Vain elämää 2023
Neloselta on vuotanut tieto, että kesällä Satulinnaan matkaa mm. Jouni Hynynen, Ellinoora ja Anna Puu. Osa on siis jo aiemmin ohjelmassa nähtyjä. En voi ymmärtää. Jos Hynynen on todella lupautunut mukaan, eikö muutkin osallistujat olisi pitänyt olla uusia? Nelosella jokin pakko tuputtaa omia artistejaan kerta toisensa jälkeen? Puu ja Ellinoora on molemmat Nelosen artistilistoilla.
Katso lähetysajat : Vain Elämää - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2759)
Ei noita tilastoja pitäisi tuijottaa, mutta jotenkin olen pettynyt Spotify kuuntelijoiden musamakuun. Mun mielestä Saattoväki oli ehdottomasti Robinin parhaimmistoa tällä kaudella, mutta biisi nousi ensi alkuun vain sijalle 46, mutta esim.viime viikkoinen Sinä et ole hullu versiointikin on yhä korkeammalla.
Vierailija wrote:
Ei noita tilastoja pitäisi tuijottaa, mutta jotenkin olen pettynyt Spotify kuuntelijoiden musamakuun. Mun mielestä Saattoväki oli ehdottomasti Robinin parhaimmistoa tällä kaudella, mutta biisi nousi ensi alkuun vain sijalle 46, mutta esim.viime viikkoinen Sinä et ole hullu versiointikin on yhä korkeammalla.
Mietin vaan, kun artisti kuitenkin tekee näistä aina jotain johtopäätöksiä millainen musiikki myy.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mietin vaan, kun artisti kuitenkin tekee näistä aina jotain johtopäätöksiä millainen musiikki myy.
Mä pidin kyllä tästä, mutta paljon enemmän olen pitänyt Robinin muista vedoista. Taidan olla enemmän poppiin suuntautunut. :D Robin on kyllä vetänyt hyvin koko kauden. Taitaa brändätä itseään uusiksi, ja vieläpä Suomen markkinoille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä pidin kyllä tästä, mutta paljon enemmän olen pitänyt Robinin muista vedoista. Taidan olla enemmän poppiin suuntautunut. :D Robin on kyllä vetänyt hyvin koko kauden. Taitaa brändätä itseään uusiksi, ja vieläpä Suomen markkinoille.
Ainakin tänä vuonna on vielä puhunut, että englanninkielinen albumi on tekeillä. Mutta kauhean vaikea nähdä mitä sellaista Robin voisi englanniksi julkaista, että kiinnostaisi edes Suomessa. Niillä sisällöltään tyhjillä Weeknd/Bruno Mars/Justin Bieber/Benjamin Ingrosso tyylisillä jäljitelmillä ei ainakaan kannata edes yrittää. Jos haluaa keikkailla niin suomijulkaisuihin panostaminen kuulostaa ainoalta järkevältä vaihtoehdolta.
Ellinooran veto oli huikea. Tuonelan koivut oli loistovalinta. Tod.näk. Ellis ottaa omille keikoille mukaan .
Vierailija wrote:
Miten YLE vajoaa näin alas ja esittää tällaista sontaa!!
No, mene etsimään Areenasta ja voit ottaa vaikka aikaa kuinka kauan kestää löytää ohjelma sieltä. Siinä sulle tylsän päivän täytettä.
Vierailija wrote:
Nuoret on varmaan Spotifyn suurin kuluttajakunta ja heidän makunsa noissa listoissa heijastuu eniten. Ylipäänsä nuoret ei taida edes niin paljon seurata Vain Elämäätä ainakaan tällä kaudella, mutta heitä puhuttelevimmat biisit saattaa toki nousta listoille. Myös Tiktok ilmiö näkyy tässä. Jos joku biisi siellä kerää paljon julkaisuja ja siten näyttöjä niin luultavasti myös pärjää Spotifyssä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vickyn Haltin häistä nyt "kohistaan". Tätä covereiden laulamistahan on tapahtunut jollain aiemmallakin kaudella, en vaan muista mikä kappale ja kenen toimesta. Joku ohjelman vakikatsoja varmaan tämän muistaa.
Minulle sen sijaan on ollut yllätys, että Vickyn ääni on niin omaleimainen, että se vaatii omanlaisensa kappaleet ollakseen parhaimmillaan.
Tuli mieleen 2020 kun Vesa Jokinen valitsi Ressun tuotannosta esitettäväksi "Muisto vain jää". Eipä ole hänen originaali. Tuosta ei kuitenkaan sen isommin kohistu.
Ehkä se oli ihmisille enemmän Ressun biisi kuin kenenkään muun. Haltin häät on valtaosalle kuitenkin tunnetuin jonain muuna versiona kuin Kotiteollisuuden.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vickyn Haltin häistä nyt "kohistaan". Tätä covereiden laulamistahan on tapahtunut jollain aiemmallakin kaudella, en vaan muista mikä kappale ja kenen toimesta. Joku ohjelman vakikatsoja varmaan tämän muistaa.
Minulle sen sijaan on ollut yllätys, että Vickyn ääni on niin omaleimainen, että se vaatii omanlaisensa kappaleet ollakseen parhaimmillaan.
Tuli mieleen 2020 kun Vesa Jokinen valitsi Ressun tuotannosta esitettäväksi "Muisto vain jää". Eipä ole hänen originaali. Tuosta ei kuitenkaan sen isommin kohistu.
Ehkä se oli ihmisille enemmän Ressun biisi kuin kenenkään muun. Haltin häät on valtaosalle kuitenkin tunnetuin jonain muuna versiona kuin Kotiteollisuuden.
Eiköhän Joukon ja Kostin alkuperäinen suomi-versio ole kuitenkin yhä se tunnetuin Muisto vain jää. Harri Marstionkin versio taitaa mennä tunnettuudessa ohi Ressun.
Tuli mieleen, että samalla Vesku Jokisen kaudella kuultiin myös coverin coveri Veskun päivänä. Takapihan rocktähdet, jonka Herra Ylppö silloin lauloi, oli alun perin Wrum-nimisen punk-yhtyeen biisi, jonka Klamydia myöhemmin versioi.
Huomaa muuten näistä kohuista, että Suomessa on "rockismi" yhä voimissaan. Ensin kohistiin siitä, kun CMX:n kappaleista tehtiin pop-versioita, ja nyt siitä, kun Hynysen päivänä esitettiin laulu, joka ei ole Kotiteollisuuden alkuperäistuotantoa. Tosin Kotiteollisuus on julkaissut ainakin kaksi albumia, jotka ovat kokonaisuudessaan cover-levyjä, ja mieltäisin kyllä ne cover-levytkin osaksi bändin tuotantoa. (Satuin kuuntelemaan sitä toista levyä aikoinaan siksi, kun huomasin että siellä oli tehty uusi versio Reijo Kallion Yksinäisestä.)
Ongelma ei ole se, että Viki esitti cover-biisin. Vaan se, että Taiskan haltin häät on alunperin suomalainen biisi jonka ensiesittäjä oli Taiska ja myöhemmin Menneisyyden Vangit ja Kotiteollisuus.
Oon voimissain kappale taas on suomenkielisenä versiona Viki Rostin ensiesitys vaikka onkin Gloria Gaynorin alkuperäisbiisi. Mutta ensimmäisen suomenkielisen version on esittänyt Viki Rosti. Ja biisihän yhdistetään Rostiin hyvin paljon. Ei Haltin häitä yhdistetä Kotiteollisuuteen ollenkaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eiköhän Joukon ja Kostin alkuperäinen suomi-versio ole kuitenkin yhä se tunnetuin Muisto vain jää. Harri Marstionkin versio taitaa mennä tunnettuudessa ohi Ressun.
Eli kyse lienee sitten siitä ettei Ressun diggareita haitannut vaikka Jokinen esitti coverin. Enemmänhän tässä näyttää Kotiteollisuuden fanit närkästyneen siitä ettei Rosti edes vaivautunut vaan otti jo valmiiksi tutun biisin, jonka esitti tyypilliseen tapaansa. Kotiteollisuuden kohdalla kuitenkin valinnan varaa on jo ihan eritavalla kuin vaikka Ellinooran tai Jannan kohdalla.
Vierailija wrote:
Ongelma ei ole se, että Viki esitti cover-biisin. Vaan se, että Taiskan haltin häät on alunperin suomalainen biisi jonka ensiesittäjä oli Taiska ja myöhemmin Menneisyyden Vangit ja Kotiteollisuus.
Oon voimissain kappale taas on suomenkielisenä versiona Viki Rostin ensiesitys vaikka onkin Gloria Gaynorin alkuperäisbiisi. Mutta ensimmäisen suomenkielisen version on esittänyt Viki Rosti. Ja biisihän yhdistetään Rostiin hyvin paljon. Ei Haltin häitä yhdistetä Kotiteollisuuteen ollenkaan.
Eihän noita käännösbiisejä ookkaan kyseenalaistettu. Menneinä vuosikymmeninä käännösbiisit oli enemmän sääntö kuin poikkeus ja ne on yleensä mielletään sen artistin biisiksi joka sen käännösen ensimmäisenä on levyttänyt.
Vierailija wrote:
No minäpä muistan. Kaikki kaudet katsoneena ja ohjelmaa ns. fanittavana voin sanoa, että on niitä covereita ennenkin vedetty. Eipä esim. Stigin versioima Kuningaskobra ole mikään Arja Korisevan oma biisi, kuten ei Muisto vain jää ole Ressun alunperin levyttämä. Näiden kohdalla vetäisin rajan version tunnettavuuteen: Onko Kuningaskobra tunnettu nimenomaan Arjan versiona? Luultavasti yhtä lailla kuin mitä Pikkuveli yhdistetään PMMP:hen, vaikka yhtään vanhemmat ihmiset muistavat sen Noitalinna Huraan kappaleena.
Yhdistetäänkö Haltin häät Kotiteollisuuteen? Mielestäni ei millään muotoa. Yhtyeen versio biisistä ei ole suurelle yleisölle tuttu, Kotiteollisuus tuskin vetää ko. biisiä keikoillaan jne. Sen sijaan Vicky Rosti on itse esittänyt biisiä Menneisyyden vankien kanssa. Hän on siis itse yleisölle tutumpi esittäjä kuin Kotiteollisuus. Johtopäätös: Vicky meni sieltä, mistä aita on matalin. Hän ei jaksanut tutustua Kotiteollisuuden omaan tuotantoon, jota kyllä riittäisi, vaan nappasi ns. helpon keissin. Pelkkää laiskuutta siis. En sanoisi, että Haltin häät on myöskään täysin unohdettu biisi, hieno kappale kyllä, en sitä kiistä.
Sitten niihin noloihin tapauksiin, joista nostan kaksi yli muiden: Kaudella yksi mukana oli ensimmäistä kertaa Erin. Hänellä on jonkinlainen pakkomielle kieliin liittyen: Lapsilleen hän puhuu vain englantia, kun taas laulukieleksi hänelle kelpaa (tai ainakin silloin kelpasi) yksinomaan suomi. Jostain syystä Erin päätti olla suomentamatta Jonne Aaronin Negative-tuotantoa, ja koska Jonne ei ollut levyttänyt siihen mennessä suomenkielistä materiaalia, Erin päätyi esittämään biisin, jota Jonne ei ole koskaan levyttänyt, tuskin edes livenä esittänyt. Biisi oli siis Aaronin sanoittama, Suvi Teräsniskan levyttämä Jos menet pois. Jonne itse heittäytyi epämukavuusalueelleen esittämällä Erinille reippaasti flirttaillen Nylon beatin Syytön-biisin, mutta Erin päätti, ettei Jonnen tuotannossa ollut yhtään biisiä, jota hän olisi viitsinyt coveroida, ja valitsi toisin.
Pahin on kuitenkin tokalla kierroksella ollut Jukka Poika, joka katsoi, ettei Arttu Wiskarin tuotannossa ollut hänelle yhtään kelvollista rallia. Niinpä Jukka valikoi kappaleen, jonka Arttu oli yhden kerran esittänyt eräässä musiikkiohjelmassa, ja joka ei millään lailla kuvaa häntä artistina, ja biisi oli Irwinin Työmiehen lauantai. Nolouden huippu, Jukka Poika.
Vierailija wrote:
Huomasitteko että itse Gloria Gaynor kävi kehumassa Jannan livepätkää Instagramissa? Oli uutisissa, sitä kautta menin katsomaan.
Ohis, mutta pakko sanoa: Jukka Pojan biisivalinta Arttu Wiskarin päivänä oli siis noloista noloin, mutta sen lisäksi hän biisiarvauksissaan veikkasi, että Anna Abreu olisi versioinut uudelleen Kylmästä lämpimään -biisin. Miksi ihmeessä hän olisi tehnyt jotain niin typerää, kun se ensimmäinen versio oli täydellinen ja nousi jättihitiksi? -Ohis päättyy.
Kaihola, Murheen mailla, Raskaat veet, Satu peikosta, Herttarouva, Vieraan sanomaa jne jne.. olishan niitä kotiteollisuuden omia hittibiisejäkin ollut mistä valita. Tuonelan koivut sentään tuli, vikana, ja olikin sitten aivan mahtava veto. Tänään jo monta kertaa tullut se kuunneltua/ katseltua.