IL: Julma deittailutrendi "hiivuttaminen" yleistyy
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/9fbcbc1f-16f2-432a-8966-9126ddf86e77
"Käytännössä hiivuttamisella tähdätään samaan lopputulemaan kuin ghostaamisella; yhteydenpidon lopettamiseen. Siinä missä ghostaaja vain katoaa savuna ilmaan, "hiivuttaja polttaa liekin loppuun vähitellen. Asiasta kertoo esimerkiksi Mirror-lehti."
Joko sinä olet kokeillut hiivuttamista tai joutunut hiivutetuksi?
Kommentit (221)
En oikein ymmärrä mitä julmaa tuossa hiivuttamisessa on. Tuohan on päinvastoin hyvin pehmeä tapa lopettaa suhde. Olen itsekin päättänyt useita suhteita ihan tietoisesti hiivuttamalla.
Keksitään uusia termejä ikivanhoille ilmiöille. Iät ja ajat on osa vastaillut kohteliaisuudesta, vaikkei mitään kunnollista keskusteluyhteyttä ota syntyäkseen.
Silloin, kun oma kiinnostukseni mieheen vähenee, vähenevät myös yhteydenottoni mieheen ihan luontaisesti. En sitä "julmaksi trendikäytökseksi" kutsuisi.
Vierailija wrote:
Todellakin ghostaus ja hiivuttaminen (voi oksennus mitä sanoja) on ollut tapana jo pitkään. Silloin näille touhuille ei vain ollut kukaan keksinyt näin typeriä termejä.
T. keski-ikäinen
Joskus suhteet vain päättyvät. Onko sille keksitty jo jokin oma termi?
Vierailija wrote:
Silloin, kun oma kiinnostukseni mieheen vähenee, vähenevät myös yhteydenottoni mieheen ihan luontaisesti. En sitä "julmaksi trendikäytökseksi" kutsuisi.
Juuri näin. Homma menee ihan luontaisesti noin, ei kyse ole mistään tietoisesta juonittelusta.
Jos mä menetän kiinnostukseni tapailukumppaniin, niin siinä tilanteessa mä alan vaan viestitellä enemmän muiden naisten kanssa, ja viestittely sen aiemman tapailukumppanin kanssa pikkuhiljaa vaan hiipuu, ja sitten loppuu kokonaan.
Tuntuu aika tylyltä erikseen ilmoittaa ihmiselle että "kyllästyin sinuun". Radiohiljaisuuden myötä hän kyllä ymmärtää että yhteydenpito on päättynyt.
Olen tainnut hiivuttas yksipuoleisia kaverisuhteita. Toinen käyttänyt mua jstkuvasti kuuntelijana omille asioilleen tms
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että kaikkien deittailujen täytyy aina päätyä automaattisesti onnistuneeseen parisuhteeseen, tai muuten on aina kyseessä joku salamyhkäinen "taktiikka"?
Ei saa lopettaa nopeasti, ei saa lopettaa hitaasti kuihtuen, aina pitäisi onnistua?
Minä olen lähinnä hämmentyneenä seurannut, miten moni sinkkuystävättäristäni on, heti uuden miehen tavattuaan, sovittamassa tätä miestä mahdollisen tulevan pitkäaikaispuolison rooliin.
Ei jätetä yhtään aikaa ns kevyeen, pikkuhiljaa tapahtuvaan tutustumiseen.
(Ja sitä ennenhän on joukosta karsittu jo ne, jotka eivät vastaa mielikuvaa siitä unelmien prinssistä. Eli kun tämä "unelma" sitten osoittaa kiinnostusta, ollaan valmiita taipumaan vaikka minkälaiselle mutkalle.)
Sitten kun juttu ei lähdekään lentoon, ollaan heti manaamassa tämä ko kaveri alimpaan maanrakoon.
Ehkä joku jaksaa tuollaisia pelejä. Muakin ahdistaa, jos heti kysellään lapsitoiveista yms, mutta mun kiinnostus loppuu totaalisesti, jos mies leikkii kiireistä ja vaikeilee. Mulla on parempaakin tekemistä. N40
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yleistyy? Ainahan tuota on tehty kun kiinnostus lopahtaa.
Höpsis. Älä nyt viitsi. Koko kulttuuri on heittänyt häränpyllyä. Ei voi samana päivänä puhuakaan.
Ei ennen deittailu jotain kymmentä yhtä aikaa ja hypätty sänkyyn kaikkien kanssa ja ghostattu sitten.
Sitä näki kiinnostavan ihmisen, ihastui ja tutustui ja treffaili häntä. Jos ei natsannut, oli "bänksit" oli sovittu seurustelusta tai ei.
Ghostaaminen tai hivuttaminen oli äärimmäisen harvinainen ilmiö. Varsinkin kun se ihastus oli usein jostain läheltä. Olisihan se ollut riskialtista, kun ei toista pakoon päässyt. Ei ollut appeja tms. Se oli naapurustosta, koulusta, töistä, ystäväpiiristä, "kyliltä", tms. Mites sellaisen ghostaat?
Tuollaista paskaa se on nykyään. Olisin todella toiv
Mä olen jo päätynyt tähän ratkaisuun eli deittailen kevyesti vain komeimpia miehiä. Mitään vakavaa en enää halua. Seksi riittää. N40
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Tunnutan hiivuttavani ja ghostaavani. Mutta myös joudun jatkuvasti saman käytöksen kohteeksi. Syy omalle toiminnalle on, että ei vaan jaksa keksimällä keksiä mitään sanottavaa, esim kysellä kaikkea, jos luonnollinen flow juttelu ei onnistu. Ehkä joku pitää itsekkäänä, mutta se on todella raskasta kannatella juttua, joka ei toimi muutamaa viestiä pidemmälle. Mieluummin sitten niin, että loppuu kokonaan. Ja kyllä se vastapuolikin tajuaa, ettei väkisin voi vaatia jatkamaan
Onneksi suurin osa ihmisistä tajuaa eikä nosta siitä draamaa. Tietysti joskus onnistuu sanoa: pidetäänkö taukoa, haluaisin omaa rauhaa, tämä ei nyt tunnu siltä miltä pitäisi, tästä puuttuu jotain.
Pirullista on jos ihmiset ovat yhä sokeampia suhteiden vapaaehtoisuuden suhteen. Kaikki ihmissuhteet perustuvat vapaaehtoisuuteen! Opetetaanko tätä kouluissa? Tietysti käytöstavat oma lukuns
Kenen etuja tälläiset syyllistysjutut palvelevat, luonnehäiriöisten?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että kaikkien deittailujen täytyy aina päätyä automaattisesti onnistuneeseen parisuhteeseen, tai muuten on aina kyseessä joku salamyhkäinen "taktiikka"?
Ei saa lopettaa nopeasti, ei saa lopettaa hitaasti kuihtuen, aina pitäisi onnistua?
Minä olen lähinnä hämmentyneenä seurannut, miten moni sinkkuystävättäristäni on, heti uuden miehen tavattuaan, sovittamassa tätä miestä mahdollisen tulevan pitkäaikaispuolison rooliin.
Ei jätetä yhtään aikaa ns kevyeen, pikkuhiljaa tapahtuvaan tutustumiseen.
(Ja sitä ennenhän on joukosta karsittu jo ne, jotka eivät vastaa mielikuvaa siitä unelmien prinssistä. Eli kun tämä "unelma" sitten osoittaa kiinnostusta, ollaan valmiita taipumaan vaikka minkälaiselle mutkalle.)
Sitten kun juttu ei lähdekään lentoon, ollaan heti man
Sinänsä tuo on mielestäni ihan ymmärrettävää psykologinen ilmiö. Silloin kun vastaan tulee sellainen mies jolla on juuri ne ominaisuudet joita nainen etsii, niin kyllähän moni nainen tuossa kohtaa on valmis olemaan täysi ovimatto ja taipumaan vaikka mihin, kunhan se mies vaan valitsisi juuri hänet.
Ja sama se on miehilläkin. Jos nainen on riittävän hyvännäköinen, monet miehet ovat valmiita sietämään lähestulkoon mitä vaan huonoa käytöstä häneltä.
Vierailija wrote:
Minulle tindernainen sanoi, että taidetaan olla niin erilaisia että jatketaan omia teitä. En nähnyt siinä ongelmaa ja toivotin hyvät jatkot. Toinen nainen kertoi löytäneensä jonkun ja aikoi häipyä deiteistä. Sama homma ja onnea vaan, ei kovia tuntemuksia. Mikä siinä on muka niin vaikeaa.
Tämä. Ei ole vaikeaa sanoa asiallisesti. Ihme luusereita nämä ghostaajat ja hivuttajat tms...
Näillä on tämmöisiä hienoja termejä nykyään, mutta ihan samaa on tehty ennenkin. Ei vaan ollut nettiä, joten kaikki tehtiin livenä.
Olihan se julmaa silloinkin. Oltiin jo tapailtu joitakin kertoja ja sovittiin, että tavataan tanssipaikalla lauantaina.
Ja siellä se kaveri sitten olikin, vaan toisen tytön kanssa. Eikä ollut näkevinään. Sai siinä sitten itkuaan pidätellä.
Ja kaikkea tuollaista vastaavaa. Se siinä juuri on ilkeää, että ei mitään selityksiä anneta. Toinen jää vain miettimään, mitä tein väärin.
Nuorilla sen vielä voi ymmärtää, että se on vain sellaista tunne-elämän kehittymättömyyttä, mutta kun sitä tapahtuu aikuisillakin, niin siinä on jo kyse ikävästä luonteenpiirteestä. Ja kylmästä välinpitämättömyydestä. Toisen voi jättää vaikka vaikka minkälaiseen epätietoisuuteen, oikein nautitaan siitä, ettei kerrota suoraan mitä on tekeillä.
Hiivuttaminen kuulostaa enempi joltain seksiin liittyvältä termiltä: ku uuvuttaan, niin sitten myö hiivvuttaan.
Hiivuttaminen = seksin jälkeen nopea katoaminen. 😄
Vierailija kirjoitti:
Toksisilla ihmisillä on toksiset tavat toimia. Hyvät ihmiset toimivat oikein.
Kerro tuota itsellesi :D
Ehkä SINÄ saatatkin olla se toksinen ihminen jonkun toisen mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luullut, että tuo on ihan normaalia, että juttu ikään kuin kuivuu kasaan. Toinen on ihan ok tapaus, mutta ei mitenkään superkiinnostava ja sen takia yhteydenpito alkaa laimenemaan kunnes vaan loppuu.
Eli olen saattanut hiivuttaa, tosin minulle se ei ole ollut mikään taktiikka. Ehkä minutkin on sitten hiivutettu, mutta olen luullut sen olevan vain molemminpuolista kiinnostuksen puutetta.
Tietenkin kypsä aikuinen ihminen kertoisi: "lopetetaan tämä viestittely, koska en koe, että olen kiinnostunut jatkamaan tämän pidemmälle". Jos on oikein kypsä, niin kertoo vielä syynkin. Mutta tuo nyt on nykyihmiselle ihan edistyksellistä sosiaalista osaamista, enkä ainakaan itse osaisi odottaa keneltäkään noin kypsää käytöstä.
Ei se syy kenellekään kuulu. Ei varsinkaan sille, jonka kanssa ei ole seurustellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koskaan ei voi tietää, minkälainen hullu siitä toisesta kuoriutuu, jos sille kertoo, että tää oli täsä.
Pikku vinkki: mitä aiemmassa vaiheessa kerrot, sitä todennäköisemmin sieltä ei paljastu mitään hullua.
Öö... asian ei kuitenkaan pitäisi mennä noin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koskaan ei voi tietää, minkälainen hullu siitä toisesta kuoriutuu, jos sille kertoo, että tää oli täsä.
Pikku vinkki: mitä aiemmassa vaiheessa kerrot, sitä todennäköisemmin sieltä ei paljastu mitään hullua.
Ja näin kätevästi taas käännetään mahdollisen hullun sekopäisyys mahdollisen uhrin viaksi.
Jos kohtelet muita hyvin, todennäköisesti tulet myös itse hyvin kohdelluksi. Jos olet kusipää niin voit odottaa muilta samanlaista kohtelua. Se on lopulta aika yksinkertaista.
Älä jauha paskaa. Kiltit ne ihan ensimmäisenä otetaan silmätikuiksi. Ihan sama, miten hyvin toisia kohtelet, tulet saamaan paskat palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin kätevästi taas käännetään mahdollisen hullun sekopäisyys mahdollisen uhrin viaksi.
Jos kohtelet muita hyvin, todennäköisesti tulet myös itse hyvin kohdelluksi. Jos olet kusipää niin voit odottaa muilta samanlaista kohtelua. Se on lopulta aika yksinkertaista.
Höpön löpön. Pahimmat kusipäät löytävät uhreikseen juuri ne kilteimmät tyypit joilla on
"Sun mielestä siis se on kusipää joka uskoo toisen olevan kiinnostunut? Eikä se joka ei osaa sanoa ettei ole?"
Hienosti taas pistetään sanoja toisten suuhun, jotta varmasti omaa agendaa voidaan puolustaa keinoja kaihtamatta 👏🏻👏🏻👏🏻
Ei ole "kypsää" käytöstä
Minusta tämä on kaasuvalottamista. Siis et saisi lopettaa suhdetta, joka ei vielä edes ehtinyt alkaa. Tottakai saat, silloinkin kun ehti jo alkaa.
Pyrkimyksenä taas yhdellä keinolla saada lukija epäilemään toimintaansa, tuntemaan syyllisyyttä, epäilemään syitään. Ei jatkoon tälläistä mindgamea, jopa mindfuckia.