Mielenterveysongelmat ovat rähjähtämässä käsiin Suomessa
Asiantuntija: Suomessa on mielenterveyskriisi, joka maksaa meille miljardeja "Kestämätön tilanne"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-suomessa-on-mielenterv…
"Yhä nuoremmat painivat vakavien mielenterveysongelmien kanssa, kun maailma kolmoiskriiseineen ahdistaa näin paljon itsetuhoisuus työllistää Suomen poliisia"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yha-nuoremmat-painivat-vakavien-mie…
Kokoomus tietenkin ehdottaa lääkkeeksi leikkauksia terveydenhoitoon, palveluihin, palkkoihin jne. Näillä Suomen kansa terveeksi.
Kommentit (294)
Koin lapsena äidin hylkäämisen, sitten alkoholismin, väkivaltaa, kiusaamista.
Kovasti yritin olla kuten muut, kunnes opettaja huusi minulle, ettei minusta tule koskaan yhtään mitään, ei edes työtöntä.
Siitä seurasi totaalinen lamaantuminen, johon en saanut tukea mistään enkä keltään. Menin lukkoon.
Sitten muutama vuosi pätkätöitä, epäonnistumisia, nuoren aikuisen naisen elämää.
Lopulta en enää jaksanut. Sitten yhden osastohoidon, psykiatrian sairaanhoitajan kanssa juttelua ja iltalukiossa käymisen yrittämistä (pärjäsin hyvin kouluaineissa, mutta en ihmisten kanssa). Lopulta sain eläkkeen ensimmäisellä yrittämällä.
Nyt olen sivussa yhteiskunnasta. Koen, että minut syrjäytettiin. Kela ei kustanna terapiaa, eikä terapeutteja edes ole vapaana vaikka maksaisin itse kokonaan. En tosin pysty maksamaan. En ole päihdeongelmainen, joten en saa minkäänlaista tukea enkä apua.
Kukaan ei edes halua minusta ihmistä. Olen luova, älykäs, hyvä kielissä, nopea ja olisin varmasti hyvä monessa asiassa. Mutta koska olen henkisesti rikki, niin saan ollakin. Ei kukaan tarvitse yhteiskunnassa muunlaista kuin täydellistä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Koin lapsena äidin hylkäämisen, sitten alkoholismin, väkivaltaa, kiusaamista.
Kovasti yritin olla kuten muut, kunnes opettaja huusi minulle, ettei minusta tule koskaan yhtään mitään, ei edes työtöntä.
Siitä seurasi totaalinen lamaantuminen, johon en saanut tukea mistään enkä keltään. Menin lukkoon.
Sitten muutama vuosi pätkätöitä, epäonnistumisia, nuoren aikuisen naisen elämää.
Lopulta en enää jaksanut. Sitten yhden osastohoidon, psykiatrian sairaanhoitajan kanssa juttelua ja iltalukiossa käymisen yrittämistä (pärjäsin hyvin kouluaineissa, mutta en ihmisten kanssa). Lopulta sain eläkkeen ensimmäisellä yrittämällä.
Nyt olen sivussa yhteiskunnasta. Koen, että minut syrjäytettiin. Kela ei kustanna terapiaa, eikä terapeutteja edes ole vapaana vaikka maksaisin itse kokonaan. En tosin pysty maksamaan. En ole päihdeongelmainen, joten en saa minkäänlaista tukea enkä apua.
Kukaan ei edes halua minusta ihmistä. Olen luova, älykäs, hyvä kielissä, nopea ja olisin varmasti hyvä monessa asiassa. Mutta koska olen henkisesti rikki, niin saan ollakin. Ei kukaan tarvitse yhteiskunnassa muunlaista kuin täydellistä ihmistä.
Ihan kuin oisin ite kirjottanu tän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi 95% ehdokkaista olisi eutanasia myönteisiä jossain kyselyssä. Virallisissa vaaliväittelyissä asiasta ei toki mainittu sanallakaan.
Poliitikot saavat jäädä tänne keskenään ihmettelemään "mitäs nyt" kun kaikki muut menee eutanasiaan todeten "meille riitti"
Ihmisoikeudet nääs. Tärkeimmät kuntoon ensin eli vaivaton poispääsy ja pako mielikuvitusmaailmoihin valtion kustantamana. Tätä varmasti tarvitsemme ja haluamme. Rauhaan ja hiljaisuuteen päästään kyllä, sopivista keinoista ei tule kyllä pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi 95% ehdokkaista olisi eutanasia myönteisiä jossain kyselyssä. Virallisissa vaaliväittelyissä asiasta ei toki mainittu sanallakaan.
Poliitikot saavat jäädä tänne keskenään ihmettelemään "mitäs nyt" kun kaikki muut menee eutanasiaan todeten "meille riitti"
Me ollaan päätetty aloittaa köyhiin kohdistuva erikoizoperaatio. Tai oikeastaan se on jo jatkunt pari vuotta.
Sellasta se on ku maasta on tehty tällainen persereikä.
Paras keino on puolittaa mielenterveysongelmat kun tk lääkäreiltä viedään oikeudet leimata kaikki sairaudentilat masennukseksi.
X sukupolven on tosiaan kiusannut ja pahoinpidellyt häiriöiseksi niiden omat vanhemmat. Rikosvastuuseenhan ne pitäisi saattaa, mutta kun Suomessa saa ihmisen kiusata mieleltään vammautuneeksi ilman mitään sanktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiajonotkaan eivät varmaan vedä riittävän nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kodista monen nuoren ongelmat lähtee. Turvaton, rajaton lapsuus.
Mihin teoriaan perustuu väitteesi rajoista, tai niiden puutteesta? Vai viittaatko Suomen lakiin? Käytöstapoihin? Ajatteletko, etteivät ihmiset tiedä normeja, ja siten tahattomasti toimivat niiden vastaisesti? Vai, että ovat psykopaattisia tms.?
Vierailija kirjoitti:
X sukupolven on tosiaan kiusannut ja pahoinpidellyt häiriöiseksi niiden omat vanhemmat. Rikosvastuuseenhan ne pitäisi saattaa, mutta kun Suomessa saa ihmisen kiusata mieleltään vammautuneeksi ilman mitään sanktiota.
Tämä on globaali ilmiö, ei suomalainen erityispiirre.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hätää, kohta kaikki paranevat kun petteri panee kaikki töihin.
Kyllä on valtiopäivien avajaisissa niitä hybäpalkkaisia meitä ja ne muut vain katsovat tv,stä sitä miten hyvät on tarjoilut. On paljon päällysmiehiä taas kurittamaan ja elatustaan, etujaan vaatimaan. Ne juhlii tuolla täydellä palkalla. Etu sekin. Pöysti, Viikarin ystäväkin köörissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu? Ihanko totta joku ottaa ilmastovouhotuksen, rysssän sekoilut ja koronan niin tosissaan, että oikein menee mielenterveys, vai oliko tässä tarkoitus taas kerran tehdä vasuripropagandaa oikean ongelman siivellä...?
Siis oikeasti. Ihanko totta teillä mt-kuntoutujilla on ilmastovouhotus ja täysin menneen talven koronat niin kovasti muka tunteissa, että menee työkyky???
Tuon linkin takana olevassa jutussa kerrottiin, että nuo asiat tulevat vielä muiden ongelmien lisäksi. Kyllä mä ymmärrän, että jos on jatkuvia rahahuolia, töitä ei löydy koulutuksista huolimatta ja yksinäisyys lisääntyy, niin siihen päälle vielä ilmatonmuutoksella pelottelu, pandemia ja itänaapurin toimet Ukrainassa lisää nuorten stressiä. Vielä tuohon koronaan, niin monen nuoren yksinäisyys johtuu just siitä, että ensin oli rajoituksia ja suosituksia olla tapaamatta muita ihmisiä, etäopetus jatkui monessa paikassa vielä ekan pandemiakevään jälkeenkin ja sen vuoksi varsinkin opintonsa silloin aloittaneet eivät voineet tutustua opiskelutovereihinsa. Jos lapsuudenperhe ja aiemmat kaveritkin jäivät eri paikkakunnalle kuin mihin nuori itse lähti opiskelemaan, niin varmasti on ollut yksinäistä. Lisäksi harjoittelupaikat on voineet jäädä saamatta ja opinnot sen vuoksi viivästyneet tai kuten joillain on käynyt, että opinnoista selvisi ilman riittävää harjoitteluakin ja nyt sitten valmistuneena työnantajat eivät palkkaa, koska työnhakija ei osaakaan asioita, jotka vastavalmistuneen pitäisi kuitenkin osata.
Keskivertoihminen selviää yksittäisistä suruista ja murheista ihan kohtuullisen hyvin, mutta jos suruja ja murheita alkaa kasaantua, tilanne muuttuu. Silloin jokin sinänsä harmittomalta kuulostava huolikin voi nk katkaista kamelin selän.
Mielenterveydenhoitojen supistaminen ja lakkauttaminen on ehkä yksi typerimmistä päätöksistä, mitä voidaan tehdä. Se kostautuu jo lyhyelläkin aikavälillä. Ihmisen mieli särkyy helposti, ja sillä voi olla vakavia seurauksia paitsi itselle, niin myös toisille; kun ihminen on epätoivoinen, se voi satuttaa toisiaan tai itseään. Muutin takaisin Suomeen 10 vuoden jälkeen, ja mun mielestä kaduilla näkyy paljon enemmän mt-tapauksia kuin aikaisemmin. Tai ainakin ne osuu herkemmin silmiin. Eikä nää ihmiset ole edes mitään nistejä, jotka ovat pilanneet aivonsa ja mielenterveytensä aineilla, vaan ihan sellaisia tapauksia, kenen pitäisi olla valvotussa hoidossa. Mä en myöskään tarkoita nykyajan "ahdistuneita" lumihiutaleita, joille tulee kriisi kun kauramaito loppuu lähikaupasta. Mä oon itse kärsinyt vakavasta masennuksesta, ja kun mun hoitaja lähti, niin jäin ihan tyhjän päälle. Sanottiin että joku soittaa uudesta ajasta. Meni puoli vuotta, kunnes itse soitin ja tk:sta vaan ihmeteltiin että oho, no eipä kukaan ole muistanut soittaa. Nyt sit joku ihmettelee, miksi en soittanut aikaisemmin, mutta masentuneelle pienetkin tehtävät voi olla vaikeita, puhumattakaan, että joutuu itse huolehtimaan jonkun hoitokontaktin ylläpidosta. Päättäjät ampuvat itseään näillä päätöksillä jalkaan, jos eivät korjaa tätä tilannetta.
Jos hoitoa olisi ajoissa, ei olisi ongelmaa. Vuosikaudet kuntatason päättäjät on länkyttäneet että ei tiedä ennenkuin tulee se Sote. Kun Sote tuli, muutosta ei tapahtunut, kuin huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveydenhoitojen supistaminen ja lakkauttaminen on ehkä yksi typerimmistä päätöksistä, mitä voidaan tehdä. Se kostautuu jo lyhyelläkin aikavälillä. Ihmisen mieli särkyy helposti, ja sillä voi olla vakavia seurauksia paitsi itselle, niin myös toisille; kun ihminen on epätoivoinen, se voi satuttaa toisiaan tai itseään. Muutin takaisin Suomeen 10 vuoden jälkeen, ja mun mielestä kaduilla näkyy paljon enemmän mt-tapauksia kuin aikaisemmin. Tai ainakin ne osuu herkemmin silmiin. Eikä nää ihmiset ole edes mitään nistejä, jotka ovat pilanneet aivonsa ja mielenterveytensä aineilla, vaan ihan sellaisia tapauksia, kenen pitäisi olla valvotussa hoidossa. Mä en myöskään tarkoita nykyajan "ahdistuneita" lumihiutaleita, joille tulee kriisi kun kauramaito loppuu lähikaupasta. Mä oon itse kärsinyt vakavasta masennuksesta, ja kun mun hoitaja lähti, niin jäin ihan tyhjän päälle. Sanottiin että joku soittaa uudesta ajasta. Meni puoli vuotta, kunnes itse soitin ja tk:sta vaan ihmeteltiin että oho, no eipä kukaan ole muistanut soittaa. Nyt sit joku ihmettelee, miksi en soittanut aikaisemmin, mutta masentuneelle pienetkin tehtävät voi olla vaikeita, puhumattakaan, että joutuu itse huolehtimaan jonkun hoitokontaktin ylläpidosta. Päättäjät ampuvat itseään näillä päätöksillä jalkaan, jos eivät korjaa tätä tilannetta.
Tätä kutsutaan avohoidoksi. Laitospaikkojen määrää alettiin vähentää jo ysärin lamassa. Ajatuksena oli, että laitoksissa olevat siirtyvät koteihinsa ja saavat tarvitsemansa palvelut avohoidon puolelta. Kuitenkin myös avohoidon palveluita on koko ajan vähennetty, mistä tietenkin seuraa, että kun ei ole laitoshoitoa eikä avohoitoakaan, mielenterveysongelmat pahenevat.
Liittykää mielenterveysyhdistyksiin. Vertaistuki on hyödyllisempää kuin mitä erikoissairaanhoitajat, nuo elämänpelkurit kykenee antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Näet ehkä neuroleptien pakkosyötön uhreja? Muun muassa. Ne ovat kyllä olleet off label-muodissa jo vuosikymmeniä, mutta voi hyvin olla että tahti on kiihtynyt.
Ennen niitä vasta on ollutkin eikä niistä jauhettu mitään. Ne oli niin kun "normaalia".
Suomi on onnellisin