Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalitasoista jaksamista 50-vuotiaalta? Haravoiminen

Vierailija
12.04.2023 |

Jaksoin haravoida pihasta ehkä sellaisen 4-5m x 4-5m alan. Uuvuin jo suoritusta tehdessä.
Eli mitä tein? Ensin poimin alalta kaikki risut (niitä tuli kottikärryllinen) ja vein ne kottikärryllä talon kulman taakse (n. 50m). Sitten haravoin ja sain 2 kottikärryllistä lehtiä. Vein ne kulman taakse myös.
Tekemisen lomassa jouduin pari kertaa huilaamaan.
Olisin jaksanut tehdä varmaan toisen mokoman, mutta en halunnut saada palautumisesta ongelmaa. Mietin vain, että onko tämä normaalia??

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole. Olet joko sairas tai kaikkien aikojen rapakunnossa.

Vierailija
2/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole. Olet joko sairas tai kaikkien aikojen rapakunnossa.

Niin, tämä on mielestäni tosi huolestuttavaa :(

Käyn töissä 3-4 päivää viikossa. Työ on kevyttä fyysisesti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla huono kunto.

Vierailija
4/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime talvena 3 kk sairaslomalla ensin valtavien selkäkipujen kanssa ja sen jälkeen selän päivystysleikkauksesta toipuessa. En syö mitään kipulääkkeitä, selkä on silti huonompi kuin ennen ja kunto heikkeni tuossa yhteydessä.

Talvikaudella lämmitin puilla kolmea tulisijaa.

ap

Vierailija
5/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla taitaa olla huono kunto.

On, eikä se nouse millään. Olen koittanut nostaa sitä, mutta tuntuu vain, että uuvun koko ajan lisää. Eli siis tekeminen väsyttää, vaikka koitan tehdä niin rauhallisesti, että palautuisin. Kunto nousee levossa ja heikkenee rehkiessä (paitsi siis minulla se laskee kaikessa).

ap

Vierailija
6/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on autoimmuunisairauksia ja aina, kun teen vähänkin jotain fyysistä, joudun välillä lepäilemään. Oletko sä ap kokonaan terve?

Vierailija
7/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haravoidessa kyykkiessä risuja maasta reidet väsyivät tosi nopeasti. Syke oli 124 kyllä vain korkeimmillaan, mutta silti olin koko ajan kuin *tosi heikossa hapessa*. :(

ap

Vierailija
8/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jaksan kävellä yli 10 km lenkkejä monta kertaa viikossa ja 2 kertaa viikossa lihasharjoituksia.Olen vähän vanhempi kuin aloittaja.

Vierailija
9/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on autoimmuunisairauksia ja aina, kun teen vähänkin jotain fyysistä, joudun välillä lepäilemään. Oletko sä ap kokonaan terve?

Mulla on ollut lähinnä masennusta ja jaksamisongelmia läpi elämäni.

ap

Vierailija
10/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jaksan kävellä yli 10 km lenkkejä monta kertaa viikossa ja 2 kertaa viikossa lihasharjoituksia.Olen vähän vanhempi kuin aloittaja.

40-tuntisen työviikon päälle?

ap

Vierailija
11/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt kuinka niin moni jaksaa olla täällä tuntikausia päivittäin. Minä en jaksa sitä.

Vierailija
12/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, nykyisin kun tiedän vähän enemmän asioista, että mulla on sellainen elimistö, ettei se ole koskaan palautunut yhtään mistään. Kaikki tekeminen on ollut sille myrkkyä :( Varsinkin sellainen, jota tehdään *kuntoulumielessä*. Nuorempana ratsastin, leikin pihaleikkejä ja juoksin kerrostalossa 4.:een, sellaista aina jaksoin. Mutta alamäki alkoi joskus 2-kymppisenä. Sitä pahensi muutto maalle 38-vuotiaana, kun ei tarvinnut (voinut) enää kävellä asoihin tai paikkoihin.

ap

Vierailija
13/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista että saat magnesiumia, rautaa ja sinkkiä tarpeeksi. Niitä ei ole mukana kaikissa monivitamiineissa. Jos menet lääkärille niin selvitä onko sisäistä pientä verenvuotoa esim. suolistossa joka aiheuttaisi anemiaa ajan mittaan.

Vierailija
14/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ruokavalio ja säännöllinen liikunta tekee jaksamiselle positiivisia ihmeitä. Lihasvoiman harjoituksia ja pitkäkestoista kuntoharjoittelua, molempia sopivasti vaihdellen. Alko vähemmälle ja savuttelu pois. Mahdollisimman vähän minkään näyttöruutujen äärellä, ja niiden käyttö minimiin. Luontoon, harrastuksiin ja ulos. Säännöllinen elämän rytmi.

Auttaa todella paljon noihin vaivoihin, ja tästä on omakohtaista kokemusta.

Kertoilee 53 vuotias.

Vierailija
15/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea ruokavalio ja säännöllinen liikunta tekee jaksamiselle positiivisia ihmeitä. Lihasvoiman harjoituksia ja pitkäkestoista kuntoharjoittelua, molempia sopivasti vaihdellen. Alko vähemmälle ja savuttelu pois. Mahdollisimman vähän minkään näyttöruutujen äärellä, ja niiden käyttö minimiin. Luontoon, harrastuksiin ja ulos. Säännöllinen elämän rytmi.

Kertoilee 53 vuotias.

En ole koskaan tupakoinut ja alkoholin käytön lopetin noin 35:na.

ap

Vierailija
16/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sairastanu koronan? Se jättää jälkeensä uupumusta, väsymystä, 

Vierailija
17/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen terveys kannattaa tsekata, verenpaineet ja muut.

Jatka vaan tekemistä pikkuhiljaa, kestävyys alkaa parantua.

Vierailija
18/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko sairastanu koronan? Se jättää jälkeensä uupumusta, väsymystä, 

Tietääkseni en.

ap

Vierailija
19/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydämen terveys kannattaa tsekata, verenpaineet ja muut.

Jatka vaan tekemistä pikkuhiljaa, kestävyys alkaa parantua.

Sydänterveyttä mietin itsekin. Toisaalta verenpaine on aina ollut matala, ei siis edes normaali, vaan matala.

Ja siis olen hoitanut nyt 4-5 vuotta omakotitaloa yksin tuolla ajatuksella. Mutta joka vuosi suoriudun kaikista askareista vain heikommin. Eli kun minkä tahansa kausi alkaa, ruohonleikkuu, lumityöt, puiden kanto, haravointi, jaksan aina vain huonommin. Vaikka olen tehnyt niitä juuri kestävyysmielessä ja käynyt säännöllisesti kävelemässä toiveena edes pieni kestävyyden koheneminen. Niin ei, tilanne vain heikkenee.

ap

Vierailija
20/72 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoilee 53 vuotias.

Mun siskolla on korkea verenpaine. Se on lääkityksellä saatu kuriin. Hän on hoikka, harrastaa ulkoilua ym. Ei alkoa eikä tupakkaa.

Sisko 62v nyt. Edelleen käy töissä normaalisti.

Mä olen 59v ja ylipainoinen laiskuri, mun terveys on ok. Ei ole koskaan ollut terveyden takia ongelmia. Tissuttelen punaviiniäkin silloin tällöin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan