Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu, kun saa asuntolainan maksettua?

Vierailija
09.04.2023 |

2 erää enää jäljellä. Tajuan toki, että se tapahtuu, että ei enää tarvitse maksaa lyhennyksiä, mutta seuraako jotain paperitöitä?

Muistelen, että v. 2005 kun otimme lainan, jätimme talosta pankille jotkin paperit? Kiinitykset ehkä? Siitä on niin kauan, etten enää muista kunnolla, mutta luulisin, että edelliset omistajat olivat hakeneet taloon valmiiksi jotain kiinnityspapereita, ja sitten ne siirtyivät meille, ja jätimme ne pankille lainan vakuudeksi. Jotain talon papereita joka tapauksessa jäi pankille. Mitä niille tehdään nyt?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin panttikirjat 250 000 takassa. Kun otin uutta lainaa tehtiin uudet. Nykyään sähköisenä.

Vierailija
22/25 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut kauppakirjaa mukaani. Mietin, että pitävät sitä niin kauan kunnes laina on maksettu. Nyt heräsi kysymys, olisiko se kuitenkin kuulunut minulle.

Ilman muuta sinulla pitäisi olla asunnon ostajana hallussasi yksi kappale kauppakirjasta. Sen sijaan asunnon osakekirja (jos ostit asunnon asunto-osakeyhtiöstä) jää pankille niin pitkään kuin se on lainan vakuutena.

Kiitos vastauksestasi. Kiinteistöstä on kyse ja tulikin sitten asiaa heti tiistaina pankkiin... no nettipankkiin, eihän täällä nykyään pankkeihin pääse.

Ok, jos kysymys on kiinteistöstä, niin sitten minun pitää vähän täsmentää vastaustani (olen äskeinen vastaaja). Oletko antanut pankille tehtäväksi hakea kiinteistöön lainhuudon vai haetko sen itse? Jos lainhuudon hakee pankki, on se voinut ottaa kauppakirjan haltuunsa lainhuudon hakemisen ajaksi. Jos sinä haet itse lainhuutoa, tarvitset siihen kauppakirjan.

Lainhuudon hakeminen on olennaisen tärkeää kiinteistön ostamisen jälkeen, sillä lainhuudon perusteella määräytyy se, kuka kiinteistön virallisesti omistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut kauppakirjaa mukaani. Mietin, että pitävät sitä niin kauan kunnes laina on maksettu. Nyt heräsi kysymys, olisiko se kuitenkin kuulunut minulle.

Ilman muuta sinulla pitäisi olla asunnon ostajana hallussasi yksi kappale kauppakirjasta. Sen sijaan asunnon osakekirja (jos ostit asunnon asunto-osakeyhtiöstä) jää pankille niin pitkään kuin se on lainan vakuutena.

Kiitos vastauksestasi. Kiinteistöstä on kyse ja tulikin sitten asiaa heti tiistaina pankkiin... no nettipankkiin, eihän täällä nykyään pankkeihin pääse.

Ok, jos kysymys on kiinteistöstä, niin sitten minun pitää vähän täsmentää vastaustani (olen äskeinen vastaaja). Oletko antanut pankille tehtäväksi hakea kiinteistöön lainhuudon vai haetko sen itse? Jos lainhuudon hakee pankki, on se voinut ottaa kauppakirjan haltuunsa lainhuudon hakemisen ajaksi. Jos sinä haet itse lainhuutoa, tarvitset siihen kauppakirjan.

Lainhuudon hakeminen on olennaisen tärkeää kiinteistön ostamisen jälkeen, sillä lainhuudon perusteella määräytyy se, kuka kiinteistön virallisesti omistaa.

Pankki haki (halusi hakea) lainhuudon. Tämä oli vuonna 2017, joten olisi minulle tullut tuo kauppakirja, jos olisi tulossa ollut. Lainhuuto tuli jo silloin aikanaan.

Vierailija
24/25 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEA!

Kiva, kun olette saavuttaneet niin ison asian. Toivottavasti voitte nauttia nyt elämästä vielä paremmin, kun on yksi velvollisuus vähemmän =)!

Vierailija
25/25 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankki haki (halusi hakea) lainhuudon. Tämä oli vuonna 2017, joten olisi minulle tullut tuo kauppakirja, jos olisi tulossa ollut. Lainhuuto tuli jo silloin aikanaan.

Ilmeisesti et ole käynyt pankissa hakemassa kauppakirjaa sen jälkeen, kun lainhuudon hakeminen oli hoidettu? Jos näin on, niin ei ole mikään ihme, että kauppakirja on vielä pankilla. Asia hoituu sillä, että käyt pankissa hakemassa kauppakirjan. Kannattaa kuitenkin sopia asiasta etukäteen, niin että he tietävät kaivaa paperin valmiiksi esiin.