Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdin opiskelemaan eräoppaaksi 40-vuotiaana ja se oli suuri virhe!

Vierailija
05.04.2023 |

Vaihdoin lastentarhanopettajan hommat eräopaskouluun.
Ja työnkuvani ei käytännössä muuttunut, asiakasryhmä vain muuttui.
Asiakkaat, aikuiset ihmisetkin ovat kuin lapsia käytökseltään..
Eräoppaan työssä ei ole mitään hohdetta!
Paska palkka isolla vastuulla...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itsekään mikään erityinen eräjorma, mutta onhan ne turistien sekoilut Suomen metsissä aivan hillittömiä. Joku paskoo huppuunsa ja toinen pelkää tikkaa. Saisi ainakin nauraa.

Vierailija
22/31 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joku amatööri-puuhastelija, valittamiseen erikoistunut?

Ammattilaiset nauttii työstään, päiväkodissa ja luonnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värää ala

Vierailija
24/31 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin eräoppaaksi just 40-vuotiaana oman työn ohessa. Itse koulutus oli kokemus ja elämys. Vain pieni osa tekee sitä leipätyökseen. Kun introvertti tekee hommasta mistä tykkää, niin se turistilauma menee siinä kyllä. Sitä sosialistoituu opastaessaan ja neuvoessaan.

Vierailija
25/31 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä hommassa saisi ainakin raitista ulkoilmaa päivittäin. Kunto kohoaisi huomaamatta. Alkuperäisen luonnon kunnioittaminen ja arvostaminen lisääntyisi entisestään. Kielitaito kehittyisi ulkomaalaisten asiakkaiden myötä.

Vierailija
26/31 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa hermoni kestäisi kaupunkilaisia eräjormia. Helpompi varmasti opastaa Nokian kumppareita.

Jos vielä sattuu kaupunkilais insinööri opastettavaksi niin peli olisi lopullisesti menetetty.

Vierailija
27/31 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä aikoja, kun itse olin oppaana. Päivät ulkona ja illalla baarissa. Ei sillä rikastunut, mutta kivaa oli!

Tuli sitä asiakkaidenkin kanssa vähän pussailtua.. :-)

epäammatillista, luvat pois tuollaisilta toimijoilta...

Mitkä luvat? Menettääkö ajolupansa, jos pussailee?

Vierailija
28/31 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilin samasta ammatista, mutta suorittaessani matkailualan harkkatöitä Lapissa pienessä yrityksessä jouduin harkkaroinnin ohella auttamaan eräoppaita erilaisissa talvitapahtumissa. Joo, se oli ihan kivaa, ja onneksi asiakaskunta oli vaurasta Euroopan eri kolkista sinne raahautuneita turisteja. He osasivat käyttäytyä, jutella,  noudattivat melkein sääntöjä pl moottorikelkalla törmäilijät, mutta kyllästyin sytyttelemään nuotioita ja paistamaan makkaroita. Muutama eräopas oli tullut Suomeen Hollannista  ja tein pomolle valituksen heidän heitellessään tupakantumppeja suojelumetsiin tai riipiessä naavaa puista näytösluontoisesi (kattokaa, miten puhdasta Suomessa on, he hihkuivat). 

Yritin vielä kotiin palattuani kysellä pk-seudun luontokohteisiin keikkoja, mutta ainakin yhdessä paikassa yksi opas mustasukkaisesti pelotteli minua pois viemästä keikkoja heiltä. Ei tuollaista  viitsi. Luulin, että luonto olisi kaikille yhteinen asia ja antaisi vain hyvää mieltä ihmisille.

Vierailija
29/31 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä et vaan osaa.

Mun kaveri toimii kalastus, metsästys ja eräopaana. Toimenkuva sesongin mukaan.

Esim. neljän hengen 12h. kalastusreissusta laskutus 1000€ (Tiedän kun itse maksoin ton. Oltiin oikein tyytyväisiä päivään). Että kyllä tosta kulujen ja verojen jälkeen jää hiukan enemmän kuin 10€/h. Asiakkaatkin ihan fiksua sakkia. Ja kalenterit parhaina aikoina täynnä, sesonkien ulkopuolellakin ihan riittävästi töitä.

Pakkoko sitä on toimia jonkun isomman firman palkkaorjana. Perusta firma ja tuotteista itsesi.

Vierailija
30/31 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama eräopas oli tullut Suomeen Hollannista  ja tein pomolle valituksen heidän heitellessään tupakantumppeja suojelumetsiin tai riipiessä naavaa puista näytösluontoisesi (kattokaa, miten puhdasta Suomessa on, he hihkuivat).

Opiskelin eräoppaaksi Itäsuomessa. Opettajat opettivat, että muovit voi polttaa nuotiossa, ja open silmien alla sinne heiteltiin tumpit, kanamunankuoret, käytetyt teepussit jne.

Vaikka joka puolella niin laavuilla kuin Luontoon.fi -sivustolla on ohjeet että nuotiolla poltat vain kuivaa puhdasta puuta.

Vierailija
31/31 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie haluun eräoppaaks!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä