Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten SINÄ laihduttaisit?

Vierailija
06.04.2023 |

Jos saisit tehdä treeniohjelman ja ravitsemussuosituksen pläskille keski-ikäiselle naiselle, niin mitä suosittelisit?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, riippuu paljon ihmisestä ja hänen elämäntilanteestaan. Kaikki eivät voi liikkua samalla volyymilla, on erilaisia kipuja ja rajoitteita. Tai eivät ehdi, jos ruuhkavuodet painavat pahasti päälle. Metabolia ja verensokerit toimivat eri ihmisillä eri tavalla, ja tietysti suhde ruokaan voi olla monella tavalla haasteellinen. 

Pääsääntöisesti olen hiukan epämuodikas ja uskon, että kaikille (siis aivan kaikille) ei sovi nykyään yleisin linja, jossa nälkä ei saa tulla ollenkaan. Itse olen herkkä lihomaan (aivan ilmeisesti ns. sukuominaisuus, olemme kaikki lyhyitä ja vantteria) ja olen jojoillut painoni kanssa vuosia, laihtunut pari kertaa isosti ja lihonut takaisin normaalipainon ylärajoille tai lievään ylipainoon, nuorena olin myös pari vuotta ihan kunnolla lihava. Nyt olen viimeiset 15 vuoden ajan saanut painon pidettyä balanssissa. 2 raskautta toki heilautti painoa, mutta ei älyttömästi, eikä pysyvästi. Nykyään olen ok-kunnossa, painoindeksi 21 paikkeilla. Liikun paljon, mutta se varmaan lähinnä kompensoi taipumustani painon kertymiseen, lyhyt kun olen (joku normaalipituinen tai pitkä varmaan pysyisi näillä liikuntamäärillä helpostikin hoikkana).

Minulla avain normaalipainossa pysymiseen on sen hyväksyminen, että joskus pitää olla nälkä. Jos syön, vaikka niitä pieniäkin aterioita, niin usein etten koskaan koe nälkää, paino kyllä alkaa nousta. Olen hyväksynyt sen, että näillä geeneillä ja tämän kokoisena ei voi olla koko ajan kylläinen, ellei sitten kieltäydy 100% ajasta kaikista hiilareista, viinistä ja kaikesta vähänkin energiapitoisemmasta ja puputa superterveellistä ja kevyttä ruokaa. Syön arkena melko kevyesti, mutta juon viiniä ja herkuttelen sen verran, ettei yleisfiilis elämästä ole askeettinen. Ja välillä sitten kevennän ihan kunnolla. Toisinaan, kun vaikka lomalla tai viikonloppuna on tullut syötyä enemmän, jätän muutaman aterian väliin ja kyllä, ja syön tosi kevyesti muutamia päiviä. Ja koen silloin hetkittäin ihan kunnon nälkääkin. Jonkin näköistä pätkäpaastoilua, siis. 

Vierailija
22/22 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-diabeetikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan mitään ketolahkoilua voikahvilla jne.

Niinpä. Kyllä ihminen tarvitsee 70 % ruokavaliosta hiilhydraattia.

Jaa, en minä vain tarvitse. Eikä haima ole siinä kunnossa että kannattaisi edes yrittää. Maksakin tuolla määrällä rasvoittuu ihan mukavasti.

Kai sä nyt tajusit, että toi oli kirjoitettu kieli poskella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi