Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnteon malli tulee vanhemmilta ?

ei pidä paikkansa
08.04.2023 |

Minua naurattaa kun tällaista usein hoetaan. Ensinnäkin olen itse yrittäjäperheestä, jossa vielä yrittäjyyden lisäksi käytiin palkkatöissä. Mutta minua ei tuettu , kun olin nuori. Siksi syrjäydyin osittain. Toki näin sen, ettei perheen "pää" ollut koskaan kotona, ryyppäsi viikonloput ja viiletti milloin missäkin. Oli poissaoleva ja emotionaalisesti etäinen.
Raivasin tieni työelämään vasta myöhemmin ja todistin puolisoni työnarkomaniaa, eli sitä, että hän ei osannut yhtään levätä elämässä. Hän menehtyi.
Tiedän monta ns. persvakoäijää, jotka tekevät kovasti töitä. Ja viikonloput ryyppäävät. Ja siinähän sitten käy mitä käy.
Nyt oma jälkikasvuni on hakutumassa töihin ja kouluttautuu. Vaikka on nähnyt minun olevan työtön.
Sanoisin, että se esimerkin seuraaminen on tuulesta temmattu juttu. Vaikka toisaalta se, että vanhemmilla on rahaa auttaa kyllä siinä, että jälkikasvun tie työelämään ja kaikkien töiden vastaanottaminen on kannattavaa, kun taloudellinen tukiverkosto löytyy. Lisäksi akateemisissa perheissä yliopistokoulutuksen hankkiminen ei ole niin ihmeellinen asia.
Samassa monilapsisessa perheessä myös temperamentit ja ominaisuudet vaihtelevat. Siksi myös heidän elämänpolkunsa saattaa olla erilainen.
Miksi vanhempia aina syyllistetään jälkikasvunsa valinnoista tai toisaalta onko se aina vanhemmista kiinni, jos jälkikasvu menestyy TYÖelämässä hyvin tai loistavasti ? Minusta EI.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Lapsi kasvaa ja rupeaa ajattelemaan omilla aivoillaan. Voi haluta alkaa elää ihan erilaista elämää kuin vanhempansa. Riippuu geeneistä,älykkyydestä,taidoista,kiinnostuksesta,mihin kenestäkin on. Ja kohtaamistaan ihmisistä,kontakteista. Elämänpolut voi olla hyvin erilaisia vaikkapa saman perheen lapsilla. Ihan jo kiinnostuneisuudesta johtuen. Lapsi voi ottaa mielestäni sitä mallia vaikka kaverinsa vanhemmista,koulunsa opettajasta tai kenestä tahansa.

Vierailija
2/3 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti jälkikasvun koulutustaso seuraa varsin pitkälle vanhempien koulutustasoa, lapset siis myös pääsääntöisesti ohjautuvat samankaltaisen tulotason ammatteihin. Kuten aina, poikkeuksia tietenkin löytyy.

Ap kuitenkin tarkoittanee ennemminkin työnteon määrää elämässä, oman identiteetin rakentumista sen ympärille? Mieleeni tulee tutkimustieto alkoholistien lapsista. Heistä poikkeuksellisen monesta tulee aikuisina joko alkoholisteja itsekin, tai sitten täysraittiita. Ehkä työnarkomaani vanhempana ohjaa lasta samalla tavalla: siitä saattaa tulla malli lapselle. Tai sitten se toimii varoittavana esimerkkinä, jolloin lapsi vartuttuaan tekee juuri päinvastaisia valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että väittämä ei sinun kohdalla päde ei tee sitä perättömäksi