Kenen tehtävä on leikata vanhuksen kynnet?
Käyn viikoittain palvelutalossa tapaamassa vanhusta SPR:n ystävätoiminnan kautta. Vanhus ei pysty itse leikkaamaan kynsiään, koska Parkinsonin tauti on vienyt lihasvoiman käsistä.
Sormenkynnet on liian pitkät.
Eilen kysyn, koska hänellä on viimeksi käynyt jalkahoitaja. Jalkahoitaja ei ole käynyt koskaan eikä hän edes muista, koska varpaankynnet on viimeksi leikattu. Pitkät ovat, kuulemma.
Ilmeisesti kynsien leikkaus ei kuulu palvelutalon henkilökunnalle?
Omaisia ei käy kuin harvakseltaan eikä kukaan omaisista ole ottanut kynisenleikkuuta asiakseen.
Kommentit (40)
Olin kymmeniä vuosia hoivakodissa töissä ja kyllä me sormien kynnet aina leikattiin, varpaankynnet leikkasi jalkahoitaja koska ovat yleensä niin paksut ettei meillä ollut sellaiseen välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä ap voisi leikata hänen kynsiään?
No ei todellakaan vapaaehtoisystävä mitään kynsiä leikkaile.
Miksei? Ei ole mitään rakettitiedettä. Jokainen normaali ihminen pystyy siihen.
Jos tämä mielestäsi on kovinkin hyvä ajatus niin mikset itse mene ilmaiseksi vapaaehtoisena leikkelemään mummojen ja pappojen varpaankynsiä?
Onhan hygieniapuoli kunnossa että jalkasieni ei leviä? Ja vakuutus hyvä olla kunnossa myös, jos tulee haava joka tulehtuu voit ilman hyvää vakuutusta olla pulassa.
Ystäväni asuu palvelutalossa Espoossa. Siellä voi tilata luokseen jalkahoitajan, jonka asiakas maksaa itse.
Jalkahoitopalvelun voi tietysti tilata laitokseenkin, sopii vain henkilökunnan kanssa. Ja ehkä vapaaehtoisen voisi pienestä palkkiosta pestata tähänkin hommaan. Hammashoidon puutteiden luulisi kiinnostavan yleisemminkin, niin paljon suuterveyden laiminlyönnin vaikutuksista muutenkin puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä ap voisi leikata hänen kynsiään?
No ei todellakaan vapaaehtoisystävä mitään kynsiä leikkaile.
Miksei? Ei ole mitään rakettitiedettä. Jokainen normaali ihminen pystyy siihen.
Vanhuksilla saattaa olla todella paksut kynnet, joita ei voi leikata tavallisilla kynsisaksilla. Lisäksi jos kynsiä ei ole leikattu aikoihin, siellä saattaa olla jo ihon sisään kasvanutta kynttä, joka tarkoittaa sitä, että siellä muhii todellinen infektiovaara. Osaatko sinä siis käsitellä tuollaisen tilanteen tarpeeksi steriilisti, ja pitää huolta myös jälkihoidosta?
Tähän päälle vielä jos vanhuksella on diabetes, niin silloin nuo asiat on jo oikeasti hengenvaarallisella tasolla.
Omaiset leikkaavat. Jalkahoitajan voi tilata myös hoitokotiin ja maksaa ihan itse. Ei kaiken tarvitse olla valmista.
Tässäkin ketjussa menee taas kerran iloisesti sekaisin palvelutaloasuminen ja hoivakodissa asuminen.
Palvelutalossa asukas maksaa asunnostaan sovitun kuukausivuokran. Lisäksi hän voi ostaa siivous-, kampaamo- ja mitä palveluita hän nyt tarvitseekin. Alkossakin hän voi käydä, ja ostaa ateriat palvelutalosta tai valmistaa ne itse.
Kun henkilö ei enää pärjää itsenäisesti palvelutalossa, hän siirtyy hoivakotiin tai hoivaosastolle. Siellä maksu on tietty prosenttiosuus asiakkaan tuloista. Se, mitä näissä henkilökunta ehtii asiakkaan puolesta tekemään, kannattaa käydä tapauskohtaisesti läpi jokaisen asiakkaan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lukee hoito- ja palvelusopimuksessa? Jos siihen ei ole kynsien leikkausta kirjattu, niin sitten ei henkilökunta leikkaa.
Oman omaiseni kynnet leikkasi hänen samanikäinen siskonsa.
Juuri näin. Monesti palvelusopimuksessa on vain asuminen, ruoka, pyykinpesu yms. Saa sinne vanhus vaikka nakusiivoojan, jos haluaa, mutta silloin vanhus - tai omainen - maksaa palvelusta erikseen. Monien kohdalla taidetaan mennä minimilllä joko siksi, ettei vanhuksella ole varaa (tai halua) maksaa ylimääräisestä, tai siksi, ettei ole ketään omaisia huolehtimaan, että sopimukseen on laitettu muitakin vanhuksen hyvinvointia tukevia asioita. Monissa paikoissahan vessapaperitkin laskutetaan erikseen, joten ei sinne mitään jalkahoitajia "talon pikkiin" hankita.
Lasitetulla, suojaisella terassilla on jo helle kun aurinko paistaa. Ollaan grillailtu siellä jo hetken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lukee hoito- ja palvelusopimuksessa? Jos siihen ei ole kynsien leikkausta kirjattu, niin sitten ei henkilökunta leikkaa.
Eihän palvelutaloissa mitään hoitosopimuksia tehdä. Siellä tehdään vuokrasopimus asiakkaan käyttöön tulevasta asunnosta. Kaikki muut palvelut asiakas tilaa ja maksaa itse erikseen (siivous, ateriat jne).
Kun mietitään sitä, että työttömyystukia vastaan pitäisi tehdä jotain vapaaehtoistyötä, niin heidät pitäisi velvoittaa (alalle soveltuvat) juuri hoivakoteihin leikkaamaan kynsiä, auttamaan pesuissa, saattoapuna, viemään ulos ym.
Vaikka ihan vaan olemaan luona, haastelemaan, katselemaan valokuvia, askartelemaan, laulattamaan. Tekemistä kyllä olisi ja tärkeää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän palvelutaloissa mitään hoitosopimuksia tehdä. Siellä tehdään vuokrasopimus asiakkaan käyttöön tulevasta asunnosta. Kaikki muut palvelut asiakas tilaa ja maksaa itse erikseen (siivous, ateriat jne).
No itseasiassa se "tilaaminen" hoituu monien kohdalla siten, että ateriapalvelu lisätään palvelusopimukseen (ja tietenkin laskutetaan asiakkaalta kuten kaikki muukin palvelu), mutta palvelutalo huolehtii varsinaisesta tilauksesta. Siis että sille Kertullekin tulee jostain sapuska eikä vain Pekalle ja kumppaneille. Samoin siivous. Ei siellä palvelutalossa jokaisella käy eri firman siivooja siivoamassa just tietyn vanhuksen huoneen, mutta ei viereistä huonetta. Näinkin voi toki vanhus toimia, jos haluaa, mutta usein ei halua, vaan se sama siivousalan yritys kelpaa muillekin vanhuksille.
Äitini oli hoidossa kunnallisessa hoivakodissa Hrlsingissä. Ei siis palvelutalossa vaan hoivakodissa. Hänet kylvetettiin/saunotettiin kerran viikossa, perjantaisin oli hänen vuoronsa. Pesut ja rasvaus, kynnet leikattiin, jos tarve. Tämä kuului hoitomaksuun. Tämän lisäksi ostimme hänelle jalkahoidon joka toinen kuukausi, samoin hiusten leikkauksen.
Meillä ainakin kotisairaanhoito. Vanhuksella on diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa menee taas kerran iloisesti sekaisin palvelutaloasuminen ja hoivakodissa asuminen.
Palvelutalossa asukas maksaa asunnostaan sovitun kuukausivuokran. Lisäksi hän voi ostaa siivous-, kampaamo- ja mitä palveluita hän nyt tarvitseekin. Alkossakin hän voi käydä, ja ostaa ateriat palvelutalosta tai valmistaa ne itse.
Kun henkilö ei enää pärjää itsenäisesti palvelutalossa, hän siirtyy hoivakotiin tai hoivaosastolle. Siellä maksu on tietty prosenttiosuus asiakkaan tuloista. Se, mitä näissä henkilökunta ehtii asiakkaan puolesta tekemään, kannattaa käydä tapauskohtaisesti läpi jokaisen asiakkaan kohdalla.
Kyllä siellä hoivaosastollakin tehosteutussa palveluasumisessa maksetaan kuukausivuokra huoneesta ja sen lisäksi hoitomaksu. Jalkahoitaja käy paikan tilauksesta, siitä maksetaan erikseen. Myöskin kampaaja kiertää hoito-osastoilla, siitäkin maksetaan erikseen. Talo tarjoaa myös konjakkihömpsyt muutaman kerran vuodessa.
Olen ollut palvelutalossa töissä. Kynnet leikattiin suihkun yhteydessä, jos asukas oli tehnyt sopimuksen suihkupalvelusta. Siihen sisältyi pesuissa avustaminen, kynsien leikkuu, ihon rasvaus, hiusten laitto tai parran ajo.
Omatoimiset huolehtivat kynsistään itse tai omaisten avulla. Kyllä ystävätkin niissä asioissa voivat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jalkahoitopalvelun voi tietysti tilata laitokseenkin, sopii vain henkilökunnan kanssa. Ja ehkä vapaaehtoisen voisi pienestä palkkiosta pestata tähänkin hommaan. Hammashoidon puutteiden luulisi kiinnostavan yleisemminkin, niin paljon suuterveyden laiminlyönnin vaikutuksista muutenkin puhutaan.
Minä taas veikkaan, että elämän loppusuoralla olevien ihmisten hammashoidon puutteet ei kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa mietitään liikaa mikä tehtävä on kenenkin hoidettavissa. Eikö voisi vaan auttaa puhtaasta auttamisen halusta?
Hoitajat eivät tee mitään ennenkuin peruspalkka on 6000 €/kk. Joko maksatte tai alatte hoitaa vaippavanhuksenne itse. Niin se vaan on.
Hoitohenkilökunnalle kuuluu vain terveydenhoidolliset asiat. Koska ylimääräistä aikaa ei ole. Ja kyllä, jos kynnet kasvavat liian pitkiksi, niin kyllä niistä ajanmittaan tulee myös sitä terveydenhoidolliset asiaa.
Kun äitini vielä eli ja joutuu sairautensa takia olemaan hoitolaitoksessa, niin minä kävin leikkaamassa hänen sormien ja varpaan kyntensä, leikkaamassa hiuksensa ja rasvaamassa kätensä ja jalkansa. Pystyin siihen, vaikka etäisyyttä oli useampi satakilometriä. Tiedän, etteivät kaikki pysty ja silloin omaiset voivat ostaa pedi- ja manikyyripalvelut, kampaajan/parturin palvelut käytettäväksi.
Näin tämä valitettavasti menee. Yksinäisillä vielä pahempaa, jos ei ketään ole katsomassa ja huolehtimassa.
Miniän hommia