Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Appivanhemmat osti vanhan talon maalta kaukaa

Vierailija
05.04.2023 |

Nyt sitten appi sairastunut eikä ajokortiton anoppi pärjää siellä yksinään. Joka paikkaan pitkä matka, terveyskeskuksessa ei lääkäriä ja nyt pitäisi sännätä sinne.

Muutosta kinattiin kuukausi koska yritimme selittää että jos näin käy, anoppi on siellä nakelissa. Ei edes voi lähteä sieltä muualle, koska taloa pitää lämmittää, ettei putket jäädy.

Sinne on täältä monen tunnin matka.

Harasimme vastaan niin että otsasuonet oli haljeta mutta eihäb nämä järkeä kuunnelleet.

Suututtaa niin että pää räjähtää!

Kommentit (454)

Vierailija
301/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia tilanteeseen. Meillä 76-v. ja 80-v. appikset ostivat purkukuntoisen, homeisen kesämökin, jonne on meiltä 3 h ajomatka. Katto vuotaa ja lattiasieni puskee lautojen raosta. Appi sai sydänkohtauksen, eikä voi enää tehdä mitään "miesten töitä", joten sinne odotetaan nyt miestäni joka kesäviikonloppu ja lomilla remontoimaan. Heillä on rahaa, mutta sitä ei haluta käyttää, kun oma poikahan tekee. Eivät ymmärrä, että meillä on omakotitalo, lapset ja eläimet, emmekä voi sitoutua heidän jatkuvaan auttamiseensa. Appiksilla on lisänä heilläkin omakotitalo, joka vaatisi ties mitkä valesokkeliremontit, anopilla on aamuisin silmät muurautuneet umpeen.

Paljon vaikuttaa valitettavasti myös se, etteivät he ole auttaneet meitä tai välittäneet lapsenlapsistaakaan. En koe, että minunkaan pitäisi nyt auttaa. Huoli-ilmoitusta juuri tehdään mekin.

Voi pyhä isä näitä isoja ikäluokkia.. 

Onhan ne boomerit selkeästi itsekeskeisin, epäkypsin ja itsepäisin sukupolvi mitä on. Sellaisia äärettömän lapsellisia ja röykeitä.

Montako sukupolvea sinä tunnet? Tokihan ymmärrät, että tuollainen kommentti vaatii jo syvempää analyysia ja matemaattisia otantoja.

Aika lailla saman verran mitä ihmiset yleensäkin. Olen nähnyt tätä elämää aika laajalti ja tiedän historiasta, sukuni historiasta ja asioista jotakin. Tätä asiaa olen joutunut paljon käsittelemään ja läpikäymään.

Boomereille on erittäin tyypillistä, että he eivät koskaan myönnä mitään virheitään. Se on sellainen hyvin yleinen vika heissä. Eivät vaan kykene nöyrtymään ja esimerkiksi pyytämään anteeksi tekojaan.

Boomereiden vanhemmat olivat paljon nöyrempiä. Boomerit on se pullamössösukupolvi joka söi pullamössöä itse. No arvaa mitä väittävät itse? Että muut on, eivät he.

Boomereille on tullut kaikki kultalautasella nenän eteen, ja ovat kusettaneet itselleen eläkkeet nuorempien selkänahasta. Kiitokseksi aukovat päätään, ja vaativat lapsiaan olemaan heille vanhempina.

Omien lasten pitäisi olla heidän vanhempia, kun itse ovat kyvyttömiä olemaan aikuisia.

Halveksin. Halveksin niin äärimmäisen syvästi teitä.

Boomereille on muuten tyypillistä myös uhriutuminen. Mun sukulaismies asui itse Helsingin keskustassa ilmaiseksi tädin asunnossa, isä maksoi hänelle oppikoulun, jatko-opinnot ja järjesti jopa Saksaan työhön, mikä oli siihen aikaan todella harvinaista. Hnäelle teetettiin vaatteet ja hän sai yksityistunteja mm. kielisät, koska oli niissä surkea.

Edelleen hänen lempivirtensä on se, miten hänellä (kyynel) ei ollut mahdollisuuksia (kyynel), vaikka olikin niin tavattoman lahjakas (kyynel) ja se, miten hirvittävän kova nuoruus hänellä olikaan (kyynel). Toista se on nykynuorilla, kun häneen vertaa (kyynel).

Meinaan oksentaa joka kerta, kun tämä messu käynnistyy.

Vierailija
302/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä talvena oli lehdissä juttua siitä, että 55 vuotiaana pitäisi jo ryhtyä suunnittelemaan sitä loppuelämän asuntoa lähinnä näitä terveysasioita ajatellen. Taitaa olla aika moni niistä 70+ olla jo vähän pihalla ajattelunsa kanssa. Ja usein näitä vielä yhdistää jääräpäisyys ja se, että ei tajua enää töissä käyvien elämäntilanteesta yhtään mitään.

Meillä nimenomaan on näin.

Me asutaan isossa taloyhtiössä. Mun vanhemmat asuvat naapurirapussa ja appivanhemmat asuvat 2 talon päässä. Mun äiti ja anoppi käyvät vesijuoksemassa kaksisteen monta krt viikossa.

10 v sitten asuivat omakotitaloissa ja sanoivat eivät muuta pitkään aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä nämä boomerit ovat? Mietin tässä että olenkohan itsekin boomeri.

Vierailija
304/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maalla tunnetaan sellainen asia kuin naapuriapu eli kun naapurissa mies kuoli, niin kuskaamme ajokortitonta leskeään kaupassa kerran viikossa ja toisen kerran käy ns. kutsutaksilla. Toki vastavuoroisesti saamme itse tarvittaessa apua itsekin esim. säilöntäaikaan tai jos kiireaikaan tarvitaan lastenvahtia. Jos epäsuomalaiseen tapaan avaa suunsa ja ryhtyy puhumaan, niin elämä helpottuu.

Ei kaikkialla toimi naapuriapu. Esim Pohjois-Pohjanmaalla kun 7v asuin niin ei sellaista tunnettu. Kerran joudun kilometrin päässä olevaa isäntää pyytämään käynnistämään autoni talvipakkasella. Suostui vastentahtoisesti, kun maksoin 20€. Edes rahalla tai vastavuoroisella avulla ei niin vaan ketään auttamaan saanut.

Jos on 20 pakkasta en varmasti ala sahaamaan omaa kotteroa käyntiin apuvirran antoa varten, eri asia jos on tullut juuri ajosta, silloinkin on vaara, että apuvirran antaja tuhoaa oman auton sähköjärjestelmiä, jos toisen akku on maalissa.

Vierailija
305/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taksilla anoppi kauppaan ja lääkärin.Löytyykö kylältä ketään jos voisi toimia ns talkkarina maksusta?

Vierailija
306/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 60 v. appiukko teki saman. (Eikä ollut ensimmäinen järjetön tempaus) Myi ensin osakkeensa, koska vastike oli 50 euroa nousemassa taloyhtiön rempan vuoksi ja muutti vuokralle. Maksoi talosta jotain 40.000 euroa. Muutti 100 km päästä 500 km päähän itärajalle " on halvempaa asumista".  Kylän keskustaan 10 km. Mun puoliso näki sen verran punaista, että kieltäytyi auttamasta muutossa - tähän en osallistu. Hoida itse. 

Talo oli vanha rintamiestalo. Valitus alkoi sitten talvella, mitä auraus maksaa:  Kunnan veroprossa nousi, eli eläkkeestä jäi vähemmän käteen. Talon katto vuoti, se piti uusia. Tonttijohto oli liian pinnassa ja jäätyi talvella, piti uusia. Lämminvesivaraaja piti uusia. Bensa maksoi hirveitä. Talvella yleiset tiet huonosti aurattu. Kuoppaista soratietä kauppamatkat. 

Sitten kun naisystävä kieltäytyi tulemasta enää paikkakunnalle, niin appi muutti takaisin vuokralle entiseen kuntaansa. Tämä rintamamiestalo jäi kesämökiksi, jossa vietti kesät ja kiinteistöverot, sähkölaskut ym. rasitti taloutta. Yritti myydä, ei kukaan ostanut sieltä todella syrjästä vanhaa remppakuntoista taloa. (Sisältä nimittäin 70-80 lukua). Edes välittäjät ei suostuneet ottamaan siellä myyntiin. Olisi liian pitkä matka näytöille. 

Kävin paikan päällä ehkä kaksi kertaa 17 vuoden aikana. Sitten se jäi meille perinnöksi. JA ON riesa!

Miksi vastasnotitte perinnön!?

Minä vastaavassa tilanteessa olen jo ilmoittanut vanhalle isälleni:

A) en auta

B) en ota vastaan perintöä (en halua ristiksi ja menoeräksi jotain mitä ei saa myytyä)

Jos sinulla on lapsia, niin se perintö jää heidän kontolleen, joten suo siellä, vetelä täällä😚

Vierailija
307/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseppähän ovat kuoppansa kaivaneet, maatkoot siellä. boomerit on just tuollasia "en minä en minä en minä minä en tee mittään" ja sitten itketään kun löysät on jo housussa. Ilmotatte sen johonkin edunvalvontaan tai mitä niille kääkkänöille onkaan, ettekä tuhlaa omaa energiaa ja aikaa niitten hyysämiseen kun ei kerta neuvoja kuunneltu. 

Vierailija
308/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Paljon puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi muuttaa kauemmas kaupungeista halvemmille alueille. Harva kuitenkin puhuu niistä kuluista, joita siitä syntyy yhteiskunnalle.

Kysykääpä joskus esimerkiksi taksikuskilta Kela-kyydeistä. Ei ole halpaa hommaa veronmaksajille, kun kuskataan ihmisiä syrjäseuduilta sairaalaan saamaan hoitoja. Yhdessä kyydissä palaa helposti enemmän rahaa kuin ihminen saisi kaupungissa asumistukea.

Halvimmat asunnot taitavat tällä hetkellä löytyä ihan pikkukaupungeista, joissa saattaa olla rollaattorikävelyetäisyydellä paremmat palvelut kuin isomman kaupungin lähiössä. 

Esimerkkinä joku Varkauden Kommila, josta saa yksiön kymppitonnilla ja kaksion 20 tonnilla.

Asuinalueella on omat kaupat, apteekki, muitakin peruspalveluita tarjolla, joitakin erikoisliikkeitä jopa. Varkauden 24 h päivystävä terveyskeskus (+sairaala, sosiaalipalvelut, suun terveydenhuolto) noin 300 metrin päässä.

Toisaalta suuren kaupungin lähiössä kotiinsa saa tilattua kaiken tarpellisen, toisin kuin pikkukaupungissa ja kyllä lähiöistäkin yleensä löytyy kauppa, parturi, apteekki, pikaruokalaa jne. Lähes poikkeuksetta niiden läheisyydessä (alle 5km) myös sijaitsee suuri kauppakeskus ja julkiset liikenneyhteydet sinne ovat yleensä hyvät.

Kyllähän tuollainen Varkauteen muutto on taloudellisesti ajateltuna luultavasti se halvin tapa asua viimeiset eläkevuotensa, mutta eihän siellä sitten ole niiden peruspalveluiden lisäksi juurikaan muuta, kuten kulttuuria tai erikoissairaanhoitoa. Toisaalta tuollaista asuntoa ei voi myöskään pitää sijoituksena, eikä sellaista ole välttämättä lainkaan helppoa realisoida kun koittaa perinnönjaon aika, jos siis perijöiden asema ollenkaan kiinnostaa. Ja kyllähän se todella halpa asuntojen ja vuokrien hintataso jossain muuallakin yleensä näkyy.

Jaa miksei pienissä kaupungeissa saisi tilattua kotiovelleen asioita? Pikkukaupungeissahan palvelun taso on yleensä parempaa, kun ne vakiasiakkaat käy kauppiaille tutuiksi. Kulttuuria on joo vähemmän ja erikoissairaanhoitoon päästäkseen pitää ottaa se kelataksi taikka bussi. Tosin niin pitää sieltä lähiöstäkin. Varkaudesta ajaa tunnissa KYSille, myös julkisilla.

No esimerkiksi korona-aikana ei saanut tilattua kotiin meidän mökkikaupungissa. Keräyksen sai ja sen sai hakea mutta kotiin toimitusta ei ollut vaikka siellä on Prisma ja Cittari. Ja useampi kookauppias. Vain Prismassa oli se tilausmahdollisuus.

Kysyittekö sattumoisin joltain k-kaupalta kuljetusmahdollisuutta? Toki jollekin kauempana olevalle mökille ei varmasti saa, mutta lähiseudun asukkaille voi hyvinkin olla sovittavissa, vaikkei nettikaupasta saisikaan klikkailtua. Eikä saa meille lähiöönkään kotiinkuljetusta Prismasta eikä Cittarista, vain lähimmistä pienistä kaupoista sais kotiovelle ruuat.

Joltakin K-kaupalta😅😅😅

Välttämättä ei ole muita kuin se "Cittari ja Prisma.

Monessa kuntakeskuksessa on vain S-market ja/tai yksi K-market, jotka eivät kuljeta yhtään mitään.

Taas on bessewisserit valloillaan ja tietävät koko Suomen palvelutilanteet😅

Vierailija
309/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä taas ketju täynnä tunnekylmiä ja epäempaattisia ihmisiä. Kyllä jokaisella on oikeus asua siellä missä haluaa elämänsä loppuun asti, eikä ketään voi pakottaa betonikuutioon vasten tahtoaan. Ja jos vanhat ihmiset silloin tällöin apua pyytävät, niin onko se nyt todella niin paha juttu? Täälläkin päivät pitkät kehutaan etätöillä, niin miksei voisi muuttaa vanhempiensa lähelle näiden viimeisten elinvuosien ajaksi? Hetkeksi voisi unohtaa omat itsekkäät ajatuksensa, ja välillä ajatella muitakin, edes omia vanhempiaan...

Muuttaa vanhempien lähelle? Nykyään kun lapset hankitaan melko myöhään, niin näillä vanhuksien lapsilla on vielä teini-ikäisiä (tai jopa nuorempia) lapsia. Aivan tosissasi nyt ehdotat, että repäisen lapset pois kaveri- ja harrastuskuvioistaan ja nostan kytkintä, "koska mummu nyt vaan oikeasti haluaa asua korvessa", jossa muuten mahdollisesti ei ole edes töitä. En koe itseäni itsekkääksi sen takia, että priorisoin lapset - ja myös itseni.

Ja vaikka ei olisikaan enää teini-ikäisiä tai nuorempia lapsia, kyllä silti on oikeus omaan elämään siellä, missä asuu. En kestä edes ajatusta, että pitäisi muuttaa takaisin sinne tuppukylään, josta olen aikoinaan onneksi pois päässyt.

Onpa outo kommentti. Jos vanhojen ei tarvitse muuttaa, niin miksi nuorten sitten tarvitsee?

Enemmän niillä nuorilla on niitä menoja yms.

T. mummo 70 +

Luepa nyt se keskusteluketju uudestaan, mihin vastasit. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta ei tulisi mieleenikään muuttaa pikkukylään, jossa vanha äitini asuu.

Sitähän juuri yritän sanoa, että miksi nuorten pitäisi muuttaa?

Kukahan nyt ei lukemaansa ymmärrä.🐴

Vierailija
310/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipalvelu pitäisi pelata asuit vaikka 100km palveluista.Se on laki suomessa?!myös itse miettinyt,lähtiskö korpeen missä enemmän näkisi petoja kuin ihmispetoja..

Vierailija
311/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimia tilanteeseen. Meillä 76-v. ja 80-v. appikset ostivat purkukuntoisen, homeisen kesämökin, jonne on meiltä 3 h ajomatka. Katto vuotaa ja lattiasieni puskee lautojen raosta. Appi sai sydänkohtauksen, eikä voi enää tehdä mitään "miesten töitä", joten sinne odotetaan nyt miestäni joka kesäviikonloppu ja lomilla remontoimaan. Heillä on rahaa, mutta sitä ei haluta käyttää, kun oma poikahan tekee. Eivät ymmärrä, että meillä on omakotitalo, lapset ja eläimet, emmekä voi sitoutua heidän jatkuvaan auttamiseensa. Appiksilla on lisänä heilläkin omakotitalo, joka vaatisi ties mitkä valesokkeliremontit, anopilla on aamuisin silmät muurautuneet umpeen.

Paljon vaikuttaa valitettavasti myös se, etteivät he ole auttaneet meitä tai välittäneet lapsenlapsistaakaan. En koe, että minunkaan pitäisi nyt auttaa. Huoli-ilmoitusta juuri tehdään mekin.

Onhan ne boomerit selkeästi itsekeskeisin, epäkypsin ja itsepäisin sukupolvi mitä on. Sellaisia äärettömän lapsellisia ja röykeitä.

Montako sukupolvea sinä tunnet? Tokihan ymmärrät, että tuollainen kommentti vaatii jo syvempää analyysia ja matemaattisia otantoja.

Aika lailla saman verran mitä ihmiset yleensäkin. Olen nähnyt tätä elämää aika laajalti ja tiedän historiasta, sukuni historiasta ja asioista jotakin. Tätä asiaa olen joutunut paljon käsittelemään ja läpikäymään.

Boomereille on erittäin tyypillistä, että he eivät koskaan myönnä mitään virheitään. Se on sellainen hyvin yleinen vika heissä. Eivät vaan kykene nöyrtymään ja esimerkiksi pyytämään anteeksi tekojaan.

Boomereiden vanhemmat olivat paljon nöyrempiä. Boomerit on se pullamössösukupolvi joka söi pullamössöä itse. No arvaa mitä väittävät itse? Että muut on, eivät he.

Boomereille on tullut kaikki kultalautasella nenän eteen, ja ovat kusettaneet itselleen eläkkeet nuorempien selkänahasta. Kiitokseksi aukovat päätään, ja vaativat lapsiaan olemaan heille vanhempina.

Omien lasten pitäisi olla heidän vanhempia, kun itse ovat kyvyttömiä olemaan aikuisia.

Tottahan toki boomereiden vanhemmat olivat nöyrempiä kaiken puutteen ja kärsimyksen keskellä, ja heitä kutsutaankin silent generation.

Vierailija
312/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Paljon puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi muuttaa kauemmas kaupungeista halvemmille alueille. Harva kuitenkin puhuu niistä kuluista, joita siitä syntyy yhteiskunnalle.

Kysykääpä joskus esimerkiksi taksikuskilta Kela-kyydeistä. Ei ole halpaa hommaa veronmaksajille, kun kuskataan ihmisiä syrjäseuduilta sairaalaan saamaan hoitoja. Yhdessä kyydissä palaa helposti enemmän rahaa kuin ihminen saisi kaupungissa asumistukea.

Halvimmat asunnot taitavat tällä hetkellä löytyä ihan pikkukaupungeista, joissa saattaa olla rollaattorikävelyetäisyydellä paremmat palvelut kuin isomman kaupungin lähiössä. 

Esimerkkinä joku Varkauden Kommila, josta saa yksiön kymppitonnilla ja kaksion 20 tonnilla.

Asuinalueella on omat kaupat, apteekki, muitakin peruspalveluita tarjolla, joitakin erikoisliikkeitä jopa. Varkauden 24 h päivystävä terveyskeskus (+sairaala, sosiaalipalvelut, suun terveydenhuolto) noin 300 metrin päässä.

Toisaalta suuren kaupungin lähiössä kotiinsa saa tilattua kaiken tarpellisen, toisin kuin pikkukaupungissa ja kyllä lähiöistäkin yleensä löytyy kauppa, parturi, apteekki, pikaruokalaa jne. Lähes poikkeuksetta niiden läheisyydessä (alle 5km) myös sijaitsee suuri kauppakeskus ja julkiset liikenneyhteydet sinne ovat yleensä hyvät.

Kyllähän tuollainen Varkauteen muutto on taloudellisesti ajateltuna luultavasti se halvin tapa asua viimeiset eläkevuotensa, mutta eihän siellä sitten ole niiden peruspalveluiden lisäksi juurikaan muuta, kuten kulttuuria tai erikoissairaanhoitoa. Toisaalta tuollaista asuntoa ei voi myöskään pitää sijoituksena, eikä sellaista ole välttämättä lainkaan helppoa realisoida kun koittaa perinnönjaon aika, jos siis perijöiden asema ollenkaan kiinnostaa. Ja kyllähän se todella halpa asuntojen ja vuokrien hintataso jossain muuallakin yleensä näkyy.

Jaa miksei pienissä kaupungeissa saisi tilattua kotiovelleen asioita? Pikkukaupungeissahan palvelun taso on yleensä parempaa, kun ne vakiasiakkaat käy kauppiaille tutuiksi. Kulttuuria on joo vähemmän ja erikoissairaanhoitoon päästäkseen pitää ottaa se kelataksi taikka bussi. Tosin niin pitää sieltä lähiöstäkin. Varkaudesta ajaa tunnissa KYSille, myös julkisilla.

No esimerkiksi korona-aikana ei saanut tilattua kotiin meidän mökkikaupungissa. Keräyksen sai ja sen sai hakea mutta kotiin toimitusta ei ollut vaikka siellä on Prisma ja Cittari. Ja useampi kookauppias. Vain Prismassa oli se tilausmahdollisuus.

Kysyittekö sattumoisin joltain k-kaupalta kuljetusmahdollisuutta? Toki jollekin kauempana olevalle mökille ei varmasti saa, mutta lähiseudun asukkaille voi hyvinkin olla sovittavissa, vaikkei nettikaupasta saisikaan klikkailtua. Eikä saa meille lähiöönkään kotiinkuljetusta Prismasta eikä Cittarista, vain lähimmistä pienistä kaupoista sais kotiovelle ruuat.

Seurasin useampaa paikallista Facebook-ryhmää joissa ne kaikki vaihtoehdot käytiin läpi moneen kertaan.

Ainoa pikkukauppa joka vei mummeleille (ei kaikille) oli 40 kilsan päässä meidän mökiltä.

Juu ihan turha Venäjän rajan pinnassa 10 km päässä kylältä odotella että kauppakassi ilmestyy oven taa, pitsataksi kulkee ja taksi vie....ei muuten vie....terveisin mökkiläinen. 

Henkilökuljetusyrittäjiä löytynee vähän joka kylästä. Eli eikun soittoa taksille ja hakemaan ne ostokset, ja taksilla takaisin. Olen minäkin mennyt mökille bussilla ja loppumatkan taksilla. Kesällä fillaroinut 10 km kaupoille ja sama matka takaisin mökille.

Taisi kyse olla siitä, että mökki on rajavyöhykkeellä, minne on ulkopuolisilta pääsy kielletty. 

Eipähän tarvitse pelätä, että tulee mökille kutsumattomia vieraita. Tai jos tuleekin, niin kyllä rajavartiosto hoitaa ne pois :-)

Vierailija
313/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä nämä boomerit ovat? Mietin tässä että olenkohan itsekin boomeri.

Suomessa suuret ikäluokat ovat syntyneet elokuun 1945 ja elokuun 1950 välisenä aikana Wikipedian mukaan.

Vierailija
314/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille on muuten tyypillistä myös uhriutuminen. Mun sukulaismies asui itse Helsingin keskustassa ilmaiseksi tädin asunnossa, isä maksoi hänelle oppikoulun, jatko-opinnot ja järjesti jopa Saksaan työhön, mikä oli siihen aikaan todella harvinaista. Hnäelle teetettiin vaatteet ja hän sai yksityistunteja mm. kielisät, koska oli niissä surkea.

Edelleen hänen lempivirtensä on se, miten hänellä (kyynel) ei ollut mahdollisuuksia (kyynel), vaikka olikin niin tavattoman lahjakas (kyynel) ja se, miten hirvittävän kova nuoruus hänellä olikaan (kyynel). Toista se on nykynuorilla, kun häneen vertaa (kyynel).

Meinaan oksentaa joka kerta, kun tämä messu käynnistyy.

Tuttua. Niin tuttua.

Vierailija
315/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he nyt tolkuissaan ovat, niin aikuisten ihmisten oma päätös. Nyt sitten vaan muuttavat pois, jos haluavat. Jos ei, ei voi mitään. Vai ovatko jääräpäisiä 80 vuotiaita? Kai nyt ovat tähän mennessä jaksaneet itse hoitaa pihat, kenties puut pinota ja ehkä hakata, räystäät putsata jne.

Tai ovat nämä omat appivanhemmatkin, että isäntä tekee, emäntä ei jaksa. Eihän se tähän voi jäädä asumaan jos jotain käy. Ei tuo anoppi jaksa mitään.

Vierailija
316/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksi vie. Terveyskeskukseen tms. lääkäriin pääsee kun tilaa kelataksin. Kunnalta voi anoa asiointikyyteihin taksikorttia, jota sai ainakin meidän kunnassa käyttää muistaakseni 20 matkaa kuussa linja-automaksun hinnalla. Eli 10 edestakaista matkaa.

Anoa voi, mutta saako, se onkin sitten ihan eri juttu. Eikä taksia jossain metsässä niin vain ole saatavissa.

Vierailija
317/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä taksitkaan kulje?

No pikkupaikkakunnilla ei ole enää takseilla päivystys velvollisuutta kiitos Bernerin Annen. Takseja ei enää saa.

Vierailija
318/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Lämmitys ja vesi kirjoitti:

Meillä mummu pappa rakensi metsään talon kävivät kauppa autolla pitkä matka lopulta oli siirryttävä palvelutalon vuokra asuntoon lähemmäs terveyden hoitajaa ja alkoi siivoaminen vaikeutua kun näkö alkoi mennä ja oli helpompi peseytyä lämmin suihku kuin saunassa pihalla.

Pitäisi miettiä riittävän  ajoissa  ja hommata esteetön liikkuminen kunnossa ollessa ja  kerrostalossa varmistaa, että pyörätuolilla pääsee hissiin.

Asun kerrostalossa jossa ei ole hissiä.Naapuri ei ole noin 2 tai 3 vuoteen poistunut asunnostaan mutta kotihoito käy päivittäin tarkistamassa tilanteen ja hoitamassa asukasta.

Noniin, tämäkö sitten on taas sitä järkevää rahankäyttöä yhteiskunnan kannalta. Kyllä näissä tapauksissa pitäisi olls joku ukaasi, että vuoden loppuun mennessä muuttaa hissilliseen taloon tai loppuu kotihoito kokonaan.

Eiköhän se ole niin että nämä joilla on kotihoito myös maksavat siitä. En ole koskaan kuullut että se olisi ilmaista.

Ketään ei jätetä hoitamatta vaikkei tällä olisi pennin hyrrää tai latin latia. 0-maksupäätöksiä tehdään mm. kotihoidossakin ihan jatkuvasti.

Vierailija
319/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä talvena oli lehdissä juttua siitä, että 55 vuotiaana pitäisi jo ryhtyä suunnittelemaan sitä loppuelämän asuntoa lähinnä näitä terveysasioita ajatellen. Taitaa olla aika moni niistä 70+ olla jo vähän pihalla ajattelunsa kanssa. Ja usein näitä vielä yhdistää jääräpäisyys ja se, että ei tajua enää töissä käyvien elämäntilanteesta yhtään mitään.

Mä olin 28- vuotias tätä edelleen asumaani taloa rakentaessani. Talo on 2-kerroksinen ja koko alakerta on rakennettu jo ennakoivasti esteettömäksi - ei tasoeroja lattioissa, helposti poistettavissa olevat kynnykset, ja esim. ovien leveydet ja wc- sekä saunatilat ovat sellaiset että niissä pystyy ja mahtuu toimimaan sujuvasti isojenkin apuvälineiden, esim. pyörätuolin kanssa.

N48

Vierailija
320/454 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä aina boomereitakaan koske, että palveluiden puute tulee yllätyksenä. Muutetaan maalle pienten lasten kanssa, ja kun pitäisi löytyä päiväkoteja, kouluja yms. alkaa vikuminen. Juu ei ole päiväkotia lähellä ei. Kouluun on 4.7 km. Ei tule koulukyytiä jos matka alle 5km jne. Pyörätietä ei ole ( ei ollut taloa ostettaessa), bussit ei kulje. Talvella on pimeää koska ei katuvaloja. Muuttajille pitäisi olla kuntaohjeistus jossa heille selitetään selkosuomella/ruotsilla/milläkielellä vaan, että näin on näppylät. Ei se, että muutetaan jonnekkin tarkoita sitä, että heitä varten uusia palveluja järjestetään. Ottakoon selvää niin nuoret kuin vanhat mihin periferiaan ovat muuttamassa.