Onko normaalitasoista jaksamista 50-vuotiaalta? Haravoiminen
Jaksoin haravoida pihasta ehkä sellaisen 4-5m x 4-5m alan. Uuvuin jo suoritusta tehdessä.
Eli mitä tein? Ensin poimin alalta kaikki risut (niitä tuli kottikärryllinen) ja vein ne kottikärryllä talon kulman taakse (n. 50m). Sitten haravoin ja sain 2 kottikärryllistä lehtiä. Vein ne kulman taakse myös.
Tekemisen lomassa jouduin pari kertaa huilaamaan.
Olisin jaksanut tehdä varmaan toisen mokoman, mutta en halunnut saada palautumisesta ongelmaa. Mietin vain, että onko tämä normaalia??
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se normaalia, jos et mitenkään kuntoile ja teet istumatyötä. Jos haluat asiaan muutosta, niin sinun täytyy alkaa harrastaa liikuntaa (joko hyöty- tai harrastus) säännöllisesti.
Itse olen 48 ja koronasulkujen aikaan olin lähes pelkästään kotona liiikkumatta ollenkaan pari vuotta. Etätyö, ruoat tilasin kotiin jne. Sen jälkeen 10 min rauhallinen kävelykin tuntui, että tähän rasitukseen kuolee. Mutta kyllä se kunto siitä on vähitellen lähtenyt taas palautumaan, kun on alkanut liikkua enemmän.
Mä otin tammikuussa tavoitteeksi kävellä vähintään 1km joka päivä ja vapaampina päivinä 2-3km. Tein tota 2 viikkoa, kunnes olin niin väsynyt, että oli pakko vähentää. Jatkoin toki.
Mulla on oura-sormus, joka mittaa palautumista. Sen mukaan en ollut ennen sairaslomaani käytännössä koskaan kunnolla palautunut. Sairaslomalla näin, miten arvot sinistyivät (punaisena on huono arvo, sinisenä hyvä). Tuon kävelyrupeaman aikana palautumisarvo meni taas punaiselle.
Itkettäis, ellei kiukuttais enempi.
apSe oli varmasti liian kova aloitus. Minä aloitin kävelemällä alkuun 2 minuuttia 2 kertaa viikossa :D Oli suuri vastenmielisyys kävellä talviaikaan, ja ajattelin että jos nyt korttelin ympäri. Lisäsin ihan minuutti kerrallaan ja kävelin rauhallisesti. Olen myös sairaalloisen ylipainoinen, mikä toki vaikeuttaa asiaa. Mutta olin ihan poikki noidenkin lenkkien jälkeen, jalkateriin ja polviin sattui tms. Mutta nyt vuotta myöhemmin jaksan ihan hyvin taas ja painoakin on lähtenyt 17 kg.
Ok. Mä olen normaalipainoinen (tai no 72kg). Mietin vaan, että jos muuttaisin takaisin kaupunkiin, kävelisin varmaan tuon verran (ainakin sen 1km) päivässä. Ja siis jäi mullakin tuossa itseasiassa päiviä väliin.
Mutta nyt seurailen ouralla asiaa. Juuri nyt on mennyt maku koko kävelystä taas kokonaan 😩😡🤬😩
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia.
50v ikävuoden jälkeen lihasmassa vähenee 1% vuodessa jos ei tee mitään lihaskuntoa,/massaa kasvattavaa harjoitusta. Oletko koskaan harrastanut liikuntaa? Siis muutakin kuin normaalia arjen toimintaa.
Veikkaan, että olet vain erittäin huonokuntoinen. Sen lisäksi voi olla jtkn muuta, esim vaihdevuosioireilua, onko hormonikorvausta?
Olen itse 56v nainen, teen täyttä kolmivuorotyötä + ylitöitä ja jaksan silti harrastaa salilla käyntiä x 3/vko ja lenkkeilyä ym ym
Ei ole hormonikorvaushoitoa, eikä mielestäni oireiluakaan. En ole harrastanut liikuntaa 18 ikävuoden jälkeen. Joskus jotain lenkkeilyä koitin, mutta olin niin masentunut ja aloitekyvytön ennen kilpirauhashoidon saamista, että mulla ei ollut elämässä mitään vauhtia eikä draivia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ferritiini?
Se on mitattu vuosia sitten, oli jotain 38, eli ei sekään tajuttoman huono. Kävin silloin tosin funktionaalisella lääkärillä, joka sanoi, että arvon tulisi olla yli 50. Mutta raudanpuuteoireet mulla on ollut läpi elämäni, 15-vuotiaana diagnosoitiin raudanpuuteanemia ja määrättiin rautaa tabletteina. Lisäksi otin noin 2015 kuparikierukan, joka runsastutti kuukautiset.
apHyvä ferritiiniarvo on yli 100. Alle 30 on täysin tyhjä rautavarasto. Kannattaa myös tarkistuttaa, millä tasolla B-vitamiinit ovat (B12 ja folaatti).
Tyroksiinikaan ei toimi kunnolla, ellei ferritiini ole jotain 80 tai 100 paikkeilla.
Reisistä voima pois ja rautaongelmahistoria. Selvä juttu. Hommaa Superior Sourcen Just woman Iron. Ehkä ei korjaa koko ongelmaa, mutta ainakin yhden osan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia.
50v ikävuoden jälkeen lihasmassa vähenee 1% vuodessa jos ei tee mitään lihaskuntoa,/massaa kasvattavaa harjoitusta. Oletko koskaan harrastanut liikuntaa? Siis muutakin kuin normaalia arjen toimintaa.
Veikkaan, että olet vain erittäin huonokuntoinen. Sen lisäksi voi olla jtkn muuta, esim vaihdevuosioireilua, onko hormonikorvausta?
Olen itse 56v nainen, teen täyttä kolmivuorotyötä + ylitöitä ja jaksan silti harrastaa salilla käyntiä x 3/vko ja lenkkeilyä ym ymEi ole hormonikorvaushoitoa, eikä mielestäni oireiluakaan. En ole harrastanut liikuntaa 18 ikävuoden jälkeen. Joskus jotain lenkkeilyä koitin, mutta olin niin masentunut ja aloitekyvytön ennen kilpirauhashoidon saamista, että mulla ei ollut elämässä mitään vauhtia eikä draivia.
ap
Nyt on elämäntilanne muuten täysin toinen ja mieliala paljon parempi, mutta nyt sitten rupeaa tää fysiikka tuhoamaan elämäni.
ap
Minulla on sydämessä läpän vuotoa. Se on ihan yleinen vika eikä haittaa jos vuoto on vähäistä. Jotenkin voisi ajatella että haittaa jos vuotaa enemmän, en siis ole mikään lääkäri. Sydän voidaan tutkia ultraäänellä. Minun vuotava läppä on latinaksi trikuspidaaliläppä. Ihan näin harrastelijalääkärinä voisin diagnostisoida sinulla piilevän sydänvian ja lähetteen tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ferritiini?
Se on mitattu vuosia sitten, oli jotain 38, eli ei sekään tajuttoman huono. Kävin silloin tosin funktionaalisella lääkärillä, joka sanoi, että arvon tulisi olla yli 50. Mutta raudanpuuteoireet mulla on ollut läpi elämäni, 15-vuotiaana diagnosoitiin raudanpuuteanemia ja määrättiin rautaa tabletteina. Lisäksi otin noin 2015 kuparikierukan, joka runsastutti kuukautiset.
apHyvä ferritiiniarvo on yli 100. Alle 30 on täysin tyhjä rautavarasto. Kannattaa myös tarkistuttaa, millä tasolla B-vitamiinit ovat (B12 ja folaatti).
Tyroksiinikaan ei toimi kunnolla, ellei ferritiini ole jotain 80 tai 100 paikkeilla.
Reisistä voima pois ja rautaongelmahistoria. Selvä juttu. Hommaa Superior Sourcen Just woman Iron. Ehkä ei korjaa koko ongelmaa, mutta ainakin yhden osan siitä.
Oisko noin? Mä olen niitä aktivisteja, joka taisteli itselleen yhdistelmähoidon, eli T3 + tyroksiini. Mutta siltä se just tuntuu, että noi ei tee enää juuri mitään. En kestä!
😭
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ferritiini?
Onko sulla jotain lähteitä vielä tämän tueksi? Mieluiten på finska ? Aihe kiinnostaa TODELLA.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia.
Olen itse 56v nainen, teen täyttä kolmivuorotyötä + ylitöitä ja jaksan silti harrastaa salilla käyntiä x 3/vko ja lenkkeilyä ym ymEi ole hormonikorvaushoitoa, eikä mielestäni oireiluakaan. En ole harrastanut liikuntaa 18 ikävuoden jälkeen. Joskus jotain lenkkeilyä koitin, mutta olin niin masentunut ja aloitekyvytön ennen kilpirauhashoidon saamista, että mulla ei ollut elämässä mitään vauhtia eikä draivia.
ap
Juuri tämä.
Itse olen harrastanut teinistä asti kaikenlaista liikuntaa. Oma tyttäreni on 20v ja aivan rapakunnossa. Kun saan hänet lähtemään kanssani kävelylle, niin kohta hän haluaa hiljentää vauhtia ja lenkit (siis rauhalliset kävelyt) on ihan maks. 40min kestäviä. Hän valittaa ja marisee hikoilua ja hengästymistä. Hän siis inhoaa liikuntaa ja se näkyy sekä kuuluu. Harmittaa hänen puolesta, että tuhoaa terveytensä liikkumattomuudella ja hiljalleen lisääntyneellä painolla, nyt jo lievällä ylipainolla. Mutta minkäs teet, viisikymppisenä on varmaankin jo ihan raasku jos ei tee elämänmuutosta.
Se 56v nainen
Ap, mulla on kans kilpparin vajaatoiminta ja yhdistelmälääkitys. Lisäksi matalahkot ferritiinit (nyt n. 50, ollut 30). Olen sairastanut reilusta parikymppisestä lähtien. En ole koskaan jaksanut tehdä mitään pitkiä lenkkejä (pari km kerrallaan on ihan hyvä). Muistan nuorena, miten esim. puita pinotessa voimat loppuivat nopeasti. Lumityöt olivat ihan tuskaa. Nykyään olen opetellut tekemään just sen verran mikä tuntuu hyvältä ja kunnon kohotessa lisännyt kestoa. Lihaskuntoharjoittelu on hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Olin viime talvena 3 kk sairaslomalla ensin valtavien selkäkipujen kanssa ja sen jälkeen selän päivystysleikkauksesta toipuessa. En syö mitään kipulääkkeitä, selkä on silti huonompi kuin ennen ja kunto heikkeni tuossa yhteydessä.
Talvikaudella lämmitin puilla kolmea tulisijaa.
ap
Selkäleikkauksen jälkeen pitäisi saada fysioterapeutin ohjeet selän kuntouttamiseen. Ota leikkaavaan tahoon yhteyttä ja pyydä ohjeet. Ei kuulosta oikein hyvältä, että leikkauksen jälkeen 3 kk pääasiassa levätään ja sitten äkkiseltään tehdään fyysisiä kotihommia. Ehkä he unohtivat antaa ne ohjeet sinulle. Oikeastaan ne ohjeet pitää käydä läpi fysioterapeutin kanssa, ettei tee väärin liikkeitä.
Ole lempeä itseäsi kohtaan. Anna kunnon nousta hiljalleen aluksi rauhallisilla lyhyillä kävelylenkeillä. Lisää matkaa ja tahtia kunnon salliessa. Tarkoitus ei ole reikiä hikeen.
Tässä maallikko ohjeistaa, jolla on selkä- ja nivelongelmia vaikka muille jakaa N62
Korjaus yllä olevaan. Ei reikiä hikeen vaan rehkiä hikeen. Pahuksen autocorrect.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on autoimmuunisairauksia ja aina, kun teen vähänkin jotain fyysistä, joudun välillä lepäilemään. Oletko sä ap kokonaan terve?
Mulla on ollut lähinnä masennusta ja jaksamisongelmia läpi elämäni.
ap
Ja vielä kyselet onko normaalia. Noilla sairauksilla taatusti uupuu. Lihakset surkastuu nopeasti jos kivun vuoksi ei pysty liikkumaan pitkiin aikoihin.
Minä olin olkapääkipujen vuoksi aika liikkumaton pari vuotta ja tuollainen pihatyö olisi yhtä uuvuttava minulle.
En usko että enää koskaan saan lihaskuntoa takaisin. Lisäksi on vielä perinnöllinen sairaus joka uuvuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan, että jos menen lääkäriin, vaikka yksityisellekin, ja ne ei löydä mitään vikaa, en saa mitään apua. Voisin tietty koittaa syödä sitä rautaa vaikka vuoden putkeen, mutta en tiedä miten mahani kestää. Ja olin siis ennen sitä kilpirauhaslääkitystä myös ikääni nähden huonokuntoinen. Huohotin mm noustessani pieniä ylämäkiä (tätä ei tapahdu enää).
Silloinkin minulta ei kukaan olisi lääkärissä havainnut yhtään mitään.
ap
Varaa toki aika yksityiselle ja kirjoita paperille kaikki oireesi ja lääkityksesi. Hän määrää sinulle tarpeellisia kokeita. Sydän olisi hyvä tutkituttaa kunnolla. Pänniihän se, kun ei oikein mitään jaksa. Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja mukavaa lääkäriä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ferritiini?
Älä nyt vaan ala jotain lisäravinteita ominpäin ottamaan. Ovat kalliita ja turhia. Yksityiseen lääkäriin mars!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haravoidessa kyykkiessä risuja maasta reidet väsyivät tosi nopeasti. Syke oli 124 kyllä vain korkeimmillaan, mutta silti olin koko ajan kuin *tosi heikossa hapessa*. :(
apReisien väsyminen viittaa raudanpuutteeseen.
Reisien väsyminen kyykätessä viittaa heikkoon lihaskuntoon suhteessa rasitukseen.
