Selittäkääs nyt te, jotka aina tyrkytätte joka rakoon sitä ruokasoodaa, sitruunaa ja etikkaa
Niin mitenkäs sen sotkun ja hajun siivoatte, kun olette noita räiskineet pitkin puhdistettavia pintoja? Esim. jääkaapin puhdistus. Onnea vaan valitsemallanne tiellä, kun tahmaatte pinnat ensin sitruunalla, sitten hölväätte siihen päälle ruokasoodan ja etikan. Sitruunajäämät kuivuvat tahmeiksi, ruokasoodajauhosta ei pääsee eroon ei sitten millään kun se vaan leviää paikasta toiseen, ja etikka löyhkää niin maan perusteellisesti. Kyllä se vaan niin on, että siivoustarvikkeet on erikseen.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut yhtään kalkkitarhaa, ruokatahraa tai muutakaan pois tuolla ruokasoodalla. Joskus tein sen kikan, että levitin tahnaa suihkun seinään, kelmut päälle ja vuorokausi siinä. Lasi oli edelleen töhnäinen, yhtään kalkkia ei lähtenyt ja lisäksi oli kamala siistiminen. Etikka jää laimennuksen jälkeenkin haisemaan ja haisee muuten hirveeltä. Saatan sitä ihan muutaman tipan laittaa pyyhepyykkiin, muuten ei todellakaan. Sitruunaa olen koittanut vessassa ja mikrossa. Pelkään vain posliinipintojen puolesta, vaikka kuinka laimentaa. Mikrossa ei kyllä auttanut pätkääkään.
Mielummin siis olen tasalaatuisten ja tutkittujen tuotteiden käyttäjä ja saan varmasti siivottua. Ja jos jokin pinta menee pilalle niin voin ainakin valittaa valmistajalle ja saada korvauksen.
T. Materialitekniikan di
Ei sitä kalkkia millään ruokasoodalla poisteta vaan sillä etikalla. Kostuta vaikka talouspaperia etikalla tai käytä jotain muuta, millä saat sen etikan pysymään sillä lasilla. Haisee kyllä, mutta sen pitää ehtiä vaikuttamaan. T. Kemian maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut yhtään kalkkitarhaa, ruokatahraa tai muutakaan pois tuolla ruokasoodalla. Joskus tein sen kikan, että levitin tahnaa suihkun seinään, kelmut päälle ja vuorokausi siinä. Lasi oli edelleen töhnäinen, yhtään kalkkia ei lähtenyt ja lisäksi oli kamala siistiminen. Etikka jää laimennuksen jälkeenkin haisemaan ja haisee muuten hirveeltä. Saatan sitä ihan muutaman tipan laittaa pyyhepyykkiin, muuten ei todellakaan. Sitruunaa olen koittanut vessassa ja mikrossa. Pelkään vain posliinipintojen puolesta, vaikka kuinka laimentaa. Mikrossa ei kyllä auttanut pätkääkään.
Mielummin siis olen tasalaatuisten ja tutkittujen tuotteiden käyttäjä ja saan varmasti siivottua. Ja jos jokin pinta menee pilalle niin voin ainakin valittaa valmistajalle ja saada korvauksen.
T. Materialitekniikan diMiten voit olla DI ja et ymmärrä kemiasta mitään? Kalkkiin toimii hapot. Eli etikalla lähtee kalkkitahrat. Ruokasooda on emäs. Ja emäs taas on hyvä kaikkeen eloperäiseen, niin kuin rasvaan tai vaikka paskaan. Ruokasooda ei ole valtavan vahva emäs. Kodin putkimies tai astianpesukoneen tiskiaine on hyviä, jos on vaikka oikein kunnolla pohjaan palanut kattila!
Kattilaan tehoaa hyvin pyykkipulveri. Kiehauta vettä ja lisää sen jälkeen pyykkipulveria. Voi jättää sitten likoamaan vaikka yön yli, niin palanut lähtee yleensä itsekseen sillä irti, joskus täytyy vähän harjata. Oikein pahasti palanut voi vaatia toisenkin käsittelyn. Mahdolliset roiskeetkaan ei ole niin pahoja kuin noissa putkimiehissä tai konetiskiaineissa, jotka ovat aika vaarallista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokasooda varsinkin on paljon mainettaan huonompi lian poistossa. Aivopestyt ihmiset vain kuvittelevat sen olevan hyvä aine siivouksessa.
Hyvin on pyykit puhdistuneet jo monta vuotta. Etikka huuhteluaineena. Täysin hajutonta pyykkiä.
Jopa kissanpissan haju lähtee etikalla.
Meille kun tuli kissa, se oli aluksi hirveän arka ja stressaantunut ja pissaili sänkyyn. Onneksi sain jostain vinkin etikasta.
Käytän nykyään myös huuhteluaineena. Etikan haju haihtuu minuuteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Materialitekniikan diMiten voit olla DI ja et ymmärrä kemiasta mitään? Kalkkiin toimii hapot. Eli etikalla lähtee kalkkitahrat. Ruokasooda on emäs. Ja emäs taas on hyvä kaikkeen eloperäiseen, niin kuin rasvaan tai vaikka paskaan. Ruokasooda ei ole valtavan vahva emäs. Kodin putkimies tai astianpesukoneen tiskiaine on hyviä, jos on vaikka oikein kunnolla pohjaan palanut kattila!
