Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lihavuusleikattu 3 kk sitten, kysy ja vastaan

Kuurkami
11.04.2023 |

Lihavuusleikkaus tehty julkisella. Lähtöpaino 134 kg, ENE dieetin jälkeen leikkausaamuna 125 kg, Nyt 112 kg.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten leikkaus vaikuttaa ruokahaluun ja ruoasta saatavaan nautintoon? Et voi syödä yhtä paljon kuin ennen, kun vatsa ottaa vastaan? Mutta entä halu syödä, joka sai sinut lihomaan. Onko se kadonnut?

Vierailija
62/122 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole AP mutta vastaan silti (olen leikattu 4/2016) jolta liikakilot jäi pysyvästi pois.

Ulkonäköni muuttui dramaattisesti. Minulla on kiinteä ihotyyppi ja laihduttuani ja aloittaessani säännöllisen urheilun vartalo ja kasvonpiirteet muuttuneet dramaattisesti. Myös puhkesin kukkaan, kasvatin pitkät hiukset ja valkaisin hampaani. Aloin käyttää naisellisia vaatteita kun sitä ennen lähinnä yritin peittää vartalon muotoja, en enää pukeudu mustaan kuin hautajaisissa. Myös jalkani kestävät nyt korkeitakin korkokenkiä.

Lihavana kukaan ei koskaan sanonut minulle mitään positiivista ulkonäöstä.

Laihduttuani, sain yht äkkiä palkankorotuksen ja ylennyksen vaikka työpanokseni oli kokoajan pysynyt samassa, sain mm työnantajalta edustustehtäviä mitä ennen en saanut.

Myös miehet alkoivat lähestymään, kaupassa mies pysäytti ja kehui vartaloani ja kasvoja ja sanoi että näkee, että urheilen. Pyysi treffeille. Baarissa kaksi miestä alkoi pienessä humalassa tapella kumpi saa tarjota minulle drinkin, töissä sain kehuja enemmän kuin ennen, bussipysäkillä mies pyytänyt treffeille jne

Tuttavat jotka eivät olleet nähneet minua pitkään aikaan, eivät tunnistaneet minua tai eräskin työkollega sai slaakin hississä kun törmättiin (Herranjumala oletko sinä Tiina!.

Ja Instagramissa (oli julkinen) alkoi paukkua miesten viestejä jne

Urheilu muuttui lihavana hengästyin pelkästä kävelystä, liikkuminen oli yhtä tuskaa, nyt saan spagaatin ja pystyn juoksemaan 10 km lenkin.

Mun elämä muuttui aika paljon. Sisko tuli kateelliseksi ja jouduin kuuntelemaan hänen toksista käytöstä minua kohtaan, välit meni pariksi vuodeksi poikki. Nyt on varovaista lähentymistä tapahtunut ja sisko jo tottunut ja pyytänyt anteeksi käytöstään.

Psykologisesti jouduin käsittelemään uusia tilanteita ja ilmiöitä joihin en ollut varautunut.

Nyt tilanne on jo tasoittunut ja tottunut olemaan ja elämään elämääni uutena minänä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmösiin just tuhlataan valtion rahoja kun olis varmaan niitä oikeitakin ongelmia, oikeita sairauksia. Itseaiheutettuun lihomiseen ei pitäisi saada tuollaista leikkausta valtion rahoista.[/quot

Harvoin on itse aiheutettua. Sori siitä.

Alkoholismi sen sijaan on AINA itse aiheutettua

Vierailija
64/122 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole AP mutta vastaan silti (olen leikattu 4/2016) jolta liikakilot jäi pysyvästi pois.

Ulkonäköni muuttui dramaattisesti. Minulla on kiinteä ihotyyppi ja laihduttuani ja aloittaessani säännöllisen urheilun vartalo ja kasvonpiirteet muuttuneet dramaattisesti. Myös puhkesin kukkaan, kasvatin pitkät hiukset ja valkaisin hampaani. Aloin käyttää naisellisia vaatteita kun sitä ennen lähinnä yritin peittää vartalon muotoja, en enää pukeudu mustaan kuin hautajaisissa. Myös jalkani kestävät nyt korkeitakin korkokenkiä.

Lihavana kukaan ei koskaan sanonut minulle mitään positiivista ulkonäöstä.

Laihduttuani, sain yht äkkiä palkankorotuksen ja ylennyksen vaikka työpanokseni oli kokoajan pysynyt samassa, sain mm työnantajalta edustustehtäviä mitä ennen en saanut.

Myös miehet alkoivat lähestymään, kaupassa mies pysäytti ja kehui vartaloani ja kasvoja ja sanoi että näkee, että urheilen. Pyysi treffeille. Baarissa kaksi miestä alkoi pienessä humalassa tapella kumpi saa tarjota minulle drinkin, töissä sain kehuja enemmän kuin ennen, bussipysäkillä mies pyytänyt treffeille jne

Tuttavat jotka eivät olleet nähneet minua pitkään aikaan, eivät tunnistaneet minua tai eräskin työkollega sai slaakin hississä kun törmättiin (Herranjumala oletko sinä Tiina!.

Ja Instagramissa (oli julkinen) alkoi paukkua miesten viestejä jne

Urheilu muuttui lihavana hengästyin pelkästä kävelystä, liikkuminen oli yhtä tuskaa, nyt saan spagaatin ja pystyn juoksemaan 10 km lenkin.

Mun elämä muuttui aika paljon. Sisko tuli kateelliseksi ja jouduin kuuntelemaan hänen toksista käytöstä minua kohtaan, välit meni pariksi vuodeksi poikki. Nyt on varovaista lähentymistä tapahtunut ja sisko jo tottunut ja pyytänyt anteeksi käytöstään.

Psykologisesti jouduin käsittelemään uusia tilanteita ja ilmiöitä joihin en ollut varautunut.

Nyt tilanne on jo tasoittunut ja tottunut olemaan ja elämään elämääni uutena minänä

Kiva kun viitsit vastata! Mielenkiintoisia vastauksia, aika kauheitakin toki.

Vierailija
65/122 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuurkami kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko juoda viiniä

Ei ole ruoka- tai juomarajoituksia. Toki ei kannata tietysti kovin juoda, koska se on todella energiapitoista eikä nyt muutenkaan suurissa määrin terveellistä.

Ohitusleikatuilla on hieman muita suurempi riski sairastua alkoholismiin, mutta sleeve-tyyppisesti leikatuilla riskiä ei ole havaittu.

Millä perusteella ohitusleikatuilla on suurempi riski sairastua alkoholismiin?

Maalaisjärjellä luulisi riskin olevan pienempi kun alkoholia varmaan riittää pienenpieni määrä.

Mun miehelle on tehty ohitusleikkaus. Kun ei ole "oikeaa" mahaa välissä, kuulemman kilahtaa alkoholi nopeammin päähän. Sit kun ennen haki sen mielihyvän syömisen kautta, nyt ei pysty enää syömään niin paljoa, niin sen saman hyvän olon saa alkoholista.

Vierailija
66/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmösiin just tuhlataan valtion rahoja kun olis varmaan niitä oikeitakin ongelmia, oikeita sairauksia. Itseaiheutettuun lihomiseen ei pitäisi saada tuollaista leikkausta valtion rahoista.[/quot

Miten päihde eroaa ruokariippuvuudesta?

Vierailija
67/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole itse aiheutettua? Kuka sitä ruokaa lappaa suuhun kuin sinä itse? Toki sairaudet on asia erikseen, mutta suurin osa lihavuuksista on Itseaiheutettuja seurauksia liiallisesta energiansaannista ja passiivisesta elämäntyylistä.

Vierailija
68/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan. Mut leikattu 5 vuotta sitten yksityisellä. Lähtöpaino 154kg, nyt painan 82kg. Tässä ollut jo pitkään. Nahkoja leikattu kahteen kertaan.

Mikäs on tavoitepaino? 55-60 kg?

Kenen asettama tavoite? Kirurgi piti realistisena tavoitteena alle 100kg, itse haaveilin alle 90kg. Nyt oon tuon 82kg, BMI n 25. Oon 178cm pitkä. Painoin alimmillaan alle 80kg ja koen oloni paremmaksi tässä nykyisessä. Alkuperäinen tavoite oli terveys. Nykyinen koko tuntuu omalta.

Vierailija
69/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paljo makso

yhteiskunta maksaa

Vierailija
70/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerralla saa syödä todella vähän eli on suunniteltava mitä syö jotta saa vitamiinit ja vihenaineet ruoasta jne

Jotkut lihoo entisille mitoilleen. 

Vierailija
71/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan. Mut leikattu 5 vuotta sitten yksityisellä. Lähtöpaino 154kg, nyt painan 82kg. Tässä ollut jo pitkään. Nahkoja leikattu kahteen kertaan.

Nahkojako leikattu julkisella? Ei varmaan käsivarsista ainakaan. Miten muuten kun tulee ihan kamala jano, se mua aina mietityttää, et kun ei pysty juomaan ku jotain pieniä kulauksia kerrallaan, ja mieletön jano. Ajatus tuntuu kammottavalta :D 

Vierailija
72/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten leikkaus vaikuttaa ruokahaluun ja ruoasta saatavaan nautintoon? Et voi syödä yhtä paljon kuin ennen, kun vatsa ottaa vastaan? Mutta entä halu syödä, joka sai sinut lihomaan. Onko se kadonnut?

Sleeve-leikkauksessa joka minulle on tehty, poistetaan se mahalaukun osa joka erittää nälkään ja kylläisyydentunteeseen vaikuttavaa greniili-hormonia. Vaikutus on yksilöllinen, osalla voi näläntunne kadota joksikin aikaa kokonaan. Minulla on nälkä, mutta koen että nyt ruokahaluni on kenties lähempänä normaalia, syömisen jälkeen olen tyytyväisen kylläinen. Tämä kylläisyyden tunnehan puuttuu monilta erittäin ylipainoisilta, ja se osaltaan mahdollistaa ylensyömisen. Greniilin määrän muutos kehossa siis osaltaan estää näitä nälän ja kylläisyyden virhesignaaleja.

Koska ruokahalu on heikentynyt, moni syötävä ei mielestäni maistu yhtä hyvältä kuin aiemmin, olen ruuan suhteen entistä krantumpi, mutta edelleen syömisestä voi myös nauttia.

Kun puhutaan "halusta syödä", pitää ehkä siis ajatella puhutaanko nälän tunteesta, kylläisyyden puutteesta, mieliteosta tai vääristä ruokailutottumuksista - vai peräti aivan eri aihepiiristä eli tunnesyömisestä johon leikkauksella ei voida juurikaan vaikuttaa.

Vierailija
73/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nahkojako leikattu julkisella? Ei varmaan käsivarsista ainakaan. Miten muuten kun tulee ihan kamala jano, se mua aina mietityttää, et kun ei pysty juomaan ku jotain pieniä kulauksia kerrallaan, ja mieletön jano. Ajatus tuntuu kammottavalta :D 

Kyllä, nahkoja leikattu julkisella. Pystyn juomaan vettä melko normaalisti. Janoa en juurikaan enää tunne.

Vierailija
74/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuurkami kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset laihduttanut ilman leikkausta?

Kaikki julkisella puolella leikattavat ovat laihduttaneet myös ilman leikkausta, tavallisesti merkittäviä määriä.

Mutta eihän sit enää pääse siihen leikkaukseen? Entä miksi jotkut leikataan uudestaan kun onkin lihonut takas kaikki menetetyt kilot? Siis kunnallisella puolella? Yksityisellä varmaan leikataan vaikka kuinka monta kertaa ja on hintakin sen mukainen.

Vierailija
75/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, nahkoja leikattu julkisella. Pystyn juomaan vettä melko normaalisti. Janoa en juurikaan enää tunne.

Vatsanahkoja varmaan? Eikä niitäkään leikata julkisella ellei ne aiheuta jotain terveydellistä haittaa, esim. ihotulehduksia. Muut nahat saa leikkauttaa yksityisellä puolella. Tuo kuulostaa oudolta ettei tunne enää janoa :O

Vierailija
76/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä prosessi oli? Ja kauan jouduit olemaan leikkausjonossa?

T toinen leikkaukseen odottava.. jo1.5 vuotta prosessia takana, enkä vieläkään ole edes jonossa vaikka vaadittu 6% painosta on tiputettu aikoja sitten.

Vierailija
77/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerralla saa syödä todella vähän eli on suunniteltava mitä syö jotta saa vitamiinit ja vihenaineet ruoasta jne

Jotkut lihoo entisille mitoilleen. 

Sitten pääsee uudestaan leikkaukseen. Ja vitamiinit yms. otetaan kyllä purkista.

Vierailija
78/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vatsanahkoja varmaan? Eikä niitäkään leikata julkisella ellei ne aiheuta jotain terveydellistä haittaa, esim. ihotulehduksia. Muut nahat saa leikkauttaa yksityisellä puolella. Tuo kuulostaa oudolta ettei tunne enää janoa :O

Vatsaa, selkää, takapuolta julkisen puolen kriteerien mukaisesti.

Vierailija
79/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella ohitusleikatuilla on suurempi riski sairastua alkoholismiin?

Maalaisjärjellä luulisi riskin olevan pienempi kun alkoholia varmaan riittää pienenpieni määrä.

Saattaa liittyä siihen, että ohitusleikatuilla alkoholi hulahtaa nopeammin ohutsuoleen eli nousuhumalan kokemus on voimakkaampi, ja osa herkistyy tälle. Riskissä ne, jotka ovat jo ennen leikkausta tykänneet bilettää tai tissutella - eli leikkaus voi vahvistaa jo opittua ja lisää käyttöä. Vatsalaukun koko ei varsinaisesti vaikuta alkoholitoleranssiin,  joten jos on ennenkin juonut, ei leikkaus vie toleranssia sellaiseksi että ihan pienestä tulisi känniin. Osalla ohitusleikatuista vaan tosiaan voi nousta vähän nopeammin päähän, osalla ei tuossa asiassa ole muutosta.

Sleeve-leikkaus ei vaikuttanut minulla mitenkään alkoholin päähän nousuun. Join toissa viikolla ensimmäisen kerran viiniä, ihan samalta se tuntuu kuin ennenkin. Viini vain pitää juoda ruokaa ennen tai sen jälkeen, jos mielii että mahaan mahtuu se ruokakin.

Vierailija
80/122 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö?

Kyllä ylipaino hävettää toisinaan. Etenkin silloin, kun toivoisi olevansa erityisen edustava, puoleensavetävä tai sporttisempi. Mutta nämä ulkonäköön liittyvät häpeän tai nolouden tunteet ovat varsin pinnallisia ja menevät tilanteen jälkeen ohi. 

Olen lihonnut aikuisena ja ollut aikuisena myös normaalipainoinen, osaan suhtautua lihavuuteen varsin neutraalisti. Ne, joita on jo lapsena kiusattu ylipainon vuoksi mm. tämän tyyppisillä kysymyksillä saattavat olla osin traumatisoituneita painostaan ja heille häpeäntunteet voivat olla erittäinkin voimakkaita ja elämää rajoittavia.