Kuluttamisesta: kuinka usein viimeisen 2 viikon aikana olet käynyt jossain kaupassa/kahvilassa/tilannut netistä jotain?
Omasta mielestäni käyn kaupoilla/ostoksilla/ravintoloissa jne keskimääräistä harvemmin, jos verrataan ikäisiini n. 40-vuotiaisiin naisiin.
Viimeisen 2 viikon aikana itse olen käynyt:
- 2 kertaa ruokakaupassa (käyn kerran viikossa ostamassa isomman satsin)
- 1 kerran kahvilassa (poikkeuksellista, käyn kahviloissa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa)
- 1 kerran kirpputorilla
Rahaa meni yhteensä 165 €; ruokakauppaan 150 €, kahvilaan n. 9 € ja kirpputorille 6 €.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa käynti ei ole nyt kovinkaan suurta kuluttamista.
Jaa mitä se sitten on? Ei sieltä saa mitään, mitä ei voisi itse tehdä oikeilla välineillä ja aineksilla. Jos kahvia juo niin kallistahan se on ja turhaa rahanmenoa tarpeettomuutensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Liian usein ja paljon. Sain yllättävän paljon bonuksia tässä kuussa ja piti oikein katsoa millä summalla on kaupassa käyty. Oli järkytys. Ei varmaan mitään turhempaa kohdetta voi olla rahansa laittaa kuin ruoka mikä tulee muutamassa tunnissa paskana ulos eikä millään tavalla paranna elämääsi. Minullekin on tullut 5kg painoa lisää talven aikana. Ihan kuin olisin ostanut 5kg sairautta. Stressiinhän sitä syödään ja ostellaan, alkoholiin menee samasta syystä.
Jotkut syö elääkseen, toiset elää syödäkseen 🙄
Kaupassa olen käynyt kolme kertaa, resq:n kautta olen ostanut kaksi kertaa, kotiin tilannut ravintolaruokaa yhden kerran, ravintolassa käynyt syömässä yhden kerran, verkkokaupasta tilannut yhden kerran. Tuloina on pieni työkyvyttömyyseläke.
Ruokakaupassa käyn yleensä 2-3 kertaa viikossa, viimeiseen kahteen viikkoon osui myös käynti aasialaiseen ruokakauppaan, jolloin tuli täydennettyä varastoja. Kahvilassa asioin harvemmin, lounasravintolassa joka viikko 2-3 kertaa.
Noiden lisäksi parin viikon aikana on tullut asioitua urheiluväline- ja lemmikkitarvikekaupoissa sekä ostettua kodin pienelektroniikkaa. Netistä ostin alennuksesta talvikengät, musikaaliliput sekä varasin majoituksen. Ja kaupunkipyöräkauden, mutta sen maksoi työnantaja. Kahteen viikkoon osuu myös useampi kyläilyreissu, joihin olen ostanut viemisiksi ruokaa tai kukkia ruokakaupasta.
Ruokakauppa 160 e
Päivittäistavarat & sisustus 20 e
Lemmikit 11 e
Pienelektroniikka 20 e
Harrastusvälineet 42 e
Jalkineet 20 e
Viihde 40 e
Lounasravintolat (omavastuuosuus) 43 e
Muut ravintolat 15 e
N39, yksinasuva
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ap ymmärrä sun avautumista tästä aiheesta.
Eikö sulla ole livekamuja joiden kanssa keskustella?
Mä taas en ymmärrä, miksi edes avasit koko ketjua, saati näit vaivaa kommentoidaksesi 😏
-ei ap
En viitsi enää käydä kaupoissa vaan tilaan lähes kaiken netistä. No kaksi kertaa vuodessa käyn kaupoissa alennusmyyntien aikaan ja pari muuta kertaa siihen päälle.
Onko se kuluttamista jos käy ruokakaupassa ostamassa ruokaa? Tai apteekissa ostamassa lääkkeitä? Muuta en juuri koskaan kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt ihan hirveästi rahaa. Tosin muuttoa en laske tähän. Siihen meni yhteensä noin 800 euroa.
- Kaupassa käynyt neljä kertaa. Viimeksi eilen ja lasku oli 36 euroa. Syön tuolla noin neljä päivää. Sitä ennen kävin tiistaina ja lasku oli 110 euroa. Ostin tuolloin kyllä muutakin kuin muutaman päivän ruoat.
- Eilen kävin kahvilassa hakemassa neljän päivän pullat ja leivokset. Yhteensä 20 euroa.
- Eilen kävin hakemassa itselleni myös pizzan ravintolasta. Maksoin 20 euroa.
Neljän päivän pullat ja leivokset? Mahtaa maistua silloin neljäntenä päivänä 😂Nettikauppaa välttelen ihan siitä syystä, että lähtee aina laukalle. En hahmota rahaa kovin hyvin. Odotan, että miesystävän kanssa oltaisiin niin pitkään oltu yhdessä, että uskaltaisin hänelle antaa oikeudet tiliini. Hän voisi säädellä rahankäyttöäni ja antaa minulle "viikkorahaa". Loput laittaa joko sijoituksiin tai sitten muuten vain säästöön. Itse en siihen kykene.
Enhän minä edes muista kahta viikkoa taakse päin, missä olen käynyt. Ruokakaupassa aivan varmasti. Ja käsityölankoja tilasin netistä. Yhdet lennot Keski-Eurooppaan ostin jokin aika sitten, mutta en viitsi tarkistaa onko siitä yli vai alle kaksi viikkoa. Mutta koska teen etätyötä ja asun maalla, niin vähiin on jääneet käynnit. Nyt pääsiäisenä asia korjaantuu, kun lähdemme minilomalle kotimaahan. Tulee käytyä kahviloissa, woltattua ruokaa apartmentiin ja liikuttua muutenkin kaupungilla.
Viimeisen kahden viikon aikana olen käynyt ruokakaupassa 2x ja kerran Alkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa käynti ei ole nyt kovinkaan suurta kuluttamista.
Jaa mitä se sitten on? Ei sieltä saa mitään, mitä ei voisi itse tehdä oikeilla välineillä ja aineksilla. Jos kahvia juo niin kallistahan se on ja turhaa rahanmenoa tarpeettomuutensa vuoksi.
Juomalla sitä kahvia, tuen yrittäjyyttä ja työllisyyttä ja tuotan verovaroja sinunkin hyvinvointia varten, varsin paljon isommalla panoksella kuin keittämällä sitä halvinta pirkkaa kotona.
Mielestäni yhteiskunnallisesta tasolla tämä ei ole kovin tarpeetonta.
Kulutan just niin paljon kuin tarvitsen. Baariinkin kipasen usein kauppareissulla vetäsemään parit bisset. Ravintolassa syömässä pari kertaa kuussa minimi. Vaatteita ostan tarpeen mukaan, kirppareita en juuri harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 2 viikon aikana olen käynyt kaupassa 0 kertaa, kahvilassa 0 kertaa ja kirpputorilla 0 kertaa. Nettikaupoissakaan en ole asioinut.
Vastaavasti osakkeita olen ostanut 7 kertaa 2 viikon aikana. Ja tämän ansiosta tämän vuoden tulot kasvoi jälleen sadoilla euroilla.
Turhalla kuluttamisella vain kurjistaa omaa asemaansa. Sijoittamalla taas luon vakaampaa tulevaisuutta.
Uteliaisuudesta: mihin ja milloin suunnittelet käyttäväsi ne rahat, mitä sijoittamalla ansaitset?
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä edes muista kahta viikkoa taakse päin, missä olen käynyt. Ruokakaupassa aivan varmasti. Ja käsityölankoja tilasin netistä. Yhdet lennot Keski-Eurooppaan ostin jokin aika sitten, mutta en viitsi tarkistaa onko siitä yli vai alle kaksi viikkoa. Mutta koska teen etätyötä ja asun maalla, niin vähiin on jääneet käynnit. Nyt pääsiäisenä asia korjaantuu, kun lähdemme minilomalle kotimaahan. Tulee käytyä kahviloissa, woltattua ruokaa apartmentiin ja liikuttua muutenkin kaupungilla.
Apartment kotimaassa, wow.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ap ymmärrä sun avautumista tästä aiheesta.
Eikö sulla ole livekamuja joiden kanssa keskustella?Mitä sinä teet keskustelupalstalla? Jos et osaa keskustella, niin eikö tämä ole väärä paikka sinulle?
Kovin suppeaksi jää elämänkokemus jos ottaa vastaan kokemuksia vain ihmisiltä jotka on itse suodattanut elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaan lomalla tilaat ruokaa apartmentiin 😆.
Ruokakaupassa 4 kertaa isommat ostokset ja muutaman kerran pienempiä ostoksia, noihin mennyt n. 200e.
Baarissa 2 kertaa, 20e.
Rustasta ostin 2 mattoa, 40e.
Auton tankkaus 40e.
Netistä en ole tilannut aikoihin mitään.
Eli n.300e mennyt. Ei paha kahden viikon menoista.
Me jäätiin eläkkeelle molemmat. Käydään melkein joka päivä jossain syömässä tai kahvilla. Meillä on tässä lähellä useita lounaspaikkoja jossa eläkeläishinta on n.10€, kahdelta menee 20-24 euroon. Kahvilassa maksaa n.12€ kerta, kaksi kahvia ja pullaa.
Päätettiinn, ettei pahemmin säästetä enää. Puskuria on hyvin ja eläkkeetkin kohtuullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apartment kotimaassa, wow.
No huoneisto sitten.
Ja unohdin kahden viikon listaltani kaksi sulkapallovuoroa (28 e) ja yhden hammaslääkärikäynnin (196 e), jonka tosin olisin mieluummin jättänyt tekemättä.
Päivittäin. Mutta kauppa on työpaikan vieressä ja itsepalvelukassoilta pääsee ulos nopeasti eli tämä vähän sillä rajalla. Kahvilassa käyn lähes päivittäin ja menee työaikojen mukaan tämäkin. Kaupat sen verran lähellä, että suunnitellut reissut eivät kunnolla istu kuvioon. Vaan esim. pyöräillessä voi poiketa ostamaan jonkun alessa nähdyn asian, kun käyn lenkillä joka tapauksessa.
Tällä viikolla ostin kahdet kengät ja viime viikkoina tuli shoppailtua myös vähän perusvaatteita. Lisäksi turhaa kosmetiikkaa, kun tuli alessa vastaan.
Tarpeelliset menee välillä sykleissä; ostan varastoon ja vaihdan uuteen purkkiin tarvittaessa. Esim. käytän kasvoille vain kevyitä geelivoiteita. Käytännössä ulkomailla aloe vera-geeliin nimellä kulkevia, alle euron puteleita, joita ostan varastoon.
Tai ostan kun tarve. Esim. käsirasvan on oltava ihan tiettyä merkkiä ja sen haen sieltä, missä on valikoimassa.
Mulle on tyypillistä että on kuukausia, joina tulee ostettua vaatteita useammin ja sitten unohdan koko asian hetkeksi. Vaatteita kuitenkin tarvitsee yllättävän paljon, jos haluaa näyttää siistiltä. Liikunta vielä erikseen, se on varsinainen rahasyöppö kun päivittäin tekee eri asioita.
Alet sotkevat tietysti, koska välillä huomaa että alessa on omaa suosikkia ja on ehdottomasti saatava nuo alet hyödynnettyä.