Tänään poksahtaa shampanjapullo! Asuntolaina maksettu!
Viimeinen asuntolainan lyhennys meni tänään ja tässä nyt ihmettelemme kuinka hyvä tulee taloudellinen tilanteemme olemaan tästä eteenpäin! Lyhennysten verran jää enemmän käyttöön tästä eteenpäin! Ihan mahtavaa!
Onko muita joilla lainat maksettu? Miten on muuttanut elämää kun rahaa jää huomattavan paljon enemmän käteen?
Sijoituksiin toki tulee menemään enemmän mutta eiköhän tuosta riitä ihan elintason korottamiseenkin aika reilusti!
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viimeinen asuntolainaerän maksu helmikuussa ja ikää 49 vuotta. Hyvältähän se olisi tuntunut, ellei mies olisi muuttanut pois marraskuussa "salakämppäänsä". Jätti siis minut yhteisen 28 vuoden jälkeen ja jätti myös lapsensa. Lapsi on jo 17 vuotta ja asuu 100%:sesti minun kanssa.
Olisihan se tuntunut hyvältä asua pelkällä vastikkeella.
Ollaan vielä asuttu lapsen kanssa tässä, mutta eiköhän asunto pitäisi myydä, että mies saa omansa tästä.
Voi kuinka surullista. Jaksamista sinulle ja tyttärellesi. Onneksi talouspuoli on kuitenkin kunnossa ja pystyt hankkimaan uuden kodin.
Meillä meni viimeinen erä maksuun viime kesänä. Minä ja mies alle 50-vuotiaita ja pari teiniä talossa. vielä ei ole tarvinnut miettiä mihin sijoittaa ylimääräisen rahan, sillä teimme kylppäri- ja ikkunarempan ja kävimme viikon reissussa Euroopassa. Reissuja ja remppoja tehty ennenkin, mutta nyt pystyy panostamaan ihan eri tavalla.
Molemmat vähensimme työtunteja, nykyään teemme 4-päiväistä työviikkoa ja rahaa tuntuu silti jäävän enemmän kuin ennen. Aikaa jää enemmän tehdä kaikkea kivaa ja terveyteenkin on vaikuttanut kun liikkuu enemmän niin on vähemmän kipuja ja kolotuksia ja paino on hieman laskenut molemmilla aktiivisemman elämäntavan vuoksi varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon seinien omistamisesta. Kannatti varmasti kituuttaa.
Pitäähän sitä vuokraakin maksaa. Ja talosta aina saa rahat poiskin jos haluaa.
Juuri näin. Minulla on pieni sijoitusasunto jossa se vuokralainen maksaa minun lainaani pois. Eli kyllä se pidemmän päälle on se vuokralla asuja joka joutuu kituuttamaan kun maksaa toisen lainoja pois ilman että itselle jää mitään siitä käteen.
Asunnon elikaari 30-50 v niin kyllä se olet sinä joka viime kädessä maksaa
Ei ole. Se on keskimäärin 50-75 vuotta, eli kyllä siinä koko elämänsä ajan asuu. Varsinkin jos omistaa tontin myös hyvältä paikalta niin se on ikuinen sijoitus tulevillekin sukupolville.
Onhan nuita reilusti yli satavuotiaitakin... Parikin sataa...
Sederholmin talo on rakennettu 1690!
Meillä kävi just niin klassisesti et saatiin laina maksettua viime syksynä ja mies ilmoittikin ihan puun takaa et haluaa eron. Mä sanoin et en halua jäädä vanhaan, exä maksoi mut ulos ottaen hirveillä koroilla hirveän lainan ja mä ratsastin auringonlaskuun leuhkalla saldolla. No, nyt asun vuokralla ylihintaisesti kun en halunnut mihinkään murjuun muuttaa. Etsin omaa, mitään kivaa ei löydy. Exä kituuttaa lyhennysten kanssa.
Olkaa te aloittaja fiksumpia, mutta vaikka sä oot onnellinen niin kyllä se puoliso voi silti olla jotain ihan muuta. Jos mulle ei olis tullu eroa, olisin varmaan ostanut mökin tunnin etäisyydeltä kotoa.
onnea vaan, ei kannata enää lainaa ottaakaan siinä maksaa pankeille eikä itselle
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi just niin klassisesti et saatiin laina maksettua viime syksynä ja mies ilmoittikin ihan puun takaa et haluaa eron. Mä sanoin et en halua jäädä vanhaan, exä maksoi mut ulos ottaen hirveillä koroilla hirveän lainan ja mä ratsastin auringonlaskuun leuhkalla saldolla. No, nyt asun vuokralla ylihintaisesti kun en halunnut mihinkään murjuun muuttaa. Etsin omaa, mitään kivaa ei löydy. Exä kituuttaa lyhennysten kanssa.
Olkaa te aloittaja fiksumpia, mutta vaikka sä oot onnellinen niin kyllä se puoliso voi silti olla jotain ihan muuta. Jos mulle ei olis tullu eroa, olisin varmaan ostanut mökin tunnin etäisyydeltä kotoa.
Kiitoksia huolenpidosta mutta en ole kyllä huolissani vähääkään. 😊
Sen rakkauden näkee selvästi kun kesken kiireisen työpäivän toinen tuo toiselle kupin kahvia työpöydälle ja pussaa. Koko olemus rentoutuu, aivan kuin stressi valuisi veden lailla pois ja hymy nousee kasvoille.
Aivan yhtä rakastuneita molemmat kuin 15v sitten.
Jos tämä joskus muuttuu niin sitten pidän neuvonne mielessä. 😊
Ap
Mulla olis tuohon hetkeen vielä vähän yli viisi vuotta. Sitten olen yksin tätä asuntoa maksanut 18 vuotta. Ehkä vähän helpottaa, mutta siinä vaiheessa on putki- ja sähköremontin taloyhtiölainaosuus maksettavana, eli ei suurta juhlaa siinäkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa te aloittaja fiksumpia, mutta vaikka sä oot onnellinen niin kyllä se puoliso voi silti olla jotain ihan muuta. Jos mulle ei olis tullu eroa, olisin varmaan ostanut mökin tunnin etäisyydeltä kotoa.Kiitoksia huolenpidosta mutta en ole kyllä huolissani vähääkään. 😊
Sen rakkauden näkee selvästi kun kesken kiireisen työpäivän toinen tuo toiselle kupin kahvia työpöydälle ja pussaa. Koko olemus rentoutuu, aivan kuin stressi valuisi veden lailla pois ja hymy nousee kasvoille.Aivan yhtä rakastuneita molemmat kuin 15v sitten.
Jos tämä joskus muuttuu niin sitten pidän neuvonne mielessä. 😊
Ap
Kivasti kuvailtu! Onnea teille sekä lainasta että selkeästi onnellisesta parisuhteesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viimeinen asuntolainaerän maksu helmikuussa ja ikää 49 vuotta. Hyvältähän se olisi tuntunut, ellei mies olisi muuttanut pois marraskuussa "salakämppäänsä". Jätti siis minut yhteisen 28 vuoden jälkeen ja jätti myös lapsensa. Lapsi on jo 17 vuotta ja asuu 100%:sesti minun kanssa.
Olisihan se tuntunut hyvältä asua pelkällä vastikkeella.
Ollaan vielä asuttu lapsen kanssa tässä, mutta eiköhän asunto pitäisi myydä, että mies saa omansa tästä.Voi kuinka surullista. Jaksamista sinulle ja tyttärellesi. Onneksi talouspuoli on kuitenkin kunnossa ja pystyt hankkimaan uuden kodin.
Kiitos Sinulle. Ei se talouspuoli ole ihan kunnossa, eli jos maksaisin tästä kerrostalokolmiosta Helsingissä miehelle sen 50% niin tuloihini nähden ison lainan joudun ottamaan. Lapsi on poika ja vaikea tästä on ihan pieneen asuntoon muuttaa, ainakin lapsi tarvii oman huoneen, itse voin nukkua kaksion olkkarissa. Olisi helpompi jos muuttaisin yksin. Yritin kyllä lapsen isälle sanoa, että jospa poika muuttaisi isän luo ja asunto myyntiin ja minä muutan yksiöön.
Onneks olkoon! Kuulostaa kauskalta kun maksu loppuu mutta en kyllä vielä ihan nuin vanha taho olla niin makselen nyt sitten vaan 😅
Onko shampanjapullo ostettu omilla vai lainarahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Riippunee keneltä kysyy.
Oikeiston mielestä niillä omilla joita vasemmisto ei ole kahminut omiin taskuihinsa.
Vasemmiston mielestä niiltä jotka heille olisi kuulunut koska kenelläkään ei saa mennä hyvin.
Vihreiden mielestä sekä shampanjan että sen pullon valmistuksen yhteydessä on riistetty koko maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän luotolle vai debitille...
Ihanaa teille! Itsekin sitten joskus....
Meillä viimeiset lainat (asunto- ja remonttilaina) maksettiin pois alkuvuodesta, kun olisi pitänyt alkaa maksamaan korkoja monen vuoden tauon jälkeen. Lainat olisi varmaan maksettu jo joitain vuosia aiemmin, mutta nollakorkojen aikaan hidastimme lyhennystahtia ja sijoitimme enemmän.
Juhlistimme tapahtumaa leivoskahveilla lempikahvilassamme. Mitään suurta muutosta elämään ei ole tullut. Vähän enemmän jää säästöön talon "kunnossapitorahastoon". Seuraavaan isompaan remonttiin ei tarvita lainaa.
Ei ole. Se on keskimäärin 50-75 vuotta, eli kyllä siinä koko elämänsä ajan asuu. Varsinkin jos omistaa tontin myös hyvältä paikalta niin se on ikuinen sijoitus tulevillekin sukupolville.