissä syö ruoan ja illalla ehkä leivän tai ei mitään, viikonloppuna syö kerran päivässä vähän jotain tai käy sukulaisen luona syömässä, ihmettelin hänelle että miten hän pystyy pitämään jääkaapin tyhjänä ja olemaan niin vähällä ruoalla, itse en pystyisi. Joka toinen viikko hänen luona on lapsensa niin silloin tekee jotain ruokaa lapsilleen iltaisin jos eivät käy sukulaisen luona syömässä.

Meitä asuu kaksi ja jääkaappi on usein tosi tyhjä. Mies syö töissä tukevan lounaan ja lisäksi teen hänelle aina kerralla ison satsin ruokaa mikä riittää useammaksi päiväksi, viimeksi broilerilasagnea. Eli mies syö kahdesti päivässä. Itse olen työtön enkä syö lihaa, elän lähinnä pakastevihanneksilla, nuudeleilla ja leivällä. Ei tuolla kaapissa nytkään ole kuin Oivariini, pari tomaattia, maitoa, juustoa ja koiran ruokaa. Se lasagne loppui eilen. Miksi jääkaapin pitäisi tursuta tavaraa?

Vierailija
28/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasta.

Ëi kuule tarttee sellaseen alentua, ihan työssäkäyvä ihminen olen.

Ilmeisesti sun tarttee varastaa kun tyrkytät tapojasi täällä muille, mene töihin.

Olen töissä ja kyllä liiveihin lähtee lihat ja juustot.

Vierailija
29/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palkkasi liian pieni? Nyt kun asumistukesi pienenee niin ei jää sitä satasta kuukaudessakaan. Miten olisi sellainen kunnon työ mistä maksetaan kunnon palkka. Kannattaa kitistä täällä ja kysellä neuvoja toinen toistaan typerämmiltä.

Vierailija
30/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen netistä aina noutotilauksen ja viikon ostokset kerrallaan. Maksaa yleensä n. 70 e.  Ainakin minulla tulee tuolloin mietittyä tarkemmin mitä ostaa ja mitä mikäkin maksaa kun voi kotona rauhassa katsella hintoja. Mietin jokaiselle viikon päivälle, mitä ruokaa teen (olen yleensä etätöissä). Yleensä teen noin 2 päivän ruoat kerralla ja katson verkkokaupasta mitä on tarjouksessa ja sen mukaan suunnittelen viikon ruoat. Esim. juustoissa katson kilohinnat tarkasti. Samalla juustolla on aika isojakin vaihteluita eri pakkauskoossa. 

Ja kun siirryin Prisman noutoasiakkaaksi (ennen cittari), niin ruokalasku laski yllättävän paljon. Lidl voisi olla vielä edullisempi, mutta en tykkää Lidl:in rajoitetusta valikoimasta.

Vierailija
31/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelu eli mietit mitä syöt viikon ja sitten hankit ne ruuat. Usko pois, just ostin nelihenkisen teinilapsiperheen viikon ruuat cittarista, 180€ ja siinä oli jo jätskiä ja pakastepitsaakin mukana. Ja kun noi tilaa vielä kotiinkuljetuksella ei vahingossakaan tule tehtyä siellä kaupassa mitään turhia heräteostoksia. Siitä iloista ton 10e maksaa ihan mieluusti mitä toi keräily & kuljetus kustantaa. 

Vierailija
32/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Ellei löydä toista kauppaa jossa joku tuote "edullisempi", mutta ne voivat olla liian kaukana. Olisi hyvä että kaikille on riittävä raha ja tuki.

Vierailija
33/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ajan kanssa kauppaan, ei tartte kiirehtiä. Itse vietän juustohyllyllä, leikkelehyllyllä ja lihahyllyllä paljon aikaa, kun teen hintavertailuja.

Jos haluaa säästää, ei osta leikkeleitä eikä juustoja. Ne eivät ole välttämättömiä. 

Vierailija
34/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt töissä, mutta silti n.100€, hieman yli, viikossa on sinusta liikaa ruokakuluihin?

Ok, meillä menee n.350€/vkossa, 2 aikuista+kotona vielä asuva nuori aikuinen.

Vierailija
35/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytä kauppakuitti, osta samat ruokatavarat toisen kerran.  Tosin käytin tätä menetelmää kun rahat olivat vähissä, 100 e per viikko en ole ikinä saanut kulumaan.

Vierailija
36/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä rahtarihametta ja kouluta lapsesi jo pienenä käden käyttöön

Vierailija
37/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaan kaikki menot ja tulot exeliin. Toissavuonna ruokaan meni 90e/kk, viime vuonna 120e/kk, tänä vuonna varmaan enemmän? Käyn ruokakaupassa yleensä vain kerran viikossa.

Osaan myös laittaa ruokaa ja leipoa. Teen kerralla isompia annoksia, ettei tarvitse joka päivä kokata, pakastan ne kerta-annoksina. Edullisia ovat aina esim. peruna, porkkana, kaali, kananmuna. Hedelmiä ja kasviksia sesongin mukaan. Lihaa ja kalaa syön vähän, mutta paheeni ovat erilaiset juustot.

Kannattaa opetella käyttämään mausteita, unohtaa einekset (paitsi tarjouksissa) ja leikkeleet. Myös turhaa pullan/vehnäleivän, karkkien ym. ravintoaineettoman ruuan syömistä kannattaa vähentää. 

Vierailija
38/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä ruokalistoja ja ostoslistoja. Martoilla, K-kaupoilla, ruokabloggareilla.

Tätini, 75v reipas ja ennakkoluuloton sekä taloudessa tarkka (entinen kirjanpitäjä) elää noin 60€/viikko. Oli 50€, mutta korona ja sota ovat nostaneet hintoja. Hän syö hyvin, monipuolisesti ja kurinalaisesti. Joka päivälle on herkkua, pääsiäismuna, pashaa, mämmiä (pieni kippo), jäätelöä, marjapiirakanpala, pulla tms, joskus marjakiisseliä tai vatkattua marjapuuroa, rahkapiirakkaa tms. Aamiainen on joka päivä sama: kaurapuuro ja siihen päälle joko tuoreita marjoja tai pakastemarjoja. Ja kahvia. Ruokina on mm. tattilasagnea, lentävää jaakoppia, pakastepizzaa, pinaattikeittoa (itse keitettyä), makaronilaatikkoa, hernekeittoa, siskonmakkarakeittoa, uunikalaa jne. Vaihtelevaa ruokaa, satunnaisesti myös eineksiä. Hän valmistaa yleensä sen perusohjeen mukaisen neljän hengen annoksen, ja laittaa siitä kaksi annosta pakastimeen.  Näin hänellä on aina pakastimessa valmiina ruokaa niille päiville, kun kokkaaminen ei huvita (on siellä niitä pakastepizzojakin) ja vaihtelevaa ruokaa, ei viikkoa sitä hernerokkaa. Aika harvoin perunaa, koska esimerkiksi perunamuusin teko yhdelle hengelle on kuulemma hieman turhan oloista, eikä sitä voi pakastaa. Hän syö lämpimän ruuan kaksi kertaa päivässä, ja iltapalan, joka voi olla voileipää, suolaista piirakkaa tai vaikkapa jäätelö, vuodenajan ja nälän mukaan.

Tiedän, mitä hän ostaa ja syö, koska kaksi vuotta korona-aikana kävin hänelle ostoksilla. Mukana oli satunnainen kuohuviinipullo tai siideritölkkikin, eli ei mitään salaisuuksia ;-)

Hän on nyt vain esimerkkinä tässä siitä, että yhden hengen taloudessa voi syödä edullisesti ja hyvin, kun suunnittelee hyvin,  tai edes sinnepäin.

Lähde liikeelle siitä, mistä ruuista tykkäät ja mitä niistä viitsit itse kokata. Ihan turha keitellä sosekeittoja, jos et niitä syö etkä jaksa porkkanaa paloitella.

Mieti, minkä kokoisia annoksia sinun on järkevä valmistaa tai ostaa. Jos et halua syödä samaa ruokaa kuin kerran, niin se hieman tuo haasteita ruuanlaittoon (hernerokka on parempaa suurena annoksena keitettynä, ja makaronilaatikko on helpompi tehdä vähän isompi annos kuin yhden hengen, pieni määrä kuivuu helposti liikaa uunissa). Jos taas tyytyväisenä syöt neljä päivää peräkkäin samaa janssoninkiusausta lounaaksi ja päivälliseksi, niin helpottaahan se listan suunnittelua :-)

Eli: kirjoita yläs ne ruuat, mitä HALUAT syödä ja valmistaa. Niitä todennäköisesti on kuitenkin enemmän kuin kaksi. Mieti tulevan viikon ohjelmaasi, onko sinulla kiireisiä päiviä, että olisi hyvä, että vain lämmittäisit jotain jääkaapista, vai onko sinulla koko päivä aikaa kuoria, pilkkoa ja freesata ja hauduttaa?

Mitä haluat syödä aamupalaksi - syötkö aamupalaa ylipäätään? sitä on turha ostella kaurahiutaleita, jos et aamuisin saa alas kuin kahvikupillisen sumppia. Mikrossa lämmitettynä.

Lounaat usein voivat olla kevyempiä, keittoja ja salaatteja, mutta jotkut tykkäävät syödä tukevan lounaan. Iltapäivälle välipala, tai iltapäiväkahvin kanssa jotain leipää? suolaista piirakkaa? hedelmä? jukurttia?

Päivällinen vähän tukevampi (tai sitten ei), vaikka broileria, riisiä, kasviksia, ja kun vaihtelee mausteita ja kasviksia, niin joka viikko voi syödä erilaisen kana-aterian. Makkarakeittoa ja ruisleipää. Pakastepizza. Eileslasagne.

Jos illalla on nälkä, niin mieti, mitä haluat sitten iltapalaksi, voileipää? marjarahkaa? munakasta? Uunimakkaraa? hummusta ja porkkanatikkuja?

Eiköhän tuosta jo ala muotoutua jonkinlainen ruokalista viikoksi. Sitten vaan katsot, että mitä kaapeista löytyy ja mitä pitää ostaa, että saat ne ruuat ja muut härpäkkeet tehtyä.

Ostoskäyttäytymisestä ovat muut antaneet ohjeita.

Vierailija
39/42 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoi ruokahävikki. Eli osta sellaista ruokaa ja sen verran, kun oikeasti syöt. Pakastin auttaa tässä todella paljon, kun sitä osaa käyttää. Eli sitä ei kannata käyttää ylijäämäruoan hautaismaana, vaan myös syödä niitä ruokia, joita sinne säilöö. Ruoat kannattaa pakastaa sen kokoisina annoksina, kun haluat kutakin ruokaa syödä, ja ottaa yksi annos kerrallaan sulamaan.

Leivät kannattaa pakastaa valmiina viipaleina tai ostaa/leipoa sämpylöitä tms. jolloin voit ottaa sulamaan yhden aterian tai yhden päivän leivät kerrallaan.

Jääkaapistakin kannattaa syödä pois ensin vanhimmat, eli ne, minkä parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä on lähimpänä tulevaisuudessa. Parasta ennen -tuotteita voi syödä myös päiväyksen jälkeen, jos niissä ei ole havaittavissa pilaantumisen merkkejä. Raakojen lihojen viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa sitä, että se pitää kypsentää viimeistään kyseisenä päivänä. Kypsentämisen jälkeen säilyvyys lasketaan kypsennyshetkestä eteenpäin.

Vierailija
40/42 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni ketä asuu joka toinen viikko yksin niin pitää jääkaapin lähes tyhjänä aina, töissä syö ruoan ja illalla ehkä leivän tai ei mitään, viikonloppuna syö kerran päivässä vähän jotain tai käy sukulaisen luona syömässä, ihmettelin hänelle että miten hän pystyy pitämään jääkaapin tyhjänä ja olemaan niin vähällä ruoalla, itse en pystyisi. Joka toinen viikko hänen luona on lapsensa niin silloin tekee jotain ruokaa lapsilleen iltaisin jos eivät käy sukulaisen luona syömässä.

Meitä asuu kaksi ja jääkaappi on usein tosi tyhjä. Mies syö töissä tukevan lounaan ja lisäksi teen hänelle aina kerralla ison satsin ruokaa mikä riittää useammaksi päiväksi, viimeksi broilerilasagnea. Eli mies syö kahdesti päivässä. Itse olen työtön enkä syö lihaa, elän lähinnä pakastevihanneksilla, nuudeleilla ja leivällä. Ei tuolla kaapissa nytkään ole kuin Oivariini, pari tomaattia, maitoa, juustoa ja koiran ruokaa. Se lasagne loppui eilen. Miksi jääkaapin pitäisi tursuta tavaraa?

Ei tässä ainakaan itsellä ole siitä kyse että jääkaapin pitäisi tursuta ruokaa vaan nimenomaan päinvastoin.

Sinun ruokailut kuulostaa todella yksipuoliselta, varmaan sulla vitamiinin jne. puutoksia paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi