Turkkilainen mies
Olen tavannut mukavan monta vuotta suomessa asuneen turkkilaismiehen, mutta jokin asia kuiteskin askarruttaa. Onko muilla kokemukis välimeren miehistä???
Kommentit (61)
Niissä on meinaan SUURI ero!
Vierailija:
nainen oli raskaana ja ukko veti korville pari kertaa niin et kuulo meni. sit hakkas muutenkin huvikseen, kun muija petti,niínhän monet naiset raskaana tekee.
sit kun oli synnytyksen heti, niin muija sairaalaan ja itse baanalle ja samana yönä hässi alaikäistä tyttöä.vei lapsensa väkisin turkkiin, äiti ootti täällä sydän syrjällään et saako lapsensa takas, onneks sai.
Vierailija:
työpaikka, suurin osahan niistä tekee töitä pizzeriassa ja työpäivät ovat 12 tuntisia, viikonloput lukien. Eli jos ei ole koulutusta, niin Suomesta on melko turha luulla löytävänsä muuta kuin ravintola/pizzeriatöitä.
Onko mies eronnut, montako lasta. Eli sama homma kun muittenkin eronneiden kanssa, välillä saat kivoja mustatukkia kylään. Muutenhan turkkilaiset eivät Suomeen juuri kotiudu kun kauniiden suomineitojen perässä.
Turkkilaiset miehet ovat kyllä hyviä puhumaan naisen ympäri ja äärimmäisen hyviä sängyssä.
Olen tuntenut turkkilaisia, joilla oli omassa kotimaassaan koulutus, mutta Suomesta eivät saaneet muuta kuin pizzahommia.
Yhdessä ollaan oltu 9 vuotta, joista naimisissa 6 v. Lapsia on kaksi, 4 ja 2-vuotiaat.
Mieheni ei ole koskaan lyönyt, tuuppinut tai muutenkaan käynyt käsiksi minuun saatikka lapsiin. Sellaista en tietenkään sietäisi.
Meidän arkemme ei juurikaan eroa muiden lapsiperheiden arjesta. Aamulla töihin (mies on sähköasentaja, minä lastentarhanopettaja) ja lapset päivähoitoon. Töiden ja tarhapäivän jälkeen kotiin. Kotityöt menevät aika lailla puoliksi, samoin lasten viemiset ja hakemiset päiväkotiin ja harrastuksiin. Mies harrastaa lentopalloa ja lenkkeilyä.
Yöelämässä käymme noin kolme kertaa vuodessa kahdestaan, ja korkeintaan kaksi kertaa vuodessa tyttö/poikaporukassa. Alkoholia käytämme molemmat kohtuullisesti, pari kolme olutta riittää yhden illan aikana.
En usko, että elämäni poikkeaisi juurikaan tästä, jos olisin valinnut miehekseni suomalaisen turkkilaisen sijasta. Meillä juhlitaan jouluakin ihan suomalaisittain, myös kinkku komeilee joulupöydässä.
Kyllä niitä kauhutarinoitakin kuulee välillä. Niissä tuntuu olevan useita yhteisiä tekijöitä: lomaromanssi, pikaisesti naimisiin (usein nuorella iällä), miehellä ei mitään koulutusta ja työskentelee pizzeriassa. Ja kuten joku jo vihjaisikin, usein, vaan ei aina, väkivaltaisuuteen syyllistyvä turkkilainen mies onkin itse asiassa kurdi. Poikkeuksia on, en yleistä, joten kurdien puolisot, ei tarvitse loukkaantua :-)
AP:lle sanoisin, että anna ajan kulua. Älä sitoudu liian äkkiä, ja tee se miehellekin selväksi. Mutta älä myöskään odota häneltä 100% uskollisuutta sinulle ennen kun olette sitoutuneet toisiinne. Jos miehellä on Suomessa useita ex-vaimoja ja tyttöystäviä, kannattaa olla varuillaan. Toisaalta, tiedän erään kaksi kertaa naimisissa olleen turkkilaisen miehen, joka on mitä mukavin ja luotettavin, mutta hänen kohdalleen on vain osunut kaksi kertaa petollinen suomalaisvaimo (tunnen myös entisen vaimon numero kaksi, ja tiedän että liitto kariutui vaimon uskottomuuteen).
Meillä menee periaatteessa ihan hyvin, mutta avioliittoa rassaa moni sellainen asia, mitä ei olisi jos mies ei olisi ulkomaalainen.
Miehellä olis kova halu opiskella, mutta loistavasta suomen kielen taidostaan huolimatta ei oo päässyt mihinkään haluamaansa kouluun, koska ei oo käynyt suomessa lukiota! Turkissa on käynyt, hyvällä menestyksellä, mutta se ei kelpaa täällä. Ja kuka muka käy lukion kaksi kertaa.
Kun ei oo saanut hankittua koulutusta, ei oo tietenkään saanut mitään hyvää työpaikkaakaan. Paistaa pitsaa ja vääntää kebappia 10 tuntia päivässä surkeella palkalla, ja inhoaa duuniaan mutta ei halua sossupummiksikaan jäädä.
Oleskelulupien hankkiminen, passin uusiminen, armeijaanmenon lykkääminen ja kansalaisuuden anominen on myös asioita jotka aiheuttaa stressiä, hirveesti työtä, ja rahaa niihin menee myös.
Mieheni on aivan ihana, hänessä henkilökohtaisesti ei ole mitään vikaa, mutta hänen elämänsä Suomessa on tehty ihan liian hankalaksi kun ei kouluunkaan pääse! Helpommalla pääsis jos olis sama mies mutta suomalaisena.
Mieheni ei ole koskaan nostanut sormeaankaan minua tai lapsia vastaan. On rehti ja rehellinen, työssäkäyvä mies. Kuskaa lapsia harjoituksiin ja jopa hoitaa kanssani vanhempiani.
Olen kyllä todistanut toisenkinlaisia parisuhteita, mutta nyt kun rupesin niitä miettimään, niin väkivaltainen ja pettävä osapuoli on aina ollut Turkin kurdi. (Sanomattakin selvää, että mieheni kuuluu valtaväestöön.) Useimmat turkkilaiset tulevat tänne sukulaisensa tai tuttavansa kebabpizzeriaan töihin, ja sitten hankitaan kiireellä suomalainen tyttöystävä, joka vielä mielellään saatetaan raskaaksi, että oleskelulupa olisi varmempi. Muutama vuosi kärsitään, otetaan ero, ja tuodaan Turkista turkkilainen vaimo tänne.
Surullista, mutta totta. Siksi emme olekaan muiden turkkilaisten kanssa tekemisissä....
Tuttavani pääsi kaksi vuotta sitten Raumalle opiskelemaan liiketaloutta englanninkieliseen koulutusohjelmaan turkkilaisen lukion todistuksellaan. Jätti tosin opiskelut kesken, kun perusti pizzerian. =) Mutta monessa amkissa on englanninkielisiä koulutusohjelmia ympäri Suomea. Kannattaa yrittää, jos tradenomin koulutus kiinnostaa. On lisäksi oikeutettu opintotukeen, jos olette naimisissa.
On hakenut yhteishaun joustavan valinnan kautta muttei oo onnistunut :(
28
Sii onko oikeesti ihan täysin mahdoton ajatus, että miehesi kävisi lukion toistamiseen jotta hän mahdollisesti pääsisi kouluttautumaan ja saisi paremman työn???
Ei kyllä kannata kauheesti vinkua jos ei ole valmis uhraamaan 3 vuotta (ehkä vähemmänki) siihen että tulevaisuus olisi valoisampi...
Asuivat vuosia Turkissa ja sitten muuttivat tänne. Nyt heillä on onnellista avioliittoa 10 v takana. Ystäväni mies on myös valtaväestöä ei siis kurdi. Tästä turkkilaisesta miehestä moni suomalainen mies voisi ottaa oppia. Mies tekee kaikki perheen ruuat ja kotityötkin vielä. Heillä on myös aivan ihana poika, joka on myös kummipoikani.
Koskaan, ei koskaan tämä mies ole nostanut sormakaan ystävääni tai lastaan vastaan. Mutta varmaan poikkeuksiakin löytyy, johan suomalaisissa osa hakkaa vaimojaan ja osa ei.
Ei voi todellakaan yleistää, että kaikki turkkilaiset ovat roistoja ja oleskeluluvan perässä vaan täällä tulevaa vaimoa metsästää.
Itse en tiedä yhtään väkivaltaista turkkilaista miestä.
mennä käymään teinien kanssa lukio uudestaan! Voitais kyllä muuttaa toiseen kaupunkiin niin mies pääsis iltalukioon missä olis vähän aikuisempaa porukkaa, eikä lukio kestäisi niin kauan, ja voisi samalla tehdä töitäkin päivisin (paistaa pitsaa). Mutta kun mun työpaikka on tässä kaupungissa, ja mun vanhemmat täällä (korvaamattomia lapsenhoitoapuna, oon raskaana rv 33).
Kyllä mun mielestä saa vinkua, kun tuon 3 lukiovuoden jälkeen tietty tulee viellä 3½ vuoden ammattikorkeakouluopinnot. Vai olisitko ite (tai olisiko yksikään suomalainen mies) opiskeluaikana mukisematta niellyt sen, että joudut takaisin lukioon ja valmistuminen venyy vuosilla? Enpäs usko.
28
Vierailija:
Sii onko oikeesti ihan täysin mahdoton ajatus, että miehesi kävisi lukion toistamiseen jotta hän mahdollisesti pääsisi kouluttautumaan ja saisi paremman työn???
Ei kyllä kannata kauheesti vinkua jos ei ole valmis uhraamaan 3 vuotta (ehkä vähemmänki) siihen että tulevaisuus olisi valoisampi...
vaikka onhan se selvää että jos heillä on siellä niin huonot olot ja lähdökohdat on mitä on, niin välttämättä ei voi kovin kummosia voi odottaa. Mutta sehän ei automaattisesti merkitse että kaikki sieltä tulevat ovat huijareita, joten otetaan ihmiset yksilöinä. Se on tervettä..
Moni on omassa maassaan ajanut esim ajokortin, ja jos suomessa haluaa ajella on autokoulu tod näk käytävä uudestaan...
Typeräähän se on, mutta MAASSA MAAN TAVALLA! Ja tästä maasta on turha vinkua, meillä on asiat moniin maihin verrattuna helvetin hyvin!!!
Eihän suomesssa venäläisiä lääkäreitäkään päästetä suoraan potilaita hoitamaan. Ensin joutuu käymään perehdyttämisen, joka kestää vuosia. Tuskin kukaan meistä haluaa mennä tälläisen venäläisen lääkärin potilaaksi ilman tietoa suomen terveydenhoidon tilasta ja tehtävistä.
Sama juttu turkkilaisten kanssa. Turkissa koulutukset ovat erinlaisia kuin suomessa ja esim sähköjen vetäminen on vähän erinlaista.
Turkissa ei ole niin tarkkoja vaatimuksia asioiden suhteen.
Vierailija:
Moni on omassa maassaan ajanut esim ajokortin, ja jos suomessa haluaa ajella on autokoulu tod näk käytävä uudestaan...
Typeräähän se on, mutta MAASSA MAAN TAVALLA! Ja tästä maasta on turha vinkua, meillä on asiat moniin maihin verrattuna helvetin hyvin!!!
Joopa joo. Turkkilainen ajokortti ei täällä kelpaa. Eikä mitkään päivitykset tuohon auta. Autokoulu pitää käydä.
...autokoulua ei todellakaan ole käytävä Suomessa uudestaan, jos on ajanut ajokortin ulkomailla. Joissain tapauksissa on suoritettava inssi, mutta yleensä riittää vain kahden henkilön allekirjoittama todistus siitä, että kyseinen ulkomaanelävä on ajanut autoa Suomessa 6 kk tai yli, ja saa suomalaisen ajokortin.
Minun mieheni Syyriassa suorittama ylioppilastutkinto hyväksyttiin sellaisenaan hänen hakiessaan Suomessa jatko-opintoihin. On väärin, jos turkkilaista ylioppilastutkintoa ei hyväksytä.
Sen ymmärrän, että esim. maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajat ja lääkärit joutuvat päivittämään ammattitaitonsa Suomen tasolle, mutta takaisin lukioon ja sen jälkeen ammatilliseen oppiin heitäkään ei kai pakoteta? Taitaa joillain taas mennä puurot ja vellit pahasti sekaisin.
Vierailija:
Onko miehellä täällä Suomessa lapsia?