Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako nykyään karenssin, jos työnantaja irtisanoo työntekijän?

Vierailija
05.04.2023 |

Aiempi aloitukseni poistettiin :o En ymmärrä syytä. Kysyn uudestaan: saako työkkäristä karenssin, jos työsuhde on päättynyt työnantajan toimesta, siis työnantaja on irtisanonut työntekijän (ei-tuotannollis-taloudelliset syyt vaan muusta syystä)?

Jos tulee karenssi, niin koskeeko se myös liiton maksamaa päivärahaa vai pelkästään Kelan?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti.

Vierailija
2/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti.

Taidat itse olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkää saa. Saa pillua kunnolla.

Vierailija
4/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee karenssi, jos työntekijä on itse aiheuttanut irtisanomisen.

Vierailija
5/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko se myös liiton maksamaa ansiosidonnaista päivärahaa?

Vierailija
6/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saattaa saada. Eli jos työntekijä ei pysty saavuttamaan työsopimuksessa sovittuja tavoitteita, hänet voidaan irtisanoa. Provisiopalkkaisessa työssä näin.

Kaveri sai karenssia, koska itseaiheutettua tuo, ettei pystynyt myymään tavoitteeseen saakka. Oli ilman mitään tuloja yli kuukauden . Nyt monta vuotta kunnon hommissa onneksi hän

Vierailija
7/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee karenssi jos on itse aiheutettu. Koskee ansiosidonnaista ja kaikkea. En tiedä voiko johonkin työllisyyttä edistävään palveluun pääsemällä välttää... Mutta tulee siis joo ja työkkärinn päätös vaikuttaa kaikkiin maksaviin tahoihin

Vierailija
8/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee karenssi jos on itse aiheutettu. Koskee ansiosidonnaista ja kaikkea. En tiedä voiko johonkin työllisyyttä edistävään palveluun pääsemällä välttää... Mutta tulee siis joo ja työkkärinn päätös vaikuttaa kaikkiin maksaviin tahoihin

Aha, eli jos niin huonosti kävisi ettei työllisty irtisanomisajan päättymiseen mennessä, niin se on sitten haettava toimeentulotukea... Kauanko se karenssi kestää? Nimittäin saahan sitten työsuhteen lopuksi sen viimeisen palkan ja kertyneet lomarahat. 

Ap

Vierailija
9/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko se myös liiton maksamaa ansiosidonnaista päivärahaa?

Koskee

Vierailija
10/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, eli jos niin huonosti kävisi ettei työllisty irtisanomisajan päättymiseen mennessä, niin se on sitten haettava toimeentulotukea... Kauanko se karenssi kestää? Nimittäin saahan sitten työsuhteen lopuksi sen viimeisen palkan ja kertyneet lomarahat. 

Ap

Se riippuu katsotaanko irtisanomisen johtuneen sinusta vai ei.

Vierailija
11/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, että nykyään ei saa karenssia vaikka saisi potkut

Vierailija
12/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Karenssi kestää 45 päivää. Jos osallistut heti työllistymistä edistävään palveluun kuten vaikka työvoimakoulutukseen, niin karenssi kuluu sinä aikana ja saat työttömyysetuutta sekä 9€ kulukorvauksen kurssipäiviltä.

Vierailija
13/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toimeentulotukeakaan ei välttämättä saa jos on säästöjä ja/tai sitten esim loppupalkka ja lomarahat estää sen saannin kun ovat tuloja.

Perustulolla uskaltaisi köyhäkin kokeilla töitä joita ei ehkä pystykään tekemään. Nyt ei voi, joko kaikki rahat on pitkällä katkolla päätöksien takia tai ihan oikealla katkolla joka ikinen penni, jos olikin vikatikki kyseinen työ. Kun mitään korvaavaa työtä tietenkään ei välttämättä ole saatavilla

Vierailija
14/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toimeentulotukeakaan ei välttämättä saa jos on säästöjä ja/tai sitten esim loppupalkka ja lomarahat estää sen saannin kun ovat tuloja.

Perustulolla uskaltaisi köyhäkin kokeilla töitä joita ei ehkä pystykään tekemään. Nyt ei voi, joko kaikki rahat on pitkällä katkolla päätöksien takia tai ihan oikealla katkolla joka ikinen penni, jos olikin vikatikki kyseinen työ. Kun mitään korvaavaa työtä tietenkään ei välttämättä ole saatavilla

Niin no jos karenssi kestää 45 päivää, niin yhden kuukauden ainakin elän sillä viimeisellä palkallani. 

Vierailija
15/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan huomenna työkkäriin ja kysyn asiasta. Toivottavasti en joudu työttämäksi, mutta on parempi selvittää kaikki etukäteen pahan päivän varalle. 

Vierailija
16/17 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä sanoivat

Vierailija
17/17 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, jos on nimenomaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä eikä työntekijä ole itse aiheuttanut irtisanomistaan. Se pitää lukea työtodistuksessa. Tavallisen työttömyyskorvauksen saa.

Jos jostakin muusta syystä saa karenssin, ei sen aikana tule kuin ehkä toimeentulotukea.

Ei koskaan ole saanut karenssia, jos ei ole itse aiheuttanut irtisanomista. Tämä on varma tieto. Eikä sitä saa vieläkään