Mitä porraskäytäväsiivoojan työ pitää sisällään?
Siis onko se tosiaan pelkkien porraskäytävien pyyhkimistä, kuten nimi antaa ymmärtää? Onpa erikoistunutta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ammattisiivoojana varoitan, että hotellin kanssa raskaimmasta päästä hommia. Ja talvella on kylmä.
Introvertille sopii myös vanhainkoti: harva enää juttelee, ja jouhevinta on tehdä työt siellä päässä osastoa, missä hoitajat eivät ole. Sairaala taas on yhtä puhetta, joko ruoasta tai säästä.
Mikä porraskäytäväsiivouksesta siis tekee erityisen raskasta?
Olisko vaikka ne portaikot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ammattisiivoojana varoitan, että hotellin kanssa raskaimmasta päästä hommia. Ja talvella on kylmä.
Introvertille sopii myös vanhainkoti: harva enää juttelee, ja jouhevinta on tehdä työt siellä päässä osastoa, missä hoitajat eivät ole. Sairaala taas on yhtä puhetta, joko ruoasta tai säästä.
Tietysti, kuvittelin vain ettei se niin raskasta ole jos porras kerrallaan etenee. Mutta tulihan tuossa ylempänä jo paljon esimerkkejä työn raskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, kuvittelin vain ettei se niin raskasta ole jos porras kerrallaan etenee. Mutta tulihan tuossa ylempänä jo paljon esimerkkejä työn raskaudesta.
Veikkaisin, että työn kiireellisyys. Siivooja itsekin ja kevyemmätkin kohteet menee raskaiksi, kun niin vauhdilla pitää tehdä.
No ei se välttämättä sillä tavalla epäinhimillisen raskasta ole, ettäkö siihen tarvittaisiin joku maratoonarikuntoinen tekijäksi. Ihan tavallisen perusjaksavan ihmisen lihaksilla pärjää kyllä, jos aikataulutus on hiukankin järkevä. Aina ei ole. Riippuu myös, millaisia taloja siivoaa. Vanhoissa matalissa kerrostaloissa voi olla raput A-G, 4-5 kerrosta kellari mukaan luettuna, ei hissiä, ja saunat päälle. Uusia on rakennettu erilaisella periaatteella, voi olla yksi hissillinen rappu jossa joka kerroksessa pitkä käytävä, eikä välttämättä saunaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vanhainkodissa siivoojana ja siellä piti jutella kaikille ja kaikkea. Karkuun ei päässyt.
Mä olen hyvin päässyt. Tehostetussa ovat usein yleistiloissa, jolloin saa siivota huoneet rauhassa, ja toisaalta vanhainkodin asukkaista harvasta on enää juttelemaan, ovat jo niin huonokuntoisia. Ja toisaalta hommat tekee siellä yksin, vrt. sairaalassa on pakko puhua ihan erilailla myös työntekijöiden kanssa, muuten homma ei toimi.
Toivottavasti sentään välineet ja pyykinpesumahdollisuudet ovat parantuneet...joskus kuljeteltiin märkiä, likaisia moppeja sosiaalitiloihin toiselle puolelle kaupunkia pestäväksi, bussilla. Oi aikoja.
Asuntolaina maksettiin sairaalassa. Sekin homma on ihan alasajettu, mutta kannattaa paremmin.