Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuunteleeko kukaan enää Pelle Miljoonaa?

Vierailija
09.04.2023 |

Kyseessä kuitenkin koko Suomen paras sanoittaja / lauluntekijä koskaan.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ensimmäinen LP, missä Pelle on esiintynyt?

Pelle Miljoona & N.U.S. oli eka. Samanniminen bändi vuonna 1978.

Ei ole. Se on Hurriganesin Rock And Roll All Night Long. Siellä levyn sisäkannen kuvissa se Pelle lähes peksääntyy rumpukorokkeen päällä selällään. Vuosi taisi olla 1973 ja kuvat otettu Haminan keikalta.

Peksääntyy? En osaa eestiä.

Oho, typo. Piti kirjoittaa pieksääntyy. Kannattaa katsoa nuo kuvat, meininki näyttää olevan railakasta.

Vierailija
82/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelle Miljoonalla on ainoastaan yksi hyvä albumi ja se on "Moottoritie on kuuma". Yksittäisiä hyviä biisejä toki on muutenkin mutta ainoastaan yksi hittialbumi.

Samaa mieltä, mutta tuo albumi onkin myös paras suomalainen rock albumi joka on ikinä tehty, ainakin suomeksi lauletuista levyistä. Ne biisit ovat kestäneet aikaa hyvin, levy on kauttaaltaan täynnä hienoja biisejä. Kannattaa muistaa että noita biisejä kirjoitti enimmäkseen Ari Taskinen. Tumppi Varonen teki myös levylle biisejä ja lauloikin niitä, ja hyvin lauloikin. Sam Yaffa ja nuori mccoy toivat biiseihin syvyyttä koska olivat jo nuorena erinomaisia muusikoita.

A-puoli levystä on pääosin Pellen kirjoittamaa, B-puoli Arin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää yötä maailma, ihan paras

Tämä. Ja Moottoritie on kuuma, sen alkusävelet jo vapisuttaa. Olin 19v vuonna 1980 kun tämä biisi / levy taisi ilmestyä

Vierailija
84/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ensimmäinen LP, missä Pelle on esiintynyt?

Pelle Miljoona & N.U.S. oli eka. Samanniminen bändi vuonna 1978.

Ei ole. Se on Hurriganesin Rock And Roll All Night Long. Siellä levyn sisäkannen kuvissa se Pelle lähes peksääntyy rumpukorokkeen päällä selällään. Vuosi taisi olla 1973 ja kuvat otettu Haminan keikalta.

Väärin. Kysymys oli, että millä LP:llä PELLE on esiintynyt. Vuonna 1973 se ei vielä ollut Pelle. Tuon taiteilijanimen se otti käyttöön vasta ihan 70-luvun lopulla. Joten oikea vastaus kysymykseen todellakin on Pelle Miljoona & N.U.S.

Ei kun oikein. Kyllä valokuvissakin oleminen on esiintymistä. Sitä paitsi häntä on jo silloin kutsuttu Pelleksi, se Miljoona on vain puuttunut vielä silloin.

Vierailija
85/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle ylimielinen vassari! Vassari on aina ilkeä! Miten ne tulee keskenään toimeen? Vastusti Palefacen kanssa hävittäjä hankintoja Suomeen.

Vierailija
86/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelle Miljoonalla on ainoastaan yksi hyvä albumi ja se on "Moottoritie on kuuma". Yksittäisiä hyviä biisejä toki on muutenkin mutta ainoastaan yksi hittialbumi.

Samaa mieltä, mutta tuo albumi onkin myös paras suomalainen rock albumi joka on ikinä tehty, ainakin suomeksi lauletuista levyistä. Ne biisit ovat kestäneet aikaa hyvin, levy on kauttaaltaan täynnä hienoja biisejä. Kannattaa muistaa että noita biisejä kirjoitti enimmäkseen Ari Taskinen. Tumppi Varonen teki myös levylle biisejä ja lauloikin niitä, ja hyvin lauloikin. Sam Yaffa ja nuori mccoy toivat biiseihin syvyyttä koska olivat jo nuorena erinomaisia muusikoita.

Tarkoitatko säveltämistä vai lyriikoita? Tieto kiinnostaisi että kuka nuo biisit oikeasti teki, siis nimenomaan sävelsi. Kun biisejä kuuntelee niin tulee olo että kyllähän yaffa varmasti pisti omia basso linjojaankin jonkin verran, ja andy varmasti kitaralla oman panoksensa vaikkei kumpikaan krediittejä saanut.

Esim biisi "olen kaunis " perustuu mahtavaan kitarointiin, eihän tuollaista voi kukaan muu kirjoittaa kuin se kitaristi?

Vierailija
87/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellellä on hienoja biisejä. Omia suosikkejani. Karjalaan, Gringo ratsastaa jälleen, Setä Samulin sirkus, Oma koti, Lohduton laulu, cecilia ja vaikka mitä hienoja.

Vierailija
88/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymykseen vastaus: minä kuuntelen. Olen nähnyt reilut sata Pellen keikkaa ja omistan vinyylilevyinä lähes koko hänen tuotannon. Erityisesti arvostan Pellessä tinkimättömyyttä, jonka hän on säilyttänyt yli neljäkymmentä vuotta jatkuneen uransa aikana. Pelle sai maistaa jo nuorena supertähteyttä, mutta linjastaan hän ei ole tinkinyt ikinä, vaikka muuttuikin eräänlaiseksi marginaaliartistiksi. Pelle kuuluu suomirockin suuriin nimiin Juicen, Baddingin ja Ismo Alangon tavoin. Pelle on totisesti taiteilijaeläkkeensä ansainnut.

Vierailija
89/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemaantuomitun laulu on yksi hienoimpia ja kauneimpia ikikestosuosikkejani.

"Laula ystäväni kanssani laulu,

Joka korviin kantaa valtameren pauhun,

Sävelin maalaa

Yllemme tähtitaivaan,

Silkkisen tuulen

Ja kuutamolaivan..."

Vierailija
90/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi hienoimpia ja kauneimpia ikikestosuosikkejani:

"Laula ystäväni kanssani laulu,

Joka korviin kantaa valtameren pauhun,

Sävelin maalaa

Yllemme tähtitaivaan,

Silkkisen tuulen

Ja kuutamolaivan..."

Vierailija
91/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää yötä maailma, ihan paras

Tämä. Ja Moottoritie on kuuma, sen alkusävelet jo vapisuttaa. Olin 19v vuonna 1980 kun tämä biisi / levy taisi ilmestyä

Tuo alku vapisuttaa meitä kaikkia 1960-luvulla syntyneitä.

Vierailija
92/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle on itse tehnyt paljon hienoja lauluja, mutta Ari Taskinen on säveltänyt muutakin kuin Tahdon rakastella sinua. Moottoritien useimmat taitaa olla Taskisen lauluja?

Vierailija
93/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin ennen tosi paljon. Ja tykkään tosi monista biiseistä, mutta Pelle itse on sen verran "perseillyt" erinäisissä asioissa (siis niin että minulle on koitunut ko. henkilön vuoksi paljon surua) niin siksi ei ole tullut kuunneltua kovin paljoa enää.

Paras lauluntekijä Suomessa, niin sävellysten kuin sanoitusten osalta oli mielestäni edesmennyt Jussi Hakulinen.

Vierailija
94/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka progehörhö olenkin, kuuntelen myös 80-luvun alun musaa silloin tällöin, ja varmaankin olen joskus Pelleäkin kuunnellut. 

Vierailija
95/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nuori artisti vielä lyö rahoiksi Pelle-coverilla, uskallan väittää. Tuli mieleen Jipun ja Samuli Edelmanin Hector-cover, sitä biisiä en Hectorin esittämänä jotenkin sietänyt ollenkaan. Pelle Miljoonan tuotantoa olen herännyt tästä vinkkelistä tutkimaan.

Musiikki siis jää elämään, ja sitä kuunnellaan tulevaisuudessakin. Itse en niin välitä Pelle Miljoonan laulusoundista tai soittotyylistä, ja tosiaan ne klassikkobiisit ovat kaikki sieltä uran alkupäästä peräisin. Todella epätasaista materiaalia, ja niissä hyvissäkin on aina jokin myötähäpeää aiheuttava elementti läsnä. Nuoruuden naiviuden piikkiin kun laittaa, niin vielä menee, mutta myöhempien aikojen tuotannossa korostuu vain lisää.

Erittäin varma live-esiintyjä Pelle Miljoona on, siitä ei pääse mihinkään. Tylynä tyyppinä hänet tunnetaan, lienee melko introvertti tms, ei kauheasti tykkää fanikulttuurista. Taiteilijaeläke on kyllä ansaittu, sen verran suuri vaikutus on ollut kotimaamme musiikkikenttään. Sopisi olla isompikin, melko pikkurahalta tuntuu 1500€/kk, mutta jos koko elämänsä on tullut vähällä toimeen, niin mikäs siinä. Lisätulojakin toki varmasti tulee, soivat ne vanhat biisit radiossakin vielä.

Vierailija
96/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko säveltämistä vai lyriikoita? Tieto kiinnostaisi että kuka nuo biisit oikeasti teki, siis nimenomaan sävelsi. Kun biisejä kuuntelee niin tulee olo että kyllähän yaffa varmasti pisti omia basso linjojaankin jonkin verran, ja andy varmasti kitaralla oman panoksensa vaikkei kumpikaan krediittejä saanut.

Esim biisi "olen kaunis " perustuu mahtavaan kitarointiin, eihän tuollaista voi kukaan muu kirjoittaa kuin se kitaristi?

Moottoritie on kuuma – 5.10 (säv. Ari Taskinen, san. Pelle Miljoona)

Vapaus on suuri vankila – 3.00 (säv. Taskinen, san. Pelle Miljoona)

Meille kävi näin – 3.43 (säv. , san. Tumppi Varonen)

Koska sydän sanoi niin – 3.01 (säv. Taskinen, san. Pelle Miljoona)

Kovat kundit – 2.31 (säv. , san. Taskinen)

Olen kaunis – 2.45 (säv. , san. Pelle Miljoona)

B-puoli

Juokse villi lapsi – 4.32 (säv. Taskinen, san. Pelle Miljoona)

Nuoret rakastavaiset – 2.13 (säv. , san. Taskinen)

Älä äiti itke – 2.12 (säv. , san. Taskinen)

Tänä yönä vien sut pois – 3.45 (säv. , san. Pelle Miljoona)

Elämän pyörä – 2.21 (säv. , san. Taskinen)

Moottoritie – 2.11 (säv. Taskinen, Risto Hemmi)

Hyvää yötä maailma – 2.16 (säv. Taskinen, san. Pelle Miljoona)

Vierailija
97/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin keikalla

Vierailija
98/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus päässäni soi : " Ei oo totta , että olen tyhmä! Koska en pärjää koulussa! ... ... rikkaiden kakarat, jotka mulle nauravat... silti en oo tyhmää-ä-ää tajuutsä maailmaa?  Olen kaaaunis, Rooohkea, Vapaaaa-aaa-aaa syntynyt voittamaan! "

Vierailija
99/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biisin sanoitusten perusteella, jotka nuorempaa itseäni lainatakseni ovat parhaimmillaan "niin ihania", voisi kuvitella, että Pelle olisi ihmisenäkin ihana (ja joo, hyvällä tuurilla parhaimmillaan onkin) mutta pahimmillaan on niin kamala että ei tottakaan. Itsellä meni kauan tajuta, että Pelle ei tosiaan ole yhtä kuin sanoituksensa/niistä välittyvät asiat. Niitä sanoituksia ja "mielikuvitushenkilöä" niiden takana aikanaan rakastin. Ja kauan meni tajuta että ei, tyyppi ei oikeasti ole kiva. Hyvä kun lopulta tajusin.

Vierailija
100/128 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle saa kyllä Taskisen Aria kiittää hittiensä sävellyksistä, siinä kuin Taskinen saa kiittää Pelleä sävellystensä sanoittamisesta hiteiksi. Osaako joku kaivaa jonkun Pelle Miljoonan ihan itsensä säveltämän paremman luokan tekeleen, vai ovatko kaikki parhaat biisit yhteistyön hedemiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi