Appivanhemmat osti vanhan talon maalta kaukaa
Nyt sitten appi sairastunut eikä ajokortiton anoppi pärjää siellä yksinään. Joka paikkaan pitkä matka, terveyskeskuksessa ei lääkäriä ja nyt pitäisi sännätä sinne.
Muutosta kinattiin kuukausi koska yritimme selittää että jos näin käy, anoppi on siellä nakelissa. Ei edes voi lähteä sieltä muualle, koska taloa pitää lämmittää, ettei putket jäädy.
Sinne on täältä monen tunnin matka.
Harasimme vastaan niin että otsasuonet oli haljeta mutta eihäb nämä järkeä kuunnelleet.
Suututtaa niin että pää räjähtää!
Kommentit (454)
kepun vaali teltoilla niin hehkuttivat hml forssa alueella varsinkin miten upeaa on kun saa vanhuutensa elellä landella oikein suuttuivat kun kyseenalaistin klisee on että stadilaisia muuttaa joka mökki rähjään. toisaalta niin siellä heidät putsataan totaalisesti. kunnat saavat muuttajista 5000e kerta korvauksena hoidosta sitten ei kukaan välitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjuun kommentoivat on kyllä täysin pihalla. Ap on moneen kertaan sanonut, että appivanhemmat asuvat korvessa ja silti täällä väitetään, että ruokaa voi tilata kotiin, ja palveluita saa.. No kun ei saa! Itse asun pienen kaupungin laitamilla, 20 km keskustasta, eikä edes tänne saa kotiinkuljetuksella mitään. Asun ison tien vieressä, jota pitkin kulkee bussi - koulujen aikaan, eli koulujen alusta elokuussa koulujen loppuun touko/kesäkuussa. Kaupunkiin menee kaksi bussia, takaisin tulee kolme. Päivässä. Maanantaista perjantaihin.
Missä ihmeen kuplassa te kaikki elätte, kun ette tajua, että Suomessa ei ole palveluita joka puolella samaan tapaan kuin Helsingissä? Kyllä nyt korpeen muuttaneita appivanhempia tyhmempiä on tähän ketjuun kommentoivat.
Minä uskon, että ruuat voi tilata kaupasta. Se on vain neuvottelukysymys. Jos se 20km päässä oleva kauppa on K-kauppa, niin sitten vain kauppiaaseen yhteyttä, esittää asiansa ja kysyy, mitä maksaisi ruuan keräily ja kotiinkuljetus hänen kaupastaan. Hän sitten räknää, kauanko ostosten keräämiseen menisi aikaa ja kauanko kaupan työntekijältä menisi, kun ajaa sen 20km ees taas ja paljonko kilometrikorvauksiin menee rahaa. Siihen vielä vähän provikkaa päälle, niin eiköhän siitä kaupat synny!
Jos se ei ole K-kauppa, niin sitten pitää neuvotella jonkun muun ihmisen kanssa, minkälaisella summalla olisi valmis käymään kaupassa ja tuomaan ruuat.
Ne ruuat voi tilata kauempaakin, jos ei lähikauppias suostu. Kuljetusyrityksiä piisaa kyllä, varmasti FedEx tai joku muu on valmis tuomaan ne ruuat kotiovelle. Kunhan hinnasta sovitaan.
Joo ei. Pikkupaikkakunnilla ne kauppiaat on ihan itse töissä omassa kaupassaan eivätkä ajele ympäri kyliä. Ja kaupan oven sulkeuduttua haluavat viettää vapaa-aikaa. Yritetty on :D
Kukaan ei ala ajaa jotain 50 kilsan lenkkiä ettå saa vietyä kahdelle vanhukselle yhden kauppakassin.
Mun lapsuudessa paikallinen kauppias kyllä toimitti kotiinkin tilauksia mutta meitä oli kuusi henkeä ja meidän naapurit tilasi ruoat samaan kyytiin ja matkaa kaupalle oli 1,5 kilsaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maalla tunnetaan sellainen asia kuin naapuriapu eli kun naapurissa mies kuoli, niin kuskaamme ajokortitonta leskeään kaupassa kerran viikossa ja toisen kerran käy ns. kutsutaksilla. Toki vastavuoroisesti saamme itse tarvittaessa apua itsekin esim. säilöntäaikaan tai jos kiireaikaan tarvitaan lastenvahtia. Jos epäsuomalaiseen tapaan avaa suunsa ja ryhtyy puhumaan, niin elämä helpottuu.
Ei kaikkialla toimi naapuriapu. Esim Pohjois-Pohjanmaalla kun 7v asuin niin ei sellaista tunnettu. Kerran joudun kilometrin päässä olevaa isäntää pyytämään käynnistämään autoni talvipakkasella. Suostui vastentahtoisesti, kun maksoin 20€. Edes rahalla tai vastavuoroisella avulla ei niin vaan ketään auttamaan saanut.
Ei tulisi Itä-Suomessa kuuloonkaan tuollainen moukkamaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 6 km kaupungista voi olla jo melkoista korpea, riippuen minkä kaupungin liepeillä asuu.
Pohjoisessa on pieniä kaupunkeja, esim Kemijärvi ja 6 km keskustasta autottomana on jo korpi.
Näiden pikkukaupunkien palvelut ovat jo keskustassa minimissä ja muutama kilometri keskustasta palveluja ei kerta kaikkiaan ole.
Talvisin tiet aurataan sitten kun aurataan, taksin saamisen laita on vähän niin ja näin, mistään ruokatilauksista ei kannata edes haaveilla, bussivuoro, jos sitä on, ajaa reitin koulukyytien mukaan aamusta ja iltapäivästä.
Pohjoisessa pitää olla todella omatoiminen, auto on oltava ja sillä pitää pystyä ajamaan huonossakin kelissä ja mihinkään palveluiden saatavuuteen ei voi luottaa.
Ensihoito voi olla toisella keikalla 100 km päässä kun tarvitsisit ambulanssin ja naapurikunnasta tuleva vapaa yksikkö vieläkin kauempana. Samoin poliisi.
Todellakin ketjua lukiessa ihmettelin ihmisten ruusunpunaisia ajatuksia 'kaukana' asumisesta.Asun 80 km päässä Helsingistä ja meillä on suunnilleen tuollaista, päivystävä poliisi on Vantaalla eikä todellakaan lähde tänne ellei kyseessä ole henkirikos. Ambulanssia ei enää saa oletusajassa, koska paikallinen sote-alue päätti, että päivystys ei ole tarpeen kuin keskustaajamassa, muualle riittää ei-kiireellinen ajo.
Näyttääkin siltä, että Suomen pohjoisimpien ja eteläisimpien päiden välillä ei niin suuria eroja sittenkään ole.
Ainakaan terveys,-tai viranomaispalveluiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoset anoppiprovot tänään.
Valitettavaa arkea monen kohdalla. Lapset asuvat satojen kilometrien päässä ja vanhemmat eivät pärjää edes kaupungissa olevan omakotitalon kanssa. Eivät halua muuttaa kerrostaloon ja eivät halua ostaa apua.
Elämä painaa nöyräksi kyllä sellaiset ihmiset, jotka eivät älyä itse auttaa itseään.
Naapurissa (asumme kaupungissa) asuu vanha pariskunta, josta molemmat ovat käytännössä melkein liikuntakyvyttömiä, eivät siis pääse talostaan ulos ilman avustajaa.
Silti ei käy mielessäkään omakotitalon myynti.
Heillä on 2 lasta, toinen asuu paikkakunnalla ja toinen kauempana. Molemmat käyvät viikottain pakon edessä auttamassa näitä vanhuksia. Mikään siivouspalvelu ei käy, ei edes ateriapalvelu. Lasten täytyy
väsätä ruoat ja laittaa ne valmiiksi jääkaappiin, josta paremmin liikkuva mummo lämmittää ne mikrossa. Jopa nurmikonleikkuut ja kukkamaat pitää käydä hoitamassa. Mitään ulkopuolista apua ei voi ottaa vastaan.
Veikkaanpa, että tilanne muuttuisi hyvin nopeasti, jos nämä lapset eivät toimisi jatkuvina mahdollistajina näiden vanhusten arjessa.
Palvelutalossa tai edes tavallisessa kerrostaloasunnossa olisi näille ikäihmisille paljon helpompaa elellä, mutta kun EI KÄY, omakotitalossa on pakko saada asua, ja lapset tietenkin auttavat pyyteettömästi...
ei minunkaan äiti halunnut ruokapalvelua, mutta siskojen kanssa päätettiin että haluaa!! Ihan tyytyväinen on ja samoten hommattiin sairaanhoitaja 2 vk ajan käymään ,kun oli leikkattu silmä. Ei edes kysytty ,kun vastaus tiedettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ala ajaa jotain 50 kilsan lenkkiä ettå saa vietyä kahdelle vanhukselle yhden kauppakassin.
Mun lapsuudessa paikallinen kauppias kyllä toimitti kotiinkin tilauksia mutta meitä oli kuusi henkeä ja meidän naapurit tilasi ruoat samaan kyytiin ja matkaa kaupalle oli 1,5 kilsaa😂
Tuossa olisi toimituskulut vähintään 50€, joten ei se tilaus varmaan yhteen kassiin jäisi. Pitäisihän sitä tilata isompi satsi kerralla.
Tuollainen ruuan ees taas kuskaaminen on hanttihomma. Siihen pitää löytää joku sellainen, jolle 50€ ei ole niin pieni raha. Vaikka joku nuorison edustaja, joka tykkää ajella. Tai joku kylän pitkäaikaistyöttömistä, joka ei kuitenkaan joka päivä ole humalassa.
Ikäihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään. Oma isäni on sellainen teräspappa, että nuoremmat voi jäädä kakkoseksi. Hoitaa edelleen itse polttopuidensa teon metsästä halkopinoon asti. Viljelee itse kaikki vihannekset ja juurekset lapsenlapsille asti, kalastaa ja ajelee autolla. Ikää on 80v. Ja asuu yksin omakotitalossa.
En voisi kuvitella hänen nököttävän kerrostalossa kaupungin keskustassa... Hänhän sekoaisi sellaisesta elämästä.
Minä olen valmis auttamaan häntä, kun hän apua tarvitsee. Nyt apuni rajoittuu hiusten leikkuuseen ja laskujen maksuun lähinnä.
Hän on minulle rakas ja hän on auttanut minua ja perhettäni lukemattomien tavoin vuosien varrella.
Meillä 30km välimatkaa, mutta tarvittaessa olen valmis vaikka asumaan väliaikaisesti hänen luonaan, jos avun tarve olisi päivittäistä. Samalla lailla apuaan olisi valmis tarjoamaan veljeni, mieheni, miniäni ja kaikki lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään. Oma isäni on sellainen teräspappa, että nuoremmat voi jäädä kakkoseksi. Hoitaa edelleen itse polttopuidensa teon metsästä halkopinoon asti. Viljelee itse kaikki vihannekset ja juurekset lapsenlapsille asti, kalastaa ja ajelee autolla. Ikää on 80v. Ja asuu yksin omakotitalossa.
En voisi kuvitella hänen nököttävän kerrostalossa kaupungin keskustassa... Hänhän sekoaisi sellaisesta elämästä.
Minä olen valmis auttamaan häntä, kun hän apua tarvitsee. Nyt apuni rajoittuu hiusten leikkuuseen ja laskujen maksuun lähinnä.
Hän on minulle rakas ja hän on auttanut minua ja perhettäni lukemattomien tavoin vuosien varrella.
Meillä 30km välimatkaa, mutta tarvittaessa olen valmis vaikka asumaan väliaikaisesti hänen luonaan, jos avun tarve olisi päivittäistä. Samalla lailla apuaan olisi valmis tarjoamaan veljeni, mieheni, miniäni ja kaikki lapsenlapset.
Se kunto voi romahtaa yhtäkkiä. Eikähän ap ollut appivanhempiaan mihinkään kaupungin keskustaan kerrostaloon laittamassa, vaan taajamaan jonnekin ihmiskunnan yhteyteen.
Ja miten joku työssäkäyvä lapsiperheellinen muuttaa jonnekin Kainuuseen tms auttamaan? Itse töisså, lapset koulussa.
Vierailija kirjoitti:
No noi ap:n appivanhemmat on vähän kauempana kuin 30 kilsan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 30km välimatkaa, mutta tarvittaessa olen valmis vaikka asumaan väliaikaisesti hänen luonaan, jos avun tarve olisi päivittäistä. Samalla lailla apuaan olisi valmis tarjoamaan veljeni, mieheni, miniäni ja kaikki lapsenlapset.Se kunto voi romahtaa yhtäkkiä. Eikähän ap ollut appivanhempiaan mihinkään kaupungin keskustaan kerrostaloon laittamassa, vaan taajamaan jonnekin ihmiskunnan yhteyteen.
Ja miten joku työssäkäyvä lapsiperheellinen muuttaa jonnekin Kainuuseen tms auttamaan? Itse töisså, lapset koulussa.
Itse olen lapseton 100% etätyötä tekevä ja kyllä ottaisi pattiin jättää oma elämä ja muuttaa Kainuuseen :D
Niin.
Paljon puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi muuttaa kauemmas kaupungeista halvemmille alueille. Harva kuitenkin puhuu niistä kuluista, joita siitä syntyy yhteiskunnalle.
Kysykääpä joskus esimerkiksi taksikuskilta Kela-kyydeistä. Ei ole halpaa hommaa veronmaksajille, kun kuskataan ihmisiä syrjäseuduilta sairaalaan saamaan hoitoja. Yhdessä kyydissä palaa helposti enemmän rahaa kuin ihminen saisi kaupungissa asumistukea.
Lapsia tehty "vanhuuden turvaksi", niinpä niin.
Huoh! Vanhukset toivovat, että heitä autetaan tilanteen tullen. Jotkut heistä eivät vain kykene tekemään ratkaisuja niin, että auttaminen olisi inhimillisesti katsoen järkevää. Monet esim. takertuvat (usein jo homehtuviin) omakotitaloihinsa kiinni ja raivoavat, jos joku kehtaa "puuttua heidän itsemääräämisoikeuteensa". Jos apua haluaa, pitää sen edessä venyä itse. He eivät ole kuitenkaan pikkulapsia, vaan sodanjälkeen syntynyttä settiä.
Jestas, mä en todellakaan pystyisi oman työn ohella käymään kenenkään kotona leikkaamassa nurmikkoa ja pätkimässä puska-aitaa. Voisin käydä kerran viikossa pitämässä seuraa ja viemässä vaikka ruokakassin (samalla voisi vähän siivoilla). Kaikkeen muuhun heillä pitää kyllä itsellään olla varaa ja jos ei ole, kunnalliskotiin mars! Aikuisten lasten täytyy todellakin osata vetää rajat tässä asiassa. Itsehän en ota edes perintöä vastaan (lakipaperi tehty), eli ei voi kukaan edes nurista, että perintöä vain kärkkyy, eikä suostu venymään. Olen sanonut hyvin tiukasti, että käyttäkää jokainen penni itseenne.
Pienissä kylissä ei kulje monastikaan paikallinen liikenne mutta kulkee nk linjataksit, bussilipun hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Jestas, mä en todellakaan pystyisi oman työn ohella käymään kenenkään kotona leikkaamassa nurmikkoa ja pätkimässä puska-aitaa. Voisin käydä kerran viikossa pitämässä seuraa ja viemässä vaikka ruokakassin (samalla voisi vähän siivoilla). Kaikkeen muuhun heillä pitää kyllä itsellään olla varaa ja jos ei ole, kunnalliskotiin mars! Aikuisten lasten täytyy todellakin osata vetää rajat tässä asiassa. Itsehän en ota edes perintöä vastaan (lakipaperi tehty), eli ei voi kukaan edes nurista, että perintöä vain kärkkyy, eikä suostu venymään. Olen sanonut hyvin tiukasti, että käyttäkää jokainen penni itseenne.
ei oo enään kunnallis koteja vaan hoivakoteja. Eikä sinne pääse jos kotona tulee toimeen. Kannattaa sitä ennen antaa omaisuus pois jos sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat asui aiemmin 160 kilsan päässä. Siellä oli vielä helppo pistäytyä. Nyt tuota matkaa on 4 kertaa enemmän, eikä me nyt vaan pystytä sinne syöksähtelemään.
Miehen sisko asuu siellä vanhalla paikkakunnalla edelleen, joten hänen olisi ollut mahdollisuus auttaa hätätilanteissa heti.
Mutta kun jokin täydellienn aivopieru sai nämä säntämään sinne korpeen! Kaunis asunto, ihana pikkukaupunki, vesistöä jne. Apen paljon nuorempi pikkuveli asui 50 kilsan pääss.
Joku tuolla ehdotti naapuriapua.
Meillä asuu naapurissa just tollanen avuton ja autoton vanha haaska. Tyttärensä soitteli ja pyysi, voitaisiinko käyttää kerran viikossa kaupassa ja katsoa vähän muutenkin sen perään. Ystävällisesti kieltäydyin ja annoin kunnan kotipalvelun puhelinnumeron.
Ei tässä ole aikaa eikä mielenkiintoa alkaa vielä toisten vanhempia huolehtimaan, kun itse eletään ruuhkavuosia. Jos ei pärjää kotonaan niin kuolkoot vaikka nälkään jos ei palvelutaloon muutto kiinnosta.
mun äidillä on nk veteraanitunnus, eli siivooja käy, ruoka tuodaan 2 x viikossa, pyykit pesulaan, kuntoloma kuukausi kerran vuodessa, jaertaan niin että 2 viikkoa, taxi kaksi kertaa viikossa ilmainen, linjataksi kulkee kun tilataan, yksityiseltä saa ilmaiseksi palveluja, omakotitalo, itse oon siellä muutaman kkden vuodessa. Ruoho leikataan ja lumet ajetaan sekä rantasauna puut.
Joo ei. Pikkupaikkakunnilla ne kauppiaat on ihan itse töissä omassa kaupassaan eivätkä ajele ympäri kyliä. Ja kaupan oven sulkeuduttua haluavat viettää vapaa-aikaa. Yritetty on :D