Ferritiini ja rauta yleisesti ovat tämän päivän muoti-ilmiö ja joka ikisessä keskustelussa puhutaan raudasta ja kilppariarvoista ihan riippumatta onko vaivana liikavarpaat vai starttaamaton auto. Kukaan ei suostu hyväksymään, että esim. ylipaino tai huono kunto voisivat mitenkään johtua ruokavaliosta tai liikkumattomuudesta, vaan aina pitää etsiä syyksi jokin ulkopuolinen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se normaalia, jos et mitenkään kuntoile ja teet istumatyötä. Jos haluat asiaan muutosta, niin sinun täytyy alkaa harrastaa liikuntaa (joko hyöty- tai harrastus) säännöllisesti.
Itse olen 48 ja koronasulkujen aikaan olin lähes pelkästään kotona liiikkumatta ollenkaan pari vuotta. Etätyö, ruoat tilasin kotiin jne. Sen jälkeen 10 min rauhallinen kävelykin tuntui, että tähän rasitukseen kuolee. Mutta kyllä se kunto siitä on vähitellen lähtenyt taas palautumaan, kun on alkanut liikkua enemmän.
Mä otin tammikuussa tavoitteeksi kävellä vähintään 1km joka päivä ja vapaampina päivinä 2-3km. Tein tota 2 viikkoa, kunnes olin niin väsynyt, että oli pakko vähentää. Jatkoin toki.
Mulla on oura-sormus, joka mittaa palautumista. Sen mukaan en ollut ennen sairaslomaani käytännössä koskaan kunnolla palautunut. Sairaslomalla näin, miten arvot sinistyivät (punaisena on huono arvo, sinisenä hyvä). Tuon kävelyrupeaman aikana palautumisarvo meni taas punaiselle.
ap
Jos kilometrin päivittäinen kävely uuvuttaa sinut totaalisesti, olet joko sairas tai aivan sairaalloisen huonossa kunnossa. Toisaalta nuo oirekuvauksesi kuulostavat myös hiukan pään sisäisiltä asioilta. Oletko varma, että uuvut fyysisesti eikä kyseessä ole masennuksesta johtuvaa uupumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia.
apJuuri tämä.
Itse olen harrastanut teinistä asti kaikenlaista liikuntaa. Oma tyttäreni on 20v ja aivan rapakunnossa. Kun saan hänet lähtemään kanssani kävelylle, niin kohta hän haluaa hiljentää vauhtia ja lenkit (siis rauhalliset kävelyt) on ihan maks. 40min kestäviä. Hän valittaa ja marisee hikoilua ja hengästymistä. Hän siis inhoaa liikuntaa ja se näkyy sekä kuuluu. Harmittaa hänen puolesta, että tuhoaa terveytensä liikkumattomuudella ja hiljalleen lisääntyneellä painolla, nyt jo lievällä ylipainolla. Mutta minkäs teet, viisikymppisenä on varmaankin jo ihan raasku jos ei tee elämänmuutosta.
Se 56v nainen
Pitää löytää joku liikunta mistä tykkää. Eivät kaikki pidä kävelystä. Itse kävelen paljon, nautin pienestä hengästymisestä ja lihasten uupumisesta, mutta ennen kaikkea raikkaasta ilmasta ja ajatusten poukkoilusta tai sitten hyvistä keskusteluista teinin kanssa. Mutta sitten taas mailapelejä aktiivisesti pelaava mieheni ei kyllä kävele mihinkään ja itse taas en tykkää mistään peleistä. Voi olla, että jos kävellessä jää kyttäämään hengästymistään tms., se tekee olosta kurjan, ehkä jossain pelissä voisi keskittyä muuhun kuin oman olon tarkasteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apJos kilometrin päivittäinen kävely uuvuttaa sinut totaalisesti, olet joko sairas tai aivan sairaalloisen huonossa kunnossa. Toisaalta nuo oirekuvauksesi kuulostavat myös hiukan pään sisäisiltä asioilta. Oletko varma, että uuvut fyysisesti eikä kyseessä ole masennuksesta johtuvaa uupumista?
Tätä myös mietin. Ehkä noihin kodin askareisiin voisi suhtautua ihan vain kodin askareina. En ikinä itse mittaa sykettäni haravoidessa, enkä kyllä edes tiedä mikä on oura-sormus. Mitä enemmän itseään tarkkailee, sitä kipeämpi yleensä on. En tarkoita vähätellä, mutta tämä nyt yhtenä näkökulmana.
Suosittelen Sinulle lämpimästi täydellistä terveystarkastusta niin, että myös fyysinen ja psyykkinen kunto tarkistetaan. Toivon, että saat selityksen jaksamattomuuteen ja ohjeet sekä mahdolliset lääkkeet, jotta saat itsesi takaisin raiteilleen. Tsemppiä Sinulle!
Ruoka. Minä uuvutin itseni väärällä ruualla. Vähägluteeninen käy minulle, en halua mennä tutkimuksiin olisko keliakia vai ei. Sokeri uuvuttaa myös.