Appivanhemmat osti vanhan talon maalta kaukaa
Nyt sitten appi sairastunut eikä ajokortiton anoppi pärjää siellä yksinään. Joka paikkaan pitkä matka, terveyskeskuksessa ei lääkäriä ja nyt pitäisi sännätä sinne.
Muutosta kinattiin kuukausi koska yritimme selittää että jos näin käy, anoppi on siellä nakelissa. Ei edes voi lähteä sieltä muualle, koska taloa pitää lämmittää, ettei putket jäädy.
Sinne on täältä monen tunnin matka.
Harasimme vastaan niin että otsasuonet oli haljeta mutta eihäb nämä järkeä kuunnelleet.
Suututtaa niin että pää räjähtää!
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää huolehtia omat lapset ja sitten omat vanhemmat, jotka taantuvat lapsiksi =(
Ei ole pakko osallistua liikakansoittamiseen.
Syntymä on kuolemantuomio.
Mun äiti sai naapuriapua kauppareissulle kun miehensä oli ajokyvytön lonkkaleikkauksen vuoksi eikä äidillä ajokorttia. Yksi eläkeläismies kyyditsi kauppaan kahta mummoa kerran pari viikossa. Pientä maksua vastaan. Ja kaikki olivat tyytyväisiä. Näin Kymenlaaksossa..
Vierailija kirjoitti:
AP kertoi aloituksessaan miksi en voi muuttaa vaikka haluaisin, en edes kaupungin sisällä. Nyt minulla on Bermudan kolmio jossa 3 kauppaa 200m säteellä, bussipysäkki talon edessä , taksi ei maksa ihan maltaita jollen mene lentokentälle.
Tiedän kokemuksesta kuinka kusessa on ajokortiton kun se kortillinen sairastuu ja apua pitäisi saada ja olet vajaan 40km ihmisten ilmoilta. Ei koskaan enää jos vain pystyy ennakoimaan, kotiin äkkiä niin kauan kuin ajokortillinen vielä pystyy ajamaan. Ketuttaa etten nuorena hommannut korttia tai edes opetellut ajamaan ilman sitä. Olisi tuonut nyt turvaa ja hyödyllinen ihan kaupungissakin.
N70v
Sama juttu. Uusi asunto kaupungin liepeiltä, kaikki palvelut puolentoista kilometrin säteellä. Ei vielä asuta siellä, mutta muutetaan kun aika koittaa. Toivottavasti pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kertoi aloituksessaan miksi en voi muuttaa vaikka haluaisin, en edes kaupungin sisällä. Nyt minulla on Bermudan kolmio jossa 3 kauppaa 200m säteellä, bussipysäkki talon edessä , taksi ei maksa ihan maltaita jollen mene lentokentälle.
Tiedän kokemuksesta kuinka kusessa on ajokortiton kun se kortillinen sairastuu ja apua pitäisi saada ja olet vajaan 40km ihmisten ilmoilta. Ei koskaan enää jos vain pystyy ennakoimaan, kotiin äkkiä niin kauan kuin ajokortillinen vielä pystyy ajamaan. Ketuttaa etten nuorena hommannut korttia tai edes opetellut ajamaan ilman sitä. Olisi tuonut nyt turvaa ja hyödyllinen ihan kaupungissakin.
N70vSama juttu. Uusi asunto kaupungin liepeiltä, kaikki palvelut puolentoista kilometrin säteellä. Ei vielä asuta siellä, mutta muutetaan kun aika koittaa. Toivottavasti pian.
Lähin kauppa n. 100 m, kolme muuta 200-500 m.
Antakaa eläkeläisten tehdä kuten haluavat.
Jos kaipaavat sitten apua tai palveluita, todetkaa että rahalla saa.
Ihania nämä sukulaiset ja perilliset Suomessa. Näkee, että oma napa on tärkein.
Toivottavasti en enää vanhana asu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua ne nyt tarvitsevat?
Kauppa-apua? > Ostokset saa tilattua netistä kotiovelle.
Asiointiapua? > Taksit palvelevat.
Kodinhoitoapua? > Palvelu- ja siivousyritykset, työttömien yhdistykset, jne.
AP, teidän EI tarvitse rynnätä auttamaan.
Jos on ollut varaa hankkia asunto korvesta (tai jos on jopa kuvitellut säästävänsä muuttamalla korpeen!) on kyllä varaa myös pikkuisen maksaa sellaisista palveluista, joita tarvitsee. Ei sukulaisten tehtävä ole toimia palveluautomaattina, etenkään, jos tekee itse tuollaisen virheen.
Se talo on korvessa. Siellä ei ole samoja palveluja kuin kaupungissa.
Ap
Kyllä syrjäseuduillakin taksit toimivat, ja kotiapuakin löytyy esimerkiksi työttömien yhdistysten kautta.
Taksiuudistuksen jälkeen on ollut paljon ongelmia. Jopa hyvissä ajoin tilatut taksit saattavat jättää tulematta paremman keikan ottaessaan. Maalta taksit ovat kadonneet. Kaupungista ei välttämättä edes isolla rahalla viitsi taksi tulla syrjään.
Susikin saattaa syödä ne. No, tulisi veronmaksajille halvemmaksi.
Puu voi kaatua talon päälle eikä vakuutus korvaa.
Sähkölasku voi olla viisi tonnia kuussa, ukkos joutuu maksamaan senkin.
Lunta sataa niin paljon ettei pääse taksi pihaan eikä koko kylältä löydy traktoria auraamaan.Jos löytyy niin sehän maksaa ainain 500 tunti.
Entäs tulva? Eihän talon lähellä ole vesistöä? Joutuvat vielä veneen ostamaan tai kahluusaappaat.
Muistavatko juoda helteellä?
Maaseudulla on ihan vi...kuuma kaksi viikkoa kesästä, vanhuksia makaa tiedottomina terveyskeskus täynnä.
Eihän meillä Herra guud! Ookkaan lääkäreitä, muutama virolainen nulikka joka ei älyä mitään.
Suomalaisten pessimistien lista on loputon.
Olemme 60+ ja aiomme ostaa talon rannalta kaukana ei missään.
Ei tuo AP:n nalkutus nyt mitään auta, tehty mikä tehty ja ostettu talo. Joko yrittää auttaa, tai unohtaa koko asian.
Ehkä Appiukko paranee (ei tuon nyt hirveän vanha ole) ja alkaa taas ajella autolla kylille.
Maaltaterveisiä kirjoitti:
Susikin saattaa syödä ne. No, tulisi veronmaksajille halvemmaksi.
Puu voi kaatua talon päälle eikä vakuutus korvaa.
Sähkölasku voi olla viisi tonnia kuussa, ukkos joutuu maksamaan senkin.
Lunta sataa niin paljon ettei pääse taksi pihaan eikä koko kylältä löydy traktoria auraamaan.Jos löytyy niin sehän maksaa ainain 500 tunti.
Entäs tulva? Eihän talon lähellä ole vesistöä? Joutuvat vielä veneen ostamaan tai kahluusaappaat.
Muistavatko juoda helteellä?
Maaseudulla on ihan vi...kuuma kaksi viikkoa kesästä, vanhuksia makaa tiedottomina terveyskeskus täynnä.
Eihän meillä Herra guud! Ookkaan lääkäreitä, muutama virolainen nulikka joka ei älyä mitään.
Suomalaisten pessimistien lista on loputon.
Ei se ole pessimismiä, vaan realismia.
Ajokortiton vanha ihminen nyt vaan ei pärjää oudolla paikkakunnalla paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä ja kauppaan ja palveluihin matkaa.
Hän ei yksinkertaisesti myöskään saa edes vanhaa taloa lämmitettyä ja hoidettua ykisn, varsinkaan jos ei ole sellaista tehnyt. Eikä saa tehtyä niitä lumitöitä yksinänsä.
Eikä jollain seitenkymppisellä naisella ole mitään huippueläkettä karttuneena, että kaiken voisi noin vain tilailla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo AP:n nalkutus nyt mitään auta, tehty mikä tehty ja ostettu talo. Joko yrittää auttaa, tai unohtaa koko asian.
Ehkä Appiukko paranee (ei tuon nyt hirveän vanha ole) ja alkaa taas ajella autolla kylille.
En minä ole nalkuttanut, vaan vituttaa.
Sinne on pakko nyt mennä (koska samassa tilanteessa menisimme olivat missä tahansa), mutta samalla aiomme kyllä sanoa, että emme ala siellä ravata, joten ihan itse saavat tilanteensa setviä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme 60+ ja aiomme ostaa talon rannalta kaukana ei missään.
Mulla olisi myynnissä Pirkanmaalla.
Lähdenhetikunvoin kirjoitti:
Ihania nämä sukulaiset ja perilliset Suomessa. Näkee, että oma napa on tärkein.
Toivottavasti en enää vanhana asu Suomessa.
Eikö se oma napa ole ollut tässä Ap:n tapauksessa juuri niillä eläkeläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla ehdotti naapuriapua.
Meillä asuu naapurissa just tollanen avuton ja autoton vanha haaska. Tyttärensä soitteli ja pyysi, voitaisiinko käyttää kerran viikossa kaupassa ja katsoa vähän muutenkin sen perään. Ystävällisesti kieltäydyin ja annoin kunnan kotipalvelun puhelinnumeron.
Ei tässä ole aikaa eikä mielenkiintoa alkaa vielä toisten vanhempia huolehtimaan, kun itse eletään ruuhkavuosia. Jos ei pärjää kotonaan niin kuolkoot vaikka nälkään jos ei palvelutaloon muutto kiinnosta.Sinuna todellakin toivoisin, ettet itse jonakin päivänä ole kuvaamasi "vanha haaska"... Häpeäisit!
Millä tavalla naapurini kuuluisi mulle mitenkään? Hänellä on omia lapsia, jotka hoitakoon äitinsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Meillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta alkaa jotain tuntematonta naapuria kuskaamaan ja vahtaamaan. Kumpikin ollaan työssäkäyviä ihmisiä ja meillä on ihan oma elämä. Naapuri ei suoraan sanottuna kiinnosta puupennin vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu naapurissa just tollanen avuton ja autoton vanha haaska. Tyttärensä soitteli ja pyysi, voitaisiinko käyttää kerran viikossa kaupassa ja katsoa vähän muutenkin sen perään. Ystävällisesti kieltäydyin ja annoin kunnan kotipalvelun puhelinnumeron.
Ei tässä ole aikaa eikä mielenkiintoa alkaa vielä toisten vanhempia huolehtimaan, kun itse eletään ruuhkavuosia. Jos ei pärjää kotonaan niin kuolkoot vaikka nälkään jos ei palvelutaloon muutto kiinnosta.Sinuna todellakin toivoisin, ettet itse jonakin päivänä ole kuvaamasi "vanha haaska"... Häpeäisit!
Millä tavalla naapurini kuuluisi mulle mitenkään? Hänellä on omia lapsia, jotka hoitakoon äitinsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Meillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta alkaa jotain tuntematonta naapuria kuskaamaan ja vahtaamaan. Kumpikin ollaan työssäkäyviä ihmisiä ja meillä on ihan oma elämä. Naapuri ei suoraan sanottuna kiinnosta puupennin vertaa.
Me asuimme maalla kun olin lapsi. Meitä oli neljä lasta ja kotiäiti, joten pientä korvausta vastaan me juoksimme naapurimummon asioita. Me lapset esimerkiksi tulimme joka päivä joka tapauksessa kaupan ja postilaatikon ohi, joten samalla ne kauppa-asiat ja postin vienti hoituivat. Hän korvasi myös tätä antamalla saksan tunteja veljelleni. Hänellä oli vain reuma, päästään oli ihan kirkas.
Minä olen tullut siihen tulokseen, että nämä sota-aikana ja sodan jälkeen lapsuutensa viettäneet on jotenkin todella tunnevammaisia. Järkyttävän itsekeskeisiä ja se oma vanhemmuus on vinksahtanut niin, että lapsista tuleekin niitä vanhempia hyvin varhain. He ei ilmeisesti edes hahmota, mitä pitäisi olla, koska omilta vanhemmilta se huolenpitoa ei ole herunut.
Kiitos tästä ketjusta. Itsellä ottaa koville, kun juuri tehtiin päätös, että isä (70) ei pääse enää sairaalasta kotiin, vaan siirtyy tehostetun palveluasumisen piiriin. Tätä lukiessa muistaa taas, että meillä ollaan onnekkaiden joukossa, sekä vanhemmat että lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuimme maalla kun olin lapsi. Meitä oli neljä lasta ja kotiäiti, joten pientä korvausta vastaan me juoksimme naapurimummon asioita. Me lapset esimerkiksi tulimme joka päivä joka tapauksessa kaupan ja postilaatikon ohi, joten samalla ne kauppa-asiat ja postin vienti hoituivat. Hän korvasi myös tätä antamalla saksan tunteja veljelleni. Hänellä oli vain reuma, päästään oli ihan kirkas.
No täältä ei juosta yhtään minnekään kun kauppaan on 15km. Ja vaikka olisi vieressä, ei juostaisi siltikään.
ei pääse kela taksilla lääkäriin, kuntoutukseen pääsee