Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalitasoista jaksamista 50-vuotiaalta? Haravoiminen

Vierailija
12.04.2023 |

Jaksoin haravoida pihasta ehkä sellaisen 4-5m x 4-5m alan. Uuvuin jo suoritusta tehdessä.
Eli mitä tein? Ensin poimin alalta kaikki risut (niitä tuli kottikärryllinen) ja vein ne kottikärryllä talon kulman taakse (n. 50m). Sitten haravoin ja sain 2 kottikärryllistä lehtiä. Vein ne kulman taakse myös.
Tekemisen lomassa jouduin pari kertaa huilaamaan.
Olisin jaksanut tehdä varmaan toisen mokoman, mutta en halunnut saada palautumisesta ongelmaa. Mietin vain, että onko tämä normaalia??

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit siis 3 kk talvella saikulla selkävaivan vuoksi ja nyt ihmettelet, kun et jaksa niin kuin yleensä jaksat. Siinä ajassa nimittäin kehosi tottui varomaan tietynlaisia liikkeitä ja ottamaan lunkimmin. Niin, ettet itsekään sitä välttämättä huomannut. Voisitko kohdella itseäsi nyt kuin toipilasta ja ajatella, että pikku hiljaa vahvistut ja palautat voiman lihaksiisi kesän aikana?

Se, että äkkinäisesti teet vähän rasittavampaa liikuntaa väsyttää ilman muuta. Mihin sinulla oli kiire muuta kuin verrata, miten joskus olet jaksanut juosta sinne tänne? Ei kovin järkevää itsensä kohtelua ja stressiä saisi kuka vain, jos tuolle ajatuslinnalle lähtisi. MIkset mene siinä tahdissa kuin nyt kehosi jaksaa? Kesän lopussa tilanne on jo toinen. 

KUnto nousee kyllä, mitä enemmän touhuat ja olet ulkona. 

Vierailija
22/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kolesterolilääkkeitä? Saattavat aiheuttaa lihasten heikkenemistä. Toinen mahdollinen jokin pitkäaikainen tulehdus esim. hampaissa. Sydämen alkava vajaatoiminta. Paljon vaihtoehtoja. Normaalia tuollainen ei kuitenkaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit siis 3 kk talvella saikulla selkävaivan vuoksi ja nyt ihmettelet, kun et jaksa niin kuin yleensä jaksat. Siinä ajassa nimittäin kehosi tottui varomaan tietynlaisia liikkeitä ja ottamaan lunkimmin. Niin, ettet itsekään sitä välttämättä huomannut. Voisitko kohdella itseäsi nyt kuin toipilasta ja ajatella, että pikku hiljaa vahvistut ja palautat voiman lihaksiisi kesän aikana?

Se, että äkkinäisesti teet vähän rasittavampaa liikuntaa väsyttää ilman muuta. Mihin sinulla oli kiire muuta kuin verrata, miten joskus olet jaksanut juosta sinne tänne? Ei kovin järkevää itsensä kohtelua ja stressiä saisi kuka vain, jos tuolle ajatuslinnalle lähtisi. MIkset mene siinä tahdissa kuin nyt kehosi jaksaa? Kesän lopussa tilanne on jo toinen. 

KUnto nousee kyllä, mitä enemmän touhuat ja olet ulkona. 

Niin, minun on vaikea hahmottaa, minkä verran tuo selkäasia vaikutti, koska olen muutenkin sellainen aika paljon esim neulova ihminen. Ja kunnon huononeminen on jatkunut jo sen aikaa, kun olen yksin omakotitalon töitä tehnyt. Jouduin selän takia ulkoistamaan ruohonleikkuun vielä viime kesänä ja ex teki isoimman osan viime talven lumitöistä. Enkä olisi myöskään jaksanut niitä uupumatta tosi pahasti. Siis kun uuvun se on sellaista, etten sitten palaudu pitkään aikaan ja se olisi haitannut puilla lämmittämistä ja töissä jaksamista.

ap

Vierailija
24/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raudanpuuteanemia aiheutti tuon

Vierailija
25/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö kolesterolilääkkeitä? Saattavat aiheuttaa lihasten heikkenemistä. Toinen mahdollinen jokin pitkäaikainen tulehdus esim. hampaissa. Sydämen alkava vajaatoiminta. Paljon vaihtoehtoja. Normaalia tuollainen ei kuitenkaan ole.

En. Hampaistakin olen pitänyt aina huolta. Se mietityttää, että olen taistellut itselleni kilpirauhasläkkeet 2011 arvoilla, jotka tuskin olivat kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Minulla oli ne kaikki klassiset oireet plus sukurasitus. Mietin silti, että olisiko niillä yhteys tähän. Katabolisia tai häirinneet sydäntä jotenkin.

ap

Vierailija
26/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla raudanpuuteanemia aiheutti tuon

No siis sepä. Söin korona-aikana pitkään rautaa (100mg päivässä, hyvin imeytyvää), ei mitään vaikutusta oloon.

Samat oireethan on raudanpuuteanemiassa ja kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Olen myöhemmin kuullut, että huono rauta-arvo voi nostaa TSH:ta. No daa, mulla se oli juurikin vähän koholla (ihanne ois noin 1, mulla oli 2,4. Viiterajan yläarvo on jotain 4).

ap

Vierailija
27/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

Mä olen huonokuntoinen (mm lomg covid, sydänvika, kiprät polvet, lonkat ja selkä) ja olen tehnyt viimeiset 12 pv 10h päivässä remppahommia. Kipeä olen kuin mikä ja väsynyt mutta pystyn tekemään.

Puutarhaan siirryn kohta ja könyän diellä 2-8 h päivässä.

Vierailija
28/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla pumpussa läppävika. Toisaalta, joidenkin ravintoaineiden puutoskin aiheuttaa huonoa fyysistä jaksamista. Yksinkertaisin parannettava silloin olisi hemoglobiini, rautaa lisää. Pieni verikoe voisi kertoa paljon.

Vierailija
29/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksaisi edes tota. Verenpainetauti, uniapnea ja astma+allergiat+keliakia on syöneet voimani. Niukin naukin jaksan kokoaikatyötä. Mikään kävely ei nosta kuntoa vaan nukahdan lenkin jälkeen istualleni.

N54

Vierailija
30/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haravoidessa kyykkiessä risuja maasta reidet väsyivät tosi nopeasti. Syke oli 124 kyllä vain korkeimmillaan, mutta silti olin koko ajan kuin *tosi heikossa hapessa*. :(

ap

Reisien väsyminen viittaa raudanpuutteeseen.

Vierailija
31/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risujen kerääminen ja lehtien haravointi keväällä voi aikaansaada juuri tuonkaltaista koska pöpöjä ilmassa ylenmäärin, ulkovaraston siivous on oikein super. Aapeellä tosin saattaa olla huono kuntokin. 

Vierailija
32/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan, että jos menen lääkäriin, vaikka yksityisellekin, ja ne ei löydä mitään vikaa, en saa mitään apua. Voisin tietty koittaa syödä sitä rautaa vaikka vuoden putkeen, mutta en tiedä miten mahani kestää. Ja olin siis ennen sitä kilpirauhaslääkitystä myös ikääni nähden huonokuntoinen. Huohotin mm noustessani pieniä ylämäkiä (tätä ei tapahdu enää).

Silloinkin minulta ei kukaan olisi lääkärissä havainnut yhtään mitään.

ap

Vierailija
33/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ferritiini?

Vierailija
34/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistuta kilpirauhasarvosi. Ja jos on vajaatoimintaa, katso että saat tarpeeksi jodia ja seleeniä ennen kuin siirryt lääkkeitä syömään. Minulla riitti jodin lisäys ja kummasti jaksaminen parani

Vierailija
35/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ferritiini?

Se on mitattu vuosia sitten, oli jotain 38, eli ei sekään tajuttoman huono. Kävin silloin tosin funktionaalisella lääkärillä, joka sanoi, että arvon tulisi olla yli 50. Mutta raudanpuuteoireet mulla on ollut läpi elämäni, 15-vuotiaana diagnosoitiin raudanpuuteanemia ja määrättiin rautaa tabletteina. Lisäksi otin noin 2015 kuparikierukan, joka runsastutti kuukautiset.

ap

Vierailija
36/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se normaalia, jos et mitenkään kuntoile ja teet istumatyötä. Jos haluat asiaan muutosta, niin sinun täytyy alkaa harrastaa liikuntaa (joko hyöty- tai harrastus) säännöllisesti. 

Itse olen 48 ja koronasulkujen aikaan olin lähes pelkästään kotona liiikkumatta ollenkaan pari vuotta. Etätyö, ruoat tilasin kotiin jne. Sen jälkeen 10 min rauhallinen kävelykin tuntui, että tähän rasitukseen kuolee. Mutta kyllä se kunto siitä on vähitellen lähtenyt taas palautumaan, kun on alkanut liikkua enemmän.

Vierailija
37/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se normaalia, jos et mitenkään kuntoile ja teet istumatyötä. Jos haluat asiaan muutosta, niin sinun täytyy alkaa harrastaa liikuntaa (joko hyöty- tai harrastus) säännöllisesti. 

Itse olen 48 ja koronasulkujen aikaan olin lähes pelkästään kotona liiikkumatta ollenkaan pari vuotta. Etätyö, ruoat tilasin kotiin jne. Sen jälkeen 10 min rauhallinen kävelykin tuntui, että tähän rasitukseen kuolee. Mutta kyllä se kunto siitä on vähitellen lähtenyt taas palautumaan, kun on alkanut liikkua enemmän.

Mä otin tammikuussa tavoitteeksi kävellä vähintään 1km joka päivä ja vapaampina päivinä 2-3km. Tein tota 2 viikkoa, kunnes olin niin väsynyt, että oli pakko vähentää. Jatkoin toki.

Mulla on oura-sormus, joka mittaa palautumista. Sen mukaan en ollut ennen sairaslomaani käytännössä koskaan kunnolla palautunut. Sairaslomalla näin, miten arvot sinistyivät (punaisena on huono arvo, sinisenä hyvä). Tuon kävelyrupeaman aikana palautumisarvo meni taas punaiselle.

Itkettäis, ellei kiukuttais enempi.

ap

Vierailija
38/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin tammikuussa tavoitteeksi kävellä vähintään 1km joka päivä ja vapaampina päivinä 2-3km. Tein tota 2 viikkoa, kunnes olin niin väsynyt, että oli pakko vähentää. Jatkoin toki.

Mulla on oura-sormus, joka mittaa palautumista. Sen mukaan en ollut ennen sairaslomaani käytännössä koskaan kunnolla palautunut. Sairaslomalla näin, miten arvot sinistyivät (punaisena on huono arvo, sinisenä hyvä). Tuon kävelyrupeaman aikana palautumisarvo meni taas punaiselle.

Itkettäis, ellei kiukuttais enempi.

ap

Se oli varmasti liian kova aloitus. Minä aloitin kävelemällä alkuun 2 minuuttia 2 kertaa viikossa :D Oli suuri vastenmielisyys kävellä talviaikaan, ja ajattelin että jos nyt korttelin ympäri. Lisäsin ihan minuutti kerrallaan ja kävelin rauhallisesti. Olen myös sairaalloisen ylipainoinen, mikä toki vaikeuttaa asiaa. Mutta olin ihan poikki noidenkin lenkkien jälkeen, jalkateriin ja polviin sattui tms. Mutta nyt vuotta myöhemmin jaksan ihan hyvin taas ja painoakin on lähtenyt 17 kg. 

Vierailija
39/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia.

50v ikävuoden jälkeen lihasmassa vähenee 1% vuodessa jos ei tee mitään lihaskuntoa,/massaa kasvattavaa harjoitusta. Oletko koskaan harrastanut liikuntaa? Siis muutakin kuin normaalia arjen toimintaa.

Veikkaan, että olet vain erittäin huonokuntoinen. Sen lisäksi voi olla jtkn muuta, esim vaihdevuosioireilua, onko hormonikorvausta?

Olen itse 56v nainen, teen täyttä kolmivuorotyötä + ylitöitä ja jaksan silti harrastaa salilla käyntiä x 3/vko ja lenkkeilyä ym ym

Vierailija
40/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ferritiini?

Se on mitattu vuosia sitten, oli jotain 38, eli ei sekään tajuttoman huono. Kävin silloin tosin funktionaalisella lääkärillä, joka sanoi, että arvon tulisi olla yli 50. Mutta raudanpuuteoireet mulla on ollut läpi elämäni, 15-vuotiaana diagnosoitiin raudanpuuteanemia ja määrättiin rautaa tabletteina. Lisäksi otin noin 2015 kuparikierukan, joka runsastutti kuukautiset.

ap

Hyvä ferritiiniarvo on yli 100. Alle 30 on täysin tyhjä rautavarasto. Kannattaa myös tarkistuttaa, millä tasolla B-vitamiinit ovat (B12 ja folaatti).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän