Kipeä aihe: lapsen työttömyys
Haluaisin keskustella asiasta, joka vaivaa kovasti mieltäni ja pilaa perheemme elämää.
Meillä on neljä lasta, kaikki jo aikuisia ja muuttaneet kotoa pois. Vanhin kävi yliopiston ja on pärjännyt hyvin elämässä, nuorin opiskelee amk:ssa töiden ohessa ja on perustamassa oman yrityksen.
Huolenaiheeni ovat keskimmäiset tyttäreni, jotka ei vät koskaan ole olleet työssä jotain kuukauden kesätyötä lukuunottamatta. Toinen valmistui suoraan kortistoon yli kymmenen vuotta sitten. Toiselta jäi yliopisto kesken kun ensimmäinen lapsi syntyi ja nyt hän on useamman lapsen yh ilman mitään ammattia tai pätevyyttä.
Molemmat elävät ihan tukien varassa ja pyytävät usein rahaa minulta ja isältään. Ymmärrän, että toimeentulo- ja työllistämistuilla eläminen on tiukkaa, mutta tilanne on kestämätön erityisesti nuoremmaisemme kannalta, joka tarvitsisi taloudellista tukea oman yrityksen perustamiseen valmistuttuaan.
Ex-mieheni maksoi tyttären ja tämän lapset kanssaan Lappiin pääsiäiseksi, mikä on kallis reissu mökkeineen ja hissikortteineen. Toinen työtön tytär kuuli tästä ja alkoi vaatia Italianmatkaa kesäksi. Olen maksanut hänen pikavippejään ettei luottotiedot mene. Luulen että mies antaa hänelle rahaa vuokraan, koska asuntotuki ei korvaa 1200€ vuokraa. Tosin tytär itse sanoo, että sosiaalitoimisto maksaa asuntotuen yli menevän osan vuokrasra, koska hän tarvitsee kyseistä asuntoa taiteen tekemiseen.
Sekä minulla että miehellä on tarpeeksi rahaa jaettavaksi, mutta on epäreilua ja ikävää, kun lapset riitelevät keskenään kuka saa mitäkin.
Toki olen iloinen ja kiitollinen, että lapset saavat tukia, mutta samalla harmittaa, että yhteiskunta ei mahdollista heille työntekoa vaan antaa olla kotona tekemättä mitään. Tyttären lapsetkin ovat jo koulussa niin hänellä olisi aika hankkia joku koulutus itselleen, mutta kivempi vaan olla kotona ja käydä ystävättärien kanssa kahvilla ja shoppailemassa.
Tunnen että olemme epäonnistuneet vanhempina ja kasvattajina. Mietin myös olisiko pitänyt erota ja aikaisemmin. Nyt sinnittelimme miehen kanssa yhdessä, kunnes nuorinkin lapsi oli lukiossa ja asui omillaan. Olemmeko jollain tavoin antaneet huonon mallin lapsille? Toisaalta kaksi heistä pärjää hyvin.
Kommentit (123)
Tämä provo hyytyi tuohon Italian matkan vaatimiseen. Ja onhan tyttärellä varaa shoppailla ja käydä kahvilla ystävättärien kanssa, joten ilmeisesti suurempia taloudellisia ongelmia ei ole. Tukirahoilla kun ei paljon shoppailla, jos sellaiseksi ei katsota aletuotteitten metsästystä.
Muuten olisin yrittänyt vastata asiallisesti.
No itseään ei kannata käydä syyttämään.
Jatkuvaksi pankiksi ei kannata ryhtyä. Toki taloudellisesti voi silloin tällöin auttaa, jos OMA taloudellinen tilanne sen sallii. Ja tässäkin voi tietysti yrittää olla tasapuolinen kaikille lapsille.
Voisiko tytärtäni kanssa keskustella asiallisesti ja tukea esim. opintojen aloittamista? Jos ei rahallisesti, niin vaikka hoitamalla lapsia?
Kanataa antaa tytärelle työkalut elämän vaiheeseensa. pyttää häntä soitaa sosialivirasto ja varamaan sinne ajan.. He ovat kaikkia ihmisä varten opastavat neuvovat eri tilanteissa ihan kaikkia ihmisiä,aseman sukupuolen katsomatta ja saa sieltä työkalut elämän.Valmista pöytää lasuuskodit ei pidä tehdä, vaikka kuinka on rakas aikuinen Lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä provo hyytyi tuohon Italian matkan vaatimiseen. Ja onhan tyttärellä varaa shoppailla ja käydä kahvilla ystävättärien kanssa, joten ilmeisesti suurempia taloudellisia ongelmia ei ole. Tukirahoilla kun ei paljon shoppailla, jos sellaiseksi ei katsota aletuotteitten metsästystä.
Nyt en ihan ymmärrä? Tytär on käynyt säännöllisesti Italiassa melkein joka vuosi taidekursseilla. Nyt ei ilmeisesti saanut muualta rahaa kun pyytää minulta. Ja toisesta en tiedä tarkkaan paljonko saa tukia, mutta kyllä hänellä on varaa istuskella kahviloissa ja ostella vaatteita. Kirppiksiltä ostaa osan. Olen itsekin käynyt hänen kanssa Uffissa ja Relovessa.
Ap
Te olette isän kanssa mahdollistajina tuohon tilanteeseen. Rahahanat kiinni, niin tytärten on pakko keksiä muita keinoja saada rahaa. Valitettavasti usein vain kuppauksen kohde vaihtuu, mutta teidän olisi aivan asiallista nyt tukea sitä nuorimmaista joka edes yrittää. Napanuora katki.
Olet hyvä äiti .TYttösi käyttää sinua hyväkseen.Lopeta rahan jakelu .Jos on lapsiakin hankkinut , voi ottaa vastuun omista menoistaan.
Taiteen tekeminen ja säännölliset Italian taidekurssit 😆
Joskus ei vaan kannata yrittää liikaa näissä provoissa...
Työmarkkinatuella ei paljon Italiassa matkailla, saati että olisi varaa edes niihin taidetarvikkeisiin.
Kun provoilee niin kannattaa provoilla aiheista joista jotain tietää.
Italiaan voi polkea fillarilla. Kunto kasvaa. Onhan sulla työtömänä aikaa.
JOKAISELLE lapselle AINA saman verran rahaa. Siis myös niille menestyville. Itse olen ns. menestyvä, ja kyllä vtuttaa kun luuseriksi heittäytynyt saa jatkuvasti rahaa, enemmän kuin minä palkkaa työstäni, koska sisareni mielestä "on noloa kun muut pitävät köyhänä". Rahaa antamalla tuet luuserina olemista. Tue etsimällä työpaikka nettisivuilta ja auta työhakemusten tekemisessä ja haastattelussa onnistumisessa. Sekään ei ole helppoa.
Lakkaat hyysäämästä.
Sillä sinä vain pyörität tuota kierrettä. Kuin läheisriippuvainen alkoholistin vaimo.
Minun äitini mahdollisti veljeni huumeidenkäytön antamalla kiltisti rahaa. Rahahanat vaan kiinni, vaikka se saattaa tuntua pahalta sinusta. Teissä vanhemmissa ei ole mitään vikaa, mutta nyt on laitettava rajat.
Huumeidenkäytön seurauksena veljeni sairastui skitsofreniaan eikä ole enää yhteiskuntakelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
JOKAISELLE lapselle AINA saman verran rahaa. Siis myös niille menestyville. Itse olen ns. menestyvä, ja kyllä vtuttaa kun luuseriksi heittäytynyt saa jatkuvasti rahaa, enemmän kuin minä palkkaa työstäni, koska sisareni mielestä "on noloa kun muut pitävät köyhänä". Rahaa antamalla tuet luuserina olemista. Tue etsimällä työpaikka nettisivuilta ja auta työhakemusten tekemisessä ja haastattelussa onnistumisessa. Sekään ei ole helppoa.
Tämä! Minä ja mieheni ollaan molemmat lapsuudenperheidemme menestyjiä. Ja täysin syrjittyjä. Siskot saa kaiken makaamalla.
Kaiken huippu on se että meitä vielä haukutana siitä että me ei makseta ja anneta heille.
Anopin kirkkain aivopieru oli se että meidän olisi pitänyt ostaa appivanhemmille talo. Anoppi sitten anteliaasti lupasi että saisimme sitten periä sen yhdessä miehen siskojen kanssa. WTF????
Oisko kannattanut miettiä niiden lapsien tekemistä, jos ei ole ollut valmis ohjaamaan heitä oikeaan suuntaan ja pääsemään kiinni jollain tapaa työelämään. Näin käy, kun annetaan itse valita, mitä lähtevät opiskelemaan ilan järjen hiventä alan työllistymismahdollisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä? Tytär on käynyt säännöllisesti Italiassa melkein joka vuosi taidekursseilla. Nyt ei ilmeisesti saanut muualta rahaa kun pyytää minulta. Ja toisesta en tiedä tarkkaan paljonko saa tukia, mutta kyllä hänellä on varaa istuskella kahviloissa ja ostella vaatteita. Kirppiksiltä ostaa osan. Olen itsekin käynyt hänen kanssa Uffissa ja Relovessa.
Ap
Tietenkään "et ymmärrä"...
Hauska muuten tuo kirppisten name-dropping.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Minä ja veljeni hankimme molemmat yliopistokoulutukset. Minä sairastuin vakavasti ja olen nyt työkyvytön. Veli tienaa lähes 100 000 €/vuosi. Minä n. 10 000 €.
Vanhempani auttoivat autoni korjauskuluissa viimeksi 500 € (en pysty käymään edes kaupassa ilman autoa) . Mun täytyy nyt pyytää vanhemmilta että veljeni saa saman?
Jos teillä on varaa niin tukeminen jaetaan neljälle elikkä kaikille ihan samat summat. Ei asiansa sörssinnet ja laiskat saisi saada enemmän, kahden muun lapsen osuudetkin ollen tämmöinen suosimista. Lapsien pitää olla tasa vertaisia vanhemmilleen riippumatta siitä mitenkä he ovat menestyneet.
Muuten opetatte laiskoille ettei tarvitse mitään yrittää kun kaikki tulee tyhjästä ja toden totta niillä ruokahalut kasvavat syödessä.
Alatte opettamaan laiskat siihen että te jaatte kaikille lapsille saman summan. Ei maksella mitään matkoja kenellekkään vaan tasapuolisesti kaikkien tilille sama summa. Käyttäköön kukin sitten sen mihinkä lystää.
Kyllä olen sitä mieltä että olette epäonnistuneita kasvatuksessa suosimalla osaa lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Minä ja veljeni hankimme molemmat yliopistokoulutukset. Minä sairastuin vakavasti ja olen nyt työkyvytön. Veli tienaa lähes 100 000 €/vuosi. Minä n. 10 000 €.
Vanhempani auttoivat autoni korjauskuluissa viimeksi 500 € (en pysty käymään edes kaupassa ilman autoa) . Mun täytyy nyt pyytää vanhemmilta että veljeni saa saman?
Eihän se ole sen sun veljesi syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Miksi et ole veljeltä vaatinut avustusta sillä onhan se ihan törkeetä jos joku tienaa liikaa eikä jaa sitä muille.
Ainakin kannattaa lopettaa tukeminen täysin. Itse olen tuollainen työtön ,luuseri, miehet elättäneet. Ehkä olisin keksinyt jotain jos olisi ollut pakko.nyt viisikymppisenä olen vain kotona.