Onko teilläkin sisaruksia ketkä aina valjastaa vanhempanne omien sairaiden lastensa hoitoon?
Oletetaan, että omille vanhemmille aina sopii, kun itse mennään töihin, kun ei haluta jäädä sairaiden lasten kanssa kotiin. Eikä varsinkaan välitetä siitä, että ne kipeät lapset tartuttaa sitten muutkin.
Ymmärtäisin avun joskus ja tilapäisesti, mutta kun käytäntö tuntuu olevan ihan vakiintunut, että aina kun lapsiin iskee joku räkätauti, niin soitetaan isovanhemmat hommiin.
Itsellänikin on lapsi ja vanhempieni piti tulla pääsiäisenä meille kylään, ekaa kertaa kesän jälkeen, mutta nyt heidän pääsiäinen kului sisaruksen perheen lastenvahtina.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tämän keskustelun perusteella yleistäkin, että lapset tuupataan muille. Kuitenkin niitä on vissiin kiva tuupata maailmaan.
Aloitus on provo!
Miksi pitää lisääntyä, jos kerran kaikki muu menee lasten hoidon edelle?
Tyypillinen av.
Taisi se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
Oikeestihan toi menis niin, että sisko kysyy hoitoapua ja äiti vastaa: sori, mulla on jo junaliput ostettuna, olen pääsiäisenä poissa. Johon sisko taas vastaa: ok, no täytyy sitten sopia kumpi jää pois töistä, minä vai mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestihan toi menis niin, että sisko kysyy hoitoapua ja äiti vastaa: sori, mulla on jo junaliput ostettuna, olen pääsiäisenä poissa. Johon sisko taas vastaa: ok, no täytyy sitten sopia kumpi jää pois töistä, minä vai mieheni.
Ei vaan sen pitäisi mennä niin, että jompikumpi niistä isovanhemmista jää auttamaan. Eikä moelmmat.
Se että molemmat jäi pois viittaa siihen, ettei sinne kylään kumpikaan halunnut.
Ja sieltä töistä ei oikeasti voi olla määrättä pois, vaan juuri sen aikaa, että saa sen hoidon järjestettyä, max kolme päivää. Eikä kaikista voi olla sitäkään, ellei sitten halua luopua koko duunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, minulle ne lapsenlapset ovat tärkeämpiä, jotka ovat lähellä ja osa minun arkeakin. Sitä kutsutaan elämäksi. Ja myös näiden lasten vanhemman kanssa minun kemiat on aina pelannut paremmin.
No oho.
Minulle kyllä kaikki lapset ja lastenlapset on yhtä tärkeitä.
En olisi voinut edes kuvitella, että joku lapsi voisi olla niin raskas kuin tyttäreni tytär on.
Aloittajan sisarus taisi löytää keskustelun. Tai muut samanlailla toimivat.
Mieluiten ei sairaita lapsia isovanhempien hoitoon koska yleensä ne isovanhemmat ovat jo aika vanhoja ja kaikki nämä oksennus/ripulit, flunssat sun muut jotka sitten näistä sairaista lapsista usein heihin tarttuvat ovat tosi raskasta sairastaa ja tervehtymisessä menee monesti pitempi aika vanhemilla ihmisillä. Omat tyttäreni eivät ole koskaan tätä harrastaneet ja vanpempi tytär sanoikin kerran että äiti, en voisi antaa itselleni koskaan anteeksi jos toisin sairaan lapseni sinulle ja sitten sairastuisit ja joutuisit ehkä jopa sairaalaan. Kaikki tekevät kuitenkin siltä mikä parhaalta tuntuu, siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Mieluiten ei sairaita lapsia isovanhempien hoitoon koska yleensä ne isovanhemmat ovat jo aika vanhoja ja kaikki nämä oksennus/ripulit, flunssat sun muut jotka sitten näistä sairaista lapsista usein heihin tarttuvat ovat tosi raskasta sairastaa ja tervehtymisessä menee monesti pitempi aika vanhemilla ihmisillä. Omat tyttäreni eivät ole koskaan tätä harrastaneet ja vanpempi tytär sanoikin kerran että äiti, en voisi antaa itselleni koskaan anteeksi jos toisin sairaan lapseni sinulle ja sitten sairastuisit ja joutuisit ehkä jopa sairaalaan. Kaikki tekevät kuitenkin siltä mikä parhaalta tuntuu, siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Se isovanhempi on kuule ihan täysvaltainen ihminen ja päättää itse.
Siskoni käytti vanhempia ilmaisena hoitoapuna. Hän ei halunnut laittaa kaksosiaan 1-vuotiaina päiväkotiin, mutta hänen oli itse pakko päästä töihin. Sen vuoksi hän painosti äitipuoleni jäämään töistä vuorotteluvapaalle. Kun äitipuoli empi, sisko alkoi marttyyriteatterin, miten ikinä ei saa apua mistään. Vaikka siis vanhemmat oli varmaan joka toinen viikonloppu olleet lasten kanssa muutenkin, yleensä koko päivän. Äitipuoli jäi vuorotteluvapaalle, koska halusi pitää välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman usein vaan hoitoapuruinaaminen jatkuu, jos isovanhemmat kieltäytyy. Tai alkaa syyttely siitä miten isovanhemmat ei auta, kun nämä kieltäytyy.
On, meillä ihan korona-aikaan veli vei lapsensa hoitoon äidillemme. Eikä mitään testejä tokikaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman usein vaan hoitoapuruinaaminen jatkuu, jos isovanhemmat kieltäytyy. Tai alkaa syyttely siitä miten isovanhemmat ei auta, kun nämä kieltäytyy.
No eikö se ole ihan normaalia että kysyy toistekin vaikka olisi joskus kieltäytynyt?
Vai onko se yksi ei sadaksi vuodeksi?
Ja kyllä, minusta sukulaisapu on normaalia käytöstä.
Ja ei, minulla ei ole lapsella yhtä ainutta isovanhempaa auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
On, meillä ihan korona-aikaan veli vei lapsensa hoitoon äidillemme. Eikä mitään testejä tokikaan tehty.
Sama.
Lapset mummolaan, ettei tarvinut itse jäädä kotiin. Minusta tosi törkeää.
No mulla ei kukaan auttanut koskaan. Tai no yhden kerran muutaman tunnin kun yksi lapsista joutui sairaalaan.
Nyt sama poppoo olisi apua vailla koko ajan, varsinkin noita nyt parikymppisiå lapsiani oltaisiin juoksuttamassa milloin mistäkin.
Aika helppo on kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole ihan normaalia että kysyy toistekin vaikka olisi joskus kieltäytynyt?
Vai onko se yksi ei sadaksi vuodeksi?
Ja kyllä, minusta sukulaisapu on normaalia käytöstä.
Ja ei, minulla ei ole lapsella yhtä ainutta isovanhempaa auttamassa.
Ei ollut kyse siitä että oltaisiin kysytty joskus toiste uudestaan, vaan saman ja seuraavan päivän aikana ruinattiin varmaan kymmenillä viesteillä asiaa.
Miksi ihmisten pitää porsistella koko lauma kakaroita, jos ollaan niin avuttomia että joka räkätaudissa tarvitaan sukulaiset auttamaan?
Kuulostaa tosi itsekkäältä perheeltä.
Kyllä meillekin joskus pyydetään isovanhempiakin hoitoavuksi, mutta ei todellakaan oleteta heille aina sopivan. En myöskään edes harkitsisi kysyväni vanhempia meille sairaita lapsia hoitamaan, jos tiedän heillä olevan jotain muuta menoa.
Ap:n lapsi ei ollut sairas.
Ja onhan se nyt itsestäänselvää että useamman lapsen perheessä on enemmän sairastavia lapsia kuin yhden lapsen perheessä - ja vaikeampaa järjestää niitä töistä poissaoloja.