Klassisen musiikin ystävät - tai satunnaiset kuuntelijat. Kerro suosikkisi?
Mulla on niiiin monia, monia suosikkeja - mut jotenkin aina ykkösenä säilyy Beethovenin viides, alusta loppuun. Toki kaikki tunnistaa sen ekan Allegron alun ..mutta mulle koko teos on tosi rakas.
(en edes ala listata kaikkia ihanuuksia koska toiveena on, että vastauksiin tulisi se yksi suosikki. Tai se mikä on suosikki tänään)
Kommentit (265)
Stravinsky: Kevätuhri
Pärt: Cantus in memory of Benjamin Britten
Debussy: Faunin iltapäivä
Kun klassinen musiikki yhdistetään hyvään rokkiin oikealla tavalla (siihen pystyvät vain rokkarit, joilla on klassinen musiikki taustalla uran alussa), tulos ei voi olla muuta kuin hyvä.
Mussorgskyn Näyttelykuvia.
Hadzaturjanin Masquerade.
Mozartin melkein mikä vaan, mutta Requiem erityisesti.
Kuuluvat suosikkeihini. Paljon muutakin kuuntelen, mutta esimerkiksi Peer Gyntin olen kuunnellut niin puhki, että enää jaksan tykätä vain Solveigin laulusta. Samiin kävi Bachin Toccata ja Fuugan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun klassinen musiikki yhdistetään hyvään rokkiin oikealla tavalla (siihen pystyvät vain rokkarit, joilla on klassinen musiikki taustalla uran alussa), tulos ei voi olla muuta kuin hyvä.
Itselläni crossover tökkii pahasti. Ihan sama, onko kyse sähkökitaralla soitettu Beethovenin sonaatti tai Lontoon sinfoniaorkesterin tulkitsema Yesterday. Lopputulos kuulostaa korvaani kummalliselta, jotenkin väärältä. Mikä tällaisen musiikin motiivi on, massojen kosiskelu?
Näin pääsiäisen aikaan Joseph Haydn Stabat Mater kolahtaa kovin. Jos pidät Pergolesin Stabat Materista niin kannattaa tutustua.
Yksi ikisuosikkini on Jean Gillesin Requiem. Tässä on mielestäni ehkä vähän hassua että kyseessä on sielunmessu ja kuolemateemainen teos, mutta yllättäin ainakin minulla toimii ihan joka tilanteessa: kun on hyvä fiilis, kun on paha mieli, lenkillä..... oonpa joskus ollut töihinmenomatkalla kaupan kassajonossa Gilles luureissa (koska on niin väsyttänyt töihin meno) ja sattunut just joku lempparikohta niin meikä hehkunut sitä musiikkia niin että kanssajonottajat varmaan luulleet pöpilästä karranneeksi 🤭😄😄
No viime vuoden eniten kuunneltu klasaribiisi last.fm tilastojen mukaan oli Joel Järventaustan Ripped Tapestry. Kakkosena Mel Bonisin Barcarolle ja kolmantena Somei Satohn Incarnation II.
Vierailija kirjoitti:
tällä hetkellä tykkäilen ja kuuntelen Philip Glass - Glassworks
voikohan tänne laittaa youtube-linkkejä, https://www.youtube.com/watch?v=6Stu7h7Qup8
Paljon löytyy Glassin muitakin albumeja youtubesta jos kiinnostaa kuunnella.
Metamorphosis on myös kestosuosikkini Glassilta
Tämä kuuluisi kyllä Glassisen musiikin ketjuun. :)
Agustín Barrios Mangoré: Kaikkikin tuotanto mutta varsinkin La catedral.
Vierailija kirjoitti:
No viime vuoden eniten kuunneltu klasaribiisi last.fm tilastojen mukaan oli Joel Järventaustan Ripped Tapestry. Kakkosena Mel Bonisin Barcarolle ja kolmantena Somei Satohn Incarnation II.
Mitähän tällaisetkin on????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etnovaikutteista klasaria:
(tuo Pieces of Africa -albumi on muutenkin mielenkiintoinen)Muita mukavia ovat esim.
(italialais- ja espanjalaistyylistä) (lattarivaikutteita)Kronos- kvartetti on tehnyt suomalaisistakin kansansävelmistä sovituksia kuten esim Peltoniemen Hintriikin surumarssista. (Peltoniemi Hindriks funeral march)
Kronos ei ole tehnyt mitään sovituksia, tuo on Aulis Sallisen teos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? :D Klassisen musiikin teoksia.
Vierailija kirjoitti:
Sibeliuksen viulukonsertto d-mollissa. Mendelssohnin 5. sinfonia
Tänne Mendelssohnin 3. & 4. : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? :D Klassisen musiikin teoksia.
Harrastanut klassista musiikkia n. 25 vuotta ja omistan tuhansia levyjä. Näistä en ole koskaan kuullutkaan!?
Viime aikoina on soitettu usein Edvard Griegin Kevättä, joka kuulostaa erittäin kauniilta ja suorastaan pakahduttavalta. Huokailen vain ja liikutun sitä kuunnellessa. Sävellyksestä tulee aina mieleen isäni hautajaiset, jossa tätä soitettiin.
No ehkä näitä varten sitten pitää olla harrastanut n. 35 vuotta.
Vakavasti puhuen ymmärrän, että kaikkia klasarin harrastajia ei modernismi kiinnosta mutta Mélanie Bonis:n tuotantoon kannattaa kyllä ehdottomasti tutustua, jos edes Debussyn tai Faurén harmonioita kestää kuunneella.
Ylläolevasta naissäveltäjän teoksesta tulee mieleen, että viime aikoina olen kovasti fanittanut Louise Farrencin kolmatta sinfoniaa. Tätähän on muutamakin eri orkesteri Suomessa viime vuosina (näin turhan vanhan miehen mittapuulla) esittänyt.
Ap, oletko sinä minä :D Olen ihan hulluna Beethovenin Viidenteen. Kuuntelin sitä noin kuukausi sitten joka ikinen ilta alusta loppuun, jopa kaksi kertaa. Hankin eri kapellimestareilta eri versioita ja sitten vertailin niitä. Se on aivan mahtava ja voimaannuttava. Luulen, että pääsin sota-ahdistuksesta (melkein) eroon kuuntelemalla sitä. Sitten kuulinkin, että Churchill on aikoinaan kuunnellut paljon Viidettä, sanotaan, että se rohkaisi häntä voittamaan sodan (jopa se käsimerkki V on yhdistetty Viidenteen, haha). Suosittelen kaikille kuuntelemaan edes ensimmäisen osan kokonaan, eikä vain sitä alkuteemaa. Se on hyvin parantava ja nostattava ja siinä on kaikki mahdolliset tunteet. Esim. Lontoon Promseissa nauhoitetun version voi Youtubesta kuunnella, sitä eivät juuri mainokset pilaa.