Yks kaikkitietävä valitti, että lapsille topattu liikaa päälle, mutta hohkaahan maa kylmää, vaikka aurinko vähän lämmittääkin.
En ainakaan keksi, mitä tästä voisi jättää pois. Lapsilla, 6 ja 8 v, oli siis päällä tänään niin, että oli kevytvuoriset välikausihousut, softshelltakit, näiden päällä vuorittomat kurahousut, ohuet neulelapaset ja kurahanskat, trikoopipot, villasukat ja kumpparit, tuubihuivit.
Liikaako ??
Kommentit (54)
Mun lapsella oli tänään huppari, housut, tennarit ja pipo. Hän on 10v eli vähän vanhempi, mutta minusta ihan riittävä vaatetus ulkona touhuamiseen tässä auringonpaisteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon antanu lasten päättää itse, mitä pukevat päälleen keväisin. Enhän minä tuolla juokse aamusta iltaan, vaan he. Viimeistään 5-6 -vuotias tietää jo ihan itse, ja hakee tarvittaessa lisää tai vähentää kerroksia. Minusta näyttää oudolta, kun jotkut holhoaa vielä kouluikäisiäkin ja juoksee jonkun 10-vuotiaan perässä, että pipo päähän. :D Jollei lapsi nyt ole joku keva tai muu syndrooma, ettei tajua eikä tunne mitään. Näiden holhoamisen ymmärrän toki. Ja meillä on oltu tosi terveenä, kolmesta lapsesta yksi on ollut yhden päivän poissa koulusta koko lukuvuoden aikana.
No samoilla linjoilla täällä. Itsepähän palelevat tai hikoilevat ja samalla oppivat.
Nää on myös lapsikohtaisia juttuja. Esikoisen kohdalla sain aina ihmettelyä vaatteiden vähyydestä, vaikka lapsiparalla oli joka säällä kuuma. Toisella lapsella taas pitää aina olla enemmän vaatetta kuin kavereilla.
Aina löytyy huomautettavaa toisten vanhemmuudesta, jos niin haluaa. Kehuja harvemmin.
Kysyitkö niiltä lapsiltasi mitä he ovat mieltä? 6 ja 8 v osaavat varmasti jo kertoa onko kylmä, kuuma, sopiva tms ja ehkä jopa mitä haluaisivat pukea. Itse en pukisi esim kuravaatteita tuon ikäiselle lapselle, jos hän ei halua.
8-vuotiaalla kurahousut? Mitä ihmettä?
Meillä on edelleen 9,6 astetta lämmintä talon varjoisalla puolella ja lapset ovat pihalla farkuissa, lenkkareissa ja huppareissa. Pari kaveria tuossa on mukana ja samaan tapaan puettuina. Juoksevat ja olivat pyöräilemässä. 7- ja 8-vuotiaita nämä lapset.
Osaavat hakea lisää vaatetta jos tulee kylmä.
Meillä on suojaisa eteläterassi ja olimme siinä T-paidoissa ja verkkareissa tänään koko porukka useamman tunnin putkeen. Eikä ollut yhtään kylmä.
Lapsi (9) kävi kaverinsa koiraa ulkoiluttamassa, niin laittoi hupparin päälle. Oli kuulemma ollut lämmin.
Vierailija kirjoitti:
8-vuotiaalla kurahousut? Mitä ihmettä?
Mitä ihmettä siinä on? Meidän ekaluokkalainen sotkee samaan malliin kuin ennenkin ja todellakin pukee pahimpaan kura-aikaan pihalle kurahousut. Kouluun ei.
Vierailija kirjoitti:
Täällä etelärannikolla ei ole kovin lämmin keväisin. Sen aiheuttaa vielä jäässä oleva meri. Nyt on sellanen ärsyttävä välikausi-ilma, että toisaalta lämmin, toisaalta kylmä.
Mulla oli ohut pipo, kaulahuivi, ohut villapaita, ohuet kalsarit ja ohut talvitakki, kun olin kävelyllä äsken, eikä ollut yhtään kuuma. Päinvastoin vähän viileä joissain kohdissa, kun tuuli oli niin jäinen. Paikkakunta Hki.
Meri EI ole etelärannikolla enää jäässä.
Oltiin tänään jo veneilemässäkin ja silloin tietysti lämpimästi päällä. Rannassa tarkeni ilman takkeja ja pipoja. Ei tuullut, ihanan tyyni pääsiäisviikonloppu ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon antanu lasten päättää itse, mitä pukevat päälleen keväisin. Enhän minä tuolla juokse aamusta iltaan, vaan he. Viimeistään 5-6 -vuotias tietää jo ihan itse, ja hakee tarvittaessa lisää tai vähentää kerroksia. Minusta näyttää oudolta, kun jotkut holhoaa vielä kouluikäisiäkin ja juoksee jonkun 10-vuotiaan perässä, että pipo päähän. :D Jollei lapsi nyt ole joku keva tai muu syndrooma, ettei tajua eikä tunne mitään. Näiden holhoamisen ymmärrän toki. Ja meillä on oltu tosi terveenä, kolmesta lapsesta yksi on ollut yhden päivän poissa koulusta koko lukuvuoden aikana.
Ja hassuinta on se, että sen toppavaatteissa, pipossa ja rukkasissa hikoilevan 10v:n äiti siinä vieressä saattaa kulkea kevyesti takki auki ilman pipoa, hanskoja jne.
Eikös tuolla ihan hupparikeli nyt ole, Etelä-Suomessa ainakin. Siinäkin tulee kuuma vaikka alla pelkkä t-paita, jos liikkuu yhtään enemmän.
Mihin aikaan päivästä, riippuu siitä! Täällä on nyt pakkasta ja ulos mennään toppavaatteilla eikä kuravaatteita tarvita, koska maa on jäässä. Iltapäivällä oletettavasti on taas niin lämmintä ja märkää, että välikausivaatteet riittää ja tarvitaan kurahousut myös.
5 - 10 asteessa ihan ok varusteet