Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen masennus ja perhe-elämän haasteet

Monna
12.04.2023 |

Mies on masentunut, hakenut ja saanut apua pitkän painostukseni ansiosta.

Meillä on 1.5 v taapero ja olen huolissani siitä mikä on mieheni jaksamus hoitaa lasta kun en ole itse paikalla.
Mieheni siis ei useinkaan tarvitse hoitaa lastamme yksin, mutta ne harvat kerrat kun olen kipeänä ja huonosti nukutun yön jälkeen jäänyt aamulla lepäämään ja mies ottanut ns hoitovastuun olen huomannut, etten ole kuullut juurikaan puhetta alakerrasta missä mies ja lapsi ovat. Meillä siis kuuluu hyvin yläkerran makkarista mitä alhaalla puhutaan/tehdään. Olen miettinyt nukkuuko isä ja lapsi touhuaa itsekseen? Toinen asia jonka olen huomannut kun olemme yhessä nukuttaneet lasta, että mies alkaa itse nukkua ja lapsi jää viereen hereille, sama juttu öisin jos lapsi kipeä ja itkuinen tai hampaita tulossa tms. Nukumme perhepedissä. Mies ei ota syliin lohduta vaan antaa huutaa hetken ja lapsi nukahtaa sitten itsekseen ja mies nukkuu tyytyväisenä.
Mies on myös välillå kovakourainen kun käsittelee lasta. Esim kun lapsi itki toissa iltana kuumeessa niin mies paiski/töni lasta sänkyyn takaisin nukkumaan. Sanoin tästä hänelle ja myös niistä muista kerroista kun on ollut kovakourainen, niin että lapsi on alkanut itkeä. Olen puhunut hänelle, kysynyt jaksamisesta esim nukuttaa lasta illalla joka hänen vastuulla. Olen myös kysynyt mitä tapahtuu aamuisin kun on niin hiljaista. Sanoo, että leikkii kyllä lapsen kanssa ja kaikki ok, kun sanon, että en vain tahdo uskoa näitä selityksiä niin tulee kaamea riita.
En ole oikein nähnyt miehelläni kunnon tunnesidettä olevan lapseen vaikka hän väittää muuta. Raskausaikana hän ei ollut pätkääkään kiinnostunut kasvavasta ja kehittyvästä vauvasta masussani. Kun onnellisena pyysin katsomaan ekoja potkuja ei hän ollut siitä innoissaan. Eikä hän koskaan silitellyt masua tms. Ajattelin että kyllä se sitten kun lapsi syntyy, mutta ei. Lapsi oli meille molemmille toivottu.

Ideoita mitä tehdä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtoon. Ihan vässykkä, lataa tinderi

Vierailija
2/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti raskas tilanne! Puhuuko miehesi sinulle avoimesti mistään henkilökohtaisesta? Onko siis syvempi keskusteluyhteys olemassa? Tai oliko ennen masennusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä puhuu. Tuntuu kuitenkin, ettei kerro oikeasti miten menee ja mikä on oma vointi ja jaksamus vaan ns esittää että jaksaa ja kaikki on kunnossa. Toivoisin että voisi rehellisesti sanoa että ei esim jaksa nukuttaa tai hoitaa nyt. Hän ei kerro ettei jaksa ja sitten se näkyy niin että ollaan lapsen kanssa hiljaa alakerrassa ja kuka tietää mitä siellä tapahtuu. Isä nukkuu ja lapsi yksin?

Vierailija
4/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on kyllä niin vaikea kumppani! Pystytkö puhumaan neuvolassa? Itse pääsin heti neuvolapsykologille juttelemaan, kun uskalsin avautua omasta vaikeasta tilanteesta.

Sama edellinen kirjoittaja

Vierailija
5/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vaihtoon. Ihan vässykkä, lataa tinderi

Tämä, ei tuosta se mies mihinkää muutu, seuraavaksi tulee todennäköisesti alkoholi ja syrjähypyt kuvioihin. Eroa nyt, niin pääsette molemmat - etenkin sinä - helpommalla. 

Vierailija
6/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että ero on ainoa vaihtoehto. Meillä meni niin, että tuosta seuraavat vaiheet olivat tietokonepelit, täysi välinpitämättömyys perhettä ja minua kohtaan, ei seksiä vuoteen ja kaikki kotityöt lopetti kun seinään. En jaksanu enää sitä itsesäälissä rypemistä ja lähdin. Nyt olen onnellisempi kun koskaan ja huomaan, että lapsikin voi paljon paremmin! :) 

Vierailija
7/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, en kyllä koe itse ehkä tarvetta keskusteluavulle.

Vaikea tilanne, kun halu olisi auttaa ja tukea toista, mutta kun toinen ei rehdisti kerro miten voi ja sitten alan pelätä lapsen puolesta, että häntä ei kohdella huonosti.

Vierailija
8/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsi etusijalle, ei mies. Olet tehnyt kaikkesi, lähde tuosta suhteesta, se ei tule muuttumaan paremmaksi. Masennukseen voi saada apua mutta asennetta ei paranna mikään. Voimia!

Vierailija
9/9 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista, että niin moni ehdottaa tilanteessa eroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä