Kuunteleeko kukaan enää Pelle Miljoonaa?
Kyseessä kuitenkin koko Suomen paras sanoittaja / lauluntekijä koskaan.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelle Miljoona (oikealta nimeltään Petri Samuli Tiili, s. 10. helmikuuta 1955 Hamina[1]) on suomalainen punk- ja rockmuusikko sekä kirjailija. Hän oli 1970-luvun viimeisinä ja 1980-luvun ensimmäisinä vuosina suomalaisen punk-liikkeen ja uuden aallon pioneereja. Ajanjaksolle ajoittuvat Pellen yhtyeiden tunnetuimmat kappaleet: "Moottoritie on kuuma", "Tahdon rakastella sinua", "Väkivalta ja päihdeongelma", "Pelko ja viha" ja "Juokse villi lapsi". Yhtyeissään Pelle Miljoona on säveltänyt, sanoittanut ja laulanut sekä soittanut rumpuja, kitaraa ja huuliharppua. Pelle Miljoona on myös kirjoittanut kymmenen romaania, omaelämäkerran ja kaksi runokirjaa.
Koulutukseltaan Tiili on peruskoulunopettaja ja hän valmistui Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksesta vuonna 1978. Siviilipalveluksen Tiili suoritti Espoossa näkövammaisten ammattikoulussa 1978–1979.
Pelle Miljoona sai heinäkuussa 2015 Juha Vainio -sanoituspalkinnon.[2]
Pelle Miljoonalle myönnettiin vuoden 2023 alusta taiteilijaeläke, 1515,94 euroa kuukaudessa.[3]
Oi miten taitava olet, ihan osaat jopa copy-pasteta Wikipediaa, oikea nero!
Tää olikin niille, joteka ei osannu itse käyttää googlea. Taidat itse kuulua niihin, kun näin paljon kehut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskiperse kirjoitti:
Kekä tämä tilli on?
Tilli-lihaa
Lilli vihaa
Villi-pihaa
Milli jihaa
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ensimmäinen LP, missä Pelle on esiintynyt?
Pelle Miljoona & N.U.S. oli eka. Samanniminen bändi vuonna 1978.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskiperse kirjoitti:
Kekä tämä tilli on?
Tilli-lihaa
Lilli vihaa
Villi-pihaa
Juokse tilli-liha lapsi, juokse kauvemmaksi, siellä kasvat paksummaksi,
Peruna ja liha kaupungin kaduilla, peruna ja liha systeemin silmissä, peruna ja liha Pate Mustajärven lautasella...
Pistin siihen tsili kastiketta, mullon tulivuori sisälläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskiperse kirjoitti:
Kekä tämä tilli on?
Tilli-lihaa
Lilli vihaa
Villi-pihaa
Juokse tilli-liha lapsi, juokse kauvemmaksi, siellä kasvat paksummaksi,
Peruna ja liha kaupungin kaduilla, peruna ja liha systeemin silmissä, peruna ja liha Pate Mustajärven lautasella...
Pistin siihen tsili kastiketta, mullon tulivuori sisälläin.
Tää alkaa mennä jo aika psykoottiseksi tää touhu. 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Se on Hurriganesin Rock And Roll All Night Long. Siellä levyn sisäkannen kuvissa se Pelle lähes peksääntyy rumpukorokkeen päällä selällään. Vuosi taisi olla 1973 ja kuvat otettu Haminan keikalta.
Mä kuuntelen. Kahdeksan vuotiaana, (ja siitä on aikaa) ajattelin et haluan naimisiin Pelle Miljoonan kanssa ihan vain niiden biisien sanojen takia. Kuulostaa varmaan todella oudolta, mut...
Maailma on tehty valheista
Taikauskosta ja mystisistä taruista
Elämä on huonoa taidetta
Sirkushuveja, traagista teatteria
Ajattelen kulttuurimme henkeä
Ja tunnen olevani räpiköimässä
Suon silmässä seisovassa vedessä
Mätänemisenkatku nenässä
Vain unelmilla on siivet
Olen oppinut tyytymään siihen
Olen vähän funtsinut
Kun olen tätä maailmaa tutkaillut
Että kunnian kukko ei laula
Jollei joku pian paina jarrua
Liian monta idioottia
Pitää nyt kiinni vallan kahvasta
Tulitikkuleikit ovat vaarallisia
Siinä saattaa palaa koko maailma
Vain unelmilla on siivet
Olen oppinut tyytymään siihen
Pellen Gabriel ja puukko Mack ihanat lempparit
Ei voi sanoa enää kun en ole koskaan Pelleä kuunnellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on?
Koko Suomen paras sanoittaja / lauluntekijä koskaan.
Ketä niin sano?
Mä en jaksa enään noita sun kirjoituvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Se on Hurriganesin Rock And Roll All Night Long. Siellä levyn sisäkannen kuvissa se Pelle lähes peksääntyy rumpukorokkeen päällä selällään. Vuosi taisi olla 1973 ja kuvat otettu Haminan keikalta.
Peksääntyy? En osaa eestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Kysymys oli, että millä LP:llä PELLE on esiintynyt. Vuonna 1973 se ei vielä ollut Pelle. Tuon taiteilijanimen se otti käyttöön vasta ihan 70-luvun lopulla. Joten oikea vastaus kysymykseen todellakin on Pelle Miljoona & N.U.S.
Näillä hinnoilla vois kuunnella Pelle Senttiä
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Pelle Miljoonalla on ainoastaan yksi hyvä albumi ja se on "Moottoritie on kuuma". Yksittäisiä hyviä biisejä toki on muutenkin mutta ainoastaan yksi hittialbumi.
Samaa mieltä, mutta tuo albumi onkin myös paras suomalainen rock albumi joka on ikinä tehty, ainakin suomeksi lauletuista levyistä. Ne biisit ovat kestäneet aikaa hyvin, levy on kauttaaltaan täynnä hienoja biisejä. Kannattaa muistaa että noita biisejä kirjoitti enimmäkseen Ari Taskinen. Tumppi Varonen teki myös levylle biisejä ja lauloikin niitä, ja hyvin lauloikin. Sam Yaffa ja nuori mccoy toivat biiseihin syvyyttä koska olivat jo nuorena erinomaisia muusikoita.