Kuluttamisesta: kuinka usein viimeisen 2 viikon aikana olet käynyt jossain kaupassa/kahvilassa/tilannut netistä jotain?
Omasta mielestäni käyn kaupoilla/ostoksilla/ravintoloissa jne keskimääräistä harvemmin, jos verrataan ikäisiini n. 40-vuotiaisiin naisiin.
Viimeisen 2 viikon aikana itse olen käynyt:
- 2 kertaa ruokakaupassa (käyn kerran viikossa ostamassa isomman satsin)
- 1 kerran kahvilassa (poikkeuksellista, käyn kahviloissa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa)
- 1 kerran kirpputorilla
Rahaa meni yhteensä 165 €; ruokakauppaan 150 €, kahvilaan n. 9 € ja kirpputorille 6 €.
Kommentit (81)
En todellakaan jaksa miettiä. Joka päivä kaupassa ja kahvilassa ostamassa päivän eväät.
Vierailija kirjoitti:
3 kertaa noutanut 5 päivän ruokaostokset ja kerran hakennut puuilosta teinille lisää neulelankaa. Puuilon reissulta tarttui mukaan 28 cm paistinpannu, edellinen oli jotain yli 10v ja rasvainen kala tarttui rikkoutuneeseen pinnoitteeseen.
Tankkaamassa käynyt ehkä kerran tai kaksi, en muista. Mies tankkas mun auton eilen kun ajettiin mökille.
Kävin huvikseni tsekkaamassa tiliotteen. Kahteen viikkoon mahtuu myös teinin laskettelulippu ja siellä kaakaot koko mukana olleelle porukalle. 1 ylimääräinen kaupassa piipahdus työeväiden vuoksi (päivällisjämät ei riittäneet) ja lähikaupan multapussi rairuohon kasvatukseen.
-sama-
Oon viimeisen kahden viikon aikana kuluttanut tavallista enemmän: Tilasin reilu viikko sitten uuden sängyn sekä kissalle pari lelua, ostin keikkalippuja ja yhden vinyylin. Yhteensä noin 850e.
Miehellä oli tuossa syntymäpäivä niin hänen lahjoihinsa + hotelliyöhön + ruokiin ja juomiin meni noin 560e.
Levykauppaan taisi mennä taannoin 200e, uudet alusvaatteet 80e, kirja kirpparilta 3e ja kahvilla käyntiin n. 10e.
Lisäksi ruokakaupasta kerta viikkoon ruokaostokset ja taloustavarat, kahden viikon ajalta 180e, oma osuus tästä tosin puolet. (Taloustili johon molemmat siirtää kuukausittain tietyn summan).
Viimeiset 2 viikkoa ei tosiaan ole verrannollinen normikuluttamiseeni mutta tällä ajalle nyt sattui muutama isompi kuluerä.
Joka arkipäivä käyn lounaalla, 12-14€
Kerta viikkoon tankilla 160€
Pari kertaa kuussa kaupassa 6 purkkia kaljaa ja sipsipussi.
Vaimo hoitaa muut ostokset.
Minä olen käynyt tuossa lähikaupassa lähes päivittäin ja töissä ostanut lounaan ja autoon dieseliä. Siinäpä minun kuluttamiset.
Jos tästä tehtäisiin juttu iltapäivälehteen, otsikko olisi
"Siivooja Sannan joka tienaa 1600€/kk netto viikkokulut 85 006€!"
Sisältö:
Asunnon osto miehensä kanssa lainarahalla 85 000
Kahvi ja pulla k raudassa tammistossa 1€
Hyväntekeväisyyteen 5€
Olen käynyt ruokakaupassa pari kertaa viikossa. Muualla en ole käynyt.
2 viikon aikana: 7 kertaa kaupassa (cittari, prisma, lidl), 3 kertaa kirpparilla, tilannu 5 kertaa Woltista ruokaa. En tiedä paljon mennyt rahaa.
En kyllä ap ymmärrä sun avautumista tästä aiheesta.
Eikö sulla ole livekamuja joiden kanssa keskustella?
Huomenna lauantaina menen vaihteeksi pitkän kaavan mukaan. Menen kivaan kauppakeskukseen hoitamaan asioita, käyn kirjastossa hakemassa saapuneet varaukset, syön lounasta, käyn kahvilassa, shoppaan. Kun on näin hieno ilma, voi olla että löydän aukiolevan terrassinkin, latte tai Irish Coffee kelpaisi.
Kevät saapuu ja nyt saa riittää etätyöt, lähden liikkeelle.
Ruokakaupassa käyn vähintään joka toinen päivä (5 hengen perhe).
En ole käynyt ollenkaan kahvilassa tai ravintolassa viimeisen 2 viikon aikana.
Netistä olen tilannut lapsen tarvitseman asian, sisustukseen liittyviä juttuja ja omaan harrastukseen liittyviä juttuja.
Yhtään en ole laskenut, mitä on mennyt rahallisesti.
Mulla on mennyt ihan hirveästi rahaa. Tosin muuttoa en laske tähän. Siihen meni yhteensä noin 800 euroa.
- Kaupassa käynyt neljä kertaa. Viimeksi eilen ja lasku oli 36 euroa. Syön tuolla noin neljä päivää. Sitä ennen kävin tiistaina ja lasku oli 110 euroa. Ostin tuolloin kyllä muutakin kuin muutaman päivän ruoat.
- Eilen kävin kahvilassa hakemassa neljän päivän pullat ja leivokset. Yhteensä 20 euroa.
- Eilen kävin hakemassa itselleni myös pizzan ravintolasta. Maksoin 20 euroa.
Nettikauppaa välttelen ihan siitä syystä, että lähtee aina laukalle. En hahmota rahaa kovin hyvin. Odotan, että miesystävän kanssa oltaisiin niin pitkään oltu yhdessä, että uskaltaisin hänelle antaa oikeudet tiliini. Hän voisi säädellä rahankäyttöäni ja antaa minulle "viikkorahaa". Loput laittaa joko sijoituksiin tai sitten muuten vain säästöön. Itse en siihen kykene.
Kaupassa käydään 4-6 kertaa 2 viikossa. Netistä tilaan kun tarvitsen, eli nyt 2 viikon aikana on tehty kaksi vaatetilausta (lapsille, haluttuja tuotteita ei löytynyt livemyymälästä oikeassa koossa) mutta edellinen vaatetilaus onkin joskus viime syksynä.
Kahvilassa on käyty monta kertaa viikossa kahdesta syystä. Kun vien lapset laskettelemaan, ostan aina itselle jotain kahviosta jotta voin viettää osan kolmesta tunnista sisällä kirjaa lukien, kun en itse pysty laskemaan. Lisäksi toinen lapseni harjoittelee terveydenhuollon ohjeen mukaan itsensä altistamista asiointitilanteille, ja tällä hetkellä työn alla on kahvilassa/ravintolassa tilaaminen.
En näe tässä ansioita enkä syyllisyyden aiheita. Rahaa kuluu kuukausitasolla selvästi vähemmän kuin tilille tulee, toki sitten välillä maksetaan jotain isompaa kuten remonttia tai lomamatkaa.
En jaksa nyt katsoa tarkemmin tiliotteita tai kuitteja, mutta olen käynyt kahden viikon aikana monta kertaa kaupassa ja laittanut ihan saakelisti rahaa ruokaan ja esimerkiksi nuorimman poikani harrastusvälineisiin ja vaatteisiin.
Itselleni en ole ostanut kahden viikon aikana mitään, mutta ostin kyllä 2,5 viikkoa sitten kahdet housut ja niihin meni rahaa noin 180 e. Pojan juttuihin (esim. hiihtopuku, aurinkolasit, retkeilytarvikkeita) on mennyt rahaa ainakin 400 e. Perheen ruokaan taas ainakin 600 e, sillä ostin nyt pääsiäiseksi hieman parempaa ja erikoisempaa, mutta kyllä sitä menee muutenkin yli tonni kuukaudessa pelkkään ruokaan. Perheessä on meidän aikuisten lisäksi kolme nuorta ja kaksi nuorista syö paljon. Tosin teen aina isoja satseja ruokaa ja laitan pakastimeen sitä annoksina. Nyt pakastin on taas ihan täpötäynnä.
Yleensä en käy kahviloissa tai syömässä kodin ulkopuolella paljon ollenkaan, mutta näiden kahden viikon aikana olen käynyt kaksi kertaa. Toinen oli työkaverin kanssa lounastunnilla ja toinen tyttären kanssa ostosreissulla.
N48
Vierailija kirjoitti:
Ei heitä kiinnosta tällaiset kulutuspohdinnat, ja lisäksi sellaisia ystäviä, joilta kehtaisin udella kulutuksestaan ja rahankäytöstään, on noin 3 kpl. Eli aika ohueksi jäisi vertailutietoni.
Täällä olen saanut jo monta vastausta, kiitos niistä.
Ap
Joka päivä olen käynyt jossain. Vähintään ruokakaupasta tulee haettua jotain pientä (kauppaan on noin 150 metriä ovelta). Kahvilassa olen käynyt 4 kertaa viimeisen kahden viikon aikana. Ravintolassa kaksi kertaa. Netistä en tilaile edes joka vuosi. Ostan tavaroita vain tarpeeseen eli harvoin. Myös nuo kahviloiden ja lähikaupan kertaostokset on pieniä ja rahaa on kahden viikon aikana on mennyt noin 200e.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä teet keskustelupalstalla? Jos et osaa keskustella, niin eikö tämä ole väärä paikka sinulle?
Kahvilassa käynti ei ole nyt kovinkaan suurta kuluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä olen käynyt jossain. Vähintään ruokakaupasta tulee haettua jotain pientä (kauppaan on noin 150 metriä ovelta). Kahvilassa olen käynyt 4 kertaa viimeisen kahden viikon aikana. Ravintolassa kaksi kertaa. Netistä en tilaile edes joka vuosi. Ostan tavaroita vain tarpeeseen eli harvoin. Myös nuo kahviloiden ja lähikaupan kertaostokset on pieniä ja rahaa on kahden viikon aikana on mennyt noin 200e.
Ainiin ja avantouimassa olen käynyt kaksi kertaa tänä aikana (7e/kerta).
Kahviloissa en käy koskaan, mitään vaatetta en ole lähiaikoina tarvinnut ja ruokaostokset tilaan kotiin toimitettuna kerran viikossa eli en ole käynyt kuluttamassa.
N43