Kattilaan tehoaa hyvin pyykkipulveri. Kiehauta vettä ja lisää sen jälkeen pyykkipulveria. Voi jättää sitten likoamaan vaikka yön yli, niin palanut lähtee yleensä itsekseen sillä irti, joskus täytyy vähän harjata. Oikein pahasti palanut voi vaatia toisenkin käsittelyn. Mahdolliset roiskeetkaan ei ole niin pahoja kuin noissa putkimiehissä tai konetiskiaineissa, jotka ovat aika vaarallista tavaraa.
Emäksinen sekin on. Ei ole koskaan tarvinnut kodinputkimiestä kattilaan kaataa. Mutta konetiskiaineella olen muutaman kerran kattilan putsannut. Vedenkeittimestä kuumaa vettä pohjalle ja kodintiskiainetta. Pari tuntia ja sitten kannattaa kaataa hanasta vettä laimentaa liuosta ja välttää roiskeita.
Mutta peruskemiaa siis mihin sopii emäkset ja mihin hapot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan kahvikuppiin hiukan soodaa, sitruunaviipaleet lautaselle. En räiski mitään, kostutettu sieni.
Aika tuju aamukahvi
Kahvikuppi tietysti jääkaapin nurkkaan, poistaa hajut. Joku taas huonolla tuulella?
Eikö vaan voi putsata kaappia ja laittaa puolimädät ruuat pois? Ei minun jääkaappini haise yhtään, kun siivoan säännöllisesti enkä haudo siellä vanhoja sapuskoita.
Käytän keittiön lavuaarin puhdistukseen soodaa. Ja kylppärin kalkkijäämiin etikkaa.
Muuten kaupallisia pesuaineita.
Pitää tietää, mitä ja mihin käyttää eikä roiskia ympäriinsä.
Keittiön hanan suuttimen ympärille oli kertynyt oikein kivettynyttä kalkkia niin kokeilin tätä ruokasooda - etikka - ruokasooda -kikkaa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-muistanut-puhdistaa-hanat-na…
Ei se kyllä mihinkään lähtenyt, sihisi ja vaahtosi toki kun laittoi etikkaa ruokasoodatahnan perään, hammasharjalla harjaamalla lähti enintään pieni huonoimmin kiinni ollut aines mutta kyllä loput joutui raaputtamaan ruuvimeisselin kärjellä pois.
Laimennetty Kloriitti tummuneisiin tahroihin. Likaantuneet terassityynyt voi liottaa ämpärissä Kloriitivedessä. Sitten pykkikoneeseen. Muovihansat käsien suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Keittiön hanan suuttimen ympärille oli kertynyt oikein kivettynyttä kalkkia niin kokeilin tätä ruokasooda - etikka - ruokasooda -kikkaa:
Ei se kyllä mihinkään lähtenyt, sihisi ja vaahtosi toki kun laittoi etikkaa ruokasoodatahnan perään, hammasharjalla harjaamalla lähti enintään pieni huonoimmin kiinni ollut aines mutta kyllä loput joutui raaputtamaan ruuvimeisselin kärjellä pois.
Putsailin vielä kylppärin kaakelien saumoista tummentumia ruokasooda-vesi -tahnalla, tämä toimi kyllä hyvin.
Multa löytyy kolme pesuainetta: astianpesuaine (kaikelle), tolu (parketille) ja wc:lle oma.
Ap on va jakkipoju, jolla ei ole ikinä ollut naista
Vierailija kirjoitti:
T. Materialitekniikan di
Ei se ruokasooda itsekseen mitään puhdista. Vähän sama kuin jos levittäisit hammastahnaa hampaiden päälle ja ihmettelisit, kun hampaat eivät tule puhtaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Materialitekniikan diEi se ruokasooda itsekseen mitään puhdista. Vähän sama kuin jos levittäisit hammastahnaa hampaiden päälle ja ihmettelisit, kun hampaat eivät tule puhtaiksi.
Lähtisiköhän kivettyneet kalkkikertymät hanojen suuttimista messinkiharjalla? Ruuvimeisseli naarmuttaa hanan kromipintoja ja kohta on entistä tiukemmassa (jos mahdollista) kalkkikertymät :/
Hanojen suuttimet varsin törkeän näköisiä kun kalkki kertyy niihin, onkohan noin kalkkipitoinen (mitä liekään itseasiassa) hanavesi edes terveellistä juotavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putsailin vielä kylppärin kaakelien saumoista tummentumia ruokasooda-vesi -tahnalla, tämä toimi kyllä hyvin.
Pakko kyllä vielä ihastella miten suuren vaikutuksen mokomat pienet kaakelinsaumat tekee. Aiemmin kun niissä oli likaa, yleisilme oli siisti, mutta hitusen "käytetyn" näköinen, nyt kun ne saumatkin on puhtaat, vaikutelma on aivan uudenveroinen :)
Kehtaako tuohon suihkuun enää mennäkään aiheuttamaan taas likaantumista... :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan kahvikuppiin hiukan soodaa, sitruunaviipaleet lautaselle. En räiski mitään, kostutettu sieni.
Aika tuju aamukahvi
Kahvikuppi tietysti jääkaapin nurkkaan, poistaa hajut. Joku taas huonolla tuulella?
Jollain ei huumorintajua.
Miten voit olla DI ja et ymmärrä kemiasta mitään? Kalkkiin toimii hapot. Eli etikalla lähtee kalkkitahrat. Ruokasooda on emäs. Ja emäs taas on hyvä kaikkeen eloperäiseen, niin kuin rasvaan tai vaikka paskaan. Ruokasooda ei ole valtavan vahva emäs. Kodin putkimies tai astianpesukoneen tiskiaine on hyviä, jos on vaikka oikein kunnolla pohjaan palanut kattila!