Köyhistä oloista menestykseen ponnistaneet on aina sitä mieltä että menestys on asenteesta kiinni
Mistä se johtuu? Aina mainitaan positiiviinen asenne ja että jaksaa yrittää. Minusta siihen vaikuttaa muutkin asiat.
Kommentit (347)
Oma panostus ratkaisee jos ei mitään saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen osalta ovat oikeassa: opiskelu vaatii oikean tahtotilan ja toistaiseksi
koulutus on meillä ilmaista. Työhön pääsyyn vaikuttaa sitten muut asiat kuin
oikea tahto. Usein se on sattumaa saako opiskeluita vastaavan työpaikan.
Myös se on sattumaa, sairastuuko johonkin fyysiseen tai mielenterveydelliseen
sairauteen.Tuo ilmaisen koulutuksen hokeminen on pelkkä puolitotuus, opintotuet ovat niin matalia että kun vuokrat ja laskut on kuitenkin täysimääräisiä, ei monellakaan ole kuitenkaan todellisia taloudellisia mahdollisuuksia opiskella!!
Se, että sanotaan koulutuksen olevan maksutonta, ei tarkoita sitä että oppilaitos maksaisi opiskelijan laskut, harrastukset, ruoat, ryyppäämisen ja auton tankkaukset. Maksuton koulutus tarkoittaa sitä, että kenenkään ei tarvitse maksaa kymmenien tuhansien lukukausimaksuja. Ja ei se 90-luvullakaan ollut herkkua per*aukisena opiskelijana, vuokrat juoksi siihen aikaan ihan samalla tavalla, eikä opintoraha + asumislisä kattaneet silloinkaan kaikkea mahdollista. Monet kerrat tuolloin laahustin 5 kilometrin matkan jalan oppilaitokselle, kun taskussa oli vajaa 50 markkaa viikon ruokiin ja kertalippu bussiin olisi maksanut 12 markkaa.
Minä olen köyhistä ja vaikeista oloista lähtöisin. Kotona alkoholismia ja väkivaltaa. En ole nyt aikuisena mikään erityisen menestynyt, mutta minulla on kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto hyvästä keskieuroopplaisesta yliopistosta ja olen hyväpalkkaisissa asiantuntijatöissä. Olen saanut kartutettua myös omaisuutta, kotoahan en saanut mitään taloudellista tukea tai myöhemmin perintöä. Itse koen että, suomalainen yhteiskunta ja koululaitos on kaiken tämän minulle mahdollistanut ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Sain koulussa aivan erilaisesta taustasta (akateemisesta) tulevia luokkakavereista, ja nämä positiiviset vaikutteet auttoivat minua tekemään parempia valintoja.Myös opetus oli aina korkeatasoista, vaikka en silloin aikoinan sitä ehkä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhistä ja vaikeista oloista lähtöisin. Kotona alkoholismia ja väkivaltaa. En ole nyt aikuisena mikään erityisen menestynyt, mutta minulla on kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto hyvästä keskieuroopplaisesta yliopistosta ja olen hyväpalkkaisissa asiantuntijatöissä. Olen saanut kartutettua myös omaisuutta, kotoahan en saanut mitään taloudellista tukea tai myöhemmin perintöä. Itse koen että, suomalainen yhteiskunta ja koululaitos on kaiken tämän minulle mahdollistanut ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Sain koulussa aivan erilaisesta taustasta (akateemisesta) tulevia luokkakavereista, ja nämä positiiviset vaikutteet auttoivat minua tekemään parempia valintoja.Myös opetus oli aina korkeatasoista, vaikka en silloin aikoinan sitä ehkä tajunnut.
Oletko koskaan miettinyt, millainen vaikutus on ollut sillä, millaisia esihenkilöitä polullesi on sattunut osumaan, etenkin siellä alkuvaiheessa, mahdollisesti ensimmäisissä oman alan töissä.
Jotta menestyy palkkatyössä, täytyy olla joku mahdollistaja. Joku, joka uskoo ja nostaa sinua sen sijaan, että väheksyy, laittaa kapuloita rattaisiin tai sulkee kultaiseen häkkiin.
On tutkittu ja todellinen ilmiö, että esihenkilöt eivät aina kohtele alaisiaan järkevästi, hyvin tai edes tasapuolisesti. Se on herran haltuun ja onnea sulle. Esihenkilöllä on todella suuri merkitys, jollet ole yrittäjä. Jos alkkisperhe, korkeakoulutus ja Kova Motivaatio olisivat yksiselitteinen menestyksen avain, olisin minäkin jo varakas tai edes asiallisissa töissä.
Selviytymisharhastahan siinä on kyse. Kun kymmenen yrittää ja heistä yksi onnistuu, kaikkia kiinnostaa sen onnistujan tarina. Ketään ei kiinnosta niiden yhdeksän muun tarina, eikä itse asiassa edes tunnisteta/tiedetä, että siellä oli ne yhdeksän muutakin, jotka yrittivät. Lopulta niissä yhdeksässä on luultavasti moniakin, jotka tekivät asioita vähintään yhtä hyvin kuin se yksi onnistuja, mutta monesta muusta seikasta johtuen eivät menestyneet samalla tavalla.
Aina on kyse tuuristakin. Toki sekin on selvää, että ei menesty jos ei edes yritä.
Ainoastaan rikastuminen katsotaan menestymiseksi ja heitä haastatellaan. He vastaavat siten, kuten heidän odotetaan vastaavan. Amerikkalainen unelma on pohjalla. Unelmalla pyritään luomaan kannustinnaikutusta ja se osaltaan "oikeuttaa" suurpääomien systeemisen rajattoman kerääntymisen harvoille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki elämässä on loppupeleissä tuurista kiinni. Voit kouluttautua ja hankkia hyvän ammatin mutta sitten tuleekin tapaturma tai sairaus ja kaikki menee. Tai voit lyödä kaikki läskikisi ja voittaa lotossa.
Kyllä tuurista on tosi paljon kiinni. Millainen on luonteesi, ketä kohtaa elämässä. Jne. Sitten ois todella tärkeää tietää, mitä haluaa. Jos et oikein tiedä, saatat vain haahuilla ja tehdä mitä milloinkin. Mutta jos tiedät, sulla on helpompi mennä sitä unelmaa kohti suoraan ja nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, millainen vaikutus on ollut sillä, millaisia esihenkilöitä polullesi on sattunut osumaan, etenkin
Toki, onnella ja sattumalla on todella suuri rooli työllistymisesä, mutta pointti on ehkä siinä, että en olisi voinut mitenkään edes hakea nykyiselle alalleni ja työtehtäviin, ellen olisi jo yläasteella ja lukiossa tehnyt tiettyjä valintoja silloisten luokkakaverieni ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki elämässä on loppupeleissä tuurista kiinni. Voit kouluttautua ja hankkia hyvän ammatin mutta sitten tuleekin tapaturma tai sairaus ja kaikki menee. Tai voit lyödä kaikki läskikisi ja voittaa lotossa.
Tässä on totuus. Siksi kaikki jotka aliarvioivat onnen osuutta asioihin ovat kusettajia ja itsensä korottajia. Se joka myöntää asemansa johtuvan hyvästä tuurista on rehellinen.
Ahkera työ luo edellytykset onnen syntymiselle, ja onni puolestaan palkitsee ne, jotka ovat valmistautuneet kovalla työllä. Menestys usein koostuu näiden tekijöiden yhdistelmästä, missä ahkera työ lisää mahdollisuuksia kohdata suotuisia tilanteita.
Kyllä mä olen tehnyt paljon töitä päästäkseni elämässä eteenpäin. Mutta kyllä siinä on ollut puolet omaa työtä ja puolet tuuria. Olen ollut terve ja minulla on luontaista lahjakkuutta alalleni. Toiset pinnistelee kovasti ja silti eivät onnistu. Veli on ahkera Mutta kyllä hänen koko uransa perustuu pariin onnelliseen sattumaan. Sama näyttää käyvän pojalleni.
Elämässä kohdatut ihmiset, et vielä nuorena tiedä kohtaatko ketään. Sitten rikas mies rakastuu sinuun ja elämäsi muuttuu ehkä loppuelämäksi. Tiedän ihmisiä, jotka ovat muuttaneet rakkauden perässä pois Suomesta. Kaikki on jotain tuuria. Joku voi toki tyytyä huonompaan suhteeseen, että ylipäänsä pääsee suhteeseen. Toinen voi ajatella, että olen yksin, jos hyvää ei löydy. Eli myös valintoja.
Kyllähän menestymiseen tarvitaan oikeaa asennetta. Varsinkin, jos ponnistaa köyhistä oloista. MUTTA mukana on AINA oltava myös PALJON hyvää tuuria. Pelkällä asenteella ja kovalla työllä ei menesty. Monen muunkin asian on osuttava kohdalleen.
Asioita, joita menestyneet ihmiset tekevät usein eri tavalla kuin ne, jotka eivät menesty:
Asioiden suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen: Menestyneet ihmiset asettavat selkeitä tavoitteita ja tekevät suunnitelmia niiden saavuttamiseksi.
Ajanhallinta: He hallitsevat aikaansa tehokkaasti ja käyttävät sitä tuottavasti, välttäen ajan hukkaamista turhiin asioihin.
Jatkuva oppiminen: Menestyjät ovat avoimia uusille ideoille ja jatkuvasti oppimassa uutta. He panostavat itsensä kehittämiseen ja kouluttautumiseen.
Itsekuri ja sitoutuminen: Heillä on vahva itsekuri ja kyky pysyä omien tavoitteidensa ja arvojensa mukaisesti.
Riskien ottaminen: Menestyjät uskaltavat ottaa riskejä ja astua pois mukavuusalueeltaan, mikä voi tuoda suuria mahdollisuuksia ja palkintoja.
Positiivinen asenne ja sinnikkyys: He suhtautuvat haasteisiin positiivisesti ja ovat valmiita yrittämään uudelleen epäonnistumisen jälkeen.
Verkostoituminen: Menestyneet ihmiset ymmärtävät vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkityksen, ja he luovat ja ylläpitävät laajaa verkostoa ihmisiä eri aloilta.
Omistautuminen terveydelle: He huolehtivat terveydestään ja hyvinvoinnistaan, sillä terve mieli ja keho ovat menestyksen perusta.
Luovuus ja innovatiivisuus: Menestyjät ovat usein luovia ja innovatiivisia, löytäen uusia tapoja ratkaista ongelmia ja tehdä asioita tehokkaammin.
Itsensä haastaminen: He asettavat itselleen jatkuvasti uusia haasteita ja pyrkivät ylittämään omat rajansa.
Päätöksenteko: He ovat tehokkaita päätöksentekijöitä ja kykenevät punnitsemaan vaihtoehtoja nopeasti ja tehokkaasti.
Resilienssi: Menestyjät ovat kykeneviä käsittelemään vastoinkäymisiä ja pettymyksiä ja palaamaan nopeasti takaisin radalle.
Itsetuntemus: He tuntevat omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja käyttävät tätä tietoa hyväkseen omassa kehityksessään.
Priorisointi: Menestyneet ihmiset osaavat tunnistaa tärkeimmät tehtävät ja keskittyä niihin ensisijaisesti, välttäen hajanaisuutta ja hukkuvaa kiirettä.
Omanarvontunto: Heillä on vahva usko omiin kykyihinsä ja arvoonsa, mikä antaa heille rohkeutta ja päättäväisyyttä pyrkiä kohti tavoitteitaan.
Avuliaisuus ja anteliaisuus: Menestyneet ihmiset eivät pelkää jakaa tietoaan tai auttaa muita, sillä he ymmärtävät yhteistyön ja toisten tukemisen merkityksen.
Kriittinen ajattelu: He kyseenalaistavat perinteisiä ajattelumalleja ja ovat valmiita haastamaan vallitsevia näkemyksiä löytääkseen parempia ratkaisuja.
Itseohjautuvuus: Menestyneet ihmiset ovat usein omavaraisia ja kykeneviä itsenäiseen työskentelyyn ilman jatkuvaa valvontaa.
Jatkuvuus: He pysyvät sitoutuneina ja omistautuneina pitkäjänteisesti tavoitteidensa saavuttamiseen, vaikka matka olisi vaikea tai hidaskulkuinen.
Kiitollisuus: Menestyneet ihmiset arvostavat sitä, mitä heillä jo on, ja ovat kiitollisia saavutuksistaan ja mahdollisuuksistaan, mikä lisää positiivista asennetta ja motivaatiota.
Nämä piirteet yhdessä muodostavat vahvan perustan menestykselle ja auttavat menestyneitä ihmisiä saavuttamaan huippusuorituksia elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän menestymiseen tarvitaan oikeaa asennetta. Varsinkin, jos ponnistaa köyhistä oloista. MUTTA mukana on AINA oltava myös PALJON hyvää tuuria. Pelkällä asenteella ja kovalla työllä ei menesty. Monen muunkin asian on osuttava kohdalleen.
Se hyvä tuuri ja oikeat tilaisuudet tulee ahkeruuden myötä. Sanoisin vielä, että tuossa yhtälössä tärkeää on intohimo sitä haluamaansa asiaa kohtaan. Jos haluat työn X vain siksi, koska siitä saa rahaa on paljon huonompi lähtökohta kuin se, että haluat työn Y koska se on unelmatyösi ja siksi koska suhtaudut siihen intohimoisesti sinun on helpompi menestyä myös rahallisesti.
Asenne on toki yksi tärkeä lähtökohta. Älykkyys ja kyvyt toinen. Tuuri kolmas.
Jokainen kirjoittaa oman tarinansa, eikä sen loppua kukaan tiedä varmuudella etukäteen. (paitsi lopullisen lopun, jos viisastellaan)
Itse olen juuri sellainen ihminen. Tahtotila kai oli niin kova tehdö asiat erilailla, kuin omat vanhemmat olivat tehneet. Äiti oli tosi köyhistä oloista, muutti 15-vuotiaana pois kotoaan töihin 70-luvulla, mutta ei siellä mitään opiskeltu ole.
Isä taas oli ehkä sen ajan alemman keskiluokan kastia (torpparisuvun maanviljijöitä), mutta hänen äidilleen oli tärkeintä, että lapset käy lukion. No ei käynyt isä lukiota, mutta metsuriksi kouluttautui ja jäi selkäsairauden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle minun olessa alakoulussa. Ero, työkyvyttömyys, lama jne. tuli 90-luvulla, kun olin alle kouluikäinen. Eipä siinä kovin hohdokkaat tulevaisuudennäkymät olleet.
Mutta se mikä meillä oli kotona tärkeätä, oli lukeminen. Isä ja äiti luki kirjoja, meille lapsille luettiin, luettiin yhdessä sanomalehtiä, katsottiin uutiset.olin kova urheimaqn myös.
Mutta olin myös jollain tasolla ongelmanuori, aloin seurustella tosi nuorena, aloitin polttaa tupakkaa ja ensimmäiset alkoholikokeilut oli ennen yläastetta. Toisaalta se oli valitettavasti silloin 2000-luvun alkupuoliskolla ihan normaalia.
Mutta eihän siinä. Itse olisin halunnut lähteä opiskelemaan yliopistoon liikuntatieteitä, yhden vuoden kävin lukiota ja pärjäsin paremmin kuin hyvin, mutta joku omillaan pärjäämisen ja pääsisipä hittoon täältä landelta aiheutti sen, että keskeytin lukion ja lähdin amikseen kauas kotoa.
Amiksen jälkeen pääsin AMKiin, josta valmistuim 24 v. ja nyt elän 35-vuotiaana elämää, joka on ihan leppoisaa ja turvattua. En enää haaveile lapsista koskaolen sen todennut, että haluaisin heille antaa enemmän kuin mihin omat voimavarat riittää.
Tulioa tuossa pari vuotta töiden ohessa käytyä psykoterapiassa, että sai oman pääkopan kuntoon. Kiitos siitö, ei tarvinnut jäädä pois työelämästä kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä kohdatut ihmiset, et vielä nuorena tiedä kohtaatko ketään. Sitten rikas mies rakastuu sinuun ja elämäsi muuttuu ehkä loppuelämäksi. Tiedän ihmisiä, jotka ovat muuttaneet rakkauden perässä pois Suomesta. Kaikki on jotain tuuria. Joku voi toki tyytyä huonompaan suhteeseen, että ylipäänsä pääsee suhteeseen. Toinen voi ajatella, että olen yksin, jos hyvää ei löydy. Eli myös valintoja.
Kun kieltäydyt valitsemasta asioita, jotka eivät tyydytä sinua, parempia vaihtoehtoja tulee tilalle. Tyytymällä huonoon vaihtoehtoon kiellät itseltäsi mahdollisuuden parempaan vaihtoehtoon. Jos sinulla on huono suhde, se johtuu siitä, että olet aivan itse valinnut sen tai ainakin valinnut pysyä suhteessa, joka on mennyt huonosti. Kun kieltäydyt valitsemasta asioita, jotka eivät tyydytä sinua eivätkä vie sinua kohti tavoitteitasi, parempia vaihtoehtoja tulee tilalle. Tyytymällä taas huonoon vaihtoehtoon kiellät itseltäsi mahdollisuuden parempaan vaihtoehtoon. Jos sinulla on huono suhde, se johtuu siitä, että olet aivan itse valinnut sen tai ainakin valinnut pysyä suhteessa, joka on mennyt huonosti. Samoin jos sinulla on työpaikka, josta et pidä, omat valintasi ovat johtaneet siihen, että sinulla on juuri tuo työpaikka. Jos et ole tyytyväinen kehoosi, se on ylipainoinen sen vuoksi, että olet itse valinnut syödä epäterveellisesti jne.
Kaikki on kiinni tuurista. Pitää tehdä paljon työtä jne jne... totta sekin. Mutta menestykseen tarvitaan hyvää tsägää. Ei niin, että se olisi jokin yksi onnekas sattuma. Mutta pitää ajan kuluessa tehdä intuitiolla tai sattumalla, sarja hyviä valintoja, jotka tukevat toisiaan. Lisäksi kannattaa luottaa omaan juttuunsa, ei huitoa kaikkiin suuntiin. Ja olla rohkea. Muttei uhkarohkea.
Kyllä sitä työllä ja ahkeruudella menestyy. Mutta se että menestyy kunnolla on sitten jo tuurista kiinni. Ja toki ahkerinkin henkilö voi sairastua. Toki myös esim kotiolot vaikuttaa aika paljon. Jos vanhemmat kannustaa ja on läsnä, onhan sellaisella ihan eri lähtökohdat. Tai jos on rahaa, niin voi vapaammin kokeilla kaikkea, esim. omia yritysideoita.