Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenellä on lämpökompostori, mitä käytätte kuivikkeena jos ette osta kaupasta?

Vierailija
10.04.2023 |

Ajatuksena kompostorin hankinta ja ei ajateltu ostaa säkkikuiviketta jos se on jollakin ilmaisella vaihtoehdolla korvattavissa, kompostori itsessään on jo kallis kertahankinta. Onko teillä esim.jotain lemmikkejä joiden likaiset kuivikkeet laitatte kompostiin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biolan on kyllä jäätävän ylihintainen. Hinnat pompsahtivat todella härskisti kun kompostointivelvoite tuli.

Vierailija
22/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biolan on kyllä jäätävän ylihintainen. Hinnat pompsahtivat todella härskisti kun kompostointivelvoite tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te kompostia käytätte? Sitähän ei käsittääkseni voi kompostorista ottaa suoran käyttöön vaan pitää vielä välivarastoidakin jonnekin. Onko teillä sillekin oma astia? Tuntuu hirveän monimutkaiselta kun olen aiheesta lueskellut.

Vierailija
24/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin.

Vierailija
25/28 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin te kompostia käytätte? Sitähän ei käsittääkseni voi kompostorista ottaa suoran käyttöön vaan pitää vielä välivarastoidakin jonnekin. Onko teillä sillekin oma astia? Tuntuu hirveän monimutkaiselta kun olen aiheesta lueskellut.

Maapallokompostorista keväällä sisältö isoon kannelliseen ja pohjaverkolla varustettuun puutarhajötekompostoriin, sieltä sitten seuraavana keväänä marjapuskille.

Vierailija
26/28 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan ihan tavallisesta biojätekompostorista, niin aina voi laittaa sekaan kuivia lehtiä tms pieniä määriä, mutta kyllä sellainen kompostoriheräte on tehokkainta. Ei sitä niin paljon tarvi laittaa.

Eikös kompostiheräte ja kompostikuivike ole eri tuotteita? Kuivikkeen tarkoitus on vain pitää komposti riittävän kuivana ja ilmavana, herätettä käytetään talvella jos jostain syystä komposti on kylmettynyt ja ei toimi enää niinkuin pitäisi. 

Ovat eri aineita. Itse käytän, kuten sanoin, pieniä määriä herätettä ja vähän esim lehtiä.

eikös se heräte ole käytännössä kananpaskaa? Tai jotain muuta typpilannoitetta, joka säätää typpi hiili tasapainoa

Vierailija
27/28 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon sitä ostokuiviketta pitäisi laittaa? Ilmeisesti talvella enemmän? Tänä keväänä maapallokompostorista löytyi vain haisevaa liejua, joten en vielä oikein osaa

Vierailija
28/28 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo kompostori on ehkä enemmän puutarhajätteisiin ja lehtiin haravointijätteisiin sopiva. Kaiken A ja O että käyttää kuiviketta. Homma alkaa siten, että kompostorin pohjalle ensin kuiviketta 5-10cm kerros ja päälle jätteet, jotka taas peität sopivasti kuivikkeella. Aina uuden kerroksen jälkeen tulee kuivike kerros, vähän niinkuin kerrosvoileipä. Jos käyttää lämpökompostoria, niin taas ensin pohjalle kuivike kerros ja biojättee sen päälle ja taas peitetään kuivikkeella. Sen verran olen huomannut, että noiden biojätepussien kanssa on aika turha pelata, koska jos sen heittää suljettuna kompostoriin, niin ei lähde kompostointi hyvin liikkeelle. Itse olen hommannut biojätesangon jossa aktiivihiili suodatin. Sankoon laitan aivan tavallisen muovipussin johon biojäte laitetaan. Sanko tyhjennetään kompostoriin ja se muovipussi sekajätteisiin. Näin sanko pysyy kuivana ja puhtaana. Hyvin on toiminut. Muutamat biojätteet eivät  tahdo kompostoitua kovin helposti, esimerkiksi luut ja kananmunan kuoret jätän pois. Lämpökompostorin täytyttyä alaluukusta tulee jo kohtalaisesti maatunutta tavaraa ja sitä voi jo käyttää, mutta jälkikompostointi vain parantaa tulosta. Lämpökompostorista tyhjennetään noin puolet ja se päällimmäinen kerros tyhjennyksen jälkeen voi survoa pytyn pohjalle ja taas mahtuu aika mukavasti tavaraa. Silloin kun kompostori on oikein hoidettu, niin se ei haise oikeastaan juuri millekään. Monet heittää ns. maatuvissa biojätepusseissa kaikki jätteet ja silloin jäte ei saa yhtään ilmavuutta ja se alkaa mätänemään ja haju on kamala. